Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: rdonner
« skrivet: 01 februari 2016, 20:03:33 »

Är det någon speciell ventil som lämpar sig/inte lämpar sig för brine?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 februari 2016, 18:47:27 »

Tryckfallet över borrhålen blir ungefär 1/4 av det nuvarande vid samma flöde vid parallellkoppling. Jag skulle rekommendera ventiler på bägge slingorna. Det blir lättare att avlufta slingorna efter omkopplingen plus att alla böjar vid de två grunda borrhålen kan stöka till flödesfördelningen.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 01 februari 2016, 15:50:44 »

Det var väldigt enkelt att mäta brunnarna med era anvisningar. Djupen är 100, 50 och 50 i flödesriktningsordning. De två i samma brunn är 50 var.

De är nog alla kopplade i serie.

Skulle det vara idé att koppla 100 och (50+50) parallellt? Kanske inte ens behöver justeringskran?

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 februari 2016, 12:27:38 »

Håller med Roland, ritn visar ju också seriekoppling.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 februari 2016, 07:58:39 »

Den nedre av bilderna på brunnarna visar att de två borrhålen i den brunnen är seriekopplade. Från det övre går en slang uppåt i bilden och den andra nedåt. Vore de parallellkopplade tycker jag de borde gå åt samma håll in mot huset för att någonstans kopplas ihop med slangarna från borrhålet på övre bilden. Jag tolkar det som att en slang går mot det tredje borrhålet och den andra in mot huset, alltså alla i serie. Det skulle också förklara högt deltaT.

Men jag håller med om att isbildningen på övre bilden ger möjlighet till en annan tolkning. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 februari 2016, 07:22:04 »

Hur kan du se att alla är seriekopplade?
Tittar man på isbildningen så kan man i alla fall få för sig att de två hålen i samma brunn är seriekopplade, men parallellkopplade med det hålet som ligger på sidan om?  dontknow
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2016, 16:16:54 »

Fiskelina och en bit armeringsjärn som man har borrat hål i fungerar också bra. Det är lätt att känna när lodet bottnar. Ta och slå i två spikar i en bräda med 2 eller 2,5 meters avstånd och linda upp linan kring spikarna. Sen är det bara att räkna antalet varv.

Lossar man bara en av propparna är det inte så stor risk för att det kommer in luft. Man bör göra expansionskärlet trycklöst först men säkerhetsventilen ska vara stängd. Är vätskeytan i expansionskärlet på samma höjd som proppen i borrhålet händer inget när man lossar den. Är vätskeytan i expansionskärlet högre rinner det ut en skvätt köldbärarlösning. 

Vad jag kan se är alla tre borrhålen seriekopplade. Det kanske inte är så konstigt att deltaT är högt.

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 31 januari 2016, 12:40:55 »

Om du absolut vill, så borde det gå genom att demontera en toppanslutning eller vad jag ska kalla det, på varje borra, och släppa ned en liten vikt som en mutter eller liknande med ett snöre som du sedan mäter upp.
Nackdelen är ju att du måste rundpumpa hela systemet efteråt för att få ut all luft.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 31 januari 2016, 08:26:46 »

Hej, här är jag ändå!

För att återgå till rubrikens ämne, jag har kollat vad jag har för borrar och det visar sig att jag har tre hål. Nu var det ju 16 år sedan det borrades och jag kommer inte ihåg hur djupt det borrades i resp hål. Så här ser det ut. Hur ska jag gå till väga för att mäta brunnarnas djup?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 januari 2016, 16:27:58 »

  tummenupp
Där ser man!
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 26 januari 2016, 07:55:43 »

Tack till alla som bidragit och tack Rickard&co för detta forum.

Robert
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 januari 2016, 06:11:16 »

Det problemet löste du nästan själv kan man säga.
Utan dina teorier hade han väl knappast ens letat där.
Bra jobbat.

Ett mycket ovanligt fel, i vart fall kan jag inte påminna mig att det hänt tidigare för någon medlem här i forumet.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 25 januari 2016, 15:18:14 »

Kylnisse var här. Han trodde först inte att det var möjligt att det läcker genom värmeväxlaren, ringde också bossen innan och han behandlade mig som om jag inte visste vad jag pratade. Montören hade en "sniffare" med sig och den gav larm vid avluftaren ovanför pumpen och vid fördelningsstocken inne i huset. Så nu är det verifierat, det läcker R404 genom kondensorn.  :(

Få se vad som ska hända, att byta hela anläggningen känns som ett bättre alternativ än att fortsätta satsa på en halt häst.

