Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för nytt borrhÃ¥l?  (läst 6525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SGuhren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dags för nytt borrhål?
« skrivet: 11 januari 2015, 19:56:22 »
Hej! Vi bor i ett 1,5 plans betonghus m källarvåning, byggt 1939. Läget är centrala Hälsingland.

I november 2000 installerade vi bergvärme, från att tidigare haft oljeeldning. Värmepumpen är en Nibe Fighter 1110 8,5. Borrhålet är ca 150 meter djupt, aktiv del ca 135 meter. Har tyvärr ingen dokumentation över exakt aktivt djupt, men detta är vad jag drar mig till minnes att installatören sa då.

Idag den 11:e januari 2015 så ser det ut som följer (alltså 15 år sedan installation):

Antal starter: 65536+1734
Antal timmar kompressor: 48040
Antal timmar tillskott: 1969

Utetemperatur -10 grader
Köldbärare fram: -2 grader
Köldbärare retur: -5 grader

*

Min fråga blir då kort och gott: Är det dags att bita i det sura äpplet och borra ytterligare en energibrunn? Jag har fått ett pris på ca 30000 - 35000 kronor för att komplettera med ytterligare ett hål, inkl ny slang och inkoppling till befintligt system.
Är detta något jag måste göra - ska jag räkna med att hålet snart fryser ihop fullständigt? Hittills så har det alltid återhämtat sig sommartid så att jag åtminstone har 0 grader in, oftast +1 eller +2.
Om det inte är absolut nödvändigt, efter era erfarenheter, utan mer en fråga om att förbättra cop och därmed få en billigare energikostnad, hur lång tid bör jag räkna med innan jag tjänat tillbaka investerande pengar för detta?

Tack för ordet!
« Senast ändrad: 12 januari 2015, 11:37:30 av SGuhren »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2015, 20:25:36 »
hej SGuhren,
Nej ,, så länge din värmepump håller och du har som nu -2° in på KB är det fortfarande ok.
Den dagen dÃ¥ din Nibe gÃ¥r sönder och du ska byta ut den ber du  tex installatören göra om beräkningen ,
Du kanske vill ha en större och då får du se vad det ger dig.
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2015, 21:35:37 »
Sen tror jag antalet starter är 65536+1734, styren använder 16 bitarsord och max är då 65536 sen börjar den om från 0.
Den gamla 8,5 kW värmepumpen från nibe motsvarar dagens 10 kW maskin så visst är borran lite klen, men det funkar nog ett tag till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2015, 08:28:33 »
Har borrhÃ¥let fungerat sedan 2000 kommer det att fungera i framtiden ocksÃ¥. Det kommer inte att frysa ihop. Dimensioneringen av borrhÃ¥let var helt normal för den tiden. Antalet timmar tillskott och drifttimmarna för kompressorn visar att pumpen är rätt kraftig i förhÃ¥llande till värmebehovet. Det finns ingen anledning att sätta in en kraftigare pump när den nuvarande havererar. Men som Carl antyder, det har gÃ¥tt inflation i effektbeteckningarna, vilket man dÃ¥ bör tänka pÃ¥. 

Ett lika djupt borrhÃ¥l till skulle troligen ge en köldbärartemperatur som var 3-4 grader högre. Det skulle minska pumpens elförbrukning för samma producerade värmemängd med runt 10 %. Behovet av tillskottsel skulle minska nÃ¥got plus att pumpen skulle förmodligen hÃ¥lla lite längre. Skulle tro att Ã¥terbetalningstiden blir ca 30 Ã¥r med dagens elpris. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SGuhren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2015, 11:46:13 »
Jag tackar för era svar så här långt. Passade även på att korrigera antalet starter i första inlägget enligt vad du skrev, Carl N.

När jag pratade med min installatör om hur det ser ut i dagsläget och mina eventuella planer, så pratade han om att det varit låga grundvattennivåer den senaste tiden (åren?), och jag tolkade det som att detta påverkade hålets effekt (kan dock ha missförstått vad han menade). Stämmer detta i så fall?

