Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sugen pÃ¥ en 1115 men...  (läst 5199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sixten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Sugen på en 1115 men...
« skrivet: 08 september 2004, 18:04:48 »
...vet inte hur jag skall koppla ihop det. Verkar finnas folk med kompetens och erfarenhet här så jag skriver och hoppas jag inte gör bort mig.

Skall ha en 1115 (5Kw), borra 130 meter och en VPA (200/70). Höjdproblem finnes!

Tittade på Nibes dockningsförslag (M10093), styrning med rumsgivare, flytande kondensering.
De säger att tillämpningen är "Villor med öppen planlösning" !

Om jag inte har en öppen planlösning, skall jag ha utegivare då istället eller kanske rent av fast kondensering ? ???

Jag gillar konceptet med fast kondensering och förstår av tidigare inlägg att det är inte så dåligt om man lider av hög framledningstemp, man jag söker råd av er alla.
Jag kommer mog att bli tvungen att gå över 55 grader ut när vintern knäpper till...

NÃ¥gra synpunkter ?



admin

  • Gäst
admin
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #1 skrivet: 08 september 2004, 19:39:03 »
Ta en titt på euronoms exotank VPS, i den finns alla funktioner du kan tänka dig, skiktningen av vattnet borde kunna göra så att din värmepump inte slår av sig p.g.a. hög returtemp ens vid kall väderlek när du behöver mer än 55 graders framledning.

http://www.euronom.se/pdfer/exotank0310.pdf

Till Nibes 1115 har du alltid en utegivare ansluten, innegivaren används bara som finjustering av rumstempen. (varierar med antalet personer i huset, lampor, TV-apparater, datorer, sol, vind mm.)

Med exotank (eller liknande ack) och fast kondensering så har du ingen nytta av rumsgivare till värmepumpen.
Vad du behöver till en sådan anläggning är i stället en shuntstyrning med ute och rumsgivare.

Jag rekommenderar dig dock inte att köpa en sådan anläggning...

Nibes 1215-5 är ett bättre alternativ i mina ögon, prismässigt blir det överlägset billigare än om du går på separat ack, beredare och fast kondensering.

Värmepumpens verkningsgrad blir högre om du kör med flytande kondensering än med fast. Dock är skillnaderna inte så stora i högtemperatursystem som i lågtempsystem.

Nu fick du något att tänka på ;)

Fler funderingar, hör av dig igen.

/Rickard

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #2 skrivet: 08 september 2004, 19:44:12 »
Eftersom du skrev att du har höjdproblem så är nog en 1115 bäst i alla fall kopplad till en VPA.

Precis som Rickard skrev så är nog flytande kondensering att föredra. Utegivare ingår ju och innegivare är valfritt att köpa till.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad sixten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #3 skrivet: 08 september 2004, 21:35:13 »
Jag bockar och tackar och fick mycket riktigt något att fundera på. Den där Euronomtanken ser väldigt fin ut men kostar väl en del $.

Fattar jag rätt om jag påstår - "för att använda diffusorn & skiktningen i tanken till att sänka returen måste jag fastkondensera"
Om jag inte fastkondenserar spelar skiktningen ingen roll om man bortser från uppvärmningen av tanken och det kan inte handla om så många watt...

Är man syndig om man fastkondenserar tanken till 55 (som jag antar är MAX för pumpen) & "fastshuntar" ut till elementen och sedan låter termostaterna på elementen sköta temperatur-regleringen ?

Kan en VPA skickta på samma vis som en Euronom ?

Visst vore 1215 bra men den passar inte på höjden >:(

Vad kan en Euronom kosta ?

admin

  • Gäst
admin
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #4 skrivet: 09 september 2004, 04:51:38 »
Mot exotank skall man köra fast kondensation, de är inte billiga, jag vet att jag sett priset någonstans på internet men minns inte var och till vilket pris, har för mig att det låg någonstans mellan 10-20000kr dock.

Det är klart du är syndig om du kör fast kondensation ;)

Men om du gör det spelar det ingen roll hur huset värms i övrigt, det är väl en av fördelarna - handshuntning med termostater som stryper går lika bra som något annat (det är ändå åt H-vete) :-[

Har ingen aning om euronom eller VPA skiktar bäst...
Tror inte att VPA har någon diffusor, men å andra sidan vet jag inte heller om det krävs...

Citera
Vad kan en Euronom kosta ?
Tanken eller pumparna?