Försäkringsbolaget måste jag också koppla in på detta.

15 år bekymmersfri tillvaro gav denna pump oss. Det är väl helt ok ändå.
Skrivet av: Per O
« skrivet: 24 januari 2016, 11:30:37 »

Det er ikke normalt at "kylnisse" begynner å lete etter en termisk feil. Var jeg deg ville jeg sagt til kylnisse hvor du mistenkte feilen var. Kylnissene skal ha en "kjølemedium sniffer", og dersom børverdien er 40 °C, vil han ikke finne feilen.  dontknow
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 23 januari 2016, 20:41:38 »

När kylnisse kommer nästa vecka tänker jag försöka hålla tyst gällande "våra" misstankar gällande platsen för läckaget och se hur han går tillväga, det blir en annan kylnisse än förra veckan, kanske han har bättre utrustning...  ::)
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 23 januari 2016, 18:12:21 »

Om det är en utmattningsspricka så kan det mycket väl hålla sig 'nästan' tätt men när trycket höjer och slingorna spänner ut sig mera så kan det öppna sig och (mycket) mer gas läcker.

tycker ändock att kylnissen borde kollat brine och varmvattensidan efter köldmedel med en köldmedelsdetektor

R404a är en riktig fulgas GWP-mässigt  av dom idag tillåtna köldmedierna och det är bra om man stänger läckan så fort det går.

 
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 januari 2016, 16:40:43 »

Man skullle ju kunna tänka sig att det är en liten läcka som inte läcker förren trycket blir högre såsom vid vv produktion.

Kanske,fast å andra sidan borde det läcka lite ändå, det är ju  ingen topplckspackning eller liknande, utan ren metall i vvx.
Och om det läcker lite under långa körningar värme då borde det ge liknande problem iaf.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 23 januari 2016, 15:24:53 »

Idag är det mycket mildare än de senaste veckorna. Från -20 °C till -4 °C. Efter att ha avluftat startade jag pumpen och sänkte varmvatten börvärdet till 40  °C samt skruvade också ner driftspressostaten. Jag har ingen gasutveckling i värmesystemet för tillfället. Kan det bero på något annat än att det läcker i större mängd då trycket på högtryckssidan är högt.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 23 januari 2016, 13:16:09 »

Man skullle ju kunna tänka sig att det är en liten läcka som inte läcker förren trycket blir högre såsom vid vv produktion.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 januari 2016, 12:38:33 »

Hur kan läcka bara vid vvberedning, du har väl bara en kondensor?
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 23 januari 2016, 11:32:26 »

Nu är det nog 99% säkert att det läcker R404 till värmekretsen via kondensorn. Stängde av pumpen satte på tillsats och avlutade. På en timme har systemet stabliliserats inget pys och fräs mer.

Nästa fråga då, det är möjligt att 404 läcker bara vid VV-beredning, kan jag justera något så att pumpen inte kan värma varmvatten utan det går på tillsats. Justering av driftspressostathögtryckpressostat?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 januari 2016, 11:01:04 »

Riktigt men då frågeställaren oroade sig för att det var diffusion av luft in i slangarna fanns det ingen anledning att krångla till resonemanget.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 23 januari 2016, 10:38:47 »

Även om det diffunderade luft genom golvvärmeslangarna kan inte det vara orsaken. Är det övertryck i värmebärarsystemet, vilket det ska vara om expansionskärlet fungerar som det ska och är trycksatt, kommer luften i golvvärmeslingorna att ha ett tryck större än lufttrycket. Det blir då nettodiffusion ut från slingorna, det är omöjligt att det kan bli en nettotransport av gas från lägre till högre tryck.


Denna resonemang gäller bara om det är samma gas på båda sidorna - är det olika partialtryck för en gastyp så kan det diffusera mot högre tryck om partialtrycket för en gas är lägre på den sidan som har högre totaltryck.

