Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationsproblem.  (läst 7570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad birlor

  • ETA Delta
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Benareby
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Cirkulationsproblem.
« skrivet: 06 januari 2008, 14:58:45 »

Returen varmare än framledningen.

Har en Delta Combi 5 från ETA, salig i åminnelse.
Yttre cirkulationspumpen går på full hastighet, den "inre" på lägsta. Tempskillnaden c:a 5-10 grader.
Det finns en s.k. bypasskoppling mellan retur och framledning, innan yttre cirk.pump. Ett rakt rör bara. Detta för att ge "ett högre flöde över värmesystemet än över värmepumpen" enligt manualen.
Yttre cirkulationspumpen går c:a en kvart efter det att värmepumpen gjort sitt, och då flödar vattnet i systemet normalt.
Men! vattnet i systemet är ju då ganska svalt, och värmepumpen startar strax igen. Och går tills värmen krupit baklänges till returgivaren.
Vet någon om det skall vara så, eller hur att komma tillrätta med?

Bytte yttre cirk.pump för en mÃ¥nad sedan till en med lite mer fräs i, men problemet verkar  ha blivit värre. Nu när det är kallt, startar vämepumpen tre gÃ¥nger i timman ungefär.


/Birger


Bergvärme sedan 25 år, ETA Delta 7 sedan 6 år.
Huset 180 kvm, utanför Göteborg.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2008, 15:42:04 »
Prova tvärt om yttre=läge 1   inre =läge 3
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2008, 09:16:06 »
Känn på bypassen, är den lika varm som framledningen eller som returledningen?
Har du rensat smutsfiltret?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad birlor

  • ETA Delta
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Benareby
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2008, 11:29:50 »
Nu har jag ändrat hastigheten på bägge cirkulationspumparna, inre går på högsta, yttre på mellan.
Ingen större skillnad.
Bypassen lika varm som returen, returen mycket varmare än stigaren.
Stigaren är riktigt varm ända till bypassen, sedan går värmen ut i denna men med lägre temperatur. Varma vattnet liksom stannar där.
Och sedan backar värmen upp i returrören.

Men lite värme kommer ändå upp i elementen, de är ljumma.

Bergvärme sedan 25 år, ETA Delta 7 sedan 6 år.
Huset 180 kvm, utanför Göteborg.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2008, 12:29:20 »
Har bara erfarenhet av en IVT-pump med bypass så det är med viss tvekan jag skriver.

Bypassen lika varm som returen, returen mycket varmare än stigaren.
Stigaren är riktigt varm ända till bypassen, sedan går värmen ut i denna men med lägre temperatur. Varma vattnet liksom stannar där.
Och sedan backar värmen upp i returrören.

Bypassen lika varm som returen, det är som det skall vara när pumpen går.

Returen mycket varmare än stigaren i kombination med att stigaren är varm till bypassen men sedan tydligen blir svalare. Det går inte ihop logiskt med att returen var varmare än stigaren i kombination med att bypass var lika varm som returen.

Temperaturskillnaden stigare-retur är den mätt innanför eller utanför bypassen? Antar att pumpen styrs som IVT med stopp och starttemperatur och inte gradminutreglering.


Men! vattnet i systemet är ju då ganska svalt, och värmepumpen startar strax igen. Och går tills värmen krupit baklänges till returgivaren.

Hur kan värmen krypa bakänges när cirkulationen går åt rätt håll när pumpen går?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2008, 13:48:46 »
Är du säker på att du följer ledningarna åt rätt håll? Jag tror du missuppfattat vad som är stigare och retur.

Sen var det nog fel att sänka på yttre och höja på inre cirkpumpen, en tempdiff på 5-10 ºC är helt OK så ställ tillbaka inre cirkpumpen på lägsta.

