Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som gÃ¥r ned till -20 ?  (läst 3879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
En av Richards annonsörer presenterar nu en L/V med R407 som ska klara -20 ºC och har matning av vatten till utedelen.
Jag har för mig att -14 ºC är gränsen, sen är det tvärnit, så är det en nyhet eller humbug, annonstexten nedan:

Spara upp till 65%
HeatKing är en värdig ersättare till din traditionella elpatron och kan sänka din befintliga värmekostnad med upp till hela 65%. Med HeatKing luft/vattenvärmepump kan du på ett effektivt, ekonomiskt och miljövänligt sätt värma både luften och varmvattnet ända ner till -20 grader utomhustemperatur!
Vid en utomhustemperatur på +7 grader (årsmedeltemperatur i stora delar av Sverige) producerar HeatKing 45-gradigt vatten - med en verkningsgrad på hela 3,2. Samtidigt gör du en viktig miljöinsats eftersom din sänkta energiförbrukning ger upphov till färre miljöskadliga utsläpp.
 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som går ned till -20 ?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2009, 13:47:58 »
Ja, den går säkert ner till -20 grader, men det går fort utför med verkningsgraden under ca -10 grader och under -15 grader finns det nog ingenting att hämta.

Någonting jag tydligt ser på min Nordenberedare med R407.

Den kan snurra på ner till -30, men verkningsgraden är ju sannolikt negativ då!

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som går ned till -20 ?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2009, 16:40:54 »
Några av våra kunnigaste kylkillar här på forumet anser ju att R407C är bättre än R410A just på luft/vattenvärmepumpar då den klarar högre framledningstemp utan att trycket sticker all världens väg.
Kanske är det så att verkningsgraden är lägre när det blir riktigt kallt, men att det betalar sig när det är varmare ute?
Jag är inte kunnig nog för att ta ställning till detta, men så vitt jag förstått anser väl t.ex. ACE att R410A på luft/vatten inte är optimalt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som går ned till -20 ?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2009, 17:09:31 »
Här är den tekniska manualen med Cop kurvor och allt.
http://www.kagab.se/butik/files/heatking_svensk_manual.pdf

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som går ned till -20 ?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2009, 17:56:52 »
Hej Rickard och alla andra   *vinkar*

Vill förtydliga lite ang min inställning till köldmedieval i en L/V.
om du har ett hus som står norr om stockholm,och är anpassat för lågtemp-system...dvs välisolerat med ett distrubitionssystem anpassat för lågtempsystem (te.x golvvärme , mångradiga radiatorer med konvektionsplåtar eller luftkonvektorer) kam R410A enligt mig vara ett bra val.

tyvärr är de flesta hus i Sverige inte byggda för lågtemp...utan för olje eller elpanna....dimensionerat 40/60 som man gjorde förr.

i ett hus som kräver 45 ºC framledning vid -5 ºC ute kan enl mig aldrig R410A vara försvarbart....
Jag menar...vad ska du ha en pump som klarar -20 ºC ute till....om huset kräver högre temp än VP:n kan ge sÃ¥ fort det är kallare än -5 ºC ute   Sc:,h

DÃ¥ är det bättre att köra ett varmare köldmedium....och klara behovet till -10 ºC ute   eller hur ? ?

Angående trådens Värmepump....så är det försäljnings-snack.
COP-kurvan gör inte en dipp runt +5 ºC ute...så kurvan är angedd exl avfrostning, och visar ändå ett COP under 2 vid -15/50
vid en förångningstemp på -25 ºC håller R134a (50% av innehållet i R407C) i stort sett 0-tryck
utan att ens stoppa in värdena i programmet, sÃ¥ är jag ganska säker pÃ¥ ett COP runt 1,3 samt en hetgastemp som garanterar fördärvad olja vid dessa drifts-kriterier    HUaa för att lämna garanti pÃ¥ denna  !!!

ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad mic.ste

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som går ned till -20 ?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2009, 15:42:30 »
Jag jobbar med Stiebel Eltron och deras vassaste R407C luft/vatten klarar temperaturer på maximalt -20° men då är COP endast ca 1.9 vid 50° framledning (enligt EN14511) men det är endå väldigt bra vid den utetemperaturen/framledningstemperaturen.
För att klara detta så har man dubbla elektroniska exp ventiler, en som styr flödet över förångaren som en konventionell exp ventil samt en insprutningsventil som används vid låga utetemperaturer/höga hetgastemperaturer för att hela tiden optimera flödet över kompressorn och säkerställa att hetgasen inte sticker iväg.
Nackdelen med detta är givetvis att det blir dyrt, men det fungerar bra enligt min erfarenhet.

I databladet som du hänvisar till så anger man ju heller inte enligt vilken standard man mätt COP, det skiljer en del om man jämför den äldre mot den nyare EN14511.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som går ned till -20 ?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2009, 16:23:55 »
Jag jobbar med Stiebel Eltron och deras vassaste R407C luft/vatten klarar temperaturer på maximalt -20° men då är COP endast ca 1.9 vid 50° framledning (enligt EN14511) men det är endå väldigt bra vid den utetemperaturen/framledningstemperaturen.
För att klara detta så har man dubbla elektroniska exp ventiler, en som styr flödet över förångaren som en konventionell exp ventil samt en insprutningsventil som används vid låga utetemperaturer/höga hetgastemperaturer för att hela tiden optimera flödet över kompressorn och säkerställa att hetgasen inte sticker iväg.
Nackdelen med detta är givetvis att det blir dyrt, men det fungerar bra enligt min erfarenhet.

I databladet som du hänvisar till så anger man ju heller inte enligt vilken standard man mätt COP, det skiljer en del om man jämför den äldre mot den nyare EN14511.


Vad spelar allt detta för roll, när man behöver 50º på framledningen redan vid -5º och uppåt 65º vid -20º ute?
Det är ju vad de flesta hus behöver, i varje fall nästan alla jag känner till här omkring i Blekinge. Som tur är blir det däremot sällan under -10º här.
//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mic.ste

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som går ned till -20 ?
« Svar #7 skrivet: 01 april 2009, 16:09:46 »
Citera

Vad spelar allt detta för roll, när man behöver 50º på framledningen redan vid -5º och uppåt 65º vid -20º ute?
Det är ju vad de flesta hus behöver, i varje fall nästan alla jag känner till här omkring i Blekinge. Som tur är blir det däremot sällan under -10º här.
//Ronnie

Spelar roll och spelar roll, ska man värma vatten och betala för det så vill man ju göra det så effektivt som möjligt, har du ett värmesystem som kräver 65° vid DUT oavsett om det ligger i blekinge eller norrland så är det i sitt nuvarande tillstånd mindre lämpligt för värmepump, i synnerhet en luft/vatten om du bor längre norrut.

Det är väl det första man tittar på innan man installerar en värmepump, är värmesystemet lämpligt eller behöver det åtgärdas i samband med installation?

Cocacola:
Pumpen bryter på hög hetgas vid 120° men insprutningen startar vid utetemperaturer lägre än 5° eller hetgastemperaturer över 100° (vilket som kommer först) och regleras för att hålla hetgasen under 120°.
Klart detta inte är det mest gynnsamma driftsfallet för kompressorn, men om man har en bypass ventil som används på detta sättet så menar kompressor tillverkaren att det inte ska påverka kompressorns livslängd.
Det är ändå väldigt få driftstimmar som kompressorn arbetar under dessa förhållanden, men utan denna funktion/eller motsvarande skulle iaf inte jag lita på att köra kompressorn ned till -20°.

« Senast ändrad: 26 april 2009, 09:48:40 av Rickard »

Utloggad mic.ste

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet eller humbug: L/V med R407 som går ned till -20 ?
« Svar #8 skrivet: 05 april 2009, 21:34:36 »
Jag ska ta och göra det vid tillfälle, det är PT1000 som sagt, kan återkomma med resultat om det skulle vara intressant.
Håller för övrigt med dig om prisnivån på pumparna men vill kunden ha en luft/vatten (särskilt om det är större effekter som krävs) som kan placeras inomhus så är det mycket bra grejer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!