Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥g att nÃ¥gon skrev att Thermia släpper en ny L/V istället för Aer.  (läst 6980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad färjestad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hej på er.

Läste under rubriken "vänta med vp pga generationsskifte" att någon skrev att Thermia släpper en värmepump som heter Atria.
NÃ¥gon som vet mer om denna pump?

Utloggad TomasF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Blanka
    • TräbÃ¥tsakuten
Hej
det lär vara samma utedel som Aer dvs bara brine+fläkt men man behöver inte längre avfrostningstanken utan det räcker med en standard värmepump (TWS?).  / mvh Tomas F.
Har byggt egen L/V

Utloggad AE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Hej,

Lite info om Thermias nya:

Atria är i princip en Diplomat med Aer med skillnaden att kyltanken är inbyggd i pumpen. Pumpen kommer att finns i 6, 8, 10 och 12 kW.
Köldmediet är R404A.
CTC EcoEl 1550 v3+ EcoAir107 v3, installerad April 2006.
Suterränghus I Blekinge, 146 m2 boyta+80 biyta. Tidigare Olja/elpanna (körd endast på el). Tidigare årsförbrukning 26000 kwh.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ser intressant ut. Var inne och kollade på deras hemsida.

Blev dock förvånad/besviken över att de endast angett COP vid +7 grader (mellan 2,9-3,1 vid framledning av 50 grader). Maskinen sägs funka ner till -20 grader utomhustemp.

Man undrar vad COP är vid minusgrader. Nibe anger COP även vid -7 grader och CTC vid -10 grader. Det känns ändå viktigare att veta.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Det är ju korkat.

Kollade in Stiebels L/V, och de har diagram från +30 eller +40 ned till -15 eller -18 beroende på modell.

Svagt om inte de svenska pumparna kan lämna vettig info.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ser intressant ut. Var inne och kollade på deras hemsida.

Blev dock förvånad/besviken över att de endast angett COP vid +7 grader (mellan 2,9-3,1 vid framledning av 50 grader). Maskinen sägs funka ner till -20 grader utomhustemp.

Man undrar vad COP är vid minusgrader. Nibe anger COP även vid -7 grader och CTC vid -10 grader. Det känns ändå viktigare att veta.

Har man ett hus som behöver 50 graders framledningstemp vi 7 plusgrader så har man problem...
Tala om ointressanta siffror  >:(
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad AndyW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag kollade lite i deras prod. datablad och undrar om någon som kan detta bättre än mig förstår vad de menar.
De anger en märkeffekt på kompressorn på 2-4.4kw.

Sen anger de kompressor + TS vad menar de men TS tro ? Kan de vara med tillskott ? Då verkar ju inte pumpen nå vidare.

Och vet någon vad denna kommer att kosta ???

CTC EcoAir 109 installerad i september.
Flytande kondensering mot befintlig panna.

Utloggad färjestad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jag kollade lite i deras prod. datablad och undrar om någon som kan detta bättre än mig förstår vad de menar.
De anger en märkeffekt på kompressorn på 2-4.4kw.

Sen anger de kompressor + TS vad menar de men TS tro ? Kan de vara med tillskott ? Då verkar ju inte pumpen nå vidare.

Och vet någon vad denna kommer att kosta ???



Var inne och tittade på databladet:
2-4,4 kW det är fyra olika storlekar! 6 kW´s pumpen har en kompressor, 8 kW´s pumpen en annan osv. TS är tillsats.

Sedan vore det roligt att veta driftkostnad inkl. avfrostningar, värmeförluster, pumpar, varmvatten osv. inte bara vad pumpen har för värde vid ett driftfall. Det är ju det som är av intresse för oss som skall ha den under ett helt år och inte bara vid ett givet driftfall.

Utloggad AndyW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag kanske har missat något väsentligt, men om man behöver en elpatron på 3kw för att nå en effekt på 5Kw så kan förstår jag inte.

En annan pump nibe eller CTC eller så har ju den effekten utan hjälp av elpatron, eller ??

Det skulle ju innebära att den värsta thermiapumpen är lika klen som Sanyon ??

Eller gör jag en tankevurpa nu ?
CTC EcoAir 109 installerad i september.
Flytande kondensering mot befintlig panna.

Utloggad färjestad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jag kanske har missat något väsentligt, men om man behöver en elpatron på 3kw för att nå en effekt på 5Kw så kan förstår jag inte.

En annan pump nibe eller CTC eller så har ju den effekten utan hjälp av elpatron, eller ??

Det skulle ju innebära att den värsta thermiapumpen är lika klen som Sanyon ??

Eller gör jag en tankevurpa nu ?

Jag har själv en Thermia Aer så jag vet lite hur deras styr fungerar.
När det är riktigt kallt ute behöver du tillsats på alla L/V pumpar. Thermias styrning plockar på med olika effekt steg 3, 6 och 9kW + vad du har för ut effekt på värmepumpen. Är det lite behov körs det utan tillsats eller med 3kW. I mitt fall bryter pumpen bort vid -10 och körs enbart på tillsats och då behöver jag när det är som kallast 9kW för husets behov.
Thermias ny pump verkar ju vara bättre än min Aer och körs ner till -20. Antar att dom har 15kW i tillsats för att täcka större hus. Jag har ett hus på 150 som det precis räcker med 9kW.
Om jag kommer ihåg vad jag har läst på forumet så är Sanyo pumpen på 4,5kW vid alla temperaturer och detta verkar som att dom flesta hus behöver tillsats vid ganska höga temperaturer. Räta mig om jag har fel.
« Senast ändrad: 06 september 2005, 22:59:25 av färjestad »

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Idag skrev jag på för en Atria 8. Hoppas den står sig bra i vinter. Har ju inte hunnit bunkra ved till brasan...

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
Hej på er.

Läste under rubriken "vänta med vp pga generationsskifte" att någon skrev att Thermia släpper en värmepump som heter Atria.
NÃ¥gon som vet mer om denna pump?

Hmm, den får de nog döpa om innnan den går att sälja i Finland. En av Finlands största grillkorvstillverkare heter nämligen Atria www.atria.fi.

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej Wiknil.
Tänkte bara, att om du beställt din Atria, att du kanske vill dela med dig av förutsättningarna kring denna, dvs du har väl fått lite mer specificerade uppgifter om olika cop med mera. Kanske också en prisbild? Står själv i begrepp att välja pump och är även intresserad av Atrian, så lite hjälp på traven är aldrig fel...

Hälsningar/Corona

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!