Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?  (läst 31403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mathiasn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm - Älvsjö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #45 skrivet: 31 januari 2012, 22:24:29 »
Hej,

Javisst den gråa mackapären på honeywell ställdonet är det jag menar. Visste inte riktigt vad den heter därav "" på "motor".


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #46 skrivet: 01 februari 2012, 12:53:45 »
Däremot undrar jag var man ställer in hur den ska fördela kranvatten jämfört med vatten till radiatorerna.

Det finns ingen inställning för det. Ventilen ska inte fördela vattnet, det skall antingen gå till varmvattenberedaren eller till radiatorsystemet. Inte båda samtidigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #47 skrivet: 01 februari 2012, 13:38:39 »
Själva ventilen har bara två lägen, men på lite mer moderna styrsystem kan man ställa in hur den skall prioritera uppvärmning av kranvatten resp radiatorer. Dock verkar det inte finnas så mycket inställningsmöjligheter på din årsmodell...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

V

  • Gäst
V
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #48 skrivet: 01 februari 2012, 19:51:09 »
Det finns fler inställningar än kurvan, på reglerpanelen, under frontplåten där har du tex, parallellförjutning av kurvan, varmvatten temp, tillskottstimer,. Använd en liten skruvmejsel så kan ju höja/sänka inställningarna.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #49 skrivet: 02 februari 2012, 07:14:15 »
Hej igen!

Nu hade vi 14 grader imorse igen, men skillnaden nu är att pumpen var igÃ¥ng utan felkoder. Sen bör det ju tilläggas att det är 13 minus ute. Självklart blir det kallare inne i huset dÃ¥ med. Men nu när jag hade kommit till jobbet sÃ¥ ringde frugan och sa att den hade stängt av sig igen och att driftlampan blinkade. Börjar bli en trÃ¥kig följetong det här  :o

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #50 skrivet: 02 februari 2012, 10:22:08 »
En möjlighet utöver vad som står i manualen kan vara att givaren för varmvattenberedaren visar för låg temperatur så att varmvattenberedaren körs upp till så hög temperatur att pumpen stannar pga av det. Det har förekommit sådana fall här på forumet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #51 skrivet: 02 februari 2012, 17:46:21 »
En möjlighet utöver vad som står i manualen kan vara att givaren för varmvattenberedaren visar för låg temperatur så att varmvattenberedaren körs upp till så hög temperatur att pumpen stannar pga av det. Det har förekommit sådana fall här på forumet.

Men då blir det väl "Pressostat hög" och då krävs manuell återställning innan den startar igen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #52 skrivet: 02 februari 2012, 17:51:26 »
Nu hade vi 14 grader imorse igen, men skillnaden nu är att pumpen var igång utan felkoder.

Var tillskottslampan tänd också? Annars har den nog nyligen stannat. Jag skulle testa att dra upp ratten på max för att säkerställa att pumpen går hela tiden.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #53 skrivet: 02 februari 2012, 20:33:40 »
Var tillskottslampan tänd också? Annars har den nog nyligen stannat. Jag skulle testa att dra upp ratten på max för att säkerställa att pumpen går hela tiden.

Tillskottslampan har inte varit tänd någon gång när den har stängt av sig. Nu kör jag på sexan med elpatronen på och nu har den gått några timmar.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #54 skrivet: 02 februari 2012, 22:24:06 »
Jag fÃ¥r lov  ändra mig lite, tillskottet är inte alls pÃ¥, det gÃ¥r inte pÃ¥ även om jag vrider upp pumpen till Max. Jag har kollat säkringarna och Ã¥terställt elpatronen men inget hjälper. Börjar nog bli dags för en servicetekniker att göra ett besök.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #55 skrivet: 02 februari 2012, 22:24:34 »
Men då blir det väl "Pressostat hög" och då krävs manuell återställning innan den startar igen.

Det är riktigt, tänkte inte på att pressostatproblemet redan var löst. Nu är det något annat det handlar om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #56 skrivet: 03 februari 2012, 09:17:38 »
Jag fÃ¥r lov  ändra mig lite, tillskottet är inte alls pÃ¥, det gÃ¥r inte pÃ¥ även om jag vrider upp pumpen till Max. Jag har kollat säkringarna och Ã¥terställt elpatronen men inget hjälper. Börjar nog bli dags för en servicetekniker att göra ett besök.

Lyser lampan för tillskott? När lampan tänds skall kontaktorn för elpatron dra också. Det är ju en fördröjning innan tillskott går in, den tänds inte omedelbart. Om kompressorn stannar, av någon anledning, så börjar ju tiden om.

Fördröjningstiden för tillskott kan man justera på den dolda panelen bakom frontplåten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #57 skrivet: 03 februari 2012, 12:43:33 »
Nu är problemet fixat, jag hade en servicetekniker hos mig precis och till slut kom vi fram till att det var yttertempgivaren som var trasig. Nu är den bytt och tillskottet fungerar som det ska.  ;D

Freddev

  • Gäst
Freddev
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #58 skrivet: 03 februari 2012, 19:27:55 »
Hej!

Jag har exakt samma värmepump som dig..

Ett hus i Norrbotten från 76 .. (dock bara 149kv + 20kvm garage)

Min pump klarar sig ner till ca -7C utan eltillskott (Dvs håller ca +21grader inne)

Sen under det är det eltillskott som gäller.. Just nu är det 28grader ute.. Pump och eltillskott går konstant .. ligger runt 19-20 grader inne nu :P Aja det är inte ofta det är så kallt =)

Har ett borrhål på 85meter jag.. Lite snålt men har mätt upp rören ner i backen och på röret som går ner är temperaturen -6C .. På röret som kommer upp är det 0 - -1C känns rätt ok?
Verkar finnas effekt att få..

Funderar dock på att köpa ny pump på kanske 6kW som kanske har 9kW eltillskott :) . Borra kostar ju så jävla mycket :O


Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #59 skrivet: 06 februari 2012, 12:05:45 »
Hej!

Jag har exakt samma värmepump som dig..

Ett hus i Norrbotten från 76 .. (dock bara 149kv + 20kvm garage)

Min pump klarar sig ner till ca -7C utan eltillskott (Dvs håller ca +21grader inne)

Sen under det är det eltillskott som gäller.. Just nu är det 28grader ute.. Pump och eltillskott går konstant .. ligger runt 19-20 grader inne nu :P Aja det är inte ofta det är så kallt =)

Har ett borrhål på 85meter jag.. Lite snålt men har mätt upp rören ner i backen och på röret som går ner är temperaturen -6C .. På röret som kommer upp är det 0 - -1C känns rätt ok?
Verkar finnas effekt att få..

Funderar dock på att köpa ny pump på kanske 6kW som kanske har 9kW eltillskott :) . Borra kostar ju så jävla mycket :O

Det verkar som att din pump ger rätt bra med effekt om du klarar av att hålla så pass varmt inne när det är så kallt ute.

Ny pump är tveksamt om ditt borrhål klarar av, nuförtiden borrar man runt 200 meter vad jag har förstått och då tror jag inte att ditt borrhål på 85m klarar en modern pump. Men jag ska inte säga för mycket, finns mycket kompetent folk här på forumet som antagligen kan svara på det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!