Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 4 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 oktober 2017, 07:15:04 »

Det är bättre än att det varit problem  tummenupp
Kunde tolkas som det det varit mycket strul.
Skrivet av: Abuquir
« skrivet: 11 oktober 2017, 06:44:19 »

Det var lite tips och trix med Comfortzonen i början och vid uppdatering av programvaran. Det har igentligen aldrig varit något problem med pumpen och den är 13 år nu.

Det har igentligen varit tips och trix med alla igentligen, men har haft lite återkommande flödes problem med Mitsun och på den ena fick jag helt enkelt stänga av den.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 10 oktober 2017, 21:46:20 »

Låter lite oroande för comforzone ägare, du har bara installerat 1st men verkar haft mest återkommande kontakt med dom  ::)
Kanske inte varit fel på grejerna utan bara lite tips!

Dom väldigt få gånger vi behövt support eller reservdel från Mitsubishi ELECTRIC i Sollentuna så har det gått väldigt fort men det kanske skiljer sig åt från dag till dag.

Nibe är väl annars dom som man hör haft riktigt bra och snabb serviceavdelning.

Skrivet av: Abuquir
« skrivet: 10 oktober 2017, 20:14:02 »

Nu är ju inte jag den som installerar pumpar varje dag iofs, men under årens lopp har jag nog fått mest hjälp av Comfortzone och Daikin. Har dock bara installerat en Comfortzone (åt mig själv), några Mitsu en Nibe och en Daikin, och det blir en Daikin till snart eftersom jag gillar den backuppen som finns att tillgå. Jag är jättenöjd med de Mitsu anläggningarna jag installerat, men just de känns det lite mer svårare att få en respons på ifall man får lite bekymmer.... men jag gillar alla märkena, och kommer fortsätta installera dem beroende på vad som krävs.
Men får nog säga att Daikins support är nog något utöver det vanliga... och för en små installerare som mig, så känns det väldigt bra iaf och kommer gå över imot Daikin där det passar.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 december 2016, 16:38:07 »

Nej tyvärr gjorde jag inte det, Det är ju alltid lättare att förstå felet i efterhand sen har pumpen gått så lite under sommaren.

måste fråga en sak
lät montören värmepumpen gå efter att han konstaterat köldmedel i radiatorkretsen ? 
vad gjorde han för att säkerställa att det verkligen är köldmedel som går ut i radkretsen ?
när värmepumpen gör varmvatten tex är det 38-40 bars tryck ,  du tömmer kylkretsen direkt ,
värmepumpen stannar på hög hetgas eller lågtryck  beroende på vad som infinner sig först
eller ett totalras ,
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 04 december 2016, 16:03:01 »

Jag blir lite fundersam när jag läser signaturen "sigggge"-s post.

Flera saker ter sig konstiga:
Enligt vad jag ser så har ingen officiell kontakt med Daikin gjorts i detta ärende och ändå så finns det en åsikt att vår goodwill hantering är dålig ?
Den snara saken som är konstig är att signaturen har sett redan i somras att trycket faller men väntar ända tills nu att kontrollera och då störa sig på att garantitiden har löpt ut.
I ett sådant fall så är följande tillvägagångssätt att tänka på: 1. En anmälan skall göras inom "skälig tid" till leverantören efter att fel har upptäckts om garanti skall åberopas. Detta är i lagens mening cirka 2 veckor, inte 5 månader. Anledningen till detta är eventuella följdfel som kan uppstå skall förhindras. 2. Om anläggningen har en garanti på 5 år så skulle i alla fall JAG ha sett till att få detta kontrollerat INNAN garantitiden har förflutit.

Som Coca cola och andra påtalar så är detta en maskin med en köpt växlare av Alfa Laval eller SVEP, 2 av världens största tillverkare och dessa växlare sitter i alla kvalitetstillverkares produkter. Oavsett om det står Daikin eller Nibe eller IVT på maskinen så hittar ni dessa växlare i dem. När en växlare spricker (i detta fall en löds plattväxlare) så beror det på i de FLESTA fallen (läs = i stort sett 100% av fallen) på ett dåligt flöde av värmebärare över växlaren under avfrostning. Det kan vara orsakat av flera olika anledningar, t.ex: 1, smutsigt filter värmebärare. 2. Liten volym vatten på värmebärarsidan, 3.Stängda termostater/ventiler på värmebärarsidan, 4. Smutsbelagd växlare, t.ex. magnetit bakterier av dött vatten e.t.c.

Om växlaren har spruckit av någon av dessa anledningar ovan så är det inte att betrakta som garanti och ingen ersättning utgår.
Min erfarenhet av många reklamationsfall i Europa vad gäller spruckna växlare är att det är sällan som garanti tilldöms (d.v.s. goodwill) när anledningen är något av ovan.

Att en anläggning har en garanti betyder inte att det per automatik ersätts på garantimutan det betyder att vi har ansvaret att reparera om inte externt fel kan påvisas. I detta fall är jag tämligen säker på att det är någon av anledningarna ovan som är orsaken.

Mvh
Daikin
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 december 2016, 23