Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kvarnfastighet  (läst 16694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chefren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Kvarnfastighet
« skrivet: 05 oktober 2007, 18:31:41 »
Jag är en lycklig ägare till en kvarnfastighet med fyra vattenturbiner. För närvarande går endast den minsta att köra, den driver en synkrongenerator som förser bostadshuset med värme och varmvatten. Den största på 40hk räknar jag med att få igång nästa sommar.
Planer finns dessutom på att bygga ett vattenhjul med en diameter på 2,5m, låter väl spännande?
mvh

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kvarnfastighet
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2007, 07:58:22 »
Låter intressant som sagt , guldsits skulle jag kalla det. Släpper du förbi vatten idag outnyttjat?
Hur mycket effekt skulle du kunna få om du tar tillvara på allt?

////AndersA
« Senast ändrad: 06 oktober 2007, 19:37:56 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad chefren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Kvarnfastighet
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2007, 17:29:30 »
Hej!
Teoretiskt skulle det gå att plocka ut ca 180 kw men då krävs det omfattande ombyggnationer som strider mot gällande vattendom.
Rent praktiskt genom att rusta och ta i drift befintliga turbiner borde det gå att producera och sälja mellan 70-80 kW beroende på vattentillgång,
i snitt säkert över 50 kW. Om tillstånd ges kommer ett vattenhjul att byggas på ca 5kW för att ge värme och varmvatten till huset.
mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kvarnfastighet
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2007, 17:34:48 »
Intressant, hur många finns det egentligen i sverige som kan/skulle kunna utnyttja strömmande vatten för att skapa energi?

Måste ju vara mycket bättre än vindkraft med tanke på att tillgången på vatten är stabilare än tillgången på vind...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad chefren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Kvarnfastighet
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2007, 18:27:02 »
Vindkraft och vattenkraft är en bra kombination, blÃ¥ser det sÃ¥ mycket att det blir  överskott pÃ¥ el sÃ¥ drar man ner i vattenkraftverken och spar därmed vatten i dammarna, vid elbrist kan man dÃ¥ köra hÃ¥rdare med vattenkraften.
Tyskland har mer vindkraft installerad än vad vi har kärnkraft i Sverige.
För att få lönsamhet i småskalig vattenkraft så är det nästan ett måste att göra det mesta av jobben själv och att köpa delar begagnade
annars blir det dyra kilovatt timmar, men kul är det! // Chefren   *roflmao*

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt
SV: Kvarnfastighet
« Svar #5 skrivet: 14 november 2007, 15:25:11 »
Jag har ocksÃ¥ ett vattenhjul (det ni ser till höger i bild) och det ger ca: 80 watt, vilket gör 700 kWh/Ã¥r och sÃ¥ mycket energi förbrukar vi inte i vÃ¥rt lilla fritidshus.  :)

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kvarnfastighet
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2008, 10:28:16 »
Jag pratade med en kvarnägare en gång och han verkade vara vad man kalar det rättshaverist. Han kunde inte sluta att processa med myndigheter då han hade svårt att se vattnet flöda förbi fastgheten outnyttjat.

Vattendom verkar vara det svåraste inom rättsväsendet att för den lilla människan kunna vinna en process.

Så där gick han omkring och retade sig under sina sista år.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt
SV: Kvarnfastighet
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2008, 12:46:02 »
Mitt vattenhjul sitter fast pÃ¥ ett fundament av trä och eftersom trä flyter är det en flotte. Jag har ocksÃ¥ fotat hela härligheten när den ligger och guppar ute pÃ¥ sjön och som bekant är ju inte flottar förbjudna. Det är heller inte förbjudet att förtöja en flotte och min ligger förtöjd i en fors. Landström fÃ¥r man ocksÃ¥ ha och det har jag, men i min kabel gÃ¥r strömmen i andra riktningen.  :)

Myndigheterna är förtvivlade och för att stoppa mitt vattenhjul krävs ett totalförbud mot allt som flyter, vilket bl.a. skulle betyda ett förbud mot fritidsbÃ¥tar, sÃ¥ just nu ser det ut sÃ¥ här hos Vattendomstolen, Vattenfall, i riksdagshuset och pÃ¥ andra ställen där man ser som sin uppgift att göra livet för den lilla människan till ett helvete  huvuddunk
 *roflmao*

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Kvarnfastighet
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2008, 17:55:53 »
Håller också på och undersöker om det skulle gå att göra vattenkraftverk i en mindre å som är ett biflöde till en stoppad älv. Blir nog svårt men vi ska försöka i allafall. Det är 58 m fallhöjd, skulle läggas en tub på 1700 m och det skulle kunna gå att få ut 12 GW/år.
Det har blivit lite protester direkt när det kom ut att vi skulle titta på det. Debatt i tidningen bl.a.
Synd att en del  folk som bor här inte ser möjligheten att fÃ¥ in lite pengar till bygden istället för att bromsa det. Men alltid den sista öringen, kräftan, musslan och andra fiskar som försvinner,
om man hjälps åt skulle det nog gå att ordna så att alla djur trivs. Med pengar skulle det gå att göra mycket.
Tycker vattenkraft är bättre än kärnkraft och kompleterar vindkraft bra eftersom det är lätt att stänga av o på snabbt.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kvarnfastighet
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2008, 18:26:53 »
12 Gwh inte illa.

