Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altas 3,6 kwh GÃ¥r men ger ingen värme / kyla  (läst 5517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tozaren

  • Gäst
Tozaren
Altas 3,6 kwh Går men ger ingen värme / kyla
« skrivet: 05 oktober 2012, 18:49:10 »
Hej min värmepump har lagt av, Detta är symptomen

+Kompressorn går vid alla inställbara lägen
+Fläkten snurrar Inne/ute
+Utedelen bildas det is på

-Blir ingen värme / kyla i innedelen
Vad kan problemet vara? Hade av locket på utedelen kände på kontakter och allt satt på sin plats.
Finns där någon felkod att läsa ut på kretskortet ute eller dessa presenteras direkt på innedelen?
Har testat ha kontakten ur och satt i den igen ingen skillnad.
Mycket tacksam för hjälp. Mvh Tony

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Altas 3,6 kwh Går men ger ingen värme / kyla
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2012, 19:56:54 »
Slut på köldmedie? I så fall har du antagligen en läcka nånstans.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Altas 3,6 kwh Går men ger ingen värme / kyla
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2012, 20:03:30 »
Om det blir is på utedelen så genereras det värme.
Är det is som bildats över lång tid så bildas väldigt lite värme, och då kan det nog vara brist på köldmedia.
Bildas det snabbt is på utedelen så borde det också generera värme i avsedd omfattning.
Har du någon uppfattning om hur länge kompressorn gått innan det bildats is på utedelen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Altas 3,6 kwh Går men ger ingen värme / kyla
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2012, 21:46:39 »
Gissar också på k-mediebrist. Is kan det bli så länge du har något k-media kvar, någon kännbar värme behöver det inte bli, då det inte finns tillräckligt med k-media som kan transportera över energin till kondensorn.
Bra att det finns lite kvar, jag hade stängt av och ringt en kylfirma som fick kolla upp den, (nåja, ärligt, det hade jag inte eftersom jag har allt som behövs i garaget samt kunskap i ämnet, ett lagbrott hade det blivit ändå). Kör du slut på all gas finns risk att du får in fuktig luft, inte så bra. Är det bara en skruvkoppling som läckt räcker det kanske att kylkillen drar till den och fyller på. Annars blir det även vakuumsugning.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Tozaren

  • Gäst
Tozaren
SV: Altas 3,6 kwh Går men ger ingen värme / kyla
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2012, 21:50:09 »
Ok misstänkte det också , har ingen uppfattning om hur länge
Den gått innan det blev så men den sluta fungera igår under dagen,
För på morgonen var här varmt men när jag kom hem såg jag att den var väldigt isig, så jag stängde av den och sen blev där ingen värme när jag starta den. Är det lönt att fylla den och göra något åt läckan ? Eller det är ny som gäller? Tyvärr är den bara 2 år nästan på dagen.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Altas 3,6 kwh Går men ger ingen värme / kyla
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2012, 22:39:30 »
Ok misstänkte det också , har ingen uppfattning om hur länge
Den gått innan det blev så men den sluta fungera igår under dagen,
För på morgonen var här varmt men när jag kom hem såg jag att den var väldigt isig, så jag stängde av den och sen blev där ingen värme när jag starta den. Är det lönt att fylla den och göra något åt läckan ? Eller det är ny som gäller? Tyvärr är den bara 2 år nästan på dagen.
Svårt att säga, beror ju på vad som är fel. Kylföretag har ju sina pålagor och vinstkrav, samtidigt finns det väl folk i branchen som gärna drygar ut semesterkassan. Om du förstår hur jag menar. ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 483
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!