Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?  (läst 18770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsmg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« skrivet: 25 oktober 2009, 14:24:09 »
Hej,
Har en 9 år gammal IVT Greenline C7 som tuffat och gått stabilt i ca 40 000 timmar. Men nu har det sedan några månader tillbaka börjat krångla. Trycket stiger på manometern för värmesystemet så mycket att jag över natten behöver skruva igen kallvatten kranen annars så blir det blött på morgonen. Har sök lite här i detta förträffliga forum och antar att det är beredaren som måste bytas. Kostar visst 10725:- plus arbete och matrl.! Lönar det sig att byta bara beredaren eller är det dags för pump byte tro ?
Har öppnat och stängt kranar som nämns här men ingen bättring. Visst måste det väl vara läckage i beredaren har kollat trycket i expansionskärlet och det verkar ok ?
Finns det andra teorier...
Mvh. /Magnus

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2009, 14:45:31 »
Du har kollat att påfyllningsventilen inte är trasig hoppas jag?
För det har ju hänt att dom pajjar.
Annars återstår ju bara att beredaren är trasig tyvärr.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2009, 18:45:03 »
Var blir det blött någonstans?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2009, 18:50:04 »
Du har kollat att påfyllningsventilen inte är trasig hoppas jag?
Eftersom han stänger av kallvattenanslutningen till beredaren för att det inte skall droppa på natten (och jag förmodar att det hjälper), så kan det nog inte vara så enkelt att påfyllnadsventilen läcker.

Jag tycker nog det är värt att byta beredaren, pumpen är ju inte sÃ¥ gammal.  Klaga lite pÃ¥ att den inte höll längre och försök fÃ¥ lite rabatt pÃ¥ ersättningsberedaren...  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rsmg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2009, 19:05:10 »
Hej,

Tackar för alla svar...

Har öppnat och stängt påfyllningsventilen ett par gånger och dragit åt den hårt med handkraft.
Hur kan man kolla den ytterligare ?
Det finns en svart liten ratt på motsatt sida som jag stänger för att stänga av vattnet på natten och då stiger trycket inte så mycket, dock lite ändå.
Blött blir det om trycket stiger till 1,5 bar, rinner ut via övertrycksskyddet eller vad det heter...

Mvh. /Magnus

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2009, 19:25:28 »
Övertrycksskyddet som det rinner ut vatten ifrån är inte med på bilden antar jag?
Det blå övertrycksskyddet (säkerhetsventil) på bilden är för varmvattnet, och ur den brukar det komma en skvätt när varmvattenberedaren värms.
Det närmar sig beredaren, enda sättet att säkert veta att det inte är påfyllningsventilen är att byta den eller att separera rören (eftersom ventilen kostar 150 kr kan man lika gärna byta den)
Vad är det för typ av beredare? En kopparmantlad har i princip oändlig hållbarhet. Emaljerade går alltid sönder, eftersom ingen byter offeranoden.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2009, 19:31:05 »
Prova att stänga kallvattenkranen och öppna en varmvattenkran i huset lite för att släppa ut nÃ¥gra deciliter vatten.  Fortsätter trycket ändÃ¥ att stiga pÃ¥ natten dÃ¥?

Du kan ju alltid prova att se till att radiatorsystemet är trycksatt runt 1.4 bar.  Stäng sedan kallvattnet vid VV-beredaren och lÃ¥t en varmvattenkran stÃ¥ öppen pÃ¥ natten (det skall alltsÃ¥ inte komma nÃ¥got vatten ur kranen när den är öppen, förutom i början).

Om det är läckage i beredaren så borde trycket i radiatorsystemet att sjunka markant då under natten då läckaget går åt andra hållet från radiatorsystemet till VV-beredaren.

« Senast ändrad: 25 oktober 2009, 19:32:58 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2009, 19:51:51 »
Du har kollat att påfyllningsventilen inte är trasig hoppas jag?
Eftersom han stänger av kallvattenanslutningen till beredaren för att det inte skall droppa på natten (och jag förmodar att det hjälper), så kan det nog inte vara så enkelt att påfyllnadsventilen läcker.

Jag tycker nog det är värt att byta beredaren, pumpen är ju inte sÃ¥ gammal.  Klaga lite pÃ¥ att den inte höll längre och försök fÃ¥ lite rabatt pÃ¥ ersättningsberedaren...  ;)

Stänger han av på ventilröret så stänger han även av påfyllningen så hur kan man utesluta påfyllningen då? ???
Jag vet att dom kan gå sönder ibland (har bytt ut några) så det vore ju snöpligt att byta en beredare när en påfyllningsventil är trasig.

Oftast kan man höra ett litet väsande från påfyllningsventilen när den är paj + att den är kall trots att man inte tar något vv ur beredaren.
För att vara säker kan man ju proppa påfyllningen och stiger trycket ändå så är det ju ingen tvekan.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2009, 20:07:57 »
Stänger han av på ventilröret så stänger han även av påfyllningen så hur kan man utesluta påfyllningen då? ???
Jag vet att dom kan gå sönder ibland (har bytt ut några) så det vore ju snöpligt att byta en beredare när en påfyllningsventil är trasig.
Jo, just i det här fallet sÃ¥ hade han ju en armatur som fungerar sÃ¥.  Det är ju inte alltid som radiatorpÃ¥fyllningen är beroende av ventilen för VV-pÃ¥fyllning.

