Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Max VP temp Ecoheat  (läst 24142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Max VP temp Ecoheat
« skrivet: 02 mars 2005, 20:54:59 »
Jag har ett problem...

Max framledningstemp på CTC Ecoheat är ställd vid leverans till 55 grader.

När KB in ligger på +1 sänker styren max VP temp till 54 grader, och som i mitt fall med KB in 0, VP maxtemp till 53 grader.

Det gör att när börvärdet på framledningen är tex 54 grader så stoppar VP tills ärvärdet sjunkit. Det gav mig senaste dygnet 5 starter trots att VP egentligen borde gått kontinuerligt vilket den gör vid tex 50 graders framledning. Onödigt TS således.

Jag har hittat under de kodlåsta menyerna en funktion där jag kan höja VP:ns maxtemp. Höjer jag till 56 grader, så får jag med min KB 0/-2, en maxtemp på 54 grader osv.

Min fråga är: Vågar jag höja till 57 grader och då få en maxtemp på 55 grader? Det borde väl rimligtvis inte slita nämnvärt extra på kompressorn att jobba 0/55 istället för 0/53. Har andra VP samma fenomen, eller sänks inte maxvärdet på dem?

Vad tror ni?

« Senast ändrad: 02 mars 2005, 20:57:07 av bela »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2005, 21:20:31 »
Citera
Det gör att när börvärdet på framledningen är tex 54 grader så stoppar VP tills ärvärdet sjunkit. Det gav mig senaste dygnet 5 starter trots att VP egentligen borde gått kontinuerligt vilket den gör vid tex 50 graders framledning. Onödigt TS således.

CTC folk inge bra vad göra?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2005, 21:24:48 »
Jag dryftade problemet med installatören. Han rapade ur sig nåt om hetgas och slitage på kompressorn vid drift 0/55.

Hur funkar andra VP. Kondenserar inte dom till 55 vid tex vv-laddning trots KB in 0 grader?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2005, 21:29:32 »
Jag har flaggat i forumet på ställ stopp temp på max 54 grader när man anv.L/V VP Retur max 52. diff vid retur 50´grader max 4 grader. Diff 45 gr max 8 grader.

Bergvärme VP styrs av driftpressostat då blir det vad det blir?.
Ev ställ ner den om det förosakar HP stopp.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2005, 21:46:25 »
Jag har flaggat i forumet på ställ stopp temp på max 54 grader när man anv.L/V VP Retur max 52. diff vid retur 50´grader max 4 grader. Diff 45 gr max 8 grader.

Bergvärme VP styrs av driftpressostat då blir det vad det blir?.
Ev ställ ner den om det förosakar HP stopp.

Janne

Nu hänger jag inte med...

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2005, 21:56:42 »
Jag har ett problem...

Max framledningstemp på CTC Ecoheat är ställd vid leverans till 55 grader.

När KB in ligger på +1 sänker styren max VP temp till 54 grader, och som i mitt fall med KB in 0, VP maxtemp till 53 grader.

Det gör att när börvärdet på framledningen är tex 54 grader så stoppar VP tills ärvärdet sjunkit. Det gav mig senaste dygnet 5 starter trots att VP egentligen borde gått kontinuerligt vilket den gör vid tex 50 graders framledning. Onödigt TS således.

Jag har hittat under de kodlåsta menyerna en funktion där jag kan höja VP:ns maxtemp. Höjer jag till 56 grader, så får jag med min KB 0/-2, en maxtemp på 54 grader osv.

Min fråga är: Vågar jag höja till 57 grader och då få en maxtemp på 55 grader? Det borde väl rimligtvis inte slita nämnvärt extra på kompressorn att jobba 0/55 istället för 0/53. Har andra VP samma fenomen, eller sänks inte maxvärdet på dem?

Vad tror ni?



Vad är ditt problem? Behöver du få ut mer än 53-54 grader?

Att höja tempen borde inte orsaka några katastrofer eftersom det går men en viss försiktighet bör nog iaktas.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2005, 22:23:27 »
Jag skulle ha köpt en HT+...  :'(

Nä, jag fryser väl inte ihjäl med en framledning pÃ¥ 51 grader, men det retar mig!  fiR:

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2005, 22:29:15 »
Jag skulle ha köpt en HT+...  :'(

Nä, jag fryser väl inte ihjäl med en framledning pÃ¥ 51 grader, men det retar mig!  fiR:

Kan du inte förbättra radiatorsystemets effektivitet? Jag antar att pumpens effekt räcker. Kan du sänka framledningen 10 grader mha en fläktkonvektor eller genom att byta några radiatorer får du dessutom bättre verkningsgrad på pumpen. På lång sikt betalar det sig bättre än en HT+ tror jag.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2005, 11:01:56 »
En fråga
När du kör ut max framledning, vilken returtemp har du då?
Har för mig att ctc stoppar vid 48 grader på returen.

Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2005, 22:22:08 »
En fråga VAD har du för bör värde VID -15 och orkar kompressorn att leverera temperature ÄNDA upp till 53 grader ?
(vid vilken ute temp behöver du 53 grader ?  min orkar upp till 44-45 grader blir det kallare ( än minus 15-16 grader ute) än sÃ¥ sÃ¥ sjukner tempen pÃ¥ VB fram 

du skriver :
Citera
Nä, jag fryser väl inte ihjäl med en framledning på 51 grader, men det retar mig

Har är du -2 på ingående, i så fall är hålet för kort, är det så att kompressorn inte orkar till mer än 51 utan elpatronen
så slå på den.....

Vad händer om du ökar max framlednings temperatur från 55 til 57 (EJ under kodmenyn).

Det måste finnas en bra anledning varför de har gjort så, Innan du försöker ställa om något så finns det
har du gjort de vanliga kontrollerna att ventilena inte stryper elementen  i onödan ? dvs är elementen nästan jämnvarma,
kalla i botten dags för injustering av dessa. Annars är det som PerF skriver bättre att titta äver elementen och ev byta dessa till större.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2005, 08:34:54 »
ME:
Värde vid -15 har jag satt till 55 grader. VP orkar upp till 47 grader. Tyvärr så börjar elpatronen stötta lite grann redan vid några minusgrader. Har insett att en större VP hade varit att föredra... Men pumpen fanns i huset, så det är bara att gilla läget.

När framledningen är så hög som 52-53 grader så drar det ju en hel del TS, därför blir det extra frusterande när jag ser att VP stänger av pga den snuddar på 53 grader, och TS fortsätter att tugga på.

Ingående 0, utgående -2. Har jag något att tjäna på att sänka hastigheten på c-pumpen, eller sjunker ingående ytterligare då?

Jag höjde hastigheten på radiatorpumpen till läge tre för att få jämnare temp på radiatorerna, har doch ingen koll på delta T.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2005, 09:14:11 »
Det låter som du får för hög retur om VP' stannar vid 53 grader och den verkar orka mer.
(skall hem och titta pÃ¥ min VP  under kodmenyn.)


1 ) kolla elementen - för du vill ha så låg temp som möjligt på radiatorerna.
      är hela elementet varmt ?  om inte sÃ¥ ta bort termostater om dessa sitter pÃ¥ elementventilerna och kolla att dina element inte är strypte (Om du inte vet hur sÃ¥ finns
det hjälp att få här)

2 vad har du för börvärde på eldelen ? 55 grader i så fall test och sänk den till 50 grader (kör 40 grader själv) så slipper du lite av tillskottet när VP' inte har fullt upp med att värma huset.

Citera
Ingående 0, utgående -2. Har jag något att tjäna på att sänka hastigheten på c-pumpen, eller sjunker ingående ytterligare då?
Nej inget att tjäna här låter bra

Citera
Jag höjde hastigheten på radiatorpumpen till läge tre för att få jämnare temp på radiatorerna
lÃ¥ter som att det kan vara en bra ide, MEN  punkt 1 ovan kan nog vara en ide att kolla, lÃ¥ter som ev elementen kanvara stypta lite.

Citera
har doch ingen koll på delta T.
svårt att ha koll på då VP'n inte redovisar denna temp. skaffa en bilig digitaltermometer och sätt den på VB returen och isolera sensorn.
 

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2005, 09:35:20 »
Jag tror inte att problemet är hög retur, utan att styren sänker maxtempen för VP:n till 53 när inkommande brine är 0 grader. När kompressorn precis startat och inkommande är tex 2 grader så är maxtempen 55 grader.

Egentligen orkar inte VP:n högre än 47 grader utan eltillskott. För att nå tex 52 graders framledning så öppnar shunten och tar från eldelen. Först när framledningen är 53 grader så börjar shunten stänga. Då finns risken att även VP:n orkar upp i 53 grader innan shunten hunnit stänga, och då stängs VP:n av, tappar temp till 47-48 garder och får börja om. För att kompensera den låga VP tempen 47 grader mot börvärde framledning 53, så går det åt TS.


1. Vad jag kan se finns ingen strypning på elementen.

2. Börvärdet på eldelen är 48 grader.


Förresten ME: Använder ditt logg-ark. Tusen tack! Var det en uppdatering/buggfix på gång?

« Senast ändrad: 04 mars 2005, 09:37:00 av bela »

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2005, 11:55:10 »
För att se om du ha strypning på elementen så måste dy ta bort termostaten. och då
kan det se ut så här

Där den nummerade silverringen ( från 1-7 och N) är stypring.

Eldelen : 48 grader bra!


Uppgradering av exelark finns i planer MEN just NU på laggda på IS min tid räcker inte till. PGA jobb och familj, hade hoppats på ett nytt efter julen. Är dock nästan klar med min hemsida.


CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2005, 12:01:49 »
Jorå, jag har tagit bort termostaterna, men ingen silverring... Det är nog rätt gamla grejer...

Ska försöka lägga ut en bild ikväll på hur det ser ut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!