Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin eller vad?  (läst 4803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin eller vad?
« skrivet: 20 mars 2014, 18:37:51 »
Hej,
har försökt läsa mig till vilken produkt man ska välja.
Jag tänker mig en markvärme kollektor och en Daikin värmepump till detta.
Troligen kommer jag inte att behöva speciellt mycket värmeenergi utan mest att hålla uppe tempen på varmvattnet, hur fungerar det med toppning osv? kommer elpatronen gå mer än värmepumpen?

Skåne, hus i glashus. gissar på 10 000 Kwh/år i värmebehov.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller vad?
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2014, 19:09:11 »
Ni glor men säger inget. Titta på www.timius.se och sen fundera på att vi har lite svårigheter med att dimensionera värmebehovet. Nån som vill räkna?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Daikin eller vad?
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2014, 21:05:39 »
Glashus? Låter spännande. Men berätta mer om dina förutsättningar så får du nog fler svar. Daikin verkar vara en genomtänkt bergvärmepump med ett gäng finesser, och håller de samma kvalitet som deras övriga produkter så är det nog ett bra val. Men ska du ha den bara till vv så är det nog en väldigt dyr varmvattenberedare=)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin eller vad?
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2014, 22:48:01 »
Idén att bygga inne i ett växthus har jag inte så mycket att säga om, möjligt att det är en bra idé.
Men väggar av endast 365 mm lättbetong är inte vad jag skulle använda.
Jag skulle lägga isolering på utsidan mellan betongen och putsen för att få lite bättre klimatskal.

Det är ju ingen liten byggnad och troligen vill du väl ha lite uppvärmt i växthuset, typ plusgrader hela vintern?
Men det är som sagt svårt att uppskatta värmebehovet så en inverter är inte fel.
Daikin eller Nibe 1255 är vad jag skulle ta in offerter på.
Vanlig golvvärme i huset och ett par aerotemper i växthuset samt fläktkonvektor i garaget?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Daikin eller vad?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2014, 10:39:43 »
Ni glor men säger inget.

 :-)) :-)) :-))

En dylik frustration 30 min efter postning i ett forum måste ju vara ett gott betyg till forat. ALLA som läser anses kunna svara oavsett fråga. dontknow

Utan att kunna ngt om Daikin så lär väl de liksom alla andra kunna ställa in stopp-temp för VV-laddning så du slipper toppning mha el? Vad säger Daikins produktspec?

Nån som vill räkna?

Absolut inte.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Daikin eller vad?
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2014, 11:08:37 »
Kylbehovet är nog dimensionerande, eller åtminstone minst lika viktigt som värmebehovet, så bergvärme borde vara bäst, därnäst jordvärme. Jag resonerar som så att med ett skyddande växthus får du ett hus som har en extra luftspalt och är skyddad för kylande vindar. Men på sommaren ger glashuset en het miljö, även med luftning. Du behöver då mer kyleffektwatt per kvm än vad du behöver värmeeffektwatt på vintern. De som har frikyla kan säkert ge dig tips, men jag gissar 70 W/kvm. Och jag hade inte haft stora fönster, i vilket fall inte åt söder.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller vad?
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2014, 16:53:04 »
Jag inser också att det kommer att bli väldigt varmt där inne vissa dagar under sommarsäsongen, men som jag förstår saken med hjälp av solskyddsväv i taket och korrekt ventilation blir det endast några grader varmare där inne än utomhus. Jag ska titta närmre på frikyla, bra tips. Annars får man gå ut utomhus om det är för varmt i växthuset. det svalnar kvickt när solen gått ner.

Daikin eller Nibe 1255 är vad jag skulle ta in offerter på.
Vanlig golvvärme i huset och ett par aerotemper i växthuset samt fläktkonvektor i garaget?

Tror det blir golvvärme även i garaget och aerotemper kanske får komma i efterhand om vi tycker det behövs och om vi har pengar till det.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Daikin eller vad?
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2014, 17:44:35 »
Aha ett växthus byggt runt huset. Bra idé under alla årstider förutom sommaren. När jag var 13 jobbade jag med att plocka tomater i växthus för 17,5 kr/timme. Det var ingen skön miljö på högsommaren. Fuktproblematiken (om du ska ha ett trähus därinne) ska du nog fundera några varv på, men allt positivt till dig som tänker out-of-the-box! tummenupp
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Daikin eller vad?
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2014, 17:58:29 »
Det känns som ett misslyckande om man skulle vara tvungen att ta till frikyla för att kunna vistas i bygget, man borde kunna lösa det med tillräckligt stora öppningar/dörrar som kan öppnas när tempen blir för hög i växthuset.
I ett vanligt växthus bor ju inte folk så där har man ju inte samma stora behov av ventilation/nedkylning så du kan ju inte kopiera ett sådant rätt av.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Daikin eller vad?
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2014, 18:10:04 »
Med skjutdörrar längs hela ena sidan (mot uteplats kanske) kan du säkert bli av med en hel del värme. Har en vän som byggt ett riktigt högt växthus över sitt poolområde, (säkert 8-9m till nock)han har vita gardiner på alla fönster på insidan men det känns varmt ändå. En del av det kan säkert dock förklaras av det är hög fuktighet pga poolen. Övriga året är det riktigt behagligt att vara där!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Daikin eller vad?
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2014, 19:21:53 »
Jag tycker det verkar väldigt spännande.  tummenupp
Daikin, vad annars?

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller vad?
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2014, 10:12:18 »
Ju större volym desto bättre för klimatet, man måste också inse att det inte går riktigt att jämföra med Poolhus/tomatodling osv, då mängden bevattning och avdunstning i dessa fall kommer att bli betydligt större än så som vi tänker oss, vi räknar med att fokusera växtligheten på växter som gillar torra varma klimat som citrusträd, olivträd, mandelträd och olika sorter palmer o dylikt som inte behöver nån bevattning mer än vad som redan finns i marken. det ska vara Torrt där inne. Vi ska så klart bygga et stenhus där inne också så att vi inte behöver bekymra oss om fukten alls. men jag har nu ett lite mindre växthus och generellt är det nog torrare där inne (RF) jämfört med ute förutom då jag bevattnar det ordentligt.

Men under vintersäsongen vattnar jag inte alls på flera flera månader och de översta 2 dm är snustorra, växter med lite djupare rötter har inga problem alls med att överleva där inne då ca 25 cm under ytan sköter kapillärkraften bevattningen åt mig. då jag hoppas att jag inte behöver vattna motsvarande tomatodling eller dylikt. eller jag vet.

det finns 4 st skjutdörrar på 3,6 meter i planen, dessutom nockventilation och troligen även takfotsventilation längst hela ena långsidan, både nockventilation och takfotsventilation kommer vara automatstyrd. I taket kommer sitta solskyddsväv, som även isolerar. På kvällen drar man för den vintertid och kan behålla stor del av den instrålade värmen i några timmar.

Men som sagt det är lite oklart vilket värmebehov jag kommer att ha. Växthuset har 7 i U värde (utan solskyddsduken).

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Daikin eller vad?
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2014, 11:17:09 »
Normalt tomt växthus i slutet på april utan ventilation brukar gå mot 30-35 grader då solen värmer
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!