Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera Vp för 1 plansvilla  (läst 4737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kangaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande rörmokare
Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« skrivet: 02 januari 2012, 15:05:36 »
Funderar på att konvertera om vårt nuvarande elementuppvärmda + luft/luft vp hus till vattenburet med en jordvärmepump. Är ett 70tals 1plansvilla på 130kvm med garage som står direkt på plattan, 3 mindre sovrum, 1 vardagsrum, 2 toaletter, kök, hall och mindre hall mitt i huset, tvättstuga med bastu och garaget intill. Huset ligger 1mil utanför Örnsköldsvik i en liten by med olyckligtvis alldeles för lite sol :P Just nu är det skyhöga elräkningar på lätt 5000kr/mån på vintern. Jag håller själv på att utbilda mig till rörmokare och har en del erfarenhet redan men just dimensioneringar skulle jag behöva hjälp med. Jag har bara fått jobba med nibe pumpar ute på jobb och tycker att de verkar funka bra men har tittat en hel del på ctc's nya ecoheat och den verkar ha fått bra kritik. Och eftersom det är planerat att bygga ut huset i framtiden så tror jag det skulle va bra och ta till några extra kilowatt på pumpen kanske? Hur lång kollektorslang tro´s det behövas? funderar på 2st 300m slangar ev. 400m, och storlek på pumpen funderar jag på en 10kw just för att det ska byggas ut i framtiden. Ge mig era synpunkter =) Kommer med mera info om huset sen, ritningar osv.
« Senast ändrad: 02 januari 2012, 18:58:16 av Kangaz »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2012, 17:39:42 »
Vilken årsförbrukning har du nu?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kangaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande rörmokare
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2012, 18:54:44 »
20000 kwh

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2012, 22:24:27 »
20000 kwh
Du menar totala energin för värmebehovet inkl VV är 20000kWh?? Då borde du klara dig med en 8:a men du får säkert till det med en 10:a också om du bygger rätt, kolla bara att den levererar din önskad effekt när du som bäst behöver det.
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2012, 22:36:48 »
Jag har en 6 kW pump som värmer mitt hus rätt bra jag brukar ha ca 200 kwh i tillskott per år inklusive legionella höjningarna. Min energiförbrukning för värme och varmvatten låg på mellan 20 och 25 000kWh innan jag satte in pumpen och nu har jag legat på 7 - 8 000 kWh. Jag har en innetemperatur av 21,5 grader. Jag tror att du behöver en 8 kW maskin men låt dom som säljer göra kalkyler till dig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2012, 00:26:35 »
hur mycket har du tänkt bygga ut?

om du inte vill ha kvar luft luftvärmepumpen :) så är ju 20 000 inte ditt faktiska energibehov. Det är högre.

jag tycker 10 låter bra. Risk att den är lite för stor inledningsvis. Men kan du koppla rör så är det ju inte svårare än några tusenlappar för en tank, om plats finnes.

Har du någon uppfattning om hur förbrukningen såg ut innan llvp? Samt vilka temperaturer som du skickar ut till radiatorerna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kangaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande rörmokare
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2012, 12:46:39 »
hur mycket har du tänkt bygga ut?

om du inte vill ha kvar luft luftvärmepumpen :) så är ju 20 000 inte ditt faktiska energibehov. Det är högre.

jag tycker 10 låter bra. Risk att den är lite för stor inledningsvis. Men kan du koppla rör så är det ju inte svårare än några tusenlappar för en tank, om plats finnes.

Har du någon uppfattning om hur förbrukningen såg ut innan llvp? Samt vilka temperaturer som du skickar ut till radiatorerna.

Notera att jag inte har vattenburna element nu utan bara el-element. Jag ska även konvertera hela huset med ny rördragning och raddar.
« Senast ändrad: 03 januari 2012, 17:41:13 av Kangaz »

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2012, 18:43:58 »
hur mycket har du tänkt bygga ut?

om du inte vill ha kvar luft luftvärmepumpen :) så är ju 20 000 inte ditt faktiska energibehov. Det är högre.

jag tycker 10 låter bra. Risk att den är lite för stor inledningsvis. Men kan du koppla rör så är det ju inte svårare än några tusenlappar för en tank, om plats finnes.

