Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: stedevil
« skrivet: 24 september 2016, 16:12:26 »

Citat från: Lmf
Här får du en länk så kanske du själv kan räkna ut storleken
https://flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf

Roade mig i det fina vädret idag att ta en titt på det dokumentet. Visade sig inte vara en säljpanflett från en hjärndöd marknadsföringsavdelning utan en bra faktabaserad skrift. Däremot har innehållet i den beskrivits kraftigt felaktigt tidigare i tråden.

Värdet max 0,40 refererar ENDAST till Flamcos 1000Ls expkärl, 0,50 ENDAST till deras 800Ls expkärl och samtliga övriga expkärl de har (tex den för tråden relevanta storleken på 50L) har värde 0,63 el 0,72.

"Säkerhetsmarginalen" på +20% är inte heller något man SKALL räkna med, utan endast en rekomendation. Högst rimligt när man designar ett helt nytt system att lämna lite extra marginal för en framtid ombyggnad/utökning av systemet. Däremot fullständigt irrelevant för att verifiera om ett befintligt expkärl kommer räcka till vid en ombyggnad.

Så med stöd från sagda skrift så har vi i värsta fall (inkl rejäl säkerhetsmarginal) ett volymkrav på 24L/0,63 = 38L i expkärlet. Tom om vi lägger på +20% för framtiden så är vi bara på 46L.

Så Linuxnt, ditt nuvarande kärl räcker alltså till, både enligt mina fysikaliska beräkningar och även enligt Flamcos instruktioner. Känner du dock att du har förmycket pengar över så föreslår jag att du tex donerar dem till svältande barn i Afrika. Där gör pengarna betydligt mer nytta än i ett helt överdimensionerat expkärl i din källare.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 22 september 2016, 23:05:59 »

Det spelar väl ingen roll vad jag skriver för du har bestämt dig att ett 50liters kärl räcker.

Ja, eftersom uträkningar baserat på fysikaliska lagar tydligt visar på detta.

Citera
Som jag skrev i tidigare post så kan man INTE utnyttja hela kärlet för expanderande vatten
Man kanske inte ens kan använda 40% av volymen innan man skadar membranet och då får man byta kärl (men det skiter du i för du betalar inte vare sig för trasigt kärl eller andra skador)

Någonstans verkar du ha tappat bort att personen i fråga redan har ett 50L tryckkärl. Han kan använda det, slänga det på tippen, eller sälja på blocket för en 50-lapp. I ett av de 3 förslagen behöver han inte köpa ett nytt onödigt stort tryckkärl. Skulle jag ha fel så är den största skadan personen kan råka ut för att han behöver komplettera med ett större tryckkärl än det han äger idag, till exakt samma kostnad som att göra det idag. I alla övriga fall är det du som försöker orsaka ekonomisk skada.

Citera
Varför säger du att systemet endast kommer att jobba med 55 grader?

Följer du alls med i tråden? Trådstartaren vill ha hjälp med förslag att koppla ihop befintliga produkter han äger idag. Förslaget, i varje fall från min sida, är att han kopplar sin nya VP mot den nya acktanken och att delvis separera det systemet från den gamla pannan via befintlig shunt. Dvs, i kretsen med VPn och 500Ls tanken (dvs mer än halva totala vattenvolymen) pratar vi om en max tempdiff mellan ca 20-55C eftersom 55C är max ut från VPn i fråga. Om du pratar om något annat scenario så får det stå för dig.

Citera
jag skall ge dig ytterligare ett problem som kan uppkomma om man har för litet tryckexpansionskärl (vilket en del vedeldare råkat ut för) och det är att man inte kan utnyttja acktanken som tänkt utan kanske bara kan få upp temperaturen till max 60 grader i tanken eftersom när man försöker ladda en högre temperatur så öppnar säkerhetsventilen för att trycket blir för högt.

Ja, då har man helt klart fel förtryck och/eller för litet expkärl (eller placerat en cirkpump fel). 80-90% av tryckkärlen ute hos folk har fel förtryck då rörisen bara ställt dit det utan att justera in det för huset i fråga. Många vet nog inte ens hur med tanke på att det sällan finns ens en avstängningsventil och avtappningsventil så att man enkelt kan kolla status och justera trycket utan övertryck eller vattenpelare som stör. Och ja, felet med att inte ställa in rätt förtryck kan man för all del "fixa" med att överdimensionera med 300%, men det är ju inte riktigt rätt.