Standard är tex att vattenånga diffunderar in i bil-AC slangar över åren fast det är betydligt högre tryck inne i slangarna - men partialtrycksmässigt så är det väldigt lågt tryck på vattenånga inne i systemet (pga. torkfiltret håller undan) på bråkdelar av mBar och mycket högre på utsidan (från några enstaka mBar vintertid - > 25 mBar sommartid) - därför diffunderar vattenånga in i slangen även om det är mycket högre tryck på andra sidan då uppfattning om 'tryck' försvinner helt medans det vandrar (diffunderar) i själva gummimaterialet mellan sidorna och det avger mer molekyler av gasen i fråga på den sida som har lägst partialtryck och gummit absorberar mer molekyler än det avger  på sidan som har högst partialtryck och varje gassort arbetar helt oberoende av om det finns andra gassorter som vandrar samtidigt i gummi/plastmaterialet då de är precis lika främmande material som gummit i diffusionsfasen.

---

Att det bubblar och jäser ur brine/hetvattensidan låter som köldmedieläck och hade kunnat avgjorts med en köldmedidetetektor omedelbart på lite av ångan/gasen ovanför vattenyta, luftningsnipplar etc. sas. Det trodde jag var kollat redan vid förra besöket då det inte är speciellt långsökt att en ev. köldmedieläcka kan ta sig ut i vattenkretsarna om man har en maskin med brine som förlorar köldmedie...



Skrivet av: Per O
« skrivet: 23 januari 2016, 09:57:29 »

Hei,
Be montørene ta med seg en "kjølemedium sniffer" når han kommer i neste uke. Det koster mer, og det går mer arbeidstimer å bytte hele VP, enn å bare bytte varmeveksleren.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 23 januari 2016, 08:59:20 »

Efter senaste natt har jag tokmycket gas i värmesystemet, jag tappade ca 5 liter skummande vatten ut och det luktar lite syrligt. Är nästan säker på att det läcker köldmedie direkt i värmekretsen, har aldrig tidigare haft liknande problem med avluftningen.

Om läckan verifieras då montören kommer nästa vecka kommer jag att kassera denna pump, läste lite annanstans om gamla pumpar som reparerats och jag tror gränsen är nu nådd för denna (kompressorn byttes ju i fjol mars).

Kan någon ge mig råd om vilken pump jag ska välja. Har nu alltså Thermia Villa 120 med 9 kW tillsats (tillsatsen har jag inte haft på alls under dessa 16 år). Borrhål på 150 m och 50 m kopplade i serie. Totalförbrukningen på huset ligger kring 23000 kWh.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 januari 2016, 15:37:46 »

Även om det diffunderade luft genom golvvärmeslangarna kan inte det vara orsaken. Är det övertryck i värmebärarsystemet, vilket det ska vara om expansionskärlet fungerar som det ska och är trycksatt, kommer luften i golvvärmeslingorna att ha ett tryck större än lufttrycket. Det blir då nettodiffusion ut från slingorna, det är omöjligt att det kan bli en nettotransport av gas från lägre till högre tryck. 
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 22 januari 2016, 15:28:15 »

Trycket steg inte på en timme. Nu är det kallt så pumpen går hela tiden. Men luft har jag i systemet. Kan bero på att jag fyllt på nytt vatten efter ett ingrepp vid en av fördelningsstockarna. Hur är det med syregenomtränging i golvrören. Kan det vara ett problem med rör som är 16 år gamla? Jag har Wirsbo 20 mm rör i hela huset.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 22 januari 2016, 11:00:42 »

OM det läcker köldmedium till värmesidan borde väl trycket i kretsen stiga när jag stänger alla avluftningsventiler? Ska testa det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 januari 2016, 11:58:15 »

Montörens köldmediedetektor bestod av en sprayflaska med såpvatten... nästa steg är att söka med UV-lampa, någon gång denna vecka ska det bli av.

Jag har haft en tanke om att det kan läcka in i värmekretsen, det verkar som jag inte lyckas få ut all luft från golvvärmesystemet, det pyser med jämna mellanrum i en av de automatiska avluftarna. Men det här är bara en vild gissning och antagligen inte sant (läs hoppas).
Ja, då kan det vara dit köldmediet tar vägen.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 20 januari 2016, 11:42:57 »

Läcker det till brinekretsen borde det väl bli högt tryck/läcka vid expansionskärlets säkerhetsventil?

