Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skulle behöva en bild innanför "el luckan" pÃ¥ en IVT 490.  (läst 1521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Berglund

  • Gäst
Peter Berglund
Skulle behöva en bild innanför "el luckan" på en IVT 490.
« skrivet: 16 januari 2016, 10:46:00 »
Hejsan

Har läst ett antal trådar hela gårdagskvällen och halva natten här på forumet :). Det är så att vi bor i en villa sen ett halvår tillbaka. Vi har en IVT 490 rego 411 som är ca 12-15 år gammal. Den driver golvvärme i två rum samt producerar varmvatten till oss. Igår natt vaknade jag och det var kallt i sovrummet. Så efter jobb igår började jag felsöka maskinen in till halva natten. Inga larm har kommit. Men pumpen startade om sig några gången igår. 3-4 gånger i samband med att kompressorn hade startat 5sekunder innan. Men sen slutade pumpen med omstarter

Följande kom jag fram till:
Trycket i systemet låg på ca 0.7-0.8bar så jag fyllde på mer så det blev strax över 1-1.1bar.

Luftade golvvärmen, fanns ingen luft men vattnet var jätte brunt (är det normalt?). Luftade även varmvattentanken (kom ut mycket luft).

Tittat till shunten. Den var intryckt och på den varmaste inställningen

Kännt på cirkulationspumpen, man känner att den är ljummen och vibrerar.

Automatsäkringen ovanpå elboxen hade löst ut, en kompis tryckte på den och då klicka den till.

Överhettningsskyddet gick och trycka in (har inte löst ut mer än den gången)

Har gått in i service läget och startat kompressor manuellt (den går igång utan problem), även startat elpatron manuellt (går också igång utan problem).

Såg att spillvatten slangen från förångaren är rätt så äcklig inuti ser att där sitter löv?! i slangen men inget som täpper till, ser inte att det finns vatten fast i slangen. Vågar inte ta loss slangen för plastklämman ser rätt så bräcklig ut.

Det sista jag såg nu som är det sista försöket för mig att försöka lösa innan jag ringer servicetekniker på måndag. En blå sladd hänger löst bakom el luckan och där finns en plint tror jag det heter som där inte sitter nån sladd på. Bifogar en bild. Är det möjligt att den blåa sladden ska sitta där. När jag såg den så låg den på höger sida om den blåa sladden den hör ihop med, och låg och rörde metalldelen där bredvid. Luddigt förklarat, förlåt.



Kontentan av allt detta är att jag trodde att pumpen gick igång inatt och började värma med både elpatron och kompressor. Såg att värmen på alla lägen ökade sakta men säkert och tempen i golvvärmen började gå från +17 till +20. Jag gick och la mig och nu imorse när jag vaknade så hade där i stort sätt inte hänt någonting. Pumpen gick på både elpatron och kompressor men värmen på dom flesta GT låg bara på 30 och lite under. Golvvämens temp ligger på stadiga +21.

Någon som har någon idé samt kan hjälpa mig och klura ut var den blåa sladden ska sitta?

Ursäkta för ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa och förstå vad jag skrev. Är totalt novis på detta :)

MVH:Peter

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Den blÃ¥ sladden som är nollan ska sitta till vänster där du ritat "Rätt". El-patronen har med största sannolikhet 3 st  2kW-slingor plus 3 st 1kW-slingor, totalt 9 kW eleffekt. För att detta ska stämma ska "andra sidan" av slingorna vara anslutna till nolledningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Peter Berglund

  • Gäst
Peter Berglund
SV: Skulle behöva en bild innanför "el luckan" på en IVT 490.
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2016, 11:18:13 »
Toppen, tack för snabbt svar. Ska trycka dit sladden och se om det händer nått :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Tror inte det löser alla problemen tyvärr. Om automatsäkringen löser ut ibland kan det vara kompressorn som börjar bli dålig och svårstartad. Shunten ska troligen vara utsläppt på ett visst läge där den 'pluppar ut' för att shunta automatiskt (ESBE 60-serien). Värmevattnet kan vara missfärgat, det viktiga är att det inte innehåller större föroreningar som kan påverka termostatventilerna eller cirkulationspumpen. Systemet ska renspolas åtminstone när man byter panna men ej heller för ofta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!