Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Totalentrepenad  (läst 1013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Totalentrepenad
« skrivet: 20 augusti 2006, 22:07:21 »
Finns det någon som lyckats få en installation utan kvitto. Har inte hittat något om detta i tidigare trådar

Man sparar kanske 30 lapp... men är det värt det. Någon som har erfarenheter.
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Totalentrepenad
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2006, 06:50:54 »
Det finns säkert, huruvida det ens är lagligt att skriva om det i ett forum av denna typ låter jag vara osagt, men jag vill i alla fall inte bidra till att sprida den typen av uppgifter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FredZ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Fjollträsket
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Totalentrepenad
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2006, 10:42:10 »
I Täby norr om Stockholm så borrade man för något ändamål under marken, plötsligt så hittade man kollektorslang nedstucken i marken som tittade ned från "taket". Dessa slangar var inte med i SGU's register uppenbarligen. Enligt det som jag fick berättat för mig så fick ägaren en räkning för "tätningen" som behövdes.

Detta skulle också ha stått i tidningen men det missade jag.

Men det går nog att räkna hem som en "hemmainstallation" ^-^
Konverterat från CTC Pionjär olje/el som gick mest på el sista 16 åren till bergvärme 20060814. Varför byta - pannan sprang läck pga offeranod som inte bytts ut - inre VVB rostade sönder. Värmde cirka 260 m2 med cirka 30000 Kwh år.
Installation:
Viessmann Vitocal 200 - 8,5 kW med hål om 200 meter, aktivt hål - tja kanske 195 meter, borraren sade att vattnet var cirka 4 meter ned i hålet.
Viessmann 500 liter acktank med 25 meter förvärmning vv-slinga till 300 liter Oso VVB
Någon gång i framtiden kommer solfångare upp på kåken :-D

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Totalentrepenad
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2006, 07:36:20 »
Jag har kompisar som jobbar med fjärrvärme som berättat att dom vid repjobb hittat kollektorslang nerlagd i samma dike som fjärrvärmerören så uppfinningsrikedomen när det gäller att tjäna pengar är stor *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!