Citera
Det är lätta att strunta i säkerhet när man inte själv drabbas och behöver stå för konsekvenserna.

Det är ganska oroväckande att du inte förstår att det enda som ger säkerhet är säkerhetsventilen. Ett större expkärl är aldrig en godtagbar ersättning på något sätt. Alla expkärl kan få funktionsfel, helt oberoende av storlek, och inte ens ett överdimensionerat tryckkärl skulle klara av tex en kokning i en överhettad vedpanna. Är man extra nojig över att en SÄV ska hänga sig, då sätter man in 2 på systemet för redundans. Garanterat säkrare och billigare än extra expkärlsvolym.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 september 2016, 20:37:46 »

Rätt eller fel det är ju så det kommer fungera om man inte har öppen expansion.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 september 2016, 20:27:55 »

Ett tryckexpansionskärl är ingen säkerhetsanordning, så att lita på att det tar upp expansionen när inte SÄV'en fungerar kan aldrig vara rätt.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 22 september 2016, 20:21:08 »

Det spelar väl ingen roll vad jag skriver för du har bestämt dig att ett 50liters kärl räcker.
Som jag skrev i tidigare post så kan man INTE utnyttja hela kärlet för expanderande vatten
Man kanske inte ens kan använda 40% av volymen innan man skadar membranet och då får man byta kärl (men det skiter du i för du betalar inte vare sig för trasigt kärl eller andra skador)

Kul att du refererar till att fysikens lagar skulle ge dig rätt, jag hävdar att fysikens lagar (naturlagarna) är det man räknar med för att använda ett större exp-kärl än vad du rekommenderar.

Här får du en länk så kanske du själv kan räkna ut storleken
https://flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf

Om du är lat så kan du besöka denna sida och få en uträkning
http://www.armatec.com/se/teknisk-hjalp/varmber/Expansion-vessel/

Varför säger du att systemet endast kommer att jobba med 55 grader?
Pannan sitter ju monterad i systemet och då finna alltid möjligheten att den används med högre temp än 55 grader som följd och då skall man räkna med 100grader
TS skriver ju själv rent ut i sin andra post att han kommer att använda panna som spets eller skall han begränsa panna till 55 grader tycker du?
då är det inte mycket till spets

jag skall ge dig ytterligare ett problem som kan uppkomma om man har för litet tryckexpansionskärl (vilket en del vedeldare råkat ut för) och det är att man inte kan utnyttja acktanken som tänkt utan kanske bara kan få upp temperaturen till max 60 grader i tanken eftersom när man försöker ladda en högre temperatur så öppnar säkerhetsventilen för att trycket blir för högt.


Du säger att Flamco ( och även andra tillverkare) gärna hade sålt 200liters kärl men då tycker jag det är konstigt att tillverkarna inte ALLTID rekommenderar minst 200liters kärl för då hade de maximerat sina vinster ytterligare så skynda dig att sälja denna ide till en hugad expansionskärls tillverkare (jag bjuder dig på denna ide gratis)

Det är lätta att strunta i säkerhet när man inte själv drabbas och behöver stå för konsekvenserna.

Rören kan väl inte spricka vid de 1,5-2,5 bar som säkerhetsventilen öppnar vid?

Är du helt 100 på att säkerhetsventilen fungerar som den skall?
En SÄK skall kontrolleras med jämna mellanrum (ca 2-3 månaders mellanrum) men hur många gör det? har du gjort det den senaste månaden?
Och även om man kollat funktionen ena veckan kan den ha fastnat nästa, med exp-kärl som vattnet inte kan expandera i så kommer något annat att brista.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 september 2016, 08:32:50 »

Värmeläckaget i pannrummet ser inte jag som läckage det värmer huset men värme läckaget ut genom skorsten det är läckage men det gör inget bara man är medveten om det. Att köra ut 80 graders vatten till vp ger nog inte bara stora förluster utan troligtvis kommer vp larma men förhoppningsvis starta automatiskt efter att tempen sjunker. Jag skulle inte koppla så att vp och tanken värms av pannan vill man nyttja pannan till vedeldning mot tank är det bättre att skaffa en annan (beg) tank som kopplas mot enbart pannan och då med en laddomat. Vet inte varför det är så populärt med slutna exp kärl tycker det verkar mest vara problem vid luftning samt begränsad livslängd samt att det inte är ok vid fastbränsle eldning utan nödkylning Sc:,h
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 22 september 2016, 01:05:26 »

@Lmf

När man räknar 5% från +4 till +110C på hela volymen så är det redan med en massiv "säkerhetsmarginal" för ett system som troligast alltid kommer ligga mellan +20 till +80C vilket är en volymexpasion på max 2,7%. VPn o 500L tanken kommer dessutom att max toppa på +55C, men låt oss ignorera det för enkelhetens skull och bara lägga det på pluskontot för säkerhetsmarginal.
Så med fortsatt stora säkerhetsmarginaler baserad på fysikens lagar och låt oss säga 900L så får vi max faktisk volymförändring på
900 x 2,7% = 24L

Är 50L > 24L? Ja.
Räcker alltså Linuxnts befintliga expkärl för kostnad 0kr? Med råge, ja.
Om det trots allt skulle bli problem, skulle det bli någon allvarligare konsekvens mer än att köpa ett nytt eventuellt större expkärl senare (istället för nu direkt)? Nej.

I övrigt är jag övertygad om att Flamco gärna hade sålt folk ett 200L expkärl för en totalvolym på 100L, om de kunde, men ibland har man stor nytta av att själv göra en realitycheck innan man sväljer säljsnack med hull och hår. För egen del, om Flamco verkligen hävdar att man måste ha 300% (1,2 * 1/0,4) av den faktiska volymförändringen i storlek på ett slutet expkärl, så tycker jag att det är den bästa motivering jag hört till varför man istället ska välja ett öppet expansionskärl. Ingen seriös aktör som projekterar system med tusentals liter i volym skulle ens få för sig tanken att ha 300% av max faktisk volymförändring i expkärl. Det är både dyrt och tar plats, helt i onödan.

@linuxnt Håller helt med i din tankegång att man kan välja att se värmeläckaget från pannan som en extra radiator i pannrummet utan termostat. Problemet är snarare det omvända, vill du verkligen köra ut 70-80 grader från pannan till acktank och vp som står utomhus mitt i smällkalla vintern? 5-10% av radiatorreturflödet bör räcka mer än väl för att VPn inte ska frysa sönder, all extra energi över det kommet bara kråkorna till glädje.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 september 2016, 22:02:26 »

Om membranet får jobba för mycket riskerar man att det går sönder, och när det gått sönder finns naturligtvis risken att stumfylla systemet och finns det ingen expansionsvolym så expanderar det någon annan stans och kan orsaka sprickor tex. på ett rör (i detta läge kan man bara hoppas att det inte är i trossbotten eller i en vägg)

Rören kan väl inte spricka vid de 1,5-2,5 bar som säkerhetsventilen öppnar vid?
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 21 september 2016, 21:14:37 »

Många fina tankar från er vänliga själar - tack för ert engagemang!

Först och främst kompletterade jag min signatur ganska rejält, för att få med all behövlig fakta. Fattas något? peta på mej :)

Sedan ... jo, hur motbjudande det nu är, så tänkte jag gå på fast kondensering nu, för att komma igång utan att fastna på ritningsstadiet, om ni förstår. (Frusen Fru Förstårej Finlir ... om man säger.)
Tänkte "mildra" biverkningarna genom att hålla pumpens leverans så nära husets behov jag kan, typ 30-35  °C så här års. Manöverpanelen med i TVsoffan kanske :D

Tänker att gammal panna förvisso läcker värme, men jag kommer inte släppa ut för mycket via skorstenen och resten kommer huset till godo.

Vad gäller Acctanken så ska jag hitta mig en större, men om man räknar på att köra igång VP'n skulle jag tro att det klarar sig (?) Sedan får det bli en större tror jag med. Pannan kommer att få gå på el (69 öre/kWh låst i 6 månader fr.o.m. 15 okt + nätavgift = rätt OK) och ev resten av oljan i tanken när det blir riktigt kallt.
På samma sätt tänkte jag vänta med tappvarmvattnet som fortsatt får vara ett eget system denna säsong.

