Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: energiÃ¥tgÃ¥ng & fÃ¥ starter  (läst 6897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
energiåtgång & få starter
« skrivet: 02 november 2004, 20:19:36 »
en liten tanke som for förbi i mitt huve.

När man håller på o öka gradmenutrarna som jag gör så får man ju färre starter, men pumpen hinner ju under dom långa gångtiderna istället jobba umm mycket varmare vatten, han man inte smre verkningsgrad när den tilverkar varmare vatten ?

Tänker jag helt galet, eller kan pumpen dra mer energi om jag har för mycke gradminuter?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #1 skrivet: 02 november 2004, 20:47:17 »
Å andra sidan börjar den väl om vid lägre temp så snittet borde väl bli lika, eller?

admin

  • Gäst
admin
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #2 skrivet: 02 november 2004, 21:34:06 »
Om man dessutom räknar med att värmepumpen inte har full effekt vid startögonblicket så kan man spara lite till.

Nåt man dock bör tänka på är att köldbäraren normalt blir något kallare för varje varv det cirkulerar i kollektorn, detta medför att verkningsgraden blir lägre.

Antalet start och stopp är ingen stor grej, ligger man på 0 - 25 starter/dygn borde det inte vara några större problem - men det finns skräckexempel på pumpar som startar > 25 ggr/dygn, och det finns det ingen som helst anledning till - det förkortar definitivt livslängden, och försämrar förmodligen verkningsgraden med.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #3 skrivet: 02 november 2004, 21:55:55 »
vad kom vi fram till ? ska vi tok optimera på att köra på så många gradminuter huset klarar eller sak man ha god marginal dit?

om man hade exakt samma ute tempratur i nån vecka så kunde dom som har separat elmätare göra en mätning, för att se om det är något o tjafsa om.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #4 skrivet: 02 november 2004, 22:41:02 »
Det är nog sÃ¥ haä (kanske)  ;)
Under låglast blir det mindre antal starter om man tokhöjer gradminuterna, knappast uppstår det nån tempsvängning heller.
Vid höglast har dom flesta en så vek pump att den går nästan jämnt då kvittar det.

Men som vanligt är nog lagom bäst.
Lagom finns ju enbart för oss Svenskar så det ska vi använda.

Jag har skuvat på det mesta men nu kör jag kring -120 på starten däremot har jag ökat absolut max på tillskottet. Då säkerställer jag att vp kan jobba ikapp ev. underskott dagtid (pga vv förbr) utan att tillskottet går i onödan.
Detta utan att nån nämnbar temspskillnad upstår. Dagtid tillför vi ju också en hel värme med "egna" aktiviteter.

Det som ÄR viktigast är att pumpen tillåts jobba bort alla gradminuter så den inte bryter på för stor tempdiff, då nollställs ju gradminuterna det ökar antalet starter dramatiskt.
Men den kursen har vi ju gÃ¥tt eller hur  ;)
har man det iordning behöver man heller inte öka stopptiden för vp, man får ändå tillräckilgt långa stopp.

Däremot kan det v a idé att minska starttempen för vv, det orsakar massor av starter under låglastperioden.
Vid kyla spelar det nog liten roll då maskinen växlar över direkt utan stopp.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Dane

  • Gäst
Dane
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #5 skrivet: 03 november 2004, 12:11:24 »
Enligt en servicetekniker från Nibe jag har pratat med (anställd hos Nibe, ej installatör) har antalet starter inte så stor betydelse. Jag har ca 30-35 starter /dygn vid plusgrader ute och det tyckte han inte var värt att lägga ner tid på att optimera. Det har enligt honom ingen större inverkan på livslängden. Det ska räcka med begränsningen som Nibe har att pumpen inte får starta oftare än var 20:e minut.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #6 skrivet: 03 november 2004, 12:38:42 »
Finns det ingen som kan säga att livslängden är (borde vara) 50 000 eller 150 000 starter, eller nå't annat värde ??? det enda jag sett/hört är att det är nog ingen fara med dina x starter/dag...

Om man lyckas sänka starterna, låt säga från 25 till 20 per dag så går det från 10 till 12,5 år för att uppnå samma antalet starter (91250 st).

Så om någon kan ge ett värde så skulle det visa sig om man behöver bry sig eller inte!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #7 skrivet: 03 november 2004, 12:42:35 »
Däremot kan det v a idé att minska starttempen för vv, det orsakar massor av starter under låglastperioden.
Vid kyla spelar det nog liten roll då maskinen växlar över direkt utan stopp.

Jag har ett snitt på 3 VV-starter per dag, vad menas med massor av starter? och vid vilka temperaturer?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #8 skrivet: 03 november 2004, 19:46:07 »
finns det någon gräns på hur lång gångtid man bör ha på pumpen, typ om man inte bör ha längre gång tid än 60 min eller något?

eller nått i stil med , om man har en gng tid på 60 min så gör munmen vila minst 30 min.
 ??? ??? ???
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #9 skrivet: 03 november 2004, 21:40:29 »
Däremot kan det v a idé att minska starttempen för vv, det orsakar massor av starter under låglastperioden.
Vid kyla spelar det nog liten roll då maskinen växlar över direkt utan stopp.

Jag har ett snitt på 3 VV-starter per dag, vad menas med massor av starter? och vid vilka temperaturer?

Jag har ingen aning om hur många gången pumpen gär varmvatten / dygn, men har fått förmig att det blivit mera varmvaten startar vart efter jag ökat gradminutrarna.
Nån som har kollat detta på sin pump?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #10 skrivet: 03 november 2004, 23:59:38 »
Carman.. Indirekt blir det mera  "separata" varmvattenstarter ju mer du ökar gradminuterna. Detta pga av att ju längre stopp mellan varje värmeproduktion ju större "risk" för att vv tempen sjunker till din inställda starttemp för vv.

Vid värmedrift startar den (prioriterar vv) för vv prod. vid inställt värde.
MEN om vv tempen är 1 eller 2 grader högre än inställd starttemp då passar den på att göra vv direkt efter värmeproduktion nått balans (vid +-0 gradminuter) utan stopp mellan (topup funktion).
DÃ¥ blir det ju en start mindre!!!

Jag tror att pumpen slits mest av höga temperaturer (högt tryck), mera än antalet starter.

Minsta slitaget ger nog kontinuerlig drift ingen fara om den gÃ¥r flera veckor utan stopp!!!   jämför med en taxi du som kan bilbranschen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #11 skrivet: 04 november 2004, 17:51:14 »
Hur kan man se antalet starter??? ???
Har en thermia diplomat.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #12 skrivet: 04 november 2004, 17:52:24 »
Hur kan man se ant. starter på pumpen?? ???
Har en thermia diplomat.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #13 skrivet: 04 november 2004, 18:04:44 »
Har själv en thermia villa ingen räknare där.
tror det är lika illa med Diplomaten!?
Kan inte kolla heller dom har tagit bort all drift/installations info frÃ¥n hemsidan!!!  
jag hade massor pÃ¥ hÃ¥rddiken men det glömde jag ta med när jag installerade om  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:energiåtgång & få starter
« Svar #14 skrivet: 04 november 2004, 20:48:27 »
Jag tror att pumpen slits mest av höga temperaturer (högt tryck), mera än antalet starter.

Minsta slitaget ger nog kontinuerlig drift ingen fara om den gÃ¥r flera veckor utan stopp!!!   jämför med en taxi du som kan bilbranschen.

ju längre tid pumpen gått desto högre tempratur arbetar den ju upp.

ska man försöka hålla sig under fågon vis tempratur på vb-fram & i såna fall vilken?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!