Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?  (läst 16956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nu har jag kört anläggningen i ett år.

Elförbrukning Nibe 1255-16: 3423 kWh     (Drifttid 2700 h varav 303 h varmvatten och 4713 starter)
Elförbrukning FTX Enervent:   379 kWh
Elförbrukning HushÃ¥llsel:      7210 kWh

Totalt:                               11210 kWh

Är supernöjd så långt. Brine in ligger på 6-7 grader så pumpen ger betydligt mer än 4 kW vid lägsta varvtal, snarare 5 kW. Det innebär dock att den har mest gått som on-off första året med förhållandevis många starter. Men vad skulle alternativet varit om jag köpt en on-off? De finns ju knappt lägre än 6 kW?

Håller nu på att bygga dubbelgarage och vinterträdgård så energibehovet kommer att öka rejält inför år 2. Det blir nästan 100 m2 till att värma upp. Men det bör inte vara något problem då det finns mer kraft att ta av! Det ska bli intressant hur mycket extra energi som krävs för detta och hur mycket antalet starter går ner.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 758
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!