"Linuxnt, jag är inne på samma spår som Smurfen om att det mest är risk för strul om du kopplar in pannan direkt till VPn. Förutsatt att du inte har golvvärme i hela huset, så kommer returtempen vara så pass hög när båda systemen behöver arbeta samtidigt, så det blir ganska liten skillnad om pannan får vattnet från VP eller returen. I normalfallet, när bara ena eller andra systemet går, så är det en nackdel. Så jag hade kopplat som en blandning mellan första och bild C, men där radretur och vp ut går via shunten där pannvatten vid behov kan pyttsas in."


Jag ska kolla på det och rita lite i morgon, nu måste jag däcka för att hänga ihop på jobbet.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 21 september 2016, 19:37:33 »

För det första har jag varit alldeles för snäll när jag räknat volymen på exp-kärlet

Detta då jag har en medel temp i systemet på 85grader när den egentligen skall vara 100 grader medeltemp vilket betyder 100grader på både tillopp och retur (jag hade 100 och 70 vilket blir medel 85 och så här står det i mallen "Temperatur tillopp 100 °C Vid fastbränsle, ange 100°C
Temperatur retur 100 °C Vid fastbränsle, ange 100°C ").
Sedan har jag satt en säkerhetsventil på 2,5bar vilket är ett högt öppningtryck som minskar volymen på exp-kärlet,man har vanligtvis endast har 1,5bar på säkerhetsventilen i värmesystem
Och sist så har jag för låg effekt på pannan som jag satte till 30kW men som skulle vara 40kW vilket påverkar vattenvolymen i pannan (tack Coka-cola för uppgiften)

Räknar man med ovanstående korrigeringar så blir istället totalvolymen för systemet ca 867liter och volymen på exp-kärlet skall då vara 117,8liter

Vatten expanderar mellan +4C till +110C med knappt 5%. Räknar vi 800L x 0,05 = 40L. Då räcker 50L med god marginal förutsatt att man ställt in förtrycket rätt.
Ja vattnet expanderar detta men vad du missar är att man skall räkna med ett påslag på 20% i säkerhetsmarginal.
Dessutom så kan inte membranet i ett exp-kärl röra sig hur mycket som helst (kanske bara 40% av volymen) för att inte skada membranet, så därför har man ett större kärl.
Om membranet får jobba för mycket riskerar man att det går sönder, och när det gått sönder finns naturligtvis risken att stumfylla systemet och finns det ingen expansionsvolym så expanderar det någon annan stans och kan orsaka sprickor tex. på ett rör (i detta läge kan man bara hoppas att det inte är i trossbotten eller i en vägg)

I övrigt, varifrån får du 2m höjdskillnad?
Jag skrev i min post vad jag fick 2 meter ifrån och det är nämligen tankens höjd
Och även när jag satte 1 meter i beräkningen så påverkade det inte exp-kärlets volym i detta fallet så därför satte jag 2meter.(Det börjar påverka först när man går över 5 meter eftersom man då ändrar förtrycket som i sin tur påverkar arbetstrycket.)


Jag har själv ett system som var avsett för en 15kW pelletsbrännare mot 1000liter acktank och jag har  150liter exp-kärl vilket är precis (har för mig att jag räknade ut att jag skulle ha 149,6 eller 150,6 liter exp-kärl när det begav sig) men när jag dömde ut panna och monterade värmepump så blev tankarna kvar.

För övrigt har jag räknat allt med Flamcos beräkningsmall och som en av världens stora tillverkare av expansionskärl så måste jag tro på att de har rätt i sitt sätt att räkna.

PS! jag har uteslutit TS Elberedare på 80 L då jag tror att den inte ingår i värmesystemet men om den mot förmodan gör det så får man öka exp-kärlet med ca 10-11 liter till. DS!
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 21 september 2016, 05:52:48 »

Lmf, hur räknar du när du får fram att det behövs 60-75L expkärl? Vatten expanderar mellan +4C till +110C med knappt 5%. Räknar vi 800L x 0,05 = 40L. Då räcker 50L med god marginal förutsatt att man ställt in förtrycket rätt. I övrigt, varifrån får du 2m höjdskillnad? Om TS hus råkar vara enplans med pannan på samma plan, så kan tanken mycket väl vara högsta punkten, men tryckkärlet sitter kanske på väggen 1m upp. Då är höjddeltat bara 1m. Vi behöver mer info från Linuxnt för att kunna räkna ut rätt förtryck mm.

