Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering bergv?  (läst 6665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dimensionering bergv?
« skrivet: 15 februari 2005, 09:05:07 »
Några anbud har börjat komma in, inväntar några till. Är lite fundersam hur dom dimensionerar.

Dom har dimensionerat för:
hus 175kvm + en ev utb m 70kvm
Hörnbubbel (=acctank)
Elförbr exkl hush.el: 27'kwh
Sthlms regionen.

Har bett dom ta till så att elpatronen endast går in vid sträng kyla. 3st anbud har hittils kommit in:

1. Ivt C7, 135m aktivt borrh.
2. carrier 9, 145m akt.
3. thermia diplomat 10, 135m akt.

Spridda skurar enligt min mening. alt1 menar att det räcker gott o väl? Vad e för/nackdel med 9:an & 10:an? 10:an har angivit att tillskott behövs vid -11 grader, är det borrdjup eller storlek på vp som avgör detta i mitt fall? Har tänkt passa på att borra 170-180m oavsett vad dom anger.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2005, 09:57:13 »
Be alla lämna anbud på 180 m borra och 10 kW VP.

Sedan kan du jämföra.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2005, 12:18:30 »
Nej jag har medvetet valt att inte lägga några värderingar i anbudsförfrågan. Har specat som: vill ha gott om badvatten, lite tillskottsel osv. Dom är proffsen så dom ska dimensionera, inte jag. Men man undrar ju hur dom kan få så olika resultat?

Nåväl jag har 8 st anbud som jag ska få in, får väl dra ett medelvärde i pumpstorlek och välja den....  ;)
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2005, 20:16:50 »
Engan, jag håller med pellep.

180 m borra och 10 kW pump, japp.   Plus separat VVB samt ca. 200 liters ackumulator. Standardlösning 1A

Sedan kan du strunta i kilowatt hit och kilowatt dit.

Försäljarna försöker endast få till en affär för egen vinnings skull, med ett billigt lågspecat system. De är mycket partiska m.a.o.

Varför inte installera själv. Med tummen någorlunda rätt placerad och hjälp av detta forum så är det lätt (+ Rickards logger för finliret sedan).
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2005, 00:31:01 »
Citera
Ivt C7, 135m aktivt borrh.
2. carrier 9, 145m akt.
3. thermia diplomat 10, 135m akt.

Det där belyser åter att dom fina kalkylerna INTE är exakt vetenskap.
Han som föreslår minsta värmepumpen tror nog han säljer en pump till dig han torde ju va billigast.
MEN billigast i inköp är (nästan) aldrig billigast pÃ¥ sikt!!   helt säker är man pÃ¥ det om man ska köpa en vp anläggning.
Med en vek pump får du mera (svin) dyra tillskottstimmar med en grund borra kallare vatten in till pumpen det ger en högre elförbrukning...
Som sagt vill du ta billigaste anbudet dÃ¥ bör du först "nolla dom"  dvs som tidigare nämnst ge alla samma förutsättningar. SÃ¥ här stor pump vill jag ha och sÃ¥ här djup borra!!  Sen har tillverkarna liiite olika stora effekter pÃ¥ sina pumpar!! dessutom är dom inte jämförbara även om dom skulle rÃ¥ka ha samma namn tex 9 kw, men det ser du enkelt i papperen. Avgiven effekt ser du där!!

Tycker Thermiaförslaget har en extremt grund borra!!! den bör va djupare!!!
Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2005, 00:47:40 »
Eftersom Du avser att täcka ett stort belastningsintervall (vär - höst kanske  3kW, vinter + bubbel kanske 10 kw) kan det vara ide att undersöka om Varmiteks pump kan passa. Specar dock lägre verkningsgrad (inkl brime pump) än de andra nämnda fabrikaten (ekl brime). Deras energikalkyl sÃ¥g dock bra ut, vet inte än om den hÃ¥ller , vi har ju inte haft en riktig vinter än.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2005, 09:50:55 »
Vad blir då skillnaden om jag väljer en 7:a med 300 liters acctank och 180m hål mot en 10:a med 300 liters acctank & 180m hål? Slitaget på en "för stor pump" ska man ju inte behöva vara så orolig för längre? Med en större pump behöver jag mindre tillskottsel eller? Visst risken är väl att man skjuter småfågel med en kanon? Skitsamma om jag får ett bättre pris på alt med en 10:a än en med 7:a eller?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2005, 10:20:41 »
Med en större pump behöver jag mindre tillskottsel eller?

Ja, men om borrhålet är lika djupt i bägge fallen blir det på bekostnad av något sämre verkningsgrad när pumpen inte behöver tillsatsel. Hur stor försämringen blir beror på hur lång tid pumpen går varje driftcykel. Det finns därför en optimal pumpstorlek.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2005, 10:54:42 »
Ok på så vis.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2005, 08:29:47 »
Vilken skillnad blir det i beräkningarna om leverantören dimensionerar anläggningen för 20 graders inomhustemp eller 22?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2005, 08:14:45 »
Kan man använda den interna acctanken i värmepumpen som volymhöjare, alltså i serie med
elementen? Jag har tänkt att sätta in en extra tank på 300 liter för att ha gott om
varmvatten till bad mm. Jag har tyvärr inte plats för 2 acctankar (värme + bad).
Har förstått att det är bra för VP att ha en större vattenvolym att jobba mot.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

admin

  • Gäst
admin
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2005, 09:57:44 »
Kan man använda den interna acctanken i värmepumpen som volymhöjare, alltså i serie med
elementen? Jag har tänkt att sätta in en extra tank på 300 liter för att ha gott om
varmvatten till bad mm. Jag har tyvärr inte plats för 2 acctankar (värme + bad).
Har förstått att det är bra för VP att ha en större vattenvolym att jobba mot.

Vad har du för värmepump?

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2005, 12:29:55 »
Har ingen värmepump ännu utan hÃ¥ller pÃ¥ och tar in anbud. Därav Intresset.  :)
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

admin

  • Gäst
admin
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2005, 13:52:52 »
Kanske bättre då att köpa en värmepump med inbyggd beredare, till den en acktank på 300-500 liter.

Sätt acktanken som första radiator, komplettera acken med en förvärmningsslinga/tappvv-slinga som tar energi ur raditorkretsen för att förvärma det vatten som fyller den i värmepumpen inbyggda beredaren.

Detta gör dels att du får en "större" mängd varmvatten, men även en hög verkningsgrad på värmepumpen när den värmer vattnet i radiatorkretsen istället för i beredaren.

Dessutom får du liiite kyla sommartid förutsatt att du kör cirkpumpen för radiatorkretsen hela året, det kalla vatten som skall fylla beredaren växlar ju värme ur det vatten som cirkulerar i radiatorkretsen.

Enda problemet med en sån koppling är väl att du inte får lika stor mängd tillgängligt tappvarmvatten sommartid.

OK, det kan gå att lösa om du sommartid kopplar om så att även acken värms när den inbyggda beredaren värms. Lite krånligt dock.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergv?
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2005, 10:28:04 »
det e ju ett alternativ, tack.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!