Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?  (läst 2928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« skrivet: 13 januari 2006, 15:39:21 »
Finns det varvtalsreglerade värmepumpar med mjukstart? Kan man köra dem via frekvensomvandlare?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2006, 16:51:18 »
Om man tittar på vad som görs i kylbranchen är det 1-2 år tills det finns i bergvärmepumpar, dvs ganska snart.
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2006, 08:57:01 »
Fråga Thermia!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad klabbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2006, 09:27:59 »
Varför skall du mjukstarta en kompressor som har frekvensstyrning de blir kaka på kaka. Frekvensstyrning sköter om det så det behövs inte.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2006, 09:34:31 »
Thermia har ingen varvtalsreglerad värmepump, eftersom de inte varvtalsreglerar kompressorn, utan köldbärarpumpen. Enligt min mening lite ful marknadsföring.

Däremot har Comfortzone CE50 äkta varvtalsreglerad kompressor.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2006, 10:38:50 »
Är det någon som kan tala om hur stora vinster man skulle få om man varvtalsstyr en markvärmekompressor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad klabbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2006, 16:47:04 »
Vinsterna blir väl marginella men du kan fÃ¥ den gÃ¥ optimalt med visst övervarv  och ett undervarv. det du vinner är att du fÃ¥r en längregÃ¥ngtid när du sänker varvet. Effekthöjningen är marginell max 10 % mer

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2006, 17:09:13 »
Vad jag kan förstå så blir väl förlusterna större i en motor vid övervarv då växelströmsmotståndet i en spole (motor) ökar med stigande frekvens, och för att bibehålla strömen i lindningarna måste spänningen ökas för enkelt sagt är väl varvtalet i spolen x strömmen = magnetkraften eller har mitt minne böjat svika mig. Vid undervarv borde det mosatta hända att stömmen ökar och måste begränsas för att överhettning inte ska bli följden
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2006, 19:04:15 »
Framför allt ger varvtalsstyrning högre COP och färre antal start/stopp.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2006, 19:12:04 »
Om jag har 2 starter/dygn eller 10 hur mycket/vad tjänar jag på det
Och hur påverkas COP.
Vad jag vill veta är eftersom flera i forumet har talat om hur bra det skulle vara med varvtalsstyrd kompressor och jag inte entydigt kan se att sÃ¥ är fallet, vill jag attnÃ¥gon övertygar mej med  fakta och varför och ej med "för sÃ¥ är det och tror jag"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad klabbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2006, 19:18:12 »
Helt klart föreligger risk för att den bränner lindingarna alltså. Men sedan skall du räkna med att oljan kyler samt att köldmediumet delvis tar upp den energin som motorn ger. Det finns en svensk frekvens omformare nnu som ger en äkta sinus våg på den styrda sidan av frekvens omformaren med detta tass egen svängningarna samt onödig uppvärmning av motorlindningarna bort. Fördelen med att frekvensstyra kompressorn är att du har mindre stopp o starter de är de som sliter på kompressorn. Jag har själv värmepump och har dim denna så att den går nästan hela tiden under den kallaste perioden vilket den mår bra av.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Finns det vartalsreglerade värmepumpar m mjukstart?
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2006, 12:32:34 »
Om jag har 2 starter/dygn eller 10 hur mycket/vad tjänar jag på det
Och hur påverkas COP.
Vad jag vill veta är eftersom flera i forumet har talat om hur bra det skulle vara med varvtalsstyrd kompressor och jag inte entydigt kan se att så är fallet, vill jag attnågon övertygar mej med  fakta och varför och ej med "för så är det och tror jag"
Jag vill ocksÃ¥ veta, har hört att moderna frekvensomformare har finesser sÃ¥som mjukstart samt har blivit bÃ¥de mindre och billigare. En verksam i branchen sa att,  räkna med ca 1500kr/kW motor, skulle göra ca 4000 kr pÃ¥ en normal vp, är det ingen som provat koppla in en sÃ¥n, hade varit intressant att höra om det blev nÃ¥n skillnad pÃ¥ verkningsgraden 
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!