Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anbud värmepumpsinstallation  (läst 6810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Anbud värmepumpsinstallation
« skrivet: 14 mars 2005, 17:15:17 »
Jag överväger att ge upp vedeldningen i min urgamla panna och satsa på jordvärme till vårt enplanshus på 100 m2 + källare beläget i Västerbottens inland.  Avsikten är att lägga allt på totalentreprenad för att inte ha något delat ansvar att diskutera vid eventuella problem.

Går det att ha någon uppfattning om rimligheten av ett anbud som ser ut som följer:

"Komplett värmepumpsinstallation ytjord med Nibe Fighter 1217-7, tryckkärl, 500 m pemslang, 165 L kb-sprit, övrigt rörmaterial, grävning, slangläggning, återfyllning, elinstallation, 6-årig försäkring v-pump + arbetskostnader" ?

Angivet pris: 93000 kr inkl. moms

(Kollektordata enligt anbudet: slanglängd 490 m, sp. energiuttag 47 kWh/m, sp. effektuttag 11W/m, lambdavärde 3,1 W/mK, köldbärartemp in medel -1 oC, köldbärare tempdiff 3 oC)
« Senast ändrad: 14 mars 2005, 18:26:58 av Knutte »
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2005, 17:44:00 »
93 tusen är nog helt ok...

Liite svårt i övrigt har du mera data tex tidigare förbrukning mm..... har du bara vedförbrukningen att räkna på, eller tex el också för ett helt år?

Kom i håg att ur slangen tar du "gratisvärmen" den får inte bli för klen. Rätt billigt att lägga på meter från start, sämre när allt är klart.
kanske du kan pruta till dig extra meter?
Ett råd.. gör två slingor då minskar motståndet i rören väldigt kraftigt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2005, 18:57:00 »
Fastigheten drar per år totalt c:a 30000 kWh när uppvärmningen skötts via elpatroner anslutna till befintlig gammal vedpanna, c:a 13000 kWh när jag eldar i pannan och går in med elstöd nattetid kalla perioder. Ingen acktank. Inga utbyggnadsplaner.

Anbudet baserat på nettoenergibehov exkl. hushållsel 32000 kWh/år.

Det här med två slingor: vad finns att vinna i att minska motståndet i rören? Blir anläggningskostnaden högre med två slingor?
Jag har tagit upp frågan med anbudsgivaren som menar att med den aktuella slangen skulle 500 meter i en slinga inte vara något problem.
Jag har också tagit upp frågan om rumsgivare och fått till svar att en sådan ofta får den aktuella pumpen att fungera sämre, och anbudet omfattar sålunda endast utomhusgivare...
Vad ska man tro??
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2005, 19:08:23 »
Två slingor fördyrar litegran, du behöver ett par t-rör och ventiler till. Och extra övergångar från pem till koppar. Rör sig väl om några hundra kronor extra, men du kan istället köra cirkpumpen på lägre varvtal vilket ger en lägre energiförbrukning i många år framöver.

Jag kör i och för sig själv med 500 meter i en slinga till min Nibe-7:a. DeltaT blir då 5 grader vilket ger värmepumpen lite sämre verkningsgrad.
Har du plats för två slingor så tror jag att det lönar sig ekonomiskt på några års sikt.

Rumsgivaren gör att tempen inne blir stabilare, i alla fall om du i övrigt har skapliga värden i din reglerdator. (och det kommer du att ha eftersom du hittat detta forum redan nu.)

Största problemen med ojämn temp har man vår och höst när det kan vara kallt ute, men soligt, det driver upp tempen i huset.
En rumsgivare drar då ned börvärdet på värmepumpen så att du sparar lite energi istället för att få för varmt inne.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2005, 19:25:27 »
Citera
Jag har också tagit upp frågan om rumsgivare och fått till svar att en sådan ofta får den aktuella pumpen att fungera sämre, och anbudet omfattar sålunda endast utomhusgivare

Det är standardsvaret men jag garanterar att det funkar bättre med!!!
Dessutom sänker du förbrukningen så du tjänar igen den!!!

