Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varför är luft/vatten sÃ¥ pass dyrt?  (läst 14897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #30 skrivet: 18 augusti 2009, 19:55:41 »
Om man tar Nibe Split som exempel då, utedelen kostar 34000SEK (COP 3.6), medan man kan få utedel+innedel för en L/L anläggning för 12.900SEK (Panasonic HE9GKE, COP=5.22, 6KW).

Är det motivierat? Vad är det som gör Nibe's utomhusdel så mycket bättre?
« Senast ändrad: 18 augusti 2009, 20:01:50 av JohnnyWalker »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #31 skrivet: 18 augusti 2009, 21:19:46 »
Hej JW, det går inte att jämföra äpplen & päron...... *vinkar*

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #32 skrivet: 18 augusti 2009, 21:23:12 »
Jag förstår i och för sig experimentlusta, men om det bara görs för att spara pengar i stl-klassen max 30.000:-, så är det bara dumheter enligt min uppfattning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #33 skrivet: 18 augusti 2009, 21:25:36 »
Jag är beredd att hålla med Nisse-Gurra m.fl, men jag tror även att det kommer betydligt billigare och FUNGERANDE konkurrenter så småningom.
Tekniken är ju välkänd, och används i stort sett i dagens mer avancerade luftvärmepumpar, de har bara inte riktigt anpassats för luft/vatten-drift ännu, även om det finns alternativ som är nära, typ Aqua inverter, m.fl mer påkostade "billiga" luft/vattenvärmepumpar.
Problemet är bara att när nån seriöst försöker sig på att bygga en bra luft/vattenvärmepump som bygger på massproducerad teknik så blir det inte riktigt lika bra, men nästan lika dyrt.

Det är i alla fall min bild av var vi står just nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #34 skrivet: 19 augusti 2009, 17:53:26 »
Hej JW, det går inte att jämföra äpplen & päron...... *vinkar*

Jag förstår inte, är det inte äpplen och äpplen? Gör inte utomhusdelen samma jobb i en Luft/luft, som i Nibe split?

Är det kvalitetskillnader som motiverar kanske 10ggr högre pris, eller är det en funktionell skillnad som jag missat?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #35 skrivet: 19 augusti 2009, 20:18:59 »
Vart hittar du en Luftvatten som är 10ggr dyrare än en luft luft....det är äpplen & päron.....

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #36 skrivet: 20 augusti 2009, 17:46:01 »
Hej
Tror dette handler om mer enn bare varmepumper. Lånte et Fluke måleinstrument (Made in USA) Ca 1/2 år gammelt. Kjøpte et nytt identisk i dag (Made in China). Det er egentlig meget bra at Sverige holder stand og produserer sine varmepumper selv.

MVH  :)
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad drakbane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #37 skrivet: 20 augusti 2009, 21:44:24 »
Hej

Ger mej antagligen ut på hal is här. Men tycker att om det finns så mycket kunskap här så kanske det hade gått att besvara JWs fråga på ett enkelt sätt.

Jag har själv funderat i samma banor, japanska hög kvalitets märke, se bara på Panasonic Norden modell, den utedelen tycker hela etablissemanget är så j-kla bra jämfört med andra gråimporterade L/L. Men varför är den då 10 gånger billigare än Niben som JW nämner??

Slutsats, det är som nämndes, ett sätt att tjäna grova pengar bara.(och lite efterfrågan/installationssätt)

/Joakim
(Har oxo funderat på att stoppa innedelen från en L/L i vattenbad)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #38 skrivet: 20 augusti 2009, 22:07:25 »
Drakbane.

Meddela resultatet av ditt experiment.

Det finns/fanns en firma i Luleå som gjorde det du funderar på. Jag har dock glömt namnet.

Jag fattar ej vad ni menar med 10 ggr så dyrt/billigt.


Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #39 skrivet: 20 augusti 2009, 22:31:19 »
Det går inte jämföra en utedel från panasonic med tex en nibe 2025. Om du kollar på en svensk luft vatten så ser man att allt är dubbelt så stort kompressor fårångare mm min 2020 är bygd i syrfast rosfritt stål (men det har de iförsig snålat in på de nya som är byggda i galvplåt) de väger 100kg mer än de japanska utedelarna, så helt klart kostar det mer att bygga en sådan
oftast ger en L/L utedel 5-7 kw, om man kör den mot 50 ºC vatten sjunker nog effekten ner ordenligt så det är jämföra äpplen mot päron, de är typ halva effekten
Sen produktions mäsigt så spottar japanerna ut miljontals utedelar i och med att de används till ac anläggningar. Hur många vp tror ni de svenka tillverkar per år? det är stor skillnad att producera 10 000 mot 100 000 och kanske upp mot miljoner utedelar per år
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #40 skrivet: 21 augusti 2009, 20:26:43 »
Det går inte jämföra en utedel från panasonic med tex en nibe 2025. Om du kollar på en svensk luft vatten så ser man att allt är dubbelt så stort kompressor fårångare mm min 2020 är bygd i syrfast rosfritt stål (men det har de iförsig snålat in på de nya som är byggda i galvplåt) de väger 100kg mer än de japanska utedelarna, så helt klart kostar det mer att bygga en sådan
oftast ger en L/L utedel 5-7 kw, om man kör den mot 50 ºC vatten sjunker nog effekten ner ordenligt så det är jämföra äpplen mot päron, de är typ halva effekten
Sen produktions mäsigt så spottar japanerna ut miljontals utedelar i och med att de används till ac anläggningar. Hur många vp tror ni de svenka tillverkar per år? det är stor skillnad att producera 10 000 mot 100 000 och kanske upp mot miljoner utedelar per år

ok, så det är bättre kvalitet på de dyrare. Att det blir billigare att tillverka i stor volym är självklart bättre för konsumenten. Så då handlar det bara om att bedöma om man hinner slita ut 6-7 billiga på samma tid som en dyr, eller?

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #41 skrivet: 21 augusti 2009, 22:12:11 »

Hej min China Chigo 18000 BTU = 6 KW (2000 kr for denne + 1 brett øl for alfa laval VVX) fungerer fortsatt meget bra ombygget LL -> LV i 2003 = 6 år nu.

MVH
 
 
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #42 skrivet: 21 augusti 2009, 23:00:00 »
Det går inte jämföra en utedel från panasonic med tex en nibe 2025. Om du kollar på en svensk luft vatten så ser man att allt är dubbelt så stort kompressor fårångare mm min 2020 är bygd i syrfast rosfritt stål (men det har de iförsig snålat in på de nya som är byggda i galvplåt) de väger 100kg mer än de japanska utedelarna, så helt klart kostar det mer att bygga en sådan
oftast ger en L/L utedel 5-7 kw, om man kör den mot 50 ºC vatten sjunker nog effekten ner ordenligt så det är jämföra äpplen mot päron, de är typ halva effekten
Sen produktions mäsigt så spottar japanerna ut miljontals utedelar i och med att de används till ac anläggningar. Hur många vp tror ni de svenka tillverkar per år? det är stor skillnad att producera 10 000 mot 100 000 och kanske upp mot miljoner utedelar per år

 min nibe 2025 väger över 120 kilo
 kanske den är billigare i kilo pris
 Ã¤n en luft-luft pump ?
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!