Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer  (läst 6319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Borg

  • Gäst
Daniel Borg
Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« skrivet: 29 augusti 2012, 08:10:28 »
Hej. Hur tusan gör jag för att "stänga" värmen till radiatorerna. Tydligen ville min utegivare att jag skulle ha värme på radiatorerna imorse, det vill inte jag. Hur kan jag göra? Kan jag lura utegivaren, kanske genom att kortsluta den via en brytare som jag kan kalla "sommardrift" eller istället lägga ett motstånd i serie med brytaren.... Jag är elektriker så nån super ingående kopplingsbeskrivning behöver jag inte, bara en lösning, ev resistans på ett motstånd eller liknande.
Kan jag kanske koppla om shunten så via en brytare forcerar jag den till att bara shunta tappvarmvatten...?

Måste väl för tusan gå att stänga radiatorvärmen manuellt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2012, 08:33:43 »
Vad har du för anläggning? Nyare Rego 800 har möjlighet till fjärrstyrning - En slutande kontakt som kan spärra värmen eller förskjuta värmekurvan.

Det första du kan göra är att justera ner gränsen för värmsäsong. Defaultvärdet 17 grader/3 timmar är aldeles för högt i de flesta fall.
En annan lösning som är bra på flera sätt är att komplettera med en innegivare (om du inte har en sån redan).

Mer info om fjärrstyrning:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44465.msg435047#msg435047
« Senast ändrad: 29 augusti 2012, 08:37:08 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Daniel Borg

  • Gäst
Daniel Borg
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2012, 08:45:19 »
Ja, jag tror jag har nyare Rego800. Anläggningen inköpt och installerad dec 2011. Är det di4 vi pratar om för att spärra värmen. Jag trodde den åtgärden skulle endast förhindra start av VP, dvs. att anläggningen skulle köra på elpatronen istället. Har innegivare... Liggande i en påse. Kanske skulle koppla in den. Jag blev så besviken när den kom med posten. Jag hade hoppats på nåt lite fränare än den fula exakt likadana som utegivaren. Kommer den att ligga över utegivaren i hiarkin eller dom samarbetar? Jaja, men då har jag lite att hitta på idag iaf.
Fortsätter gärna diskussionen.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2012, 10:16:31 »
Utegivaren bestämmer framledningestempen mha inställd kurva. Sen går innegivaren in och justerar kurvan beroende på skillnaden mellan önskad och inställd rumstemp.
Med andra ord så blockerar den inte värmen helt om det är för varmt inne utan den gör bara att VP'n startar lite mer sällan. Men, ligger man på gränsen till värmebehov och har varmt inne (som det brukar vara fallet under vår/höst med hyfsat varma dagar och kalla nätter) så kommer den att förhindra värme helt många gånger.

Vad gäller Di4 så finns det två sätt att styra värmen med den (som du ser i inlägget jag länkade till):

Antingen justerar man värmekurvan så att man får svalare (eller varmare) inne. Det är användbart t ex i en sommarstuga där man vill kunna ha kallare en stor del av tiden men dra på värmen via nån fjärrstyrning ett tag innan man åker dit.

Eller så kan man blockera värmen helt. En möjlig användning av det är om man har en kamin man eldar i så kan man via en termostat (eller tryckknapp) blockera värmen helt när man eldar. Varmvattnet värms fortfarande som vanligt.


I ditt fall tycker jag att du skall börja med att justera gränsvärdet för värmesäsong och koppla in rumsgivaren. Externingången är mer en nödlösning som kräver extra hårdvara och handhavande.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Daniel Borg

  • Gäst
Daniel Borg
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2012, 10:30:05 »
Tack.
Jag har precis dragit fram innegivaren och ska just i detta nu ansluta den på i/o kortet. Tror jag sätter en brytare ovanför pannan för att kunna helt stänga värmetillverkningen. Gränsvärdet justerade jag till 16gr 6h tidigt i somras för att förhindra/fördröja värmeproduktionen, så dom 6timmarna får jag nog ställa upp nu igen inför denna värmesäsongen.
Tack för hjälp

I all ärlighet så missade jag helt din bifogade länk men den har jag uppmärksammat och studerat nu!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2012, 10:41:35 »
14 grader/3 timmar kör jag på. Vanligtvis behöver man ju ingen värme alls från ca 17 grader eftersom hushållsel och aktiviteter i huset bidrar med värme. Sen är ju hus ganska tröga, så blir det 12-14 grader ute i några timmar så hinner aldrig innetempen sjunka så att man märker nåt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Daniel Borg

  • Gäst
Daniel Borg
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2012, 11:09:49 »
Kopplade in givaren. Får inte upp den på displayen. Bytte plats med utegivaren. Jodå, 23gr stämmer precis satte utegivaren på innegivarens plats, nej. Inget på displayen.
Ringer till Bosch och presenterar mig som privatperson och inte som Daniel på Elbolaget syd ab. -"Nej tyvärr, ingen teknisk support åt privatpersoner. -Ok jag jobbar på Elbolaget syd ab. Nej du sa att du var privatperson, tyvärr." Vilken urusel support.
Varför kommer inte innegivaren upp på displayen...
Nån som vet. Meny rumsgivare kommer inte heller upp. Fördröjning just vid installation/anslutning av innegivare? Eller är i/o kortet kass?
NÃ¥n som vet

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2012, 11:24:03 »
Gå till 'avancerad meny' (håll in knappen en stund), 'accessnivå', knappa in dagens kod (0829), gå till 'uppstart', 'inkopplade extra givare', 'T5 kvitterad' och ändra till 'Ja'. Klart.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Daniel Borg

  • Gäst
Daniel Borg
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2012, 11:30:36 »
Fan vilken idiot jag är! Tur man kan få hjälp och dessutom så här snabbt. Tänkte definitivt att det var något knas med styrkortet. Nu har jag vackra 23gr inne. Nice! Många många tack Purjo__!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2012, 13:45:35 »
Fan vilken idiot jag är!

Ingen kommentar   8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Daniel Borg

  • Gäst
Daniel Borg
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #10 skrivet: 01 september 2012, 09:47:41 »
Hummm. Förstår ändå inte.
19gr ute (enl display)
23gr inne (enl display)
Framledningskurvan 20gr vid 20gr ute.
Ändå pumpar pannan in 32gr på radiatorerna.???
Här e svettigt i dom små rummen.
Värmesäsong 14gr 3h.

Rumsgivarpåverkan, hur funkar den inställningen.
Är det läge att ändra den?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #11 skrivet: 01 september 2012, 12:21:03 »
Vad säger att den pumpar ut 32grader?
En extern (IR,anliggnings)temp eller är det den interna T1?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #12 skrivet: 01 september 2012, 12:24:40 »
Gör den värme eller varvatten enligt symbolerna på displayen?
Det låter som att växelventilen läcker vatten till radiatorsystemet vid varmvattenproduktion...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #13 skrivet: 01 september 2012, 16:08:07 »
Precis som lmf säger, har du verkligen varmt på elementen eller är det bara värdet på displayen.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Daniel Borg

  • Gäst
Daniel Borg
SV: Förhindra att pannan shuntar till radiatorer
« Svar #14 skrivet: 01 september 2012, 16:25:38 »
Det är T1 som säger 32gr. Och jag har/hade riktigt varmt på elementen.
Den tillverkade värmevatten enligt displayen.
Jag gick in och ändrade lite på kurvan sparade ändrade sedan tillbaka och då slutade den och nu har den inte shuntat värme på radiatorerna vad jag märkt.
Men den verkar inte bry sig ett dugg om vad innegivaren säger iaf. Jaja, jag får övervaka den några dagar och se hur den uppför sig...
För tillfället tänker jag, "varför fokuserade jag på varmvattenberedarens storlek när jag skulle välja fabrikat på värmepumpen, skulle köpt CTC"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!