Utloggad stefan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #5 skrivet: 09 september 2004, 19:40:27 »
Hej,
Detta var en intressant diskussion för mig oxå eftersom jag inte ser ett liv med luft/vatten pga sämja med nära boende...
Skall jag tolka detta som att fast kondensering med en exotank från Euronom inte är ett vettigt alternativ ?

Finns det några analyser som styrker energi-förluster med fast kondensering ?

Fråga 2 (från hemmapular'n), hur vet man vilket tryck man har i köldbärarkretsen ?
Nibe säger "fyll till MAX 3 bar" men hur vet man det ?
Finns det mätare på den sidan kompressorn oxå ?

Är det svårt att installera en borrad pump själv (typ 1115) om man anser sig att med lätthet klara en luft/vatten av motsvarande fabrikat ?

Någon som gjort det själv och har lust att svara på ett par frågor ?

Tänkte bara hyra arbetskraft för borra & slang...

///Stefan

admin

  • Gäst
admin
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #6 skrivet: 09 september 2004, 21:23:24 »
Citera
Finns det några analyser som styrker energi-förluster med fast kondensering ?

Nibe 1210-7 kW Verkningsgrad vid
0/35 grader 4.8 ggr tillförd effekt.
0/50 grader 3.2 ggr tillförd effekt.

Analys nog?

Nu är det inte så enkelt som att säga att man alltid får låg framledningstemperatur för att man kör flytande kondensering.

Har man en pump med hög uteffekt och ett s.k. högtemperatursystem (klena radiatorer och rör) så kan temperaturen i systemet stiga snabbare efter värmepumpsstart än den skulle göra om man kör fast kondensering mot acktank.

Med ett väl dimensionerat system och radiatorer lämpade för värmepumpsdrift kommer det dock att ge betydligt högre verkningsgrad med flytande än med fast kondensering.

Citera
Fråga 2 (från hemmapular'n), hur vet man vilket tryck man har i köldbärarkretsen ?
Nibe säger "fyll till MAX 3 bar" men hur vet man det ?
Finns det mätare på den sidan kompressorn oxå ?

Det finns det inte, själv satte jag en manometer på serviceuttaget efter det att jag fyllt och avluftat systemet.

Trycksättningen skötte jag med min "garagekompressor" (luft) satte den helt enkelt mot kalla sidans expansionskärls säkerhetsventils utlopp. Körde upp trycket tills jag fick ca 0.5 bar i tryck.
(Om man vrider på säkerhetsventilens "hatt" så öppnas den, man kan alltså använda den både för att höja och sänka trycket.
Säkerhetsventilen lyfter vid 3 bar, så mer än så kan du inte få utan att det "läcker" ut via säkerhetsventilen.

Citera
Är det svårt att installera en borrad pump själv (typ 1115) om man anser sig att med lätthet klara en luft/vatten av motsvarande fabrikat ?

Någon som gjort det själv och har lust att svara på ett par frågor ?

Om du gör enligt Nibes egna installationsbeskrivning "kan du inte misslyckas", själv använde jag mig av presskopplingar - helt kanon, med dem kan du i princip bygga upp hela inkopplingen och se så att det ryms och ser snyggt ut - sen kan du pressa med det hydauliska pressverktyg som behövs.

Forumets senaste annonsör VVS-butiken säljer presskopplingar till riktigt skapliga priser, bor du i närheten av stockholm kan du även hyra pressverktyget där... Om ej går det säkert att hyra på din ort via någon bekant eller lokal VVS-firma. (bör kollas upp innan du beställer) Kolla i så fall även upp deras priser på kopplingarna, det är nog lättare att få hyra om du köper kopplingarna på orten oxå.

Den viktigaste saken att tänka på vid egen installation är nog att du har en säkerhetsventil på inkommande kallvatten till VV-beredaren. Säkerhetsventilen skall sitta mellan VV-beredaren och backventilen. Detta för att den värmeexpansion som uppstår när vattnet i beredaren värms skall kunna trycka ut genom säkerhetsventilen istället för att trycka sönder beredaren eller någon annan svag punkt i ditt system.

KB-slangarna och de kalla rören skall isoleras helt tätt med armaflex eller liknande för att du inte skall få problem med droppande kondenserat vatten från ledningarna till och från borran/ytjordvärmekretsen. Det är inte heller några problem.

Om du är händig och har lite blick för proportioner så skulle jag till och med vilja påstå att du kan göra en snyggare installation än vad den stressade rörmokaren gör.

Lycka till!