Det blir många nollor 12.000.000 kWh. c:a 5 mille per år. Det är värt en del att försöka få igenom. Men i stort sett kan man säga att det är omöjligt att få rätt att bygga.

Men kämpa på. Stort om ni klarar av det!

Jag har sett älvar i Norge störta ner från 1000 m höjd. Helt ohämmat. Tänka att dra rör och anlägga kraftverk efter en sådan. Bättre att lägga 20 kraftverk på sträckan istället för ett nere i dalen. Rören ska annars klara 100 Bar längst ner. Det är kraftiga saker.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kvarnfastighet
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2008, 18:32:43 »
Håller också på och undersöker om det skulle gå att göra vattenkraftverk i en mindre å som är ett biflöde till en stoppad älv. Blir nog svårt men vi ska försöka i allafall. Det är 58 m fallhöjd, skulle läggas en tub på 1700 m och det skulle kunna gå att få ut 12 GW/år.
Det har blivit lite protester direkt när det kom ut att vi skulle titta på det. Debatt i tidningen bl.a.
Synd att en del  folk som bor här inte ser möjligheten att fÃ¥ in lite pengar till bygden istället för att bromsa det. Men alltid den sista öringen, kräftan, musslan och andra fiskar som försvinner,
om man hjälps åt skulle det nog gå att ordna så att alla djur trivs. Med pengar skulle det gå att göra mycket.
Tycker vattenkraft är bättre än kärnkraft och kompleterar vindkraft bra eftersom det är lätt att stänga av o på snabbt.

Vad är en stoppad älv?

Förresten, ett tips:

Ta hjälp av en biolog för att utforska naturen. Det kan finnas nån som kan göra ett examensarbete som en konsekvensbeskrivning. Vad händer med naturen om det byggs en tub och vattnet försvinner i ån?

Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kvarnfastighet
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2008, 19:47:46 »
Vad hände när stockholm byggdes?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Kvarnfastighet
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2008, 21:50:35 »
Fick idag papper från länsstyrelsen hur man går till väga för det första samrådsmötet med dom och sen hur man söker tillstånd i miljödomstolen.
Ett bra tips om att söka hjälp av någon som skulle kunna göra ett exjobb, måste kollas upp.
Att få igenom ett bygge är väl lika svårt som att få ett nobelpris.
Idag ger elen c:a 28 öre + 24 öre i elcertificat men det försvinner 2011 för vattenkraften om det inte är byggt då isåfall gäller det i 15 år.

Utloggad NoSmoke

  • FrÃ¥gvis Z
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lappland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Kvarnfastighet
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2008, 21:34:16 »
Håller också på och undersöker om det skulle gå att göra vattenkraftverk i en mindre å som är ett biflöde till en stoppad älv. Blir nog svårt men vi ska försöka i allafall. Det är 58 m fallhöjd, skulle läggas en tub på 1700 m och det skulle kunna gå att få ut 12 GW/år.
Det har blivit lite protester direkt när det kom ut att vi skulle titta på det. Debatt i tidningen bl.a.
Synd att en del  folk som bor här inte ser möjligheten att fÃ¥ in lite pengar till bygden istället för att bromsa det. Men alltid den sista öringen, kräftan, musslan och andra fiskar som försvinner,
om man hjälps åt skulle det nog gå att ordna så att alla djur trivs. Med pengar skulle det gå att göra mycket.
Tycker vattenkraft är bättre än kärnkraft och kompleterar vindkraft bra eftersom det är lätt att stänga av o på snabbt.

Ofta är det ett kraftbolag som äger tillrinningen till ev. vattenmagasin.
Men hur man ska tolka regler & bestämmelser vette katten..
Power ain´t nothing without control!

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kvarnfastighet
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2010, 18:53:17 »
Mitt vattenhjul sitter fast pÃ¥ ett fundament av trä och eftersom trä flyter är det en flotte. Jag har ocksÃ¥ fotat hela härligheten när den ligger och guppar ute pÃ¥ sjön och som bekant är ju inte flottar förbjudna. Det är heller inte förbjudet att förtöja en flotte och min ligger förtöjd i en fors. Landström fÃ¥r man ocksÃ¥ ha och det har jag, men i min kabel gÃ¥r strömmen i andra riktningen.  :)

Thumbsup
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!