Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?  (läst 11468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« skrivet: 23 april 2005, 11:35:26 »
Hej!

Planerar  handla Nibe 1215.
Har läst på i detta forum b l a, men har aldrig sett något inlägg om ev nattsänkning?

Finns den funktionen i styren eller har Nibe glömt den?

Kan inte vara svårt att fixa med ett motstånd/kopplingsur heller, nån som provat/vet, tips?
« Senast ändrad: 24 april 2005, 11:33:41 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2005, 11:58:26 »
Husets värmetröghet är så stor att det knappt lönar sig, i värsta fall (om värmepumpen är på gränsen till att behöva hjälp av tillskottet) kan det kosta mer än det sparar.

Exempel: Det är kallt ute, du sänker tempen över natten, på morgonen skall så tempen i huset höjas, ni skall dessutom duscha. Risken är då stor att eltillskottet går till för att tillhandahålla den effekt som behövs för att värma både tappvarmvatten och huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #2 skrivet: 23 april 2005, 18:35:48 »
PÃ¥ min gamla panna/pump-kombination har jag nattsänkning samt en knapp där jag kan välja dag/natt/timer-läge.  Till den knappen har jag kopplat ett externt telefon-relä sÃ¥ att jag kan välja dag/natt-läge via telefonen.  Natt-tempen har jag skruvat ner till ca 12 grader.

Finns motsvarande möjlihet på Nibes styr (dvs kan man välja så låg natt-temp och kan man styra natt-tempens på/av med en mekanisk knapp eller bara med elektroniska menyer???
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #3 skrivet: 23 april 2005, 20:23:56 »
nattsänkning finns ej
& en sådan funktion lönar sig sällan !!!
även om du inte har stort vv utag isamband med värmeökning så kan eltillskottet slå i !!!

du behöver en reglät tilltagen pump för att du en ska drabas av onörigt eltillskott vid uppvärmning på morgonen. om du planerar att sänke inomhus tempen till 12 grader på naten så finns det ingen pump i värden som klarar att värm huset utan el på morgonen. Ett hus är så trögt att det inte kommar att bli 12 grader inne även om pumpen står still hela natten.

lägg energin pÃ¥ att byta radiatorer till större sÃ¥ ska du se pÃ¥ besparing  ;D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #4 skrivet: 23 april 2005, 20:26:32 »
endagången jag ser nån vits med "nattsänkning r om man är bortrest LÄNGE, så kan man sänka hustempen 5 grader & sedan under ett dygn höja tempen igen med spärrad elpatron. tyver fins inte denna funktion heller. men allt går ju att bygga, eller så ber man en granne göra detta
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #5 skrivet: 23 april 2005, 21:10:52 »
nattsänkning finns ej
& en sådan funktion lönar sig sällan !!!
För mig lönar sig "nattsänkningen" definitivt!  Det mer än halverar min uppvärmningskostnad!  Jag är bara i huset under helgerna för det mesta (och inte alla helger).  På ett år har jag gjort av med ca 4000 kWh uppvärmning medan föregående ägare låg på ca 13,000 kWh, så nog lönar det sig alltid!  Om inte Nibe har någon sådan funktion, så är det byte till Nibe som inte lönar sig (för mig).

Citera
även om du inte har stort vv utag isamband med värmeökning så kan eltillskottet slå i !!!
du behöver en reglät tilltagen pump för att du en ska drabas av onörigt eltillskott vid uppvärmning på morgonen. om du planerar att sänke inomhus tempen till 12 grader på naten så finns det ingen pump i värden som klarar att värm huset utan el på morgonen. Ett hus är så trögt att det inte kommar att bli 12 grader inne även om pumpen står still hela natten.
Jag har eltillskottet avstängt för det mesta, sÃ¥ det slÃ¥r definitivt inte till (jag kan slÃ¥ pÃ¥ eltillskottet med telefonen ocksÃ¥ om det skulle behövas).  För övrigt är eltillskottet injusterat att slÃ¥ pÃ¥ efter 10 timmars kontinuerlig drift av pumpen, sÃ¥ det dröjer länge innan nÃ¥got tillskott slÃ¥r pÃ¥, även om jag hade haft det pÃ¥slaget.  Jag slÃ¥r pÃ¥ "komfort"-temperatur natten innan jag kommer till huset, sÃ¥ är det lagom varmt och skönt när jag kommer dagen därpÃ¥, helt utan eltillskott, och eftersom pumpen har fÃ¥tt jobba kontinuerligt och med lÃ¥ga framledningstemperaturer (vilket den ju inte är bortskämd med), sÃ¥ är det extra hög verkningsgrad dÃ¥...

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #6 skrivet: 23 april 2005, 21:16:31 »
nattsänkning finns ej
& en sådan funktion lönar sig sällan !!!
För mig lönar sig "nattsänkningen" definitivt!  Det mer än halverar min uppvärmningskostnad!  Jag är bara i huset under helgerna för det mesta (och inte alla helger).  På ett år har jag gjort av med ca 4000 kWh uppvärmning medan föregående ägare låg på ca 13,000 kWh, så nog lönar det sig alltid!  Om inte Nibe har någon sådan funktion, så är det byte till Nibe som inte lönar sig (för mig).

Citera
även om du inte har stort vv utag isamband med värmeökning så kan eltillskottet slå i !!!
du behöver en reglät tilltagen pump för att du en ska drabas av onörigt eltillskott vid uppvärmning på morgonen. om du planerar att sänke inomhus tempen till 12 grader på naten så finns det ingen pump i värden som klarar att värm huset utan el på morgonen. Ett hus är så trögt att det inte kommar att bli 12 grader inne även om pumpen står still hela natten.
Jag har eltillskottet avstängt för det mesta, så det slår definitivt inte till (jag kan slå på eltillskottet med telefonen också om det skulle behövas).  För övrigt är eltillskottet injusterat att slå på efter 10 timmars kontinuerlig drift av pumpen, så det dröjer länge innan något tillskott slår på, även om jag hade haft det påslaget.  Jag slår på "komfort"-temperatur natten innan jag kommer till huset, så är det lagom varmt och skönt när jag kommer dagen därpå, helt utan eltillskott, och eftersom pumpen har fått jobba kontinuerligt och med låga framledningstemperaturer (vilket den ju inte är bortskämd med), så är det extra hög verkningsgrad då...



helt orealistiskt attt jämföra din uppvärmning + hushållsel mor tidigare ägare!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #7 skrivet: 23 april 2005, 21:24:16 »
helt orealistiskt attt jämföra din uppvärmning + hushållsel mor tidigare ägare!
Det var bara uppvärmning, inte hushållsel.  Varför är det orealistiskt?  Det är ju just det jag visar, att jag som bara värmer upp huset vissa dagar har en viss förbrukning för uppvärmning jämfört med de tidigare ägarna som hade det uppvärmt hela tiden.

Det är ju just denna skillnad jag vill visa, för att visa hur mycket jag sparar på att kunna sätta ner värmen så mycket när jag är bortrest, men med bibehållen komfort när jag är där.  Utan "nattsänkning" (snarare telefonkontrollerad sänkning/höjning) hade jag ju fått ha på värmen hela tiden, för att ha bibehållen komfort när jag kommer hem?  Så förklara varför det är helt orealistiskt att jämföra?
« Senast ändrad: 23 april 2005, 21:30:11 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #8 skrivet: 23 april 2005, 22:33:05 »
nattsänkning finns ej
& en sådan funktion lönar sig sällan !!!
även om du inte har stort vv uttag i samband med värmeökning så kan eltillskottet slå i !!!


Ridax
Han  skriver kan det finnas folk som tidvis vill sänka sin temp innomhus exvis om man vecko pendlar i arbetet.

Det går med TELEFON RELÄ AUTOMATIK. Det har funnits länge för anv till sommarstug ägare.

Det kan man till viss del utnyttja till alla typer av styrningar. Koppla in den funktionen till 1215 rumstermostat och lura den att det är för varmt när det är 20 grader inne. Sen kopplar man bort den igen så återkommer temp till 20 efter viss tid. Det kan därmed spara viss del värme och därmed el. VP gångtid minskar vintertid. Detta utan att er TS skall gå in. Den ställer ni på exvis -500 gradminuter.


Obs Jag skall på Elfack nästas vecka på tisdag. Kommer då utreda vad som finns där för utrustning av denna typ. Jag skall även kolla om det finnns något smart fjärr avläsnings program till olika utrustning.
« Senast ändrad: 23 april 2005, 22:46:40 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #9 skrivet: 23 april 2005, 23:17:57 »
ok, det var inte hushålls el. Du är bara i ditt hus på helgerna = du kör lågtemp 120tim/veckan & då sänker du tempen ca 9 grader
det är inte relevant att jämföra det med en som sänker tempen med 4 gradet 45 tim/veckan
men som du själv skriver så kör du ju inte med natt sänkning utan du sänker tempen i flera dagar! & du har "bortkopplad" elpatron.

dena funktion finns inte inbyggd i en 1215, men går att bygga själv via utaget för extern effektvakt & innegivaren.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #10 skrivet: 23 april 2005, 23:21:33 »
Nattsänkningen på min VP (Comfortzone CE50) fungerar på så sätt att temperaturen tillåts sjunka under natten utan att tillskott går in. Jag ändrade från 0,5 grader till 1,5 grader och har märkt att tillskottet nästan uteblev. Kanske är det lite kallare på morgonen men huset värms snart upp igen. Speciellt så här års när nätterna är kalla och dagarna är varma med mycket sol, kan jag tänka mig att det spelar stor roll.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #11 skrivet: 23 april 2005, 23:28:10 »
Nattsänkningen på min VP (Comfortzone CE50) fungerar på så sätt att temperaturen tillåts sjunka under natten utan att tillskott går in. Jag ändrade från 0,5 grader till 1,5 grader och har märkt att tillskottet nästan uteblev. Kanske är det lite kallare på morgonen men huset värms snart upp igen. Speciellt så här års när nätterna är kalla och dagarna är varma med mycket sol, kan jag tänka mig att det spelar stor roll.

det du pratar om är att en annan typ av tempsänkning som en 1215 lätt klarar genom att öka ST minutrarna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #12 skrivet: 23 april 2005, 23:30:47 »
ok, det var inte hushålls el. Du är bara i ditt hus på helgerna = du kör lågtemp 120tim/veckan & då sänker du tempen ca 9 grader
det är inte relevant att jämföra det med en som sänker tempen med 4 gradet 45 tim/veckan
men som du själv skriver så kör du ju inte med natt sänkning utan du sänker tempen i flera dagar! & du har "bortkopplad" elpatron.

dena funktion finns inte inbyggd i en 1215, men går att bygga själv via utaget för extern effektvakt & innegivaren.

läste nu en gammal tråd där jag såg att Ridax säger att han sänker tempen med 12 grader o inte 9 som jag gissade på.
det nins intresanta inlägg i den här gamla tråden också: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1423.0.html
Läg märke till Ridax komentarer. inget on menat, men jag tycker att du talarimot digsjälv.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #13 skrivet: 23 april 2005, 23:51:48 »
Nu vill jag säga en ny motsägelse mot detta.


Referat från tidigare.

Ridax  Re:Nattsänkning « Svara #2 skrivet: 2004-12-03, 18:45:12 »   

Citera
Man brukar väl säga att nattsänkning inte sparar så mycket energi.  För att spara energi på sänkning så får det vara under en längre period, t.ex. över lördag/söndag (eller månd-fred).  Annars går det åt ungefär lika mycket för att värma upp det igen.

Men du bör få längre gångtid på morgonen förstås


Rickard inlägg.
Citera
Du har i princip rätt, risken är dock att gradminut underskottet under uppvärmningsfasen blir så stor att det går in tillskott (om det är på gränsen att din VP klarar av att hålla tempen i huset)
Det kan komma att "äta upp" din besparing på sänkningen.

Under den tid på året när värmepumpen klarar uppvärmningen utan hjälp av tillskott kan det dock vara en god ide - speciellt om du även anser det höja komforten i huset. (svalare vid läggdags)


Min kommentar är om min värmepump är lite klen för att klara nattens kyla. Sänker jag då kurvan så att temp inne blir 1 grad lägre med " nattsänknings funktion" så klarar min VP utan TS hålla emot nattkylan.

Sen kommer dagen med sol och varmare väder. Då behöver ej VP arbeta så hårt utan kan med lätthet klara det gradunderskott den får när höjning kommer på morgonen. Höjningen sker efter normalt alla har duschat eller gjort sig färdiga på morgonen.

Vissa fall som jag beskriver kan även man normalt spara en del el med nattsänkning.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nattsänkningsfunktion ?
« Svar #14 skrivet: 24 april 2005, 00:31:44 »
Nu vill jag säga en ny motsägelse mot detta.


Referat från tidigare.

Ridax  Re:Nattsänkning « Svara #2 skrivet: 2004-12-03, 18:45:12 »   

Citera
Man brukar väl säga att nattsänkning inte sparar så mycket energi.  För att spara energi på sänkning så får det vara under en längre period, t.ex. över lördag/söndag (eller månd-fred).  Annars går det åt ungefär lika mycket för att värma upp det igen.

Men du bör få längre gångtid på morgonen förstås


Rickard inlägg.
Citera
Du har i princip rätt, risken är dock att gradminut underskottet under uppvärmningsfasen blir så stor att det går in tillskott (om det är på gränsen att din VP klarar av att hålla tempen i huset)
Det kan komma att "äta upp" din besparing på sänkningen.

Under den tid på året när värmepumpen klarar uppvärmningen utan hjälp av tillskott kan det dock vara en god ide - speciellt om du även anser det höja komforten i huset. (svalare vid läggdags)


Min kommentar är om min värmepump är lite klen för att klara nattens kyla. Sänker jag då kurvan så att temp inne blir 1 grad lägre med " nattsänknings funktion" så klarar min VP utan TS hålla emot nattkylan.

Sen kommer dagen med sol och varmare väder. Då behöver ej VP arbeta så hårt utan kan med lätthet klara det gradunderskott den får när höjning kommer på morgonen. Höjningen sker efter normalt alla har duschat eller gjort sig färdiga på morgonen.

Vissa fall som jag beskriver kan även man normalt spara en del el med nattsänkning.

det hela beror ju på hur dgs man går upp !
på vintern när det går åt energi att värma upp huset så hjälper ju inte solen till fören farmåt 11 -2 & jag går upp 6 & då vill jag att huset ska ha nått normal temp = huset måste börja att hämta hem tempen vid 4-5.

den man kan göra är att öka ts minutrarna & om det behövs ts så väntar pumpen in i det längsta & inetempen kan då ha sjunkit en kenske 2 grader, har man tur orkar pumpen hämta hem dom graderna själv när natten är över
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!