Dit läcker det nog inte, brinenivån/-trycket har jag koll på, nivån har bara sjunkit pga brineläckan som är fixad.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 20 januari 2016, 11:39:48 »

En modern köldmediedetektor (och en sådan skall de ha och använda om de är värda sin köldcertifikat) skall kunna hitta en läcka på 3 gram per _år_ (eller motsvarande 3 ppm köldmedie i luft )  - 5 gram per dag (ca 2.5 liter gas/dygn utläckt)  är att klassa som en enorm läcka som ligger typ 700 ggr högre än detektionsgräns...

Montörens köldmediedetektor bestod av en sprayflaska med såpvatten... nästa steg är att söka med UV-lampa, någon gång denna vecka ska det bli av.

Jag har haft en tanke om att det kan läcka in i värmekretsen, det verkar som jag inte lyckas få ut all luft från golvvärmesystemet, det pyser med jämna mellanrum i en av de automatiska avluftarna. Men det här är bara en vild gissning och antagligen inte sant (läs hoppas).
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 20 januari 2016, 11:34:26 »

strul... :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 januari 2016, 10:53:40 »

Läcker det till brinekretsen borde det väl bli högt tryck/läcka vid expansionskärlets säkerhetsventil?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 januari 2016, 23:21:40 »

En modern köldmediedetektor (och en sådan skall de ha och använda om de är värda sin köldcertifikat) skall kunna hitta en läcka på 3 gram per _år_ (eller motsvarande 3 ppm köldmedie i luft )  - 5 gram per dag (ca 2.5 liter gas/dygn utläckt)  är att klassa som en enorm läcka som ligger typ 700 ggr högre än detektionsgräns...

(jämför med etymerkaptan - det man luktsätter gasol med,  0.00019 ppm räcker för att det skall kännas i näsan, så en köldmediedetektor som känner 3 ppm är egentligen inte alls känslig utan är närmast luktdöv...)

Men har man problemet att det är spricka i någon rör som är helt tät mestadels av tiden men ibland  läcker rejält pga. vibration eller termisk spänning så är det svårfunnet, eller om gasen går in i någon brine-rör mm. - men om det läcker ut i luft så borde en loggande köldmedie-mätare över natten kunna se det om och när i driftcykeln det sker om pumpen är källarutrymme och kanske lite sämre ventilation där.

Skrivet av: rdonner
« skrivet: 16 januari 2016, 07:39:04 »

Det läcker inte brinevätska mer. Den ena kopplingen till brinepumpen var lös. Tog loss sidoväggen på pumpskalet så jag kom åt ordentligt.

Jag sade inte i mitt tidigare inlägg att det bubblade i glaset. Montörfirman ville vänta och först fylla på brinevätska. Det gjorde dom men det slutade inte bubbla. Två dagar senare orkade pumpen inte mera producera tillräckligt med värme, brinedeltat föll till 1 grad och till sist slog lågtryckspressostaten bort pumpen. Nästa morgon kom montören och vi konstaterade att kylmediet hade läckt. Det fanns ca 300 gram kvar i systemet. Innan montören tog ut resten av kylmediet sökte han efter läcka men kunde inte hitta stället. Så han pumpade ut det gamla mediet och satt in nytt ca 1400 g + ett färgämne. Färgämnet kan ses med UV-lampa och lär ska vara ett säkert sätt att hitta läckan. Han kommer i slutet av nästa vecka och undersöker. Det måste vara en minimal läcka eftersom det har tagit 9 månader för 1100 gram att läcka ut. Det är ca 5 gram per dygn.

Det ska bli intressant att se var läckan är, om det är på samma ställe som montören reparerade i mars (vid torkfiltret) eller på ett nytt ställe.

Nu är brine deltat 5,5 graderC (in 2,3 ut -3,2), värmeslingans delta 7 grader och ute är det -15. Lite högt brinedelta alltså ännu. Jag försökte försiktigt föreslå att det kanske är fel på expansionsventilen, han ska kolla det bara vi får pumpen tät igen. Hur kollar man en exp.ventil?

Det är inte R407C insatt utan R404. De hade i misstag fyllt på R407C initialt men bytte ut det till R404 som det ursprungligen var.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 08 januari 2016, 13:43:36 »

Brine in 3 grader
Brine ut -1,5 grader
Utetemp -17
Kurva 27

Pumpen går nu dygnet runt som det säkert ska också i denna kyla, har varit -20 i flere dagar.