Lyssna på Rickard, med tillägget att även svala/kalla sommarnätter när man redan har svinhett inne pga sol på dagen gör rumsgivaren ett bra arbete.
För du vill väl inte köra ut värme om det redan är för varmt!!

Citera
Anbudet baserat på nettoenergibehov exkl. hushållsel 32000 kWh/år.
Nog skulle en 8,5 göra ett bättre jobb (mindre tillskottsel), men det är en smaksak. högre kostnad för inköpet men lägre kostnad på sikt (totalt sett vinst)
Be inst att göra en alternativ kalkyl, 8,5 kw pump längre slinga som passar till den!!!

Jag har 7,5 kw tidigare årsförbrukning ca 25.000 kwh.

I din kalkyl på 7 kw pumpen anger han vilken utetemp du ska klara och hur mycket elpatron som beräknas gå?
Jag kan inte säga att förslaget ÄR förliten pump, men på 10-12 år tjänar du nog igen en större.

Ursäkta om vi rör till det för dig. Men det är bättre att fundera kring detta innan, då köper man inte grisen i säcken som dom flesta gör! Som Rickard sa en bra start!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2005, 20:54:43 »
Prisskillnaden mellan en 7:a och en 8,5:a borde inte vara mer än max 3-4kkr. Med lite extra slang kan det inte röra sig om mer än 5-6kkr totalt. Beroende på hur mycket tillskottsel dom räknat med och hur effektiva dina radiatorer är borde det löna sig att gå upp ett steg.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2005, 21:24:07 »
jag kör en 8,5 & hade en tidigare elförbrukning på 30 -35 000kw ink hushåls el.

så en 8,5 är nog inte fel.
du skrev att medeltempen skulle bli -5 grader, då komer du altså att ha några minusgrade när det är som kallast & det är då du vill ha mest effekt.
en längre markslinga ger högre verkningsgrad på värmepumpen.

ett exempel för att klargöra (deta vet inte de flästa instaletörer)
ta "din" 7:a det är kallt ute & pumpen har gått dygnat runt länge. tempraturen i kolaktorn liggen nu på -5 grader in & du släpper ut 50 gradit vatten till radiatorerna. under dessa förhållanden ger din 7:a 5,45kw, det räcker bara till att värma ett litet välissolerat hus. med andra ord blir det dyr tilskots el för din del.

om du istället hade 2 slingor pÃ¥ 300m vadrera sÃ¥ kanske tempraturen liten pÃ¥ 0 grader i stället & dÃ¥ ger pumpen under samma förutsätningar 7,11kW alltsÃ¥ 2 kW mer gratis  :o

om jag fatter rätt så har du 100+ 100 m2 stämmer detta. hur varmt har du i källaren? en oisolerad källare drar mycke, tänk på det.


Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2005, 22:06:30 »
Rätt uppfattat, 100 + 100 m2.  Källaren oisolerad förutom ett rum, "gillestuga", övrigt förrÃ¥d och tvättstuga m.m.

Anbudet anger tillsatsenergi netto 401 kWh/Ã¥r.
DUT -34
Värmepumpen ska täcka till c:a -17
Årsvärmefaktor 3,4

Fler kommentarer till anbudssumman på 93000 kr ??
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2005, 22:40:35 »
Rätt uppfattat, 100 + 100 m2.  Källaren oisolerad förutom ett rum, "gillestuga", övrigt förråd och tvättstuga m.m.

Anbudet anger tillsatsenergi netto 401 kWh/Ã¥r.
DUT -34
Värmepumpen ska täcka till c:a -17
Årsvärmefaktor 3,4

Fler kommentarer till anbudssumman på 93000 kr ??
401kw tillägs el. vet du vilken inomhus tempratur dom raknat med? vilken inomhus temp har du idag?
dom där 401 blr inte så roliga om elpriset går upp
om dom räknat på 19 eller 20 grader & du har 22 inne så räcker inte 401kwh


nån annan här på forumet som vet hur dom vet att han klarar -17 grader utan tillskott? dom kan ju inte veta vilken temp pumpen orkar att driva upp i just hans hus.

min 8,5:a klarar 46 grader. 55 grader är en teoretisk faktor !!!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2005, 22:50:19 »
Jag har också tagit upp frågan om rumsgivare och fått till svar att en sådan ofta får den aktuella pumpen att fungera sämre


fråga honom hur det kan fungera sämre !!
så här fungerar nibes inne givare:

styrenheten i värmepumpen bestämer en framledningstempratur utefrån den kurva du valt för ditt hus & rådande utomhus tempratur.
om du monterar inna givare så är detta fortfarande den primära styrningan för framledningstempen.
om du nu stält inna givaren på 21 gradet & det är 21 grader så händer ingenting.
men om det blir 22 grader inna så sänks framlednings tempraturen med 4 grader (detta värde går att ändra så det pasar bra i just ditt hus) (3 grader motsvarar ungefär en grad i inomhustempratur)
om det blir 20 grader ine så höjs framledningstämpraturen med 4 grader, blir det 19 grader så höjs det med 8 grader.


hur hade du det i julas? var du nånstans ock åt julmat? var det varmt i det huset? ni kanske öpnade förnstret för att inte svettas ihjäl? en sådan åtgärd gör arr du fortfarand förbrukar lika många kw men släpper ut överskottet. bättre att ha en innegivare som ser till att du tilför huset mindre med kW när det fins så det räcker från besökare eller bakning.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2005, 22:50:55 »
Han har räknat med inomhustemp 21  (Jag föredrar 22 själv !)
Framledningstemp vid DUT  55
Retur d:o   45

Huset ligger fritt med stora söderfönster

Vad kan tillägg med rumsgivare kosta extra månntro??
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2005, 23:38:39 »
Som det verkar av tidigare inlägg så vill (kan) inte installatörerna montera givaren. Troligen för att dom inte riktigt förstått funktionen.

Det krävs dessutom ofta lite testande innan man hittar den mest optimala platsen för givaren.

En givare kostar ca:1200:- att köpa löst och är lätt att montera själv. Kolla vilket pris han vill ha för givaren med montering och ett pris med givaren i handen så kan du jämföra med tex. http://www.varmepump.biz/show_product.asp?artnr=6246560&ref=%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D26

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2005, 07:03:12 »
Dagsaktuella data:

Under natten -22 utetemp.
Jag har kopplat ur elpatronen pÃ¥ 4 kW och kört med bara den pÃ¥ 8 kW med dess termostat ställd pÃ¥ 50 grader. 
PÃ¥ morgonen har jag dÃ¥ vid pannan stigtemp 42 grader, innetemp uppe 21,5 och i isolerat rum i källaren 19 grader.  I oisolerad tvättstuga i källaren 14 grader.
Framtemp (mätt med digitaltermometer på radiator i isolerat källarrum längst ifrån pannan) 35 grader och returtemp där 31 grader. Motsvarande vid radiator i övre planet 37, 8 resp. 34,1 grader.

Inga fler kommentarer till budet på 93000 kr?
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2005, 09:09:25 »
Citera
Inga fler kommentarer till budet på 93000 kr?

Köper du värmepumpen på billigaste stället, monterar allt själv, lejer grävning av kollektor själv så kan du få loss samma paket med allt för ca 70000 kr.

23000 för att sköta dimensionering, beställning av material samt installation/intrimmning är inget märkvärdigt. Det behöver de för att verksamheten skall gå runt.

Skall du göra allt själv så krävs det att du har ganska goda organisatoriska färdigheter. (och många kompisar med olika yrkeskunskaper)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #14 skrivet: 15 mars 2005, 10:40:33 »
Spontant tycker jag 93.000:- lÃ¥ter helt OK/Bra pris.  :D
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #15 skrivet: 15 mars 2005, 11:57:47 »
O.K.  -  Bra!  -  DÃ¥ ska jag sluta tjata om pengarna...
Vi återgår till det tekniska:

Kan det jag i morse redovisat som "Dagsaktuella data" ge mera kött på benen för resonemangen som förts angående dimensioneringen av anläggningen?