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #7 skrivet: 09 september 2004, 22:04:02 »
Jag har själv gjort något liknande som du funderar på, Jag behöll min gamla elpanna (EURONOM Variant) och dockade en NIBE 1115-4 till den och körde fast kondednsering. Shuntade ut med hjälp av pannas shunmt styrning, monterade oxå in en elberedare för att topa VV och tyckde att allt var fridochfröjd ;D

Då 4kWaren är en enfaspump så blev det självklart en elmätare från clasolsson för att ha stenkoll på pumpens förbrukning ;). Insåg ganska snart att fast kondensering kostar onödiga pengar :o. (jag har tyvärr ett behov av att misslyckas själv först, gärna två gånger innan jag lyssnar på bättre vetande t.ex. detta forum ;D)

Jag har nu byggt om systemet och använder mig av flytande kondensering (NIBES växelventil) samt en rummsgivare. Jag slipper även att ha två cirkulations pumpar.

En stor nackdel är att jag nu inte har någon elpatron på värme sidan som kan gå in om pumpen krashar och jag är bortrest, så jag måste nog sätta in en sådan.

JA;JA ! JAG VET ATT JAG BORDE HA KÖPT EN 1215 ISTÄLLET OCH GJORT FÖRST RADIATOR AV PANNAN BUT SHIT HAPPENDS!!!
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad stefan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #8 skrivet: 09 september 2004, 22:10:43 »
Tack -
Det är denna typ av sporrar jag behöver  ::)
Ödmjuk inför uppgiften men man lättar ju inte gärna på lädret i onödan..

Så trycksättningen på köldbäraren är egentligen samma som trycksättning av expansionskärlet på värmesidan ! Och med en hygglig manometer på serviceanslutningen (bra ide!!) borde man fixa det med en vettig cykelpump :)

Jag hade tänkt knåpa ihop rören - hårda Cu-rör, vinklar och böjar med mjuklod och en liten gasolbrännare - labbade lite med ett temporärt vattenutkast för ett tag sedan och det verkade bli bra - är det en OK metod ?


Analysen är tillräcklig vad gäller fast & flytande kondensering... verkar som att jag får flyta iväg och köpa mig ett par effektivare radiatorer...

Skall jag tolka dig som så att eftersom jag har tveksamt med element i huset (har nog ett högtemperatursystem tyvärr) så skall jag undvika att överdimensionera pumpen eftersom en mer effektiv pump fortare kommer att stoppa på grund av returtemperatur ?

Kanske en korkad fråga men skall man i ev. högtemperatursystem minska flödet för att sänka returtempen eller är det fel väg att gå ?

Stefan

admin

  • Gäst
admin
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #9 skrivet: 10 september 2004, 05:08:29 »
Citera
Så trycksättningen på köldbäraren är egentligen samma som trycksättning av expansionskärlet på värmesidan ! Och med en hygglig manometer på serviceanslutningen (bra ide!!) borde man fixa det med en vettig cykelpump

JA.

Citera
Jag hade tänkt knåpa ihop rören - hårda Cu-rör, vinklar och böjar med mjuklod och en liten gasolbrännare - labbade lite med ett temporärt vattenutkast för ett tag sedan och det verkade bli bra - är det en OK metod ?

Det hade jag oxå tänkt, läste in mig på ämnet och insåg att mjuklödningens styrka i fogarna låg långt under hårdlödda fogar. gick på presskopplingar istället och har inte ångrat mig, men jag har bekanta som mjuklött, så visst går det.

Citera
Skall jag tolka dig som så att eftersom jag har tveksamt med element i huset (har nog ett högtemperatursystem tyvärr) så skall jag undvika att överdimensionera pumpen eftersom en mer effektiv pump fortare kommer att stoppa på grund av returtemperatur ?

Inte direkt, den största nackdelen med stor pump och klent radiatorsystem gäller de höga framledningstemperaturer som VP:n får jobba med, får du för höga returtemperaturer så kommer även en "liten" VP att lösa ut för hög returtemp när eltillskottet går till (för att hålla huset varmt när det är riktigt kallt ute)

Har du ett så klent radiatorsystem så bör du i vilket fall öka på radiatorernas kapacitet.

En värmepump på 7 kW ger alltid 7 kW - även om behovet för tillfället är 3 kW. Detta innebär att framledningstemperaturen i ett klent radiatorsystem snabbt når den framledningstemp som 7 kW ger... En 5 kW:are ger naturligtvis lägre framledningstemperatur och högre verkningsgrad, men den ger också en sämre energitäckningsgrad. Vilket som till slut ger den största besparingen är svårt att säga. Livslängden på en värmepump som inte behöver arbeta hela "sitt liv" med höga framledningstemperaturer bör dock bli något längre i timmar räknat. En större värmepump behöver ju i och för sig inte gå lika många timmar för att värma huset i motsvarande omfattning - så även på denna punkt är det osäkert vad som är den bästa lösningen.

