Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?  (läst 16197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2013, 18:01:26 »
Citera
Har du motsatt uppfattning välkomnar jag att du förklarar varför luftfuktigheten har föga betydelse för hur en pump fungerar.

Det är ju inte jag som har påstått att det påverkar så jag ser inte riktigt varför jag ska förklara? Det jag undrar är hur du ser på att RH och ev. då också lokal temperatur (som du tagit upp tidigare förutom RH) kan/bör påverka valet av VP.
Att alla VP påverkas av RH är ju ganska givet, ivf. för mig. Men som jag ser det är denna påverkan generell vilket jag trodde att du var inne på också.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2013, 19:06:32 »
Du skrev tvÃ¥ gÃ¥nger att luftfuktigheten inte har ngn betydelse utan att förklara dig. Nu skriver du att det är givet att alla VP pÃ¥verkas av RH.  dontknow
Men den påverkan är olika beroende på var/hur man bor. För min del har jag vattendrag som aldrig fryser o konstant högt RH.

Skrev i mitt andra inlägg i tråden från hur jag resonerar runt mina pumpval och här är meningen om luftfuktighetens betydelse:
Typ av avfrostning mindre viktigt eftersom en pump som körs under hög luftfuktighet suger på sig is och avfrostar ofta iaf. Osv osv.

Du kan gå in i tråden om Nocrians avfrostningcykel igen där du lämnade en kommentar nyligen
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45326.msg515335#msg515335
 och inte förstod hur en Toshiba kunde avfrosta oftare än en Nocria, har noterat det där nu. DÃ¥ runt nollan. Där har det diskuterats vad som händer med Nocrian vid -15°. Vid -15° avfrostar givetvis inte en Toshiba oftare än Nocrian. Där stÃ¥r även lite om hur en annan här inne kör sin pump under mycket lÃ¥ga RH under helt andra lokala förhÃ¥llanden.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2013, 19:31:46 »
Ett icke svar är ju också ett svar iofs. Sc:,h
Tyckte jag var ganska konkret i min frågeställning.

Citera
Du skrev två gånger att luftfuktigheten inte har ngn betydelse utan att förklara dig.

Vad är det som är oklart menar du? Att jag anser att den inte påverkar valet av VP? Kan inte se varför det ska påverka valet av VP. Om du förklarar lite mer utförligt kanske jag förstår.

Iom att du kanske inte kan/vill förklara får jag gissa vad du menar. Och när jag läst om dina inlägg tror jag mig se att du menar att om man bor på en plats med konstant hög RH så behöver man inte bry sig så mycket om pumpen har bra avfrostningsegenskaper (snabb och med lång tidsintervall) och att man därför kan bortse från såna VP, som t ex Toshiba och ME. Var det rätt?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #33 skrivet: 30 januari 2013, 05:14:13 »
God morgon Jästen.

Vad är det som är oklart menar du? Att jag anser att den inte påverkar valet av VP? Kan inte se varför det ska påverka valet av VP. Om du förklarar lite mer utförligt kanske jag förstår.
Det är inte alls oklart att du anser att luftfuktigheten lokalt inte har betydelse. Det som är oklart för mig är varför du anser det. Men det har du inte försökt uttrycka än, så jag förstår inte.

Vad jag väljer personligen kan jag inte direkt rekommendera ngn annan att köpa. Det har jag inte heller gjort. Skilj gärna på det. Sen vill jag inte gärna hänga upp mig på ett märke heller.

Rent personligt: Toshibas o MEs styrning är kanon för många, men jag har inte så stor nytta av det, så där har du nog förstått rätt. En bra pump för min del vore en kombination av Nocrians styrning som vid hög luftfuktighet som tillåter tre ggr mer is samt längre gångtider. Som sedan kan gå över till Toshibans styrning vid låg luftfuktighet och långa gångtider. Helst flera dagar om omständigheterna tillåter, som en viss Coolix gör...

Sen behöver jag en pump som kan ge mig 6kW ut ner till -15° vid mina förhållanden. Sedan vill jag helst att den ska gå under 800W på lägsta avgiven effekt. Men jag har idel öron för bra förslag!

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #34 skrivet: 30 januari 2013, 17:28:19 »
Citera
Det är inte alls oklart att du anser att luftfuktigheten lokalt inte har betydelse. Det som är oklart för mig är varför du anser det.

Jag anser att RH inte påverkar valet av VP ja och då alltså oavsett om det skulle vara som du menar, skillnad om det är lokalt. Min syn på detta baseras i första hand på de erfarenheter som finns här i detta forum och i andra hand fabrikanternas marknadsföring. Jag har inte sett att det ska finnas VP där hög RH hanteras bättre av ett visst fabrikat/modell. Men det kanske är något jag har missat då du skriver:

Citera
En bra pump för min del vore en kombination av Nocrians styrning som vid hög luftfuktighet som tillåter tre ggr mer is samt längre gångtider.