Linuxnt, jag är inne på samma spår som Smurfen om att det mest är risk för strul om du kopplar in pannan direkt till VPn. Förutsatt att du inte har golvvärme i hela huset, så kommer returtempen vara så pass hög när båda systemen behöver arbeta samtidigt, så det blir ganska liten skillnad om pannan får vattnet från VP eller returen. I normalfallet, när bara ena eller andra systemet går, så är det en nackdel. Så jag hade kopplat som en blandning mellan första och bild C, men där radretur och vp ut går via shunten där pannvatten vid behov kan pyttsas in.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 20 september 2016, 21:35:07 »

LMF
en 725 har  en toppeffekt på skylten  på 40 kw  om jag kommer ihåg rätt
har satt in massor av dem  :)   50 cm  ved  ,,  tummenupp  Tunga så in i helv-t-    425kg tro´r jag det va  :'(  Naprapaten har gjort sig en halv förmögenhet
 
en riktigt bra vedpanna om man elda den rätt ,  tror nog den lämna mer en 40 kw i toppeffekt  när man fått upp glödbädden  ovanpå det lutande tubpaketet som är ett litet signum för Albin pannan
cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 september 2016, 18:57:37 »

Sen lär det inte vara godkänt med sluten exp till en vedpanna om man inte har nödkylning sk syrventil och i ditt fall saknas ju även vv beredare vilket brukar vara effektivt att kyla med vid ev kokning.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 20 september 2016, 18:37:28 »

Om man räknar lite på ditt expansionskärl så ser man att det är för litet.

Att hitta data på en albinbpanna är inte lätt och det man kan finna på nätet är att den är på allt mellan 20-60kW.

Men om man räknar med att den är på 30kW så stämmer din uppskattade volym på 275liter ganska bra
detta tillsammans med acktanken på 500liter, tankens höjd ca 2 meter (som också blir systemets högsta punkt), och en säkerhetsventil på 2,5bar
så ger det ett expansion kärl på minst 67,1liter vid 100grader framledning och 70 grader retur

Varför räknar jag med 100grader framledning?
man skall alltid räkna 100grader framledning när man har fastbränsle (ved,pellets osv.)

Men du kanske skall ha ytterligare volym då jag inte räknat med de 80 liter extra du har (sitter det elpatron där i?) så i själva verket kanske du behöver minimum runt 75liter expansionskärl.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 september 2016, 13:04:24 »

Tänker du köra fast kondensering dvs en hög temp till pannan och sen shunta ner tempen ? Hur ska ev el spets fungera ? gammal panna läcker en hel del värme men det kanske du redan visste.
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 19 september 2016, 21:12:46 »

Nu tror jag det är lite lättare att förstå vad jag ser i andra trådar, så jag bifogar ett par skisser och funderar på om någon av dem stämmer med de råd ni gett så långt. Eller är jag i fel härad?
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 18 september 2016, 20:54:08 »

Hade besök av en kompis som har huvudet på skaft, viss vana att tolka manualer som är (illa) översatta av kineser och dessutom har en liknande VP installerad sedan två år.  .,;-
Det som framkom:
* Vilket det är tekniska spec'en (3 m3/h) eller märkplåten (5 m3/h) som gäller, så överstiger det vad rad-kretsarna kan ta med råge. Så det är ackumulatortank som gäller.
* Det finns en utgång för att styra en cirkpump
* och en för att styra VVberedning via växelventil (ingen info annat än ritning om hur)
* Det finns ev inte någon tempkurva att ställa i VP'n - så vad gör utetempgivaren isåfall?!  Sc:,h  dontknow
* Kranar och ventiler kan man inte ha för många av :)
* Min cirkpump på hyllan är nästan säkert för klen tror han  :(

Vad gäller slinga i nya tanken: Tyvärr, men jag har en slingberedare på lager. F.ö. så ger jag mig inte på VV-beredning i nuläge, men jag kommer igen om det  tummenupp.
Trevligt att exp.kärlet verkar tillräckligt  :).
Tillbaka till ritbordet .. parallellkoppling. Men det får bli i morgon. Tack alla som bidrar, detta är bara för mycket att hålla i mitt lilla huvud - så ni behövs!
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 18 september 2016, 18:06:35 »

Ditt expkärl räcker, förutsatt att du har ställt in rätt förtryck (ca 0,3bar + 0,1 per höjdmeter i höjdskillnad till högsta punkt). Om möjligt brukar det även vara en fördel om den är kopplad på retursidan för att minska värmen gummiblåsan utsätts för.

