Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?  (läst 8931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« skrivet: 03 juni 2007, 09:39:54 »
Inom de närmaste 14 dagarna hoppas jag att team Wåhlins i Vallentuna kommer för att installera en Optima 600 (senaste modellen) med 290 A/W.

Ni som har mer koll än mig, vilka förberedelser måste jag göra? Tänker framförallt på platsen där Optiman skall stå, vilka markförberedelser bör jag göra? Singel? Plattor? Avlopp?

Jag funderar på att dra ett 70mm avlopp i marken från närmaste stuprör för att leda bort kondensvattnen. Är det något att göra?

Något annat som jag skall göra?

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2007, 21:31:27 »
Hej Erik-NA

den nya optiman är säkert en kanonmaskin Thumbsup. Pumpen behöver något stabilt att stå på och installatören brukar rekommendera rejäla plattor med ett lager grus. Jag valde att dra in mitt kondensvatten till en avloppsbrun i källaren. Det går säkert bra att gräva ner ett avlopp i marken men tänk dock på att du måste ner på frostfritt djup. Om du inte vill gräva finns eluppvärmda rör. Optiman är förebered för denna typ av eluppvärmda avloppsrör. Du kan också fundera på om du behöver ha effektvakt och en innegivare. Jag hade ringt upp Wåhlins och frågat vad som behövs fixas innan de kommer. Lycka till med din nya maskin.

mvh
Mikael

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2007, 08:10:39 »
Tack för svar!

Jag kan välja att dra avloppet frysfritt i krypgrund till det ordinarie avloppet, men det blir rätt avancerat jämfört med att dra det till stupröret, bla måste jag igenom två betongväggar. Hur stor diameter krävs på röret? Har man för litet är väl risken att det blir stopp om smuts hänger med?

Jag tror jag först provar att dra det till stupröret eftersom det är enklast. Funkar det inte så får jag gå på den avancerade vägen. Dock skall man kanske förbereda för det andra alternativet när man ändå måste lyfta på golvet i förrådet för rördragning till vp:n?
« Senast ändrad: 05 juni 2007, 08:34:41 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad karsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2007, 20:39:52 »
Hvis du har afløb i pannrummet, kan du bore igennem, så vil røret ikke fryse til is, tip fra IVT

Kla
Ved meget om VP

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2007, 13:04:24 »
Då är installationen nästan klar, det som återstår är kondensavlopp med elkabel samt jordsfelsbrytare och separat elmätare.

Fundament till Optiman blev att jag grävade ur ca 30 cm och fyllde upp med grovkornigt grus, lade fibermatta och därefter sättsand. 4 st 40x40 betongplator avslutade det hela på toppen. Blev kanonbra, då optiman står på gummifötter som sitter ca 3cm från kanten.

Optiman placerades bredvid ett av husets stuprör, vilket gjorde att jag grävde upp och satte in en "y-korsning" ca 25 cm ned i backen. Montörsfirman har beställt värmekabel som skall läggas i ett 40 mm avloppsrör som anslutes till dagvattenavloppet.

Återkommer senare med en fylligare rapport om installationen i en separat tråd.
« Senast ändrad: 23 juni 2007, 10:09:41 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2007, 21:58:10 »
Då är värmekabel och kondensavlopp fixat enligt bifogad bild nedan. De drog slang mellan inne och utedel, vilket var enklast. Själv hade jag så här i efterhand velat ha kopparrör eftersom det ser snyggare ut. Visserligen ligger slangen i krypgrunden och under golv, så den syns ju inte så mycket.

Det som syns på bilden är i alla fall tur och return, elkabel, styrkabel samt kondensavlopp. Något som jag går och funderar över är om man skall isolera mer. Är det värt det?
« Senast ändrad: 07 juli 2007, 22:00:47 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2007, 07:40:38 »
Ser bra ut, men jag saknar en säkerhetsbrytare. Kanske sitter den utanför bilden?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Säkerhetsbrytare
« Svar #7 skrivet: 08 juli 2007, 19:16:55 »
Säkerhetsbrytaren sitter inte vid utedelen. Den sitter faktiskt i själva pannan, på sidoplåten till höger nedanför tanken.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Säkerhetsbrytare
« Svar #8 skrivet: 08 juli 2007, 19:31:13 »
Säkerhetsbrytaren sitter inte vid utedelen. Den sitter faktiskt i själva pannan, på sidoplåten till höger nedanför tanken.

Läs  installationsanvisningarna: Alla värmeanläggningar skall föregÃ¥s av en säkerhetsbrytare. Den skall i detta fall sitta ute vid värmepumpen. Din installation är alltsÃ¥ felaktig!

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #9 skrivet: 08 juli 2007, 19:44:29 »
jag för stÃ¥r att IVT m.fl. vill ha säkerhetsbrytaren ute vid pumpen, men rent krasst gör den samma funktion om den sitter inne vid pannan sÃ¥ klart skall det vara en separat brytare. Den som sitter i pannan är huvud brytare för pannan och det fungerar elektriskt ej pÃ¥ samma sätt som en säkerhetsbrytare. EN säkerhetsbrytare kan man lÃ¥sa om man vid  ev arbeten med panna och VP.

/Janne

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #10 skrivet: 08 juli 2007, 20:21:13 »
Nu vet jag inte vad vÃ¥ra myndigheter har föreskrivit, men enligt min installatör, som ocksÃ¥ är serviceombud, sÃ¥ krävs en säkerhetbrytare ute vid värmepumopen. Det Ã¥r ju sannslöst dumt att sÃ¥som ErikNa skriver, att ta sig in i  pannrummet för att skruva isär pannan om nÃ¥got gÃ¥r snett. Hur kan man fÃ¥ en sÃ¥n idé...