Det läcker brinevätska nånstans från pumpen, märkte det just. Vätskenivån är väldigt låg i expansionskärlet, man ser det knappt. Montören lovade komma på måndag.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2016, 20:29:11 »

OK, då vet du vilken montör du inte ska använda...
Tror mer på att fokusera på delarna i kylkretsen, exv-inställning etc.
Samma läge nu på brine :dt:?
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 05 januari 2016, 16:44:24 »

det gick så att montören skulle komma men gjorde det aldrig och till sist fick jag svaret att den brinepumpen som installerades under kompressorbytet är den starkaste som finns. undrar om det är slingan som borde åtgärdas eller skulle en ny pump fixa bättre flöde.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 december 2015, 13:02:18 »

Hur gick det???
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 08 april 2015, 19:35:13 »

Det kan hjälpa med större flöde på brine om TXV är för överdimmensionerad och arbetar i sitt mest tillstängda läge och det ändå är för mycket. Dock bör man kolla att TXV faktiskt fungerar och inte fastnat i något läge - har det gått mycket gasbubblor i kondensatet länge pga. köldmediebrist  så kan en sådan nötas och få grader och kanter på sin reglernål av vibrationerna av gasbubblorna och reglerar inte längre jämt och fint och steglöst... en mild knackning med mejselskaftet på TXV kan få den att hoppa till och det kanske blir bättre för stunden med mer överhettning men är ingen garanti att den reglerar som den skall senare.

...

gissar att denne vill prova med cir-pumpen först då man annars måste tömma systemet, hårdlöda in en ny TXV, vakumsuga och fylla upp, vilket säkert tar sin halvdag...
 
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 07 april 2015, 11:38:44 »

Montören var här och fokuserade på brinedeltat och nu ska brinepumpen bytas till en kraftigare. Han ansåg att suggasen blir varmare efter bytet.

Bytet kostar mig inget så det är väl värt att prova.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 april 2015, 15:12:24 »

Vi får väl hoppas att montören inte utgår från antal varv när han justerar...
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 06 april 2015, 14:40:31 »

Antingen är TXV trasig eller totalt felskruvad - du har i princip ingen överhettning alls  och bara en grad överhettning som du verkar mäta, är långt under av vad som behövs om det är R407C i systemet - skall man gå från 26,8 grader i kondensat-temperatur innan txv  till 0 grader efter så måste överhettningen vara över 5.14 grader i delta om det inte skall följa med ut kondensat ut ur evaporatorn (R407C)   - är det kallare i evapratorn än 0 grader så sjunker överhettningskravet en smula, men med  27 grader varm kondensat så är 4.5 graders överhettning lite för lite om du har varm brine (sommardrift)  och kondensat under 30 grader en stor del av körningen och skulle nog snarare vilja ha den vid 5.5 grader delta.

Helt klart är det något som behöver kollas/justeras när det gäller TXV - frågan är om halvt varv justering räcker...

Skrivet av: rdonner
« skrivet: 06 april 2015, 09:22:42 »

Ursäkta mig om jag orsakade onödig huvudbry a:gl

Nu har jag också registrerat mig.

Placerade om givare. En sitter 1 dm före expventil. En placerade jag på expventilen på den tjocka delen före förgreningarna. Jag flyttade bulbgivaren så att den sitter på röret och inte bulben, annars på samma ställe. Givaren efter expventilen sitter på samma ställe som tidigare.

Jag lyckades inte bifoga bilder på mätarna som jag tänkte men här är resultaten:

Ute 1 °C
Brine in 4 °C

Vid värmeproduktion
Framl 33
Returl 25

1 dm före expvent 26,8 °C
vid expventilen -3,0 °C
efter expventil -4,0 °C
vid bulben -5,1 °C

Vid VV-produktion

1 dm före expvent 42,4 °C
vid expventilen -2,5 °C
efter expventil -4,7 °C
vid bulben -4,2 °C
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 05 april 2015, 13:45:53 »

Detta fick mig att slänga ett helt inlägg... ;-)

Med andra ord ledde det en hel del värme i röret ur evaporatorn och gav felvisning i din tempmätning - en grad fel här kan ge helt olika resonemanger och felscenariorer...