Oavsett vad man väljer ger mina "teorier" vid hand att en kapacitetsökning på radiatorsystemet är en relativt vettig investering om man skall få en optimal drift på anläggningen.

Vill man vara säker på att inte investera i onödan kan man ju faktiskt prova en vinter med sitt befintliga radiatorsystem, visar det sig att man får problem med höga returtemperaturer kan man alltid komplettera i efterhand... Visar det sig att man inte behöver komplettera så har man kommit billigare undan, så varför inte prova.
Citera
Kanske en korkad fråga men skall man i ev. högtemperatursystem minska flödet för att sänka returtempen eller är det fel väg att gå ?

Det har ingen större betydelse, men högre flöden ger högre högsta uteffekt och även längre drifttid innan VP:n löser på hög returtemp, i vart fall om du kör en Nibe i autoläget.

Kör på!

/Rickard

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #10 skrivet: 10 september 2004, 11:29:12 »
Ang mjuklöda/hårdlöda Kolla...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1;action=display;threadid=17;start=msg108#msg108

Eller sök själv  i forumet pÃ¥ 'hÃ¥rdlöd' glöm ej att ändra antalet dagar frÃ¥n 60 till 999.

/Alexander
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #11 skrivet: 10 september 2004, 14:02:49 »
Citera
En värmepump på 7 kW ger alltid 7 kW - även om behovet för tillfället är 3 kW. Detta innebär att framledningstemperaturen i ett klent radiatorsystem snabbt når den framledningstemp som 7 kW ger... En 5 kW:are ger naturligtvis lägre framledningstemperatur och högre verkningsgrad

Man kan ju i det fallet fundera pÃ¥ den lösning som Varmitek har : 2 kompressorer för att i nÃ¥gon mÃ¥n anpassa kapaciteten  till behovet. Vid lÃ¥g belastning kör pumpen bara pÃ¥ en kompressor och ger dÃ¥ t ex 4 KW (8 kW maskin). Vid högre belastning - som kan inträffa när utomhustemperaturen ligger nÃ¥gonstans i omrÃ¥det  0 till -5 grader  - drar även den andra kompressorn igÃ¥ng, har jag läst.  
Men man undrar förståss on denna andra kompressor får korta gångtider om temperaturen ligger strax under den då 2:an drar igång.
 Varmitek verkar ha ett väl högt inköpspris, med VVB kostar systemet 15 - 20 kkr mer än enkompressorssystemen.
Huruvida Varmitek är dyr räknat pÃ¥ Ã¥rsbasis kan kanske Varmitekägare berätta. Helst sÃ¥dana som kört det systemet nÃ¥gra Ã¥r.  Om det nu finns sÃ¥dana i detta forums läsekrets.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #12 skrivet: 10 september 2004, 15:15:38 »
En Warmitek värmepump med reglerdatorn optimerad (!!! :o ::) :-[ ::) ??? det finns massor med inställningar som skall ställas in) bör få en väldigt hög årsverkningsgrad.

Det optimala vore dock en varvtalsreglerad kompressor (för vilken gång i ordningen) , tyvärr verkar det som om det är allt för dyrt för att det skall vara intressant för de svenska tillverkarna.

Jag undrar hur de stora asiatiska tillverkarna kan sälja kompletta luft/luft-värmepumpar med kompressor, varvtalsreglering, fjärrkontroll ::)  och en massa rörliga delar billigare än di svenske säljer en tom varmvattenberedare (läs ett plÃ¥trör med pÃ¥svetsade gavlar...)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #13 skrivet: 10 september 2004, 17:03:27 »
Varmitek synes ha en intressant lösning, dock har de inte kommit på knepet att förmedla information. Kul om den av Sarasto efterlysta erfarenheten redovisades.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
Re:Sugen på en 1115 men...
« Svar #14 skrivet: 10 september 2004, 23:36:18 »
Skulle tyvärr tro att de flesta köparna (och installatörerna) har problem med (den avacerade) reglerdatorn.

Detta gör att Warmiteks värmepump inte redovisar så höga verkningsgrader som den borde, med rätt installerad och injusterad värmepump/reglerdator borde de faktiskt vara oslagbara för tillfället. :o

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!