Har du nÃ¥gon uppfattning om hur förbrukningen sÃ¥g ut innan  llvp? Samt vilka temperaturer som du skickar ut till radiatorerna.
Eventuellt tänkte bäste David lite väl fort här. :D
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2012, 19:59:04 »
Funderar på att konvertera om vårt nuvarande elementuppvärmda + luft/luft vp hus till vattenburet med en jordvärmepump. Är ett 70tals 1plansvilla på 130kvm med garage som står direkt på plattan, 3 mindre sovrum, 1 vardagsrum, 2 toaletter, kök, hall och mindre hall mitt i huset, tvättstuga med bastu och garaget intill. Huset ligger 1mil utanför Örnsköldsvik i en liten by med olyckligtvis alldeles för lite sol :P Just nu är det skyhöga elräkningar på lätt 5000kr/mån på vintern. Jag håller själv på att utbilda mig till rörmokare och har en del erfarenhet redan men just dimensioneringar skulle jag behöva hjälp med. Jag har bara fått jobba med nibe pumpar ute på jobb och tycker att de verkar funka bra men har tittat en hel del på ctc's nya ecoheat och den verkar ha fått bra kritik. Och eftersom det är planerat att bygga ut huset i framtiden så tror jag det skulle va bra och ta till några extra kilowatt på pumpen kanske? Hur lång kollektorslang tro´s det behövas? funderar på 2st 300m slangar ev. 400m, och storlek på pumpen funderar jag på en 10kw just för att det ska byggas ut i framtiden. Ge mig era synpunkter =) Kommer med mera info om huset sen, ritningar osv.

Kangaz, en idee är ju att snacka med en säljare. Då får du en kalkyl. Sen att du inte köper pumpen av säljaren, det är ju en annan femma. En sån där kalkyl tar bara några minuter att göra med programmen de har.

Du får borrhålsdimensionering, besparing osv på ett snyggt litet papper.

Du skriver ha jobbat och är nöjd med nibe pumpar. Varför tittar du på en CTC då? I min mening tycker jag väl inte att deras koncept är speciellt lysande. Dessutom är du väl van vid nibe och har schyssta rabatter?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2012, 20:17:26 »
Du måste själv fundera på hur stor din förbrukning skulle ha varit utan luftpumpen när du har en tidigare förbrukning så kan du få en kalkyl här på forumet men du måste vilken ort det gäller samt vilken framledning ditt nya system kommer att ha. Tycker inte du ska lura en installatör att ge dig en kalkyl om du inte är intresserad att köpa av den installatören han har säkert annat att göra. Har själv en Nibe 1245 köpt på nätet och installerad av mig och är mycket nöjd med den pumpen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2012, 21:54:53 »
hur mycket tänkte du bygga ut? Kommer utbyggnaden att skilja sig nämnvärt i byggnadsstandard.

och är 20 000kwh i årsförbrukning värme, hh-el och varmvatten, eller bara värme?

När man vet hur mycket som är värme av dessa 20mwh kan man kanske börja lista ut hur mycket som kan tänkas hanteras din luftvärmepump.

Jag ska se om jag hinner göra en dimensioneringsberäkning åt dig - om du svarar på ovan :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2012, 23:19:23 »
med en 10kw vp med jordvärme på 600meter med minsta läggningsdjup på 1m som tar upp 1200m2 mark.
så har du -0,4 grader på inkommande brine vid dut och 1.6grader in vid årsmedeltempen som är 3.3 grader för övik.

Du har inte nämnt vad jag kan minnas om du värmer ditt garage.
utan garage ligger du på ca 25 000kwh för värme och varmvatten och med garage borde det vara dryga 27 000kwh.

Med en 10kw vp ska du klara av totalt 170m2 med nuvarande byggstandard ner till -20 grader.

Topp effekt beräknad till precis under 10kw med 170m2 och 7,7 i nuvarande skepnad utan uppvärmning av garage.

Om huset med garage och tillbyggnad blir 170 och du har en 8kw värmepump så täcker du ner till -12 grader.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2012, 11:12:17 »
Gjorde en kalkyl med bosch vp 27000kw i värme och 9 kw vp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2012, 11:13:41 »
Och 7 kw vp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Dimensionera Vp för 1 plansvilla
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2012, 14:00:11 »
med en 10kw vp med jordvärme på 600meter med minsta läggningsdjup på 1m som tar upp 1200m2 mark.
så har du -0,4 grader på inkommande brine vid dut och 1.6grader in vid årsmedeltempen som är 3.3 grader för övik.

Du har inte nämnt vad jag kan minnas om du värmer ditt garage.
utan garage ligger du på ca 25 000kwh för värme och varmvatten och med garage borde det vara dryga 27 000kwh.

Med en 10kw vp ska du klara av totalt 170m2 med nuvarande byggstandard ner till -20 grader.

Topp effekt beräknad till precis under 10kw med 170m2 och 7,7 i nuvarande skepnad utan uppvärmning av garage.

Om huset med garage och tillbyggnad blir 170 och du har en 8kw värmepump så täcker du ner till -12 grader.
Hur har du kommit fram till dessa begränsningar vid -20 & -12grader?
Om jag jämför min liknade situation i en kallar del av landet så ser jag inte att det behövs något tillskott alls. Är det VP:ns begränsande förmåga för önskad temperatur ut till radiatorkrets vid -20 som du hänvisar till eller något annat? Om den verkligen kan leverera 10kW så borde det inte vara något tillskott även under -20 (klarar säkert -30).
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!