Yttre cirkpumpen ska ha så högt flöde att bypassen har lägre temp än den verkliga stigaren (det varmare röret). Hellst ska det vara samma temp som retur (det kalla röret).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2008, 15:39:53 »
Jag fattar ej det där med bypass.
Vad e de bra för egentligen?? Enl. mig så ska den interna cirk.pumpen stå för flödet och den externa är ju bara aktiv när vp gör vv.
I endast 2-3 fall har jag gjort en bypass i mina installationer och då är det hyreshus vi pratar om där det blir lite vv-tid annars i en normalvilla så behöver man ej ngn bypass enl. mig
Varför ska den externa eller yttre cirk.pumpen ha en högre hastighet,då kommer väl inte ngt att gå igenom vp??
Jag vill ha det tvärtom Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

Utloggad birlor

  • ETA Delta
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Benareby
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2008, 16:34:01 »
Ja, det var inte lätt det här.

Jag är mycket säker på att stigaren är det rör som yttre cirkulationspumpen sitter på. Installatören har dessutom skrivit ett stort S på flera ställen på det röret. Samt R på det andra.

Yttre cirkulationspump går c:a en kvart efter det att värmepumpen stannat. Och hade inte bypassen funnits, kan inte vattnet cirkulera färdigt i värmesystemet. Så uppfattar jag det.

Om cirkulationspumpen varit felvänd, skulle VP-HP lösa ut. Kopplar jag ur yttre cirk.pump händer nämligen detta. Och om det är stopp i filtret, som hos mig sitter sist på returen, händer samma sak.
Helt klart är att returen är varmare än stigaren, och VP startar tre gånger i timmen nu när det är 3 grader varmt här utanför Götet.

Jag tror att det varma vattnet kryper sakta men säkert baklänges genom bypassen tills värmen når temp-kännaren. Och då stannar VP.
Bergvärme sedan 25 år, ETA Delta 7 sedan 6 år.
Huset 180 kvm, utanför Göteborg.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2008, 19:04:22 »

Om cirkulationspumpen varit felvänd, skulle VP-HP lösa ut. Kopplar jag ur yttre cirk.pump händer nämligen detta.

Det behöver inte bli så, det beror på hur mycket flöde den yttre pumpen ger när den går. Kopplar man ur den yttre pumpen går vattnet enklaste vägen och det är via bypassen tillbaka till inloppet. Med den yttre pumpen i drift späds vattnet från värmepumpen med radiatorvatten. Det är nog endast om det blir mycket kallt ute och erforderlig framledningstemperatur närmar sig den temperatur som utlöser VP-HP som den stannar.

FrÃ¥ga: När värmepumpen har gÃ¥tt ett tag, är radiatorerna märkbart varmare upptill än nertill eller har de samma temperatur över hela ytan? 
« Senast ändrad: 07 januari 2008, 19:10:32 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad birlor

  • ETA Delta
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Benareby
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2008, 20:11:05 »
Varmare(mer ljumma) upptill än nertill.
Bergvärme sedan 25 år, ETA Delta 7 sedan 6 år.
Huset 180 kvm, utanför Göteborg.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2008, 20:22:41 »
Varmare(mer ljumma) upptill än nertill.

Inser att jag borde ha frågat om vilken som är varmast när pumpen har gått ett tag, rörledningen som leder till radiatorns övre del eller den till den nedre delen. Är rören rätt märkta i källaren borde vattnet gå åt fel håll.

Tillägg: Bara för att min pump står i källaren behöver ju inte alla pumpar göra det. Rören vid pumpen skall det naturligtvis vara.
« Senast ändrad: 08 januari 2008, 08:19:40 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2008, 07:33:36 »
Jag fattar ej det där med bypass.
Vad e de bra för egentligen?? Enl. mig så ska den interna cirk.pumpen stå för flödet och den externa är ju bara aktiv när vp gör vv.
I endast 2-3 fall har jag gjort en bypass i mina installationer och då är det hyreshus vi pratar om där det blir lite vv-tid annars i en normalvilla så behöver man ej ngn bypass enl. mig
Varför ska den externa eller yttre cirk.pumpen ha en högre hastighet,då kommer väl inte ngt att gå igenom vp??
Jag vill ha det tvärtom Sc:,h

Bypassen är till för att säkerställa flödet över VP:n vid värmeproduktion även om någon obetänksam stänger alla termostater, flödet går då baklänges i bypassen men det står aldrig still genom VP:n. Men jag tycker att det är bättre att utbilda villaägaren om hur man styr värmen med en VP än att använda bypasslösningen.

Problemet om flödet går baklänges i bypassen är att VP:n får jobba med högre kondenseringstemp än vad som behövs eftersom uppvärmt vatten då går direkt tillbaka till VP:ns inlopp utan att passera radiatorerna. Därför ska man alltid ha högre flöde på externa cirkpumpen än interna. Den interna ser ju alltid till att radiatorvatten går genom VP:n oavsett hur den externa går. Den externa ser bara till att vattnet går rätt väg genom radiatorerna och inte kortaste vägen direkt till VP:ns inlopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2008, 08:29:17 »

Bypassen är till för att säkerställa flödet över VP:n vid värmeproduktion även om någon obetänksam stänger alla termostater, flödet går då baklänges i bypassen men det står aldrig still genom VP:n.

Om det vore sÃ¥ borde alla pumpar ha en bypass. Jag lutar mer Ã¥t att orsaken är sättet att styra pumpen med start- och stopptemperatur i stället för att räkna gradminuter. När pumpen gör varmvatten cirkulerar inte radiatorvattnet. Är returröret med givaren placerat pÃ¥ ett svalt ställe, ofta stÃ¥r ju pumpen i en källare, kyls det av snabbt. Pumpen kommer dÃ¥ efter en varmvattenberedning att gÃ¥ tillbaka till att värma radiatorvatten ett litet tag innan den stannar pga att varmare radiatorvatten värmer upp röret igen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2008, 11:27:54 »

Bypassen är till för att säkerställa flödet över VP:n vid värmeproduktion även om någon obetänksam stänger alla termostater, flödet går då baklänges i bypassen men det står aldrig still genom VP:n.

Om det vore sÃ¥ borde alla pumpar ha en bypass. Jag lutar mer Ã¥t att orsaken är sättet att styra pumpen med start- och stopptemperatur i stället för att räkna gradminuter. När pumpen gör varmvatten cirkulerar inte radiatorvattnet. Är returröret med givaren placerat pÃ¥ ett svalt ställe, ofta stÃ¥r ju pumpen i en källare, kyls det av snabbt. Pumpen kommer dÃ¥ efter en varmvattenberedning att gÃ¥ tillbaka till att värma radiatorvatten ett litet tag innan den stannar pga att varmare radiatorvatten värmer upp röret igen. 

Nja, vi hade nog fel båda två, så här skriver IVT i sin manual för HT-värmepumparna:

"Bypass
Varmvattenfunktion:
Värmepumpar av modell Greenline HT med köldmediet R134a har ett nytt sätt att styra varmvattnet jämfört med modeller
med R407C. Principen är att varmvattenladdningen startas av varmvattengivaren T3 (GT3), men stoppar på returgivaren
T9 (GT9).

Inkoppling mot värmesystemet utan bypass:
Greenline HT-serien kan anslutas till värmesystemet utan bypass, vilket innebär att cirkulationen i värmepumpen och
värmesystemet sköts av den inbyggda pumpen G2 (P2). Detta innebär också att huvudpumpen G1 (P1) utgår. En absolut
förutsättning för denna inkoppling är att ett flöde i värmesystemet kan upprätthållas under hela året. I värmesystem med
termostatventiler ska dessa stå fullt öppna och i golvvärmesystem krävs att minst hälften av slingorna är helt öppna."
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationsproblem.
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2008, 13:46:39 »
Inkoppling mot värmesystemet utan bypass:
Greenline HT-serien kan anslutas till värmesystemet utan bypass, vilket innebär att cirkulationen i värmepumpen och
värmesystemet sköts av den inbyggda pumpen G2 (P2). Detta innebär också att huvudpumpen G1 (P1) utgår. En absolut
förutsättning för denna inkoppling är att ett flöde i värmesystemet kan upprätthållas under hela året. I värmesystem med
termostatventiler ska dessa stå fullt öppna och i golvvärmesystem krävs att minst hälften av slingorna är helt öppna."

Men det här gäller ju alla pumpar. Jag tycker inte det förklarar varför just IVT:s pumpar har bypass men inte t.ex. NIBE:s pumpar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!