Författare Ämne: Pumpsugen vedeldare!  (läst 2075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pumpsugen vedeldare!
« skrivet: 19 oktober 2009, 19:34:52 »
Hej!

Har en gammal (-86) albin vedpanna med 2x500 ack tankar. Känns som man borde uppgradera sig till värre saker. Antingen en ordentligare panna och bättre vattenkapacitet eller en värmepump.
Bor utanför Falun, i ett 1½ plans tegelhus (-54) med garage/källare under huset. Ca 110m3 boyta och så garage/källaren/förråd. Gör av med ca 28m3 ved per eldningsår (september/oktober till april/maj. Har kört elpatron för varmvatten på sommaren, och stödeldat vid behov i kamin i vardagsrummet.


Jag blir helt snurrig av allt man läser, vet inte vilka lösningar som passar mig bäst. Har inte tagit in någon offert eller så än. Men Rörfirmorna är ju säljare, och vill ju säkert sälja det dom tjänar bra på.

Jag bor precis bredvid en åker, dock inte min mark. Hur brukar man göra med avtal osv om man ska få gräva där ändå? Markägaren är grannen som jag har bra kontakt med, men han är rätt gammal och ska säkert överlåta till sina barn om det blir några sådana här förslag. Tror inte dom har nått större intresse i att låta mig lägga slang där. Åkern brukas för hö och sånt.

Har även ca 70 meter ner till sjön, dock en väg emellan. Vägverket lär väl inte jubla om jag vill gräva upp och lägga en slang under vägen.

Dom flesta jag vet häromkring har ju bergvärme, känns som ett säkrare/enklare alternativ. Dock dyrare också vad jag har förstått.

Hade egentligen inte tänkt överge vedeldningen, men nu gick beredaren sönder i ack-tanken sÃ¥ dÃ¥ började man kolla pÃ¥ andra lösningar (mer vatten och bättre panna). Det drar ju iväg rätt bra med nya vedgrejer ocksÃ¥, och det skulle vara trevligt att slippa allt jobb med veden. Och fÃ¥ renare i källaren, bra tvättstuga och bastu stÃ¥r pÃ¥ önskelistan!  :)
Så då började jag fundera över om man inte skulle ha slagit till på att sätta in bergvärme (eller annan värmepump).

Är det någon här som ångrat att ni satt in vp? Att man hellre skulle ha satsat på ved istället. Veden kommer ju alltid att kräva sitt jobb. Men går ju säkert att få tag på till skapligt pris framöver också. Kapar och klyver själv, men det tar ju lite tid och besvär.
Om elen blir mkt dyrare så blir det ju mkt dyrare i uppvärmning också.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpsugen vedeldare!
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2009, 19:59:25 »
Jag har värmepump OCH vedpanna, det går det också, Då behöver man bara elda när det är som kallast (eller när man har lust) Om du vill ha kvar vedpannan kan du ju fundera på en luft/vattenvärmepump. Ingen borrning, inget avtal om grannens mark. nackdelen med luftvärmepumpar är att de lämnar minst värme när det är kallast, men det gör ju inte så mycket när man har vedpanna.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpsugen vedeldare!
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2009, 22:26:19 »
Det som lockar är ju att slippa det mesta av vedeldningen, bara köra myseldning i kaminen. Det är ju när det är vinter och kallt som det är tråkigast att bära ved och elda. Nu har jag ju så pass lite vatten/dåligt isolerat att temperaturen pendlar för mycket för att det ska vara riktigt bra.


Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Pumpsugen vedeldare!
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2009, 00:27:42 »
Lustigt, jag (snarare firman jag anlitar) har idag påbörjat en installation av en värmepump (thermia) som kommer att köras i kombination med en gammal vedpanna från början av 70-talet...utan acc-tank...förbrukning c:a 32 m3 per år, uppvärmt 270 m2 + källare (isodränerad i våras).
Jag kommer att elda en brasa om dagen så länge pannan håller, (ved finns färdigt som räcker säkert 4 år med endast panneldning), resten av dygnet blir det lyxtillvaro med värmepump från eftermiddag till förmiddag, ska bli skönt faktiskt.
Vår slinga är nedgrävt i egen åker bredvid tomten, åkern är utlånad och det odlas på den men slangen stör inte på något sätt eftersom den är nedgrävd på minst 0,9 m djup och så djupt är det väl ingen som plöjer...
Man kan skriva ett s k servitutsavtal http://sv.wikipedia.org/wiki/Servitut med grannen om att få ha slangen nedgrävd i hans åker, det skadar aldrig att fråga, särskilt som slangen inte påverkar växtligheten.

Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpsugen vedeldare!
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2009, 18:34:08 »

Modellen heter 220 tror jag.
14-30kw.
Visst är det lite mysigt att elda, men jag inbillar mig att det är mysigt att komma hem till ett varmt hus på kvällen om vintern också.

Nu ska vi dock också byta fönster, från gamla tvåglas till ljuddämpande fräscha grejer. Det borde göra en del bra för inneklimatet också.
Har inte kollat med banken än vad dom säger om lån till fönster och värmepump. Får bli uppdraget inför nästa vecka.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpsugen vedeldare!
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2009, 21:29:08 »
Kul att den glädjer!  :)

Jag har två albin tankar på 500l var, den ena med inbyggd beredare. Tyvärr så började beredaren läcka förra veckan. Så det blev övertryck i värmesystemet, stod och smårann hela tiden.
Och jag orkade inte krångla med att tömma båda tankarna och riva ut tanken och ersätta eller laga (?) den så då pluggade jag den och satte in en extern beredare som går på el istället.

Så nu slipper man elda för varmvatten iaf! Men synd att den inte gick sönder i våras istället, då hade man ju haft mer glädje av den. Gissar att den nya beredaren är bättre än att köra min albintank på elpatron.
Blev för övrigt en billig (2195:-) beredare från Jula, 150 liter. Och jag kopplade in den själv, kul att leka rörmokare ibland! Kanske inte snyggaste installationen men den ska ju förmodligen bytas ut inom en "snar" framtid.

Och det sitter en shuntmotor som sköter laddningen, styrs av tempen i pannan. Dom sa att det var den bästa lösningen här (köpte dessa grejer beg för ca 4 år sen), men jag vet inte om det varit bättre med en laddomat.
« Senast ändrad: 23 oktober 2009, 21:32:54 av pv544 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser