Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillskott arbetar nu pÃ¥ sin högsta tillÃ¥tna temperatur  (läst 3989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Quilding

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Halloj!

Fick ovanstående info 5 ggr i natt med runt -25 ºC ute. Vad innebär detta egentligen? Högsta tillåtna framledning ligger på 80 ºC så det kan väl knappast vara detta, eller? Börvärdet just nu ligger på ca 60 ºC och den högsta tempen på värmekurvan är 65 ºC.

Har ett ganska litet system med 8 radiatorer och en IVT HE E7 med 3 kW eltillskott.

/Q

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
När du skriver att bör var 60 grader så tror jag att det är så att returvattnet från radiatorerna kommit upp i en temperatur nära när kompressorn inte kan ge varmare vatten. Då kanske den stryper eltillskottet lite för att detta inte ska hända för att låta kompressorn gå vidare (utan att stänga av helt så det skulle bli bara eltillskott).

Har du kollat manualen till pumpen på IVTs hemsida, det kanske står där, bättre förklarat än ovan (och garanterat rätt!).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tillskott arbetar nu på sin högsta tillåtna temperatur
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 23:28:42 »
Det larmet kommer när VB-ut börjar närma sig max inställd temperatur. Då stegas elpatronen ner för att inte kompressorn skall stanna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskott arbetar nu på sin högsta tillåtna temperatur
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 23:50:01 »
Det larmet kommer när VB-ut börjar närma sig max inställd temperatur. Då stegas elpatronen ner för att inte kompressorn skall stanna.

Smart funktion de har där IVT, fast kanske inte så bra om man råkar ha ett högtempsystem och inte vill frysa då det blir kallt. En del kanske hellre vill ta höga elräkningar på vintern istället för tjocksockor och ryssmössa inne?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tillskott arbetar nu på sin högsta tillåtna temperatur
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2012, 07:22:41 »
Jag, jag vet inte riktigt hur dom har tänkt det... Man kan ju ställa kurvan och högsta tillåtna framledning till 80 grader. I praktiken så borde det bli så att både kompressorn och tillskottet slår av vid 60 grader. Hur skall man då komma upp i 80 grader?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad masu71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt novis men envis!
SV: Tillskott arbetar nu på sin högsta tillåtna temperatur
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2016, 08:42:50 »
Tar upp tråden. ..

Min hade gett denna information hela natten, enda tipset jag hittat är att sänka värmekurvan som nu står på 22/65?? Med +18 grader inne tack vare hjälpen från ett el-element har jag dock ingen lust att sänka tempen..... Suck....
IVT Greenline HE C6 med 100 liters arbetstank. Augerborrat 5 hål X 30 meter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!