Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med vv vid drift tillsats  (läst 1496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Problem med vv vid drift tillsats
« skrivet: 03 februari 2012, 20:28:25 »
Hej Vänner,

Var på en installation idag i en fastighet med 13 små lägenheter. I huset sitter två st IVT Optima 10000 el. 13000 (Hittade inga skyltar men tror det är 13000)
Installationen är kopplad enl. bifogad skiss. Funkar säkert bra när VP är i drift. Nu är det så att båda VP står still pga låg utetemperatur. Bryter vid -10 ºC.
Problemet är att det inte blir något vv vid drift tillsats. TS är en oljepanna. En VP gör normalt vv och då funkar det. Det som händer nu är att VXV växlar och skickar FL till VVB. Returen från VVB går sedan ut till VP och in igen via VXV och in i VVB. Så pågår det tills VXV växlar över till värme (tidsfrist tror jag)
Att det uppdagades nu var att elvvb som ligger i serie efter vvb (ej på ritning) hade löst på ÖH.

Någon som har en lösning på detta? Installatören lär inte tänkt hela vägen... :-\
Jag har en lösning men håller den för mig själv en stund. Får se om det kke finns en standardlösning som nån av er vet ;)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med vv vid drift tillsats
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 09:50:48 »
Om man kollar på motsvarande NIBE-lösning så kan SMO10 styra så att en elpatron i VVB:n håller värmen på varmvattnet om det blir för kallt ute för värmepumparna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med vv vid drift tillsats
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 10:18:38 »
Ja, jag funderade på det här också. Går ju koppla in elpatroner i botten på vvb:n. Är en Borötank. Styrmässigt tänkte jag aktivera dem med styrsignalen från vxv men endast då kompressor ej är i drift. Och så ett frånslagsfördröjt relä så de går tills vv är klart och termostaten stänger av.

EDIT: Hittade en installationsmanual på IVT´s hemsida. De har en 230 V utgång som aktiveras vid -10 ºC utetemp för styrning av elpatron i vvb. Thumbsup
Men jag tror jag ska styra in värmen från OP till VVB istället. ::)
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 12:48:13 av Tobocop »
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med vv vid drift tillsats
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2012, 12:30:07 »
Hmm... Verkar inte finns någon kunskap om detta.

Min teori är denna: (bifogad skiss)
Koppla en stig och retur på VVB till OP. Komplettera med en VXV samt CP och BV.
Vid kompressor drift dras ett hjälprelä som kopplar den ordinarie VXV och varmvatten laddas som vanligt.
Vid kompressorstopp och varmvattenbehov går styrsignalen istället till VXV2 som kopplar in returen till OP och en ny CP för laddning startas. BV sitter på framledningen mellan OP och VVB för att inte få cirkulation bakvägen när VP gör VV

Synpunkter på detta?
Till detta behövs lite rördragning, delar, VXV, CP, BV.
Alternativet är att sätta i elpatroner i VVB och styra på utgången i REGO´n som är avsedd för detta men tydligen glömdes bort huvuddunk
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med vv vid drift tillsats
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2012, 16:14:29 »
Om tillskottet är en oljepanna så är det väl mer ekonomiskt med en elpatron, förutsatt att säkringarna fixar detta?
(Fast det borde de göra om värmepumparna stÃ¥r och tillskottet är olja?  Sc:,h )
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 249
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!