Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme IVT Greenline HE C9 eller frÃ¥nluft Nibe 750  (läst 1573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lex

  • Gäst
lex
Jordvärme IVT Greenline HE C9 eller frånluft Nibe 750
« skrivet: 06 februari 2012, 21:02:28 »
Hej,

Försöker bestämma mig om vilket uppvärmningsalternativ vi skall ha. Vi bygger nytt lättbetonghus i Skåne på 212 kvm.

Vi kan välja mellan följande
- Frånluftssystem med Nibe 750. Energiförbrukning har de sagt blir ca 47 kWh/m2
- Jordvärme med IVT Greenline HE C9, Energiförbrukning ca 27 kWh/m2. Slanglängd 350 meter vilket jag tycker låter i minsta laget men är också vad vi max får plats med på tomten. Extra kostnad på ca 60 000.

Några frågor till er som kan betydligt mer än mig om detta...jag är lite vilse och folk säger olika.

- Är det värt extra pengar och eventuellt tjäna in de på 6-9 år beroende på vinter? Räcker slanglängden, tycker det låter i minsta laget om jag läser andra som har lagt ned jordvärme?
- Hur mycket tror ni man kan spara in per år, väldigt svår fråga men någon kanske har lite erfarenhet?
- Hur långt ned i temperaturen bör jordvärmesystemet klara sig innan patronen kickar in?
- Hur långt ned i temperaturen bör FL systemet klara sig innan dess patron kickar in?

Tacksam för alla svar, tips och råd!!

mvh
Kristian

Utloggad leffep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PÃ¥lsböle, Ã…LAND
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme IVT Greenline HE C9 eller frånluft Nibe 750
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2012, 08:38:19 »
Hej!
Jag har en Greenline HE C9 sen ett drygt år sedan och är jättenöjd med den.
Första året (säsongen 2011) gick det totalt 10786kW, inklusive hh-el för 2personer.
Huset är ett sluttningshus 100+100 m/2 med c. 21 grader i övre våningen o 19 i nedre våningen.

Vi eldar nästan dagligen en ved-brasa i ceddy insatsen som sitter i en öppen spis av tegel.
Jag har 600 meter mark-slang som IVT rekommenderade, med urkopplad elpatron klarade vi av +21 grader även förra vintern som var duktigt kall !!

Så jag är supernöjd med min IVT pump så långt.......
 

IVT Greenline HE C9, med 600m markslang
Ibruktagen 24/9 2010
Villa 100 + 100 m/2 med radiatorer pÃ¥  Ã…land

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!