Men som sagt, sÃ¥ borde det gÃ¥ att testa om beredaren läcker pÃ¥ det sätt som jag beskrev tidigare.  Det är ju ocksÃ¥ synd att byta ventilen om det inte är nÃ¥got fel pÃ¥ den, när det borde gÃ¥ att testa ganska enkelt om beredaren är trasig.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rsmg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2009, 20:10:50 »
Tackar för alla uppslag...

Nej övertrycksskyddet är inte med på den bilden...
Den blå säkerhetsventilen pös det en hel del ur förut, kunde bli två hinkar på en månad, varierade dock en del men på sista tiden = när det började att krångla så kommer det inte en droppe längre där. Vet inte om detta har något med det hela att göra dock...
Intressant med teorin om att påfyllningen ändå kan vara trasig. Ska försöka att testa i natt med att stänga vattnet och öppna en vv-kran.
Vad det är för typ av beredare har jag ingen aning om, någon som vet ? IVT Greenline C7 som sagt, står kanske i bruksanvisningen...

Mvh. /Magnus

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2009, 20:14:28 »
Den blå säkerhetsventilen pös det en hel del ur förut, kunde bli två hinkar på en månad, varierade dock en del men på sista tiden = när det började att krångla så kommer det inte en droppe längre där. Vet inte om detta har något med det hela att göra dock...
Jo, det är ju ytterligare en indikation pÃ¥ att VV-beredaren är trasig.  Tidigare sÃ¥ blev det ett högt tryck i VV-beredaren när den värmdes upp och detta trycks släpptes ut genom säkerhetsventilen.  Nu byggs inte detta övertryck upp pÃ¥ grund av att det smiter in i radiatorsystemet istället.

Det är inget 100% bevis, men det är ytterligare en indikation på att det är VV-beredaren det lutar åt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2009, 20:24:55 »
Stänger han av på ventilröret så stänger han även av påfyllningen så hur kan man utesluta påfyllningen då? ???
Jag vet att dom kan gå sönder ibland (har bytt ut några) så det vore ju snöpligt att byta en beredare när en påfyllningsventil är trasig.
Jo, just i det här fallet sÃ¥ hade han ju en armatur som fungerar sÃ¥.  Det är ju inte alltid som radiatorpÃ¥fyllningen är beroende av ventilen för VV-pÃ¥fyllning.

Men som sagt, sÃ¥ borde det gÃ¥ att testa om beredaren läcker pÃ¥ det sätt som jag beskrev tidigare.  Det är ju ocksÃ¥ synd att byta ventilen om det inte är nÃ¥got fel pÃ¥ den, när det borde gÃ¥ att testa ganska enkelt om beredaren är trasig.


Nu vill jag inte skriva dig på näsan men tittar du på ventilröret så ser man att påfyllningen sitter efter avstängningen, så även säkerhetsventilen vilket är ett måste. :)
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2009, 20:31:26 »
Jo, just i det här fallet sÃ¥ hade han ju en armatur som fungerar sÃ¥.  Det är ju inte alltid som radiatorpÃ¥fyllningen är beroende av ventilen för VV-pÃ¥fyllning.
Nu vill jag inte skriva dig på näsan men tittar du på ventilröret så ser man att påfyllningen sitter efter avstängningen, så även säkerhetsventilen vilket är ett måste. :)
Ja, jag skrev ju att i det här fallet sÃ¥ har han en sÃ¥dan armatur, sÃ¥ förstÃ¥r inte vad det är du fortsätter att argumentera om?  Tror ändÃ¥ inte pÃ¥ att det är ventilen.  Mer och mer talar ju för VV-beredaren.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rsmg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2009, 20:41:49 »
Oki,

Det låter naturligt när det nämns på det sättet om högt tryck i vv-beredaren, men jag kunde inte koppla ihop det, tack !
Men som sagt, jag testar lite i natt så kanske jag närmar mig den bistra sanningen ännu mer...
Har sökt men inte hittat någon som bytt en beredare på en IVT C7, jag kan väl inte vara den första ?
Jag litar på "min" rörkrökare men är det något annat jag ska tänka på om det nu blir aktuellt med ett byte dom har aldrig bytt en beredare på en C7:a ?

/Magnus

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, trasig beredare !?
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2009, 20:48:25 »
Jo, just i det här fallet sÃ¥ hade han ju en armatur som fungerar sÃ¥.  Det är ju inte alltid som radiatorpÃ¥fyllningen är beroende av ventilen för VV-pÃ¥fyllning.
Nu vill jag inte skriva dig på näsan men tittar du på ventilröret så ser man att påfyllningen sitter efter avstängningen, så även säkerhetsventilen vilket är ett måste. :)
Ja, jag skrev ju att i det här fallet sÃ¥ har han en sÃ¥dan armatur, sÃ¥ förstÃ¥r inte vad det är du fortsätter att argumentera om?  Tror ändÃ¥ inte pÃ¥ att det är ventilen.  Mer och mer talar ju för VV-beredaren.

Ah, sorry Ridax jag läste lite diagonalt på ditt inlägg.
My bad. :-[


Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!