Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump mot stängd ventil..?  (läst 8882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« skrivet: 20 maj 2010, 08:38:15 »
Go morrn!

Blev lite fundersam i morse. Bergvärmefirman installerade ju min fyrrörskonvektor med två envägsventiler (heter det väl?) som stänger och öppnar beroende på temperaturgivaren och en separat cirkulationspump på kylslingan som startas med en strömbrytare, ingen styrning utifrån behov alltså. Jag tycker det verkar konstigt med tanke på cirkulationspumpen. Min tanke från början var att den inte kommer få den kylning den får(behöver?) när ventilen är stängd jämfört med flödet genom en öppen ventil.

I går kväll provade vi kylan eftersom det var drygt 25grader inne. Körde konvektorn i ett par timmar, stängde sedan av den men lämnade sedan cirkulationspumpen på, iom att det är så installationen ju är tänkt att fungera..

Imorse när jag vaknade var det något som lät väldigt underligt.. ungefär som om vattenpumpen fyllde hydropressen, men det är ju inget som förbrukar vatten så tidigt på morgonen? Kom att tänka på cirkulationspumpen, gick ned och tittade till den. Mycket riktigt lät den ju som ett tröskverk och var riktigt varm, jag kunde inte röra den..

Jag tycker inte det verkar som en bra idé detta, är det någon risk för cirkulationspumpen? Åtminstone går det ju inte att köra så här, det låter ju väldigt högt och illa!

När installationen planerades pratade killen som var hos mig om att cirkulationspumpen i värmepumpen skulle triggas av fläktkonvektorn så ingen extra cirkulationspump behövdes. Vet inte varför det inte blev så men det hade varit en snygg och bra lösning. Går det på IVT/Bosch?

Tack för att ni läser!  Thumbsup
// Stefan
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2010, 08:59:33 »
Det gÃ¥r väl att göra en lösning där VPns pump triggas externt för att gÃ¥ för frikylan, men det kräver väl en nÃ¥got annorlunda rördragning, dÃ¥ VPns pump normalt sett puttar flödet genom backventilen.  DÃ¥ fÃ¥r du istället göra en lösning där flödet hela tiden gÃ¥r mot konvektorn och ev. dirigeras förbi den när den inte behöver kyla.

Personligen föredrar jag nog en lösning med en extern cirkulationspump om styrs av fläktkonvektorn.  Enklare rördragning och dessutom sÃ¥ har man en lösning som inte blandar in VPn sÃ¥ mycket.  När det blir dags att byta VP, sÃ¥ slipper man fundera över frikylan.  Dessutom kan man trimma in flödet till konvektorn mycket bättre med en separat cirkulationspump istället för att köra pÃ¥ det flöde som VPn behöver.

När det gäller den lösning som du har sÃ¥ är den minst sagt o-optimal.  Pumpen riskerar ju att köras sönder och dessutom drar den ju en massa ström i onödan.  När man ändÃ¥ mÃ¥ste dra 2st feta rör till konvektorn sÃ¥ är det ju lätt att samtidigt dra ett el-flex-rör och dra ledningar frÃ¥n konvektorn till cirkulationspumpen för att styra den sÃ¥ att den bara gÃ¥r när konvektorn gÃ¥r.  Om eldragning blir svÃ¥r att genomföra, sÃ¥ finns det ju trÃ¥dlösa "master-slave" lösningar som gör att du kan dra igÃ¥ng cirkulationspumpen när konvektorn drar igÃ¥ng.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2010, 09:25:10 »
Tack för input Ridax!

Det enklaste jag tror man kan göra är att koppla ett relä till cirkulationspumpen som triggas på samma utgång som öppnar ventilen för köldbärarflödet. Vad tror du om det? Jag har faktiskt sån tur att konvektorn är placerad precis ovanför cirkulationspumpen så kabeldragningen blir rätt simpel.

Överväger som du hör att göra detta själv, det blir nog enklare än att försöka få firman att göra det... behöver jag tänka på något? Någon speciell kabel eller så? Relä måste finnas på Elfa..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2010, 10:33:12 »
Som jag förstod beskrivningen har du en separat pump till kylan. I så fall behöver du inget relä utan kan koppla ventilerna och pumpen parallellt.

Jag har inga ventiler i min installation utan konvektorn styr pumpen, utan extra reläer.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2010, 11:43:24 »
hej tipo874,

ja det är sant! Det kanske går att låta konvektorn starta cirkulationspumpen ändå, bra tänkt! Jag ska läsa igenom brukanvisningen omedelbart när jag kommer hem :)

 Thumbsup
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2010, 13:44:02 »
Jag använder relät i konvektorn att styra cirkulationspumpen direkt, men dÃ¥ har jag Ã¥ andra sidan inga magnetventiler.  Tycker magnetventilerna är lite överflödiga och bara ger ökat tryckfall över konvektorn.  Stänger jag av cirkulationpumpen sÃ¥ blir det ju ingen cirkulation i konvektorn ändÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2010, 15:16:55 »
Jag använder relät i konvektorn att styra cirkulationspumpen direkt, men dÃ¥ har jag Ã¥ andra sidan inga magnetventiler.  Tycker magnetventilerna är lite överflödiga och bara ger ökat tryckfall över konvektorn.  Stänger jag av cirkulationpumpen sÃ¥ blir det ju ingen cirkulation i konvektorn ändÃ¥.