Bifogar en bild över min utomhusbrytare,  sÃ¥ skall det se ut vid en korrekt installation...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #11 skrivet: 08 juli 2007, 20:27:06 »
Kollade just i installatörshandledningen och det enda jag kan hitta är följande:

Alla värmeanläggningar skall föregås av en säkerhetsbrytare.

Det står alltså inte att den skall placeras i omedelbar närhet till pumpen!

Den säkerhetsbrytare som IVT levererar kommer i en täckt plastlåda innehållande en strömbrytare med 3st 10A säkringar.

Vad är då en säkerhetsbrytare? Hittar dessvärre inget bättre än Wikipedia som definierar en säkerhetsbrytare som en automatisk elektrisk strömbrytare som är avsedd att skydda en elektrisk krets från skador som orsakas av överspänning eller kortslutning.

Detta behöver ju inte betyda att den skall sitta i omedelbar anslutning till utedelen? Det är väl tom bättre att den sitter vid pannan eftersom el-ledningarna till själva utedelen inte klarar av den last som en kortslutning i kabeln skulle innebära. Panna + utedel är ju avsäkrade i centralen med 20A medan säkerhetsbrytaren för utedelen har 10A säkringar.

Är det då verkligen rimligt att den skall sitta i omedelbar anslutning till pumpen? Både jag och nej eftersom det är en säkerhetsbrytare som skall vara lätt att nå. Men å andra sidan kan ju vem som helst enkelt stänga av den, vilket kanske inte är så lyckat?

Vad är rätt och fel i detta egentligen?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #12 skrivet: 08 juli 2007, 20:33:36 »
Citera
Det står alltså inte att den skall placeras i omedelbar närhet till pumpen!

Den säkerhetsbrytare som IVT levererar kommer i en täckt plastlåda innehållande en strömbrytare med 3st 10A säkringar.

Vad är då en säkerhetsbrytare? Hittar dessvärre inget bättre än Wikipedia som definierar en säkerhetsbrytare som en automatisk elektrisk strömbrytare som är avsedd att skydda en elektrisk krets från skador som orsakas av överspänning eller kortslutning.


Håller med dig STURE att det bästa är att ha en "Arbetsbrytare ute vid VP" för då kan service personal bryta VP utan att gå in i pannrummet. I annat fall måste husägaren vara hemma för att släppa in den som skall bryta VP omm den är placerad i pannrummet.

Jag tror att hälften av VP har en arbetsbrytare ute annars placeras de i pannrummet. Har man 20 A säkring till pannan och 10 A som jag har till VP ävsäkras panna och VP olika och kan därför ej ha samma säkerhetsbrytare. Lämpligt är att alltid ha sep säkringar till panna och L/V VP.  ( SÃ¥g att IVT lev säkerhetsbrytare med 10 A säkringar, sÃ¥ jag hÃ¥ller med Erik-NA)

Berg/mark Vp sitter allt i ett och samma skall panna och kompressor då blir det "bara 1 arbetsbrytare före pannan/VP
« Senast ändrad: 08 juli 2007, 20:41:27 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #13 skrivet: 08 juli 2007, 21:19:51 »
För dom som ev inte vet vad en säkerhetsbrytare är o fungerar
Användning
Säkerhetsbrytare skall vara inkopplad i huvudkrets och användas för att frånskilja elektrisk anläggningsdel före mekaniskt eller elektriskt arbete och för att förhindra oavsiktlig inkoppling av sådan anläggningsdel under pågående arbete.
För att säkerhetsbrytaren i drift skall bibehålla sina frånskiljningsegenskaper skall den användas endast för att frånskilja anläggningsdel.
Detta innebär att säkerhetsbrytaren ej får användas för driftmässig koppling, framryckning eller nödstopp.
Av samma anledning skall säkerhetsbrytaren ej heller vara utrustad med don för avståndsmanövrering eller automatisk till- eller frånslagning.
Anläggning i vilken säkerhetsbrytare ingår bör vara utförd så, att man genom förregling eller på annat sätt förhindrar sådan användning.
Det är således nödvändigt att i en anläggnings elkrets ha både elkopplare för start och stopp samt säkerhetsbrytare för frånskiljning.
Installation
Säkerhetsbrytaren skall om möjligt installeras i närheten av och inom synhåll från den anläggningsdel som den är avsedd att frånskilja. Den bör placeras så, att den är lätt tillgänglig för betjäning utan användande av särskilt redskap t ex stege eller dylikt.
För flerhastighetsmotor och motor med stjärntriangelstart på stort avstånd eller utom synhåll från tillhörande startkopplare skall säkerhetsbrytare finnas i varje tilledning till motorn. Om frånskiljning av dylik utrustning är uppdelad på fler säkerhetsbrytare, bör dessa placeras invid varandra och antingen mekaniskt förreglas eller förses med speciella skyltar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #14 skrivet: 08 juli 2007, 21:27:11 »
Knivigt det här, jag skulle föredra en s-brytare i direkt anslutning till maskinen den är avsedd att bryta. Men samtidigt skulle det kännas tryggare att ha den placerad skyddad. Vad händer om något busfrö slår ifrån den en natt mitt i smällkalla vintern?
Det är en fråga, för jag vet inte, går pannans el-patroner in och c-pumpen fortsätter gå eller vad?
« Senast ändrad: 08 juli 2007, 21:40:43 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!