Jag hade kopplat som i din ritning, men parallellkopplat din 500Ls tank. Dvs från botten av tanken in på röret som förbinder radiatorreturen med VP. Sen ytterligare en cirkpump mellan VP och tank. På det sättet kan du bättre reglera flödet över VP för att passa VPn (tex mindre risk för hp-larm) medan cirkpumpen du redan har på ritningen tar hand om husets behov oberoende av vilket system som värmer huset. När VP producerar mer värme än huset behöver, så går det automagiskt in i tanken och när hela tanken är full så stänger VP av pga erhållet börvärde på inkommande ledning. Ger långa gångtider och minst problem.

Glöm inte att sätta två kulventiler på rören till VPn på insidan huset, med lutning utåt, så om du får strul och behöver stänga av VPn, så kan du stänga av och lätt tömma både VP o rör utomhus på vatten.

Har du ingen slinga el dyl i nya tanken, som du kan förvärma VV i innan det går in i elberedaren?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 september 2016, 18:05:38 »

Om du kopplar in vp mot arbetstank så kommer inte flödet genom radiatorerna bli något problem.
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 18 september 2016, 16:13:49 »

Nu börjar det lossna! Tack för tips & ritning :)

Jag har inte brytt mig om VVberedning, Dels för att jag vill hålla ner komplexiteten till att börja med och dels för att barnen är utflugna och vi gör inte av med mycket VV då vi duschar mest på jobbet. tänker att jag kan studera in mig på den biten senare (Jag har faktiskt en slingberedare i ett förråd till den dagen).

När jag tittar på ritningen från HansMarten ser jag att där är 1" dimension vid pumpen och R22 . Jag har DN25-ansluningar. Så tankarna kom in på hur mycket, eller snarare lite flöde jag kan komma undan med utan att pumpen stannar p.g.a. övertemp? Den har en märkning på 5000 L/h . Låter rätt mycket tycker jag. Cirkpumpen jag har till rad idag är Grundfos 15-35x20 - ska försöka hitta data på den på web'en
Såg just nu att rated flow enligt spec i pdf för VP är 3000 L/h ... misstänker att kineserna är rätt slarviga med vad de lämnar ifrån sig ...

Men i a f. Vad kan mellan tummen och pekfingret vara normalt flöde i mitt system idag? och vad har ni som vet i era?
Är detta ens ett problem? :)
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 18 september 2016, 13:55:37 »

Så har dockade jag min lvvp till min Nibe elpanna, + några extra kranar och filter som inte är med på ritningen. Funkar fint för mig, gamla elpannan fungerar som volymtank. Med kranarna kan man välja om hela eller bara delar ska gå igenom gamla pannan eller direkt till vp. Förvärmning av vv till radtemp därefter slut spets i sep. vvb. Kanske något av det du kan tillämpa i ditt system.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 september 2016, 13:49:36 »

Eftersom den vp inte har inbyggd styrning för vv laddning skulle jag försöka få tag i en beg acktank med slinga som kan förvärma vv före den ev elberedaren. Det går att koppla vp mot nedre delen av acktanken och låta den delen gå till radiatorer och sen kan man ha en elpatron i övre delen till ev spets och för att spetsa vv. Man behöver en 4 vägs shunt samt shunt styrning vilket du redan har sätt en microbrytare på shunten som startar vp vid lite öppen shunt och när shunten stänger så går ev ett tid relä in och låter vp gå tex 20 min extra så du får ok med start stopp. Om inte vp orkar själv kommer shunten öppna mot övre delen av tanken och spetsa med elpatron. Jag skulle inte lägga ner så här mycket jobb på din vp men kan ju vara bra ändå för när den pajar kan du köpa en ny enkel billig vp utan styrning som tex Ctc ecoair. Nu tänkte jag skrota pannan för antog att den inte används och det brukar bli en hel del förluster genom gamla pannor.
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 18 september 2016, 12:42:47 »

Bra gissat :)

Jag tolkade det som att utmatad temp är 55 °C och att de olika graferna gäller hur mycket energi du kramat ur i returen ("return temp"). Men om det är som du säger så är ju läget tuffare . Håller med om att de säkert inte tagit med avfrostning heller  nono.
Å andra sidan är det VÄLDIGT dags att få igång även en mindre bra pump, så jag kör på och ser vad det blir.

Jag har inte några planer på en vväxlare och jag har kollat under locket. Det ser rätt bra ut enl. en kille som jobbar med isolering. Men även där kommer jag att kolla under vintern. m.a.o. året runt cirkulation planerad.

Den har en omgivningstempgivare som ska sättas upp med typ 5 m kabel. Har tittat lite i manualen och det ser ut som att man ställer in några parametrar som kan vara kurvan. Den ser alltså ut att ha flytande kondensering.

Vad den verkligen levererar eller kan, det får vi se :) Jag räknar i a f med att det inte bör vara besvärligt att byta ytterdelen mot något bättre om/när det visar sig vara läge (p.g.a. driftekonomi eller haveri).

Så för att komma igång, vilket har hög prio nu, har jag följande tankegångar för er att genomlysa:
Principen blir att jag får ta ett beslut (och kanske ett manuellt handgrepp med kranar) att köra VP eller Panna.
Pannan kommer då gå med pellet, olja, el eller dyl som inte är speciellt beroende av volym och reglera ut med bef. shuntreglersystem.
help
Då ska jag väl koppla in VP på radiatorkretsen och låta den styra?
Kan jag sätta 500L tanken i serie före radiatorerna för att minska antalet till/frånslag?
Den kanske ska få en elpatron med.
Räcker exp.kärlet till?

Vill också lägga till att jag är väldigt glad och tacksam för hjälpen  salut och jag är spänd på vad ni har att säga  huuura
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 18 september 2016, 06:09:27 »

Min gissning på COP 4 vid +20C och 35C fram var riktigt nära (+20 o 40C fram). Graferna visar också tydligt att denna maskin absolut inte är tänkt att gå när det är minusgrader ute mer än i nödfall.

Vid 55C fram är COP låga 1,4 vid -10C, obetydligt bättre än en elradiator (som är både billigare och underhållsfri), och COP 1,8 vid 0C. Dessutom ser effektkurvan mycket fejkad ut. Man har troligen ej räknat med avfrostningen när man ritat upp effekten, då effekten tom stiger något mellan -3 och +5C när den borde visa en brant nedgång (jämför tex med Nibe 2040-8). 25% av tiden runt 0C kan mycket väl gå åt till avfrostning då det vid dessa temperaturer finns finns relativt mycket fukt kvar i luften som fryser på förångaren.  Och är effektgrafen utan avfrostning så antar jag att samma gäller COPgrafen (dvs ännu sämre COP i verkligheten).

Så när du ritar upp hur ditt system ska se ut så måste du fundera på om du öht ska köra denna maskin när det är minusgrader ute. Den är inte byggd för kontinuerlig drift under +5C och kommer troligen slitas ut snabbt (3-4år?) om kör den under riktig vinter. Om du inte ska köra den, hur ska du då bygga för att vattnet i den inte ska frysa? Låta varmvattnet cirkulera ut till maskinen eller ha en separat krets med tex propylenglykol? Det förra är bara aktuellt om maskinen är ordentligt isolerad runt kompressorutrymmet och värmeväxlaren (vilken troligtvis inte är fallet, men skruva av plåtarna och titta).

Så börja där och återkom, för hur och när den ska användas är centralt för hur den ska kopplas in. :)
Kolla även upp styrningen, finns det värmekurvor o dylikt beroende på utetemp, så den är intelligent nog att köra på flytande kondensering, eller klarar den bara av fast kondensering (dvs "hur varmt varmvatten du vill ha")?
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 17 september 2016, 23:18:36 »

Jag förväntar mig heller att den ska högprestera när det blir riktigt kallt. Bifogar ett testdiagram, som visar det. Kanske den blir utbytt om jag finner den vara oduglig.
Men - åter till mitt problem. Jag vill ju gärna ha kvar befintligt system och lägga till ackumulatortanken som volymtank (har jag fattat det ordet rätt?)
Men hur jag än ritar förslag, så kommer jag på (nybörjar)fel som t.ex. i första skissen, där jag hade fast kondensering (vilket jag inte ens kunde termen för innan).
Jag trodde att här på forumet finns säkert något att utgå från, men så enkelt verkar det inte vara  dontknow
Borde jag lägga in en skiss, så får ni påpeka dess brister?  help
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 17 september 2016, 19:30:51 »

Pumpen är en Guangzhou Jinlun "Meeting" MD30D.

Försökte hitta lite info, men det bästa jag hitta var en pdf med lösryckta data utan kontext. Tex 12KW (Kelvin-watt? ;)) och COP 4, men vid vilken utetemp och framledning? +20C och 35C fram kanske? Och "varmvatten 260L/h", jaha, hur varmt var vattnet från början, vilken temperatur värmdes det till och hur varm var uteluften?

Hur du än kopplar, se till att ditt gamla system kan ta över och värma huset, för vad du köpt verkar snarare anpassat för varmvattenproduktion där det kanske sällan blir kallare än +10C än för att värma ett hus under svensk vinter.
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 17 september 2016, 18:56:06 »

Pumpen är en Guangzhou Jinlun "Meeting" MD30D.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 17 september 2016, 18:39:34 »

Vilken vp har du skaffat?
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 17 september 2016, 18:30:02 »

Hej!
Vad snabbt man fick respons - tack snälla för det!  tummenupp

Som ni redan påpekat, så räcker inte pumpen till när det blir ordentligt kallt.
Jag har försökt beräkna vad huset drar och var brytpunkten ligger. Har diagram för pumpens effekt vid olika temp och en tempkurva från SMHIs data.
De här har jag sammanfogat till ett diagram för mitt hus  .,;- (som jag hoppas är en bilaga till detta inlägg)
Om det stämmer skulle jag behöva tillsatt effekt redan vid -3 grader, verkar det rimligt?
Så jag räknar med att jag vill spetsa med el och när det blir riktigt kallt, olja/pellets/ved/svärmor beroende på vad jag får tag på till rätt pris.

Så, jo, jag vill ha med pannan och acc-tanken är väl aldrig fel(?) speciellt inte vid vedeldning.
Maxtemp ut på rad tror jag var 65 grader när det var svinkallt och blåste rejält.

Skrivet av: HansMarten2
« skrivet: 17 september 2016, 13:39:04 »

effektbehov menar jag givetvis. :)
Skrivet av: HansMarten2
« skrivet: 17 september 2016, 13:36:59 »

Jag tycker iallafall inte du ska ha med den gamla pannan, koppla mot strömsnäspannan, den kan du sätta elpatron i om det skulle behövas. Vet du vad för temperatur du behöver ut i radiatorerna när det är som kallast ? 

Svaret på den frågan är viktig om detta ska bli bra eller inte...

En LVVP lämnar inte 50-60 C ut i radiatorerna när det är riktigt kallt, den kan göra en mindre volym för att exvis värma varmvatten i den temperaturen. Hur varmt ditt radiatorvatten blir är beroende på pumpens avgivna effekt vid utetemp. kontra ditt hus energibehov.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 september 2016, 13:36:37 »

Bör gå att koppla vatten in till vp från radiator returen och ut från vp dit radiator returen gått tidigare sen styr man start stopp via en termostat inne i huset och orkar inte vp själv får elpatron i gamla pannan gå in och spetsa genom att den öppnar shunten. Kanske finns risk för många start stop utan acktanken beror på vatten volymen och styren så det bästa är säkert göra om allt men mitt förslag är det simplaste.
Skrivet av: linuxnt
« skrivet: 17 september 2016, 12:44:41 »

Hej!
Jag har grejor, men kan inte få till hur jag ska "komma i mål".

Förutsättningarna är:

Enplanshus 1971 med uppvärmd gillestuga & källare 125 m2 byggyta + 25 m2 garage
I östra värmland

Befintligt:
Panna Albin villacombi 725F trasig intern VV beredare på 110L, vet ej pannvolym (vild gissning på 175 L) med shuntstyrning.
Enrörs radiatorsystem i fyra slingor med uppskattningsvis 125 L volym
Elberedare 80 L
Expansionskärl Flexcon 50L

Inköpt:
LV-VP "monoblock" 2,9 kW inmatad effekt max 55(60) C lämnad temp
Acctank Strömsnäs 500 L
Cirkpump Grundfoss 2500 L/h

Kan någon tänka sig att hjälpa mig tänka ut en bra lösning?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!