Men blir det inte självcirkulation i konvektorn?
Backventilen orsakar väl ett litet tryckfall som borde göra att en viss självcirkulation uppstår?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2010, 15:27:09 »
Men blir det inte självcirkulation i konvektorn?
Backventilen orsakar väl ett litet tryckfall som borde göra att en viss självcirkulation uppstår?
Jag kör ju inte med samma lösning som du, sÃ¥ det är kanske inte jämförbart.  Jag kör ju radiatorvatten i min konvektor och visst skulle det kunna uppstÃ¥ "självcirkulation" (vilket iofs inte är självcirkulation utan cirkulation frÃ¥n en annan cirkulationspump), men det spelar ingen roll eftersom det är vanligt "rumsvarmt" radiatorvatten som cirkulerar i sÃ¥ fall (nu är ju cirkulationspumpen pÃ¥ värmebäraren avstängd sommartid sÃ¥ det blir ingen cirkulation alls).

Om man kör ett avstick pÃ¥ brine sÃ¥ skulle det kanske kunna uppstÃ¥ cirkulation när VPn gÃ¥r, men jag undrar om inte tryckfallet pÃ¥ ett antal meter kopparrör plus konvektor överstiger backventilens tryckfall sÃ¥pass mycket att det blir försumbart.  Beror naturligtvis pÃ¥ kopparrör, konvektor, backventil osv.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2010, 15:42:01 »
Okej, det känns ganska bra ändå då. Att en extra cirkulationspump är monterar kanske bara är bra för att säkerställa flödet. Gället bara att ordna så den startar med konvektorn då.

Fast eftersom jag har både värme och kyla i min måste jag nog se till att köldläget är på innan cirkulationspumpen startar..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2010, 16:17:51 »
Har du inte en NO (värme) och en NC (kyla) ventil? Dvs när de får ström stänger värmeventilen och kylventilen öppnar? Du kan nog köra igång pumpen samtidigt. Det är ju ingen längre stund den jobbar mot stängd ventil.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #10 skrivet: 20 maj 2010, 21:05:28 »
Fast det är den ju...  under natten stod den ju pÃ¥ konstant och tryckte mot ventilen frÃ¥n 22:20 till 05:40, och var glödhet (inte riktigt, men orörbar). När jag kör värmen pÃ¥ vintrarna fÃ¥r ju fläkten gÃ¥ under hela arbetsdagen, dvs mellan 06:45 och 17:15 när vi kommer hem, som minst..

Fläktkonvektorn är en Veneto FST34 fyrrörskonvektor: http://www.kinnan.se/Portals/0/Produkter/Veneto/Fl%C3%A4ktkonvektorer%20tak-golvmodeller/S_FST_FSC_FSR.pdf

Jag vet inte om det är såna ventiler jag har, de triggas iaf av termostaten TMO-T och öppnas om temperaturen överstiger eller understiger den inställda, beroende på kyla resp värme.. Jag tror faktiskt att båda är stängda som default, det finns ett litet fönster på dem som är svart när ventilen är stängd och rött när den är öppen (eller om det är tvärtom) och de visar samma färg när konvektorn är avstängd.

Jag har förresten tittat lite på om jag kan styra cirkulationspumpen direkt från konvektorn, men insåg att jag ju då kommer köra cirkulationspumpen även när jag kör värme. För det jag måste göra isf är väl att "stjäla" ström från matningen till själva fläktmotorn ned till cirkulationspumpen? Eller tänker jag fel?

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #11 skrivet: 20 maj 2010, 21:11:04 »
Men i alla fall den konvektorn jag har, har ett relä som sluter just när konvektorn gÃ¥r i kylläge.  Det Tipo menade var väl att det inte gör nÃ¥got om cirk-pumpen gÃ¥r ett kort tag medan dina ventiler slÃ¥r om läge.  Det handlar ju bara om ett fÃ¥tal sekunder.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2010, 08:14:43 »
Men i alla fall den konvektorn jag har, har ett relä som sluter just när konvektorn gÃ¥r i kylläge.  Det Tipo menade var väl att det inte gör nÃ¥got om cirk-pumpen gÃ¥r ett kort tag medan dina ventiler slÃ¥r om läge.  Det handlar ju bara om ett fÃ¥tal sekunder.


Precis.

Och egentligen borde du väl kunna ta bort ventilen för kylan och bara reglera med pumpen?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #13 skrivet: 21 maj 2010, 09:07:46 »
Jaha! Ber om ursäkta, jag missförstod isf :)

Nej en så kort tid gör ju inget. men jag vet inte vilket relä det skulle kunna vara på min konvektor. Själva konvektorn är ganska "dum" och har bara en kopplingsplint som får ström (230V) från termostaten och utgångar för ventilerna.

@tipo: Jo det hade kanske fungerat men inget jag gör själv och firman är nog inte sugen på att göra det heller misstänker jag. :(

Ingen som har en sådan konvektor och har lite erfarenhet? Vad har du för en Ridax?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspump mot stängd ventil..?
« Svar #14 skrivet: 21 maj 2010, 09:28:32 »
Jag har en Argo...  vet inte exakt vilken termostat du har, men det ser ju ut som om du fÃ¥r ut rätt "signal" pÃ¥ den anslutningen längst till höger (alternativt 3:e frÃ¥n höger) pÃ¥ plinten i termostaten, den som E2 gÃ¥r till.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!