Att bulben är kallare än inloppet till kompressorn är ett gott tecken trots allt - är det samma sak på röret som kyler bulben ?? - hur ser det ut mellan bulben och expansionsventilens utlopp när det gäller temperatur ?? och vad har du för temperatur på inkommande kondensat till expansionsventilen (mät en dm före expansionsventilen och precis intill expansionsventilen)

Glide för R407C brukar anges till 4.5 grader C  men gäller bara om det är 32 grader inkommande kondensat mot 0 grader (och kallare) i utloppet på expansionsventilen - är det 20 grader inkommande kondensat mot 0 grader ut så är glide 5.33 grader C eftersom det inte behöver koka av lika mycket gas för att kyla sig själv till utloppstemperaturen och glide blir större ju mindre temperaturskillnad mellan inkommande och utgående på expansionsventilen - och är kondensatet nerkyld till samma temperatur som efter expansionsventilen så är glide 6.1 grader för R407C.

Det som också kan stöka till är tryckfall i evaporatorn då volymen gas är typ 4 ggr mer efter evaporatorn än det som blåser ut efter expansionsventilen och det trycket på utblåset i expansionsventilen komparerar på trycket i bulben och kan ge fel om det är mycket tryckfall i evaporatorn och därför ser man ibland en tryckutjämningsrör mellan expansionsventilen och utloppet på evaporatorn förutom bulben så att referenstrycket den mäter emot är trycket på utgående röret från evaporatorn och inte trycket innan evaporatorn.



 
Skrivet av: Robert Donner
« skrivet: 05 april 2015, 12:28:06 »

Placerade en givare till  precis vid bulben. Tempen där är ännu kallare än vid kompressorinloppet. Tempen från bulben till kompressorn faller ca en grad. Just nu ligger det på 4-5 minusgrader C. Eut har också fallit under 0 C. Säkert pga brine har kylts ner till "normal" nivå på ca 3 grader C efter påföra nattens stopp.

Jag ringde installatören och de ska komma på tisdag och ta en titt. På telefon lät det som de ville skruva in expansionventilskruven ett halvt varv.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 april 2015, 08:28:36 »

Du kan ha en tryckfall - en strypning på röret efter bulben av någon orsak  som gör att det kommer vätska ända ut ur evaporatorn och efter stypningen så blir det kallt när delar av kvarvarande kondensatet kokar upp av tryckfallet och eftersom det inte införs någon större värme på vägen så blåser resterande kondensat i form av  droppar/film efter väggarna på rören hela vägen in i kompressorn.

Hur kan en strypning efter bulben medföra att att det kommer vätska ur förångaren? Vad som händer nedströms bulben kan gärna inte ha någon inverkan på expansionsventilen funktion. Passerar köldmedium i vätskeform den plats där bulben sitter är det något som är fel oavsett om det finns en strypning senare eller ej. 
Skrivet av: Robert Donner
« skrivet: 04 april 2015, 18:57:28 »

Det som ledde till kompressorbytet var att gasen tog slut troligen pga korrosion på inloppsskarven till kompressorn som till sist orsakade läckage.

Har inte haft nån koll på pumpen hittills, 15 år har den gått.

Kompressor, torkfilter och brinepump byttes för två veckor sedan.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 april 2015, 16:12:32 »

 Hur såg det ut innan kompressor haveriet?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 04 april 2015, 15:13:33 »

Du kan ha en tryckfall - en strypning på röret efter bulben av någon orsak  som gör att det kommer vätska ända ut ur evaporatorn och efter stypningen så blir det kallt när delar av kvarvarande kondensatet kokar upp av tryckfallet och eftersom det inte införs någon större värme på vägen så blåser resterande kondensat i form av  droppar/film efter väggarna på rören hela vägen in i kompressorn.

bulbens uppgift är att signalera till expansionsventilen att släppa på mer om utgången är för varm och strypa när det börja bli kallt och detta kan stå och pendla en smula i temperatur när det kranar upp och ned hela tiden (pendlar det för mycket så kallas det 'hunting' och det är heller inte bra) och om man tittar på temperaturerna så verkar bulben reglera som det skall med ca 5 grader överhettning på utgången


Kort sagt systemet/expansionsventilen blir lurad av en oväntad strypning efter bulben och släpper på mer än det skall och så skall det förstås inte vara.

ihopklämmning av röret kan skapas av upprepande större isbildningar - eller så är det slarv i någon rörfog så att det nästan är tillstängt av tex. en stor loddroppe från hårdlödningen...
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal