Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluft system  (läst 6851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Johansson

  • Gäst
Jonas Johansson
Frånluft system
« skrivet: 28 januari 2004, 22:58:51 »
Vi bor i en 200kvm villa, som vi total renoverar.

Jag hade tidigare bestämt mig för att köra en Nibe figther  7kW + FrÃ¥nluftsmodul (FLM30) mot en ack. tank.

Men sÃ¥ blev FLM 30 sÃ¥gad, dvs. ingen lönsam investering utan värmeväxlare rekommenderades. Hmm  :-/

Varför läser man inget om värmeväxlare längre om det är lika effektivt/effektivare system? Det är bara värme pumpar och frånluftsvärme pumpar.

Säg att man redan har en varmvatten beredare, vilket är dÃ¥ mest lönsamt vintertid värmeväxlare eller frÃ¥nluftsvärme?  ???

Vad kostar en värmeväxlare till en villa och vilka tillverkar dom?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Frånluft system
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2004, 04:03:24 »
Nu spekulerar jag lite, men jag skall försöka att hålla mig till fakta.

En värmeväxlare som du skriver, skulle jag tro är en mekanisk fast eller roterande värmeväxlare. De har en verkningsgrad på ca 70%, d.v.s. om du har 20 graders frånluft och 0 grader inkommande luft så återvinns 70% av värmen du kör ut.
Med andra ord får du in 14 grader varm luft utifrån.

Om man jämnför detta med en värmepump så motsvarar detta en värmefaktor på 2.33 (tror jag). Denna värmefaktor uppnås dock utan att du tillför någon yttre energi, såsom du gör i en värmepump. Driftskostnaden är därför minimal. Detta gäller dock endast vid gynnsamma förhållanden. Om det blir säg -15 grader ute så tvingas en elpatron förvärma luften för att värmeväxlaren inte skall frysa ihop, och vad som då händer med verkningsgraden vet jag inte riktigt, men det ger onekligen en del problem.

En värmepump (vet jag nästan) fungerar ungefär på samma sätt, den tar värmen ur frånluften genom att kyla ned den till ca +2 grader. Om den kyls till en ännu lägre temperatur så uppstår även här problem med påfrysning. Skillnaden är dock att här krävs alltid en tillförsel av energi (för att driva kompressorn) den krävs alltid men vid kall väderlek är den förmodligen mer ekonomisk än en mekanisk värmeväxlare som går med "direktverkande" eltillskott för att inte frysa ihop.

Vad som blir mer ekonomiskt över ett helt år kan jag dock inte räkna ut, skulle tro att det är hugget som stucket.

Var hos en bekant under senaste köldknäppen (-29 grader). Och hos honom hade frÃ¥nluften frusit ihop trots eltillskottet, han var helt enkelt tvungen att stänga av den mekaniska till/frÃ¥nluften för att det skulle tina upp. Inkommande luft till huset höll ca -25 grader  :o, snacka om kallras. Nu kan jag inte svära pÃ¥ att hans anläggning var helt fungerande, men om den var det sÃ¥ är det ju onekligen ett problem som du inte ställs inför med en frÃ¥nluftsvärmepump.

Det skall ju fungera oxå ;)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Frånluft system
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2004, 21:49:51 »
Verkningsgraden ligger på typ 70% för ett väl intrimmat system. Däremot behöver man inte förvärma luften om det inte blir extremt kallt under längre tid. Men däruppe i urskogen verkar ni tycka att -15 är rena värmeböljan!   ::)

Huset vi bodde i tidigare hade en Elektro Standard frånluftspump och det var bara problem med den. Den frös ständigt ihop och den automatiska avfrostningen fungerade inte. När man väl stängde av skiten för att den skulle få tina rann smältvattnet ner i styrelektroniken eftersom avloppet från dropplåten geggade igen av dammet. Lagren i frånluftsfläkten klarade inte kylan och lät som en mindre jetmotor. Till slut böjade en magnetventil brumma så att man blev tokig på nätterna. Ja det var våran pump det, men nu har vi flyttat!  ;D
« Senast ändrad: 03 februari 2004, 21:50:42 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Frånluft system
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2004, 05:16:41 »
Moderna FTX-aggregat som tex temovex har en verkningsgrad på närmare 80%.
Den kostar drygt hälfen av en frånluftvärmepump, själva
värmeväxlaren är nästan outslitlig dÃ¥ endast fläktarna är rörliga delar....man kan lätt plocka loss själva växlardelen  och göra den ren!!!
Fläktarna kan lätt bytas ut. övriga enheter som by-pass kan man köpa var som helst, filter med.
En annan fördel är att man slipper kallras....tillluften
är ju aldrigt under 15 grader!!!
Med golvvärme och VP i kombination  behöver man inte höja innertempen för att motverka kallras (som vid tilluft i yttervägg) = lägre framledningstemp= bättre COP samt att varje grads lägre innertemp värmebehovet  med 5%
Man slipper damm och pollen via vetilationen, minskad städning!!! de du!!

Eftervärmaren kan ställas in sep....min går in vid 16 grader.

Den automatiska avfrostningen fungerar utmärkt med egen givare. Har automatisk by-pass som går in sommartid....vid 25 grader frånluftstemp..... nödvändigt
sommartid.
Hela systemet ger suverän ventilation med pollenfri och sotfri luft. Med ljuddämparslang är den näst intill ljudlös
även på frånluften. Tilluften hörs ej.

se www.temovex.se

Sen finns det FTX med rörlig värmevväxlare,,, den kan göras mindre..men den har ytterligare en rörlig del....
fördelen med denna är att man slipper dra dräningsslang för avfrostning.


« Senast ändrad: 09 februari 2004, 15:19:49 av Anders_W »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re: Frånluft system
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2004, 00:18:25 »
En värmeväxlares värmefaktor borde definieras som återvunnen värme dividerad med elförbrukningen för driften av värmeväxlaren om man vill jämföra med en värmepump. I och med att man kanske behöver fläktar för ventilationen i alla fall blir det nog en mycket bra värmefaktor.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rambo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östra Ryd Östergötland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pensionerad IT-tekniker
SV: Re: Frånluft system
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2013, 10:49:50 »
Nu spekulerar jag lite, men jag skall försöka att hålla mig till fakta.

En värmeväxlare som du skriver, skulle jag tro är en mekanisk fast eller roterande värmeväxlare. De har en verkningsgrad på ca 70%, d.v.s. om du har 20 graders frånluft och 0 grader inkommande luft så återvinns 70% av värmen du kör ut.
Med andra ord får du in 14 grader varm luft utifrån.

Om man jämnför detta med en värmepump så motsvarar detta en värmefaktor på 2.33 (tror jag). Denna värmefaktor uppnås dock utan att du tillför någon yttre energi, såsom du gör i en värmepump. Driftskostnaden är därför minimal. Detta gäller dock endast vid gynnsamma förhållanden. Om det blir säg -15 grader ute så tvingas en elpatron förvärma luften för att värmeväxlaren inte skall frysa ihop, och vad som då händer med verkningsgraden vet jag inte riktigt, men det ger onekligen en del problem.

En värmepump (vet jag nästan) fungerar ungefär på samma sätt, den tar värmen ur frånluften genom att kyla ned den till ca +2 grader. Om den kyls till en ännu lägre temperatur så uppstår även här problem med påfrysning. Skillnaden är dock att här krävs alltid en tillförsel av energi (för att driva kompressorn) den krävs alltid men vid kall väderlek är den förmodligen mer ekonomisk än en mekanisk värmeväxlare som går med "direktverkande" eltillskott för att inte frysa ihop.

Vad som blir mer ekonomiskt över ett helt år kan jag dock inte räkna ut, skulle tro att det är hugget som stucket.

Var hos en bekant under senaste köldknäppen (-29 grader). Och hos honom hade frÃ¥nluften frusit ihop trots eltillskottet, han var helt enkelt tvungen att stänga av den mekaniska till/frÃ¥nluften för att det skulle tina upp. Inkommande luft till huset höll ca -25 grader  :o, snacka om kallras. Nu kan jag inte svära pÃ¥ att hans anläggning var helt fungerande, men om den var det sÃ¥ är det ju onekligen ett problem som du inte ställs inför med en frÃ¥nluftsvärmepump.

Det skall ju fungera oxå ;)

Den värmeväxlare som nämns här måste ha en termostatinställning så att inkommande luft efter värmeväxlaren håller +6 grader annars finn risk för frysning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!