Vet också att när vi borrade år 2000, så sa borrkillen att det var stort vattenflöde i hålet, och att det därmed skulle ge mycket bra effekt.
« Senast ändrad: 12 januari 2015, 18:36:21 av SGuhren »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2015, 11:55:36 »
Hur mycket grundvattnet rör sig kan man inte säga bara genom att borra ett hål, det man kan se är tillrinningen men den har inget att göra med rörligheten på grundvattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2015, 17:02:31 »
Jepp, det där med högt vattenflöde när man borrar innebär att det finns mycket sprickbildningar som tillför borran mycket vatten när man pumpar upp det.
Men det innebär inte per automatik att vattnet omsätts i borran, så länge man inte pumpar upp något vatten kan vattnet där mycket väl stå helt stilla.
Jag tor detta bestäms i första hand av geografin, själv bor jag i en sluttning och tycker mig se att borran återhämtar sig bra på sommaren.
Bor man på platten så kan man nog inte förvänta sig nån stor omsättning av vattnet i borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2015, 09:31:41 »
Grundvattennivåns påverkan måste vara marginell. Det kan inte vara många meters skillnad mellan ett normalt år och torra år. Det blir några procents skillnad i antal aktiva meter. Temperaturvariationerna och därmed värmeuttaget från borrhålet varierar betydligt mer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SGuhren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2015, 21:20:13 »
Detta har väl frågats massor med gånger redan antar jag, men går det att få upp effektiviteten igen på ett befintligt borrhål? Läst och hört om solfångare som kopplas till borrhålet för att värma upp det, men har dålig koll på allt detta. Några tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2015, 11:24:06 »
Detta har väl frågats massor med gånger redan antar jag, men går det att få upp effektiviteten igen på ett befintligt borrhål? Läst och hört om solfångare som kopplas till borrhålet för att värma upp det, men har dålig koll på allt detta. Några tips?

Det beror på vad som är problemet?
Om borran inte återhämtar sig på sommaren utan fortfarande är relativt kall på sensommaren så kan nån form av återladdning ge effekt.
Men förvänta dig inte att värmen stannar i borran om du försöker värma upp borran till temperaturer över omgivande berg.

Själv tror jag mest på att komplettera med jordvärmeslang eller frånluftsåtervinning för att kompensera en borra som är för klen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SGuhren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2015, 14:47:33 »
Det jag är mest orolig över är om det kommer att fortsätta nedåt i ingående temperatur, så att elpatron kommer att få gå in mer och mer. Jag vet inte vad nedre gräns på ingående köldbärare är, då värmepumpen inte kan "pressa ur" någon värme alls från berget?

Alternativet med kompletterande jordvärmeslang låter ju intressant. Problemet är dock att jag har *väldigt* begränsat med utrymme för att lägga ut någon slang på min tomt. Vad är minimum längd man behöver ha, för att det ska vara intressant att göra en sådan åtgärd över huvud taget?

Ytterligare alternativ jag funderat på är att komplettera med konventionell solvärme, och i och med det låta borrhålet "vila" under längre perioder, med förhoppning om bättre återhämtning i borrhålet.

Ni fÃ¥r ursäkta mina kanske korkade funderingar, är verkligen ingen expert pÃ¥ detta.  ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2015, 14:50:00 »
Temperaturen sjunker de första åren för att sedan plana ut och stabiliseras. Är det 15 år sedan VP'n installerade så kommer berget inte att bli kallare (förutom årliga variationer pga varierande väder).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SGuhren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #12 skrivet: 06 februari 2015, 15:01:10 »
Temperaturen sjunker de första åren för att sedan plana ut och stabiliseras. Är det 15 år sedan VP'n installerade så kommer berget inte att bli kallare (förutom årliga variationer pga varierande väder).

Tack, då hoppas jag att det är så! Så vitt jag kan minnas nu, så höll det här borrhålet alltid som lägst 0 grader in åtminstone de första 10 åren, och att någon gång under de sista fem åren börjat sjunka under 0 grader in. Hade varit intressant att haft någon sätt att samla in data från pumpen från dag ett, om man hade ägnat det lite mer tanke...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2015, 15:55:34 »
Har ni haft samma temperatur inne hela tiden? 15 år är en lång tid, man blir äldre och vill gärna ha lite varmare inne. Höjd innetemperatur gör att borrhålet belastas hårdare.
« Senast ändrad: 06 februari 2015, 18:49:41 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dags för nytt borrhål?
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2015, 15:56:51 »
Sen har ju tempgivarna en tendens att åldras en del. Kolla gärna med en bättre termometer att värdena stämmer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!