Vintersolen ger just nu 4 graders (20 resp. 24) skillnad mellan vardagsrum i söder och sovrum i norr, elvärmen avslagen sedan 8-tiden och pannan kall.
Skulle då en ev. rumsgivare placerad i hallen i mitten av huset ge en vettig kompromiss?
Kan motsvarande funktion erhållas med fungerande termostater på radiatorerna???
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #16 skrivet: 15 mars 2005, 12:58:34 »
Citera
Vintersolen ger just nu 4 graders (20 resp. 24) skillnad mellan vardagsrum i söder och sovrum i norr, elvärmen avslagen sedan 8-tiden och pannan kall.
Skulle då en ev. rumsgivare placerad i hallen i mitten av huset ge en vettig kompromiss?
Kan motsvarande funktion erhållas med fungerande termostater på radiatorerna???

Nej aldrig termostatventiler, det stryper flödet är ej bra tillsammans med en vp, dom ska va öppna... utom i nåt rum där man vill ha svalare men bättre ändå fasta strypningar där.

Du ska ha en (som du säger) centralt placerad rumsgivare kopplad till värmepumpen. den sänker kurvan vid utetamp då jobbar vp med svalare vatten den drar mindre el men ger mera värme!!!!!

Citera
Under natten -22 utetemp.
Jag har kopplat ur elpatronen pÃ¥ 4 kW och kört med bara den pÃ¥ 8 kW med dess termostat ställd pÃ¥ 50 grader. 
PÃ¥ morgonen har jag dÃ¥ vid pannan stigtemp 42 grader, innetemp uppe 21,5 och i isolerat rum i källaren 19 grader.  I oisolerad tvättstuga i källaren 14 grader.

42 grader fram vid -22 ute är mycket bra, du får toppvärden.
Köper du en Thermia kan du fÃ¥ värmekurvan direkt  ;)  kurva 30 behöver du dÃ¥ funkar det direkt!!!  Inusterat och klart!!!

Vet vi ungefär vart du bor??
men 42 grader fram är bra även i köldhelvete i inre norrland.

En sak du behöver en extra djup borra eller längd pÃ¥ ytkollektorn eftersom du har sÃ¥ "stora radiatorer"  Ju lägre temp pÃ¥ rad kretsen ju mera (gratis9energi tas frÃ¥n kollektorn (kalla sidan)

Lycka till.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #17 skrivet: 15 mars 2005, 21:21:21 »
Tack för många bra besked!
Åter till frågan om en eller två slingor på slanglängd 500 meter:

Hur läggs de två slingorna i förhållande till varandra och hur påverkar det grävningen om man väljer en eller två slingor?
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #18 skrivet: 15 mars 2005, 23:22:04 »
Över 400 meter så tycker jag man ska välja två slingor. Dom kopplas ihop enklast inne, men alt kan va en kopplingsbrunn ute!!
men så kort sträcka med hela flödet i en slang är bra.
Det kostar liite mera vid inst nån ventil och nån rördel, men då får ett mindre flödesmotstånd, där tjänar du igen kostnaden på lång sikt...

Om inte slingorna blir lika långa ska man ha en strypmöjlighet på den kortare!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #19 skrivet: 15 mars 2005, 23:27:09 »
Du får försöka separera slingorna så nära huset som möjligt, det innebär lite mer planering och tar förmodligen lite mer tid för grävmaskinisten (=kostar mer) men i en 10-årskalkyl tror jag du tjänar in det.

Rita upp hur det skall se ut innan ni börjar gräva, sätt dig gärna ned tillsammans med grävmaskinisten, han vet "vad som går att göra" för att få en effektiv grävning.

Om ni är överens om hur det skall göras innan ni börjar är det en stor fördel.

Har du möjlighet, tag ledigt och hjälp till (se vad som händer) under grävning och installation. Uppstår problem så är du ju där och får hela bilden klar för dig på en gång.

Lycka till!

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Anbud värmepumpsinstallation
« Svar #20 skrivet: 15 mars 2005, 23:29:33 »
Så här kan det se ut om du drar in båda slingorna (dock fyra st här)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1125.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!