Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Knäpptank hjälper inte  (läst 49309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Knäpptank hjälper inte
« skrivet: 26 januari 2011, 10:17:10 »
Hej,

VP installerad höst 2009. Thermias egen 100L knäpptank installerades ett par månader efter det pga väldigt mycket knäppningar. Det har inte hjälpt ett dugg och nu är vi inne på andra vintersäsongen med dessa eländiga knäppningar. Emellanåt blir vi väckta om nätterna av knäppningarna. Det börjar bli riktigt jobbigt nu och vi överväger att faktiskt sälja huset.
VVS-installatör har vid flera tillfällen varit hemma och mekat med inställningarna i servicemenyn. Inget har hjälpt och vi är tillbaks till  (nästan) fabriksinställningar igen.

Har haft långa diskussioner med Thermia om detta och jag är införstådd med att det är cirk.pumpen som varvar upp till max innan ventilen öppnar efter VV produktion som ger upphov till dessa knäppningar, vilket enligt mig är helt vansinnigt korkat (och fler på detta forum).

Jag kör version 1.0 av mjukvaran och enligt Thermia ska där finnas en "fix" i 1.4 (som troligen släpps i april) för att kunna ställa in startvarvtalet på cirk.pump. Jag hoppas verkligen på denna lösning, men det låter långsökt.

Borde inte 100L extra göra åtminstone en liten märkbar skillnad?

Jag kan också passa på att nämna att knäppningarna verkar komma från golv där radiatorrören troligen gnider mot bjälklaget, men det är inget litet projekt att riva upp allt och åtgärda.
Verifierat att knäpptanken är kopplad i serie och på rätt sätt. Kör just nu med ett fast varvtal (6) på cirk.pumpen genom att ha ökat tempdiffen under optimuminställningarna till max.

Någon här som har fler idéer eller förslag angående detta så vore jag oerhört tacksam.
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2011, 10:25:44 »
Har du nån möjlighet att mäta och logga temperaturen på vattnet före och efter knäpptanken? Det låter konstigt att inte 100 liter skall göra nån nytta om allt är rätt kopplat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2011, 10:28:05 »
Verifierat att knäpptanken är kopplad i serie och på rätt sätt. Kör just nu med ett fast varvtal (6) på cirk.pumpen genom att ha ökat tempdiffen under optimuminställningarna till max.

Jag tänkte just fråga om det är kopplat så att inmatningen från VP:n är i toppen och ut till radiatorerna är i botten?
Ett alternativ är kanske en större tank på 200-300 liter?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2011, 13:19:14 »
Devnull.  Hur vill du lösa följande?   Vid VV prod sÃ¥ gÃ¥r VP mot pressostat som löser vid 26,5 bar i ditt fall.
Och för att bli av med värmen sÃ¥ drar cp igÃ¥ng för att VP ska bli kall och fin.  Hur ska det lösas annars?

Det är inte pumpens fel, det är systemet som falerar.  Och det borde byggts pÃ¥ ett annat sätt i detta fall *vinkar*

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2011, 13:45:06 »
Hej,

VP installerad höst 2009. Thermias egen 100L knäpptank installerades ett par månader efter det pga väldigt mycket knäppningar. Det har inte hjälpt ett dugg och nu är vi inne på andra vintersäsongen med dessa eländiga knäppningar. Emellanåt blir vi väckta om nätterna av knäppningarna. Det börjar bli riktigt jobbigt nu och vi överväger att faktiskt sälja huset.
VVS-installatör har vid flera tillfällen varit hemma och mekat med inställningarna i servicemenyn. Inget har hjälpt och vi är tillbaks till  (nästan) fabriksinställningar igen.

Har haft långa diskussioner med Thermia om detta och jag är införstådd med att det är cirk.pumpen som varvar upp till max innan ventilen öppnar efter VV produktion som ger upphov till dessa knäppningar, vilket enligt mig är helt vansinnigt korkat (och fler på detta forum).

Jag kör version 1.0 av mjukvaran och enligt Thermia ska där finnas en "fix" i 1.4 (som troligen släpps i april) för att kunna ställa in startvarvtalet på cirk.pump. Jag hoppas verkligen på denna lösning, men det låter långsökt.

Borde inte 100L extra göra åtminstone en liten märkbar skillnad?

Jag kan också passa på att nämna att knäppningarna verkar komma från golv där radiatorrören troligen gnider mot bjälklaget, men det är inget litet projekt att riva upp allt och åtgärda.
Verifierat att knäpptanken är kopplad i serie och på rätt sätt. Kör just nu med ett fast varvtal (6) på cirk.pumpen genom att ha ökat tempdiffen under optimuminställningarna till max.

Någon här som har fler idéer eller förslag angående detta så vore jag oerhört tacksam.

En fråga: Har du rumstermostater på golvvärmen? Jag har varit med om att dessa kan skapa problem om golvvärmen inte är bra injusterad. Detta berodde då på att sekundärkretsen (golvvärmen) hela tiden höll varmare framledningen i slingorna än vad rummen krävde i effekt. Detta ledde i sin tur till att rumstermostaterna aktivt jobbade med att öppna och stänga respektive slinga, flera ggr/dygn, vilket ger upphov till stora tempratursvängningar i slingan med knäppningar som följd.

För att få bort detta måste en injustering av slingorna göras tillsammans med en instypning av sekundärkretsen. Om du får till detta korrekt kommer slingorna i princip vara öppna 24/7 och endast vara stängda vid övertempratur pga ex solstrålning etc. Detta skapar i sin tur bättre förutsättningar för en jämn temp i slingan och därigenom mindre knäppningar.


Korr:
Oops såg att du kanske inte hade golvvärme, men principen ovan kanske ända skapar de problem du har. Har du termostater på elementen?
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 13:50:18 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2011, 14:12:10 »


Borde inte 100L extra göra åtminstone en liten märkbar skillnad?



Kör du fast varvtal så påverkar inte inställd tempdiff något.

Vilken typ av värmesystem hade du tidigare?

Jag föreslår en 300 liter arbetstank med en extra cirkulationspump, så att du har kontinuerligt flöde över radiatorsystemet. Om din gamla värmekälla inte skapade knäppningar, så bör det heller inte bli det med 300 lit. arbetstank. 100 liter är galet lite i oavsett ändamål.

Som volymförstorare med integral 60 lagras ~1,5 kW i en 100 liter tank. E 8 kW kompressor värmer tanken med ett flöde liknande ett tågset, så knäppandet kommer ändå men med en tidfördröjning om 11 minuter från kompressorstart.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2011, 14:18:16 »
Jag har en 80-liters tank och med den försvann alla problem med knäppningar.
Iofs inte samma system i övrigt, men principen är ju den samma...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2011, 14:22:06 »

Jag har en 80-liters tank och med den försvann alla problem med knäppningar.
Iofs inte samma system i övrigt, men principen är ju den samma...

Efter att växlingsventilen växlat tillbaka efter en varmvattenladdning?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2011, 14:30:56 »
Ja. Utan tanken har jag tydliga knäppningar i de rören och de första radiatorerna. Först i 10 sekunder när varmvattenpulsen kommer då ventilerna slår om från VV till värmeproduktion och sen ytterligare en gång ~30-40 sekunder senare när temperaturen sjunker igen.
Med tanken inkopplad har jag inte en knäppning...

TS tank måste vara felkopplad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2011, 15:12:53 »
Vill börja med att tacka för alla svar.

Purjo: Hur menar du att jag ska göra det? Kolla på displayen?

Carl N: Jag har diskuterat detta med installatören och han påstår att det är kopplat på det sättet. Det finns en röd märkning på knäppkärlet vid anslutningen till inmatningen och en blå för utamatningen? Är detta rätt?

VP ORAKLET: Hmmm..lite överkurs för mig här, men det du säger låter vettigt.

Castrol: Ingen golvvärme :) Har dock termostater på alla radiatorer som är fullt öppna.

Lexus: Jag känner till detta, men för att kunna ställa in ett fast varvtal på en Atria Optimum så måste man gå över max-nivån för temp-diff. Då får man en extra (dold) undermeny som tillåter att man ställer in varvtalet. Min gamla värmekälla var en gammal oljepanna som var tyst :) Det råder lite olika uppfattningar här på forumet om 100 L är för lite eller för mycket just nu.

Jag har tagit tre bilder idag på morgonen som jag postar med i inlägget. Jag vet inte om de är till någon nytta, men de visar vilken kraftig temp. ökning som sker i samband med knäppningarna. Finns det inget sätt att jämna ut det där hacket i det annars jämna kurvan?
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2011, 15:37:22 »
Ta en bild på tanken också.
Det jag tycker ser konstigt ut är att du har precis samma 'spik' på returen som på framledningen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2011, 15:48:19 »
Dina tempgivare på brine måste vara trasiga väl?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2011, 16:07:27 »
Carl N: Jag har diskuterat detta med installatören och han påstår att det är kopplat på det sättet. Det finns en röd märkning på knäppkärlet vid anslutningen till inmatningen och en blå för utamatningen? Är detta rätt?

Är knäpptanken en varmvattenberdare som "konverterats". I så fall kanske det sitter en blandningsventil på den som är öppen, och då släpper delar av det "heta" vattnet direkt ut i radiatorkretsen utan att pasera tanken?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2011, 16:27:54 »
Det är en Atria  inget fel pÃ¥ givarna *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2011, 18:19:23 »
Du har inga kort på tanken så man ser hur den är monterad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!