Om det verkligen förhåller sig så är ju denna VP att föredra. Frågan jag ställer mig är om det verkligen är på det sättet.
Det är inte en uppmaning nu till dig att försöka bevisa detta, bara min syn och som jag hoppas, du respekterar.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #35 skrivet: 31 januari 2013, 04:57:31 »
Att jag avsåg lokala förhållanden skrev jag i första raden angående detta i tråden.

Även jag tar gärna del av andras erfarenheter och fabrikanters info, det som brukar stämma bäst är faktiskt vad fabrikanter anger i sina servicemanualer.
Men jag förbehåller mig möjligheten tänka själv och tar inte allt som skrivs för en sanning. Det finns flera koncensus eller samförstånd på detta forum som man kan ifrågasätta.

De pumpar som säljs är kompromisser då tillverkare måste tänka på alla tänkbara förhållanden som de utsätts för. Alla går att förbättra skulle jag vilja påstå. Ett standardproblem är att om man förbättrar en egenskap så försämrar man en annan. Tycker det syns om man tittar på FD som fortfarande är bättre enligt VTTs tester än FH när det är -25° medans FH är en bättre pump för de allra flesta i detta land. Den har dessutom en rakare kurva än FD runt nollan vilket borde indikera att den går bättre där.

Om man som köpare vill göra det enkelt för sig så går man in på SP o väljer den pump som ger bäst årsbesparing baserat på deras tester. För Borås (som gäller för väldigt många) visar IVT, Panasonic och Toshiba bäst besparing.

Vad det gäller mina egna pumpar och funderingar:
SP kör inte med 99%RH... En luftvärmepump ska gå med ren förångare för att vara effektiv och fukt förbättrar så länge den inte fryser. Där kommer då verkligheten in o gör saker mer komplicerade.
En Toshiba och en FD/FH drar inte på sig lika mycket is tack vare sin styrning. Det är därför du har ungefär lika långa avfrostningstider på dem oavsett väderläge. På Toshiban är det ungefär normalt runt 7-8 minuter. Min gamla ras 13 kunde tom gå synkront med ras10:an avseende avfrostningar eftersom de hade samma typ av styrning. Vid hög påfrysning hade det varit bättre om de dragit på sig mer is även om de blir mindre effektiva. Toshiba har för övrigt med Polar25/35 gått tillbaka till exakt samma styrning enligt servicemanual som min men har en ngt större förångare...

Med det sagt så är jag vare sig proffs eller expert och du och andra får gärna tvivla på vad jag skriver (eftersom jag gör likadant) och jag respekterar allas åsikter, en förutsättning är givetvis att de försöker uttrycka dem.

Utloggad Anders_Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #36 skrivet: 14 februari 2013, 14:34:17 »
Tänkte ge dig lite FH35-feedback frÃ¥n en karbonkopia av din situation. Köpte mitt hus i november förra Ã¥ret, 221 kvm i tvÃ¥ fylla vÃ¥ningar, sutterräng, garage i huskroppen. Byggt 1974, placering Göteborg. Uppvärmning CTC 265B med NIBE ELK13 elpanna pÃ¥ 9kW. Första tvÃ¥ veckorna i slutet av november gjorde jag av med 2800 kWh el inkl allt med 17 grader inomhus.  I början av december kom installatören med min FH35 665 VEHZ. Hela december gick pÃ¥ 2500 kWh. Januari i Ã¥r cirka 2500 kWh. Vid -15 drar huset cirka 170 kWh pÃ¥ elpannan utan LLVP. Nu med LLVP + en elradiator i sovrummet har jag 18-20 grader inomhus och drar 70 kWh per dygn.

Jag stoppade in en elmätare från Classe och efter 1400 timmar i den värsta vintern på länge har min LLVP dratt cirka 1900 kWh, dvs 1300-1400 Watt. Utblåset är grillvarmt även vid -10 -15 grader. Lite rimfrost på utedelen men ingen is inte ens när det varit fuktigt (väggstativ 50 cm över marken). Pumpen går fullskaft 24/7 utan störningar eller så, fläkten fast läge 3 av 4. Lite störande ljud när man skal sova men man vänjer sig.

När jag kom hem efter en resa i slutet av januari och huset stått tomt hade jag ok temp nere men 12 grader uppe, så ett så här stort hus orkar den inte dra men jag är grymt nöjd hittills, en till uppe skulle förbättra situationen men jag är inne på bergvärme och den här pumpen var bara en nödlösning men den har förvandlat samma mardröm som du haft till något acceptabelt.

Min erfarenhet är att pumpen inte klarar att skjuta upp värmen till andra våning oavsett inställning på vingarna. Räkna med att du behöver två pumpar.

/Anders
* Annebergshus i sutterräng  frÃ¥n 1974, 149 bya + 72 biarea
* CTC 265 B från 1974
* Mitsubishi FH35 VEHZ 665
* HWAM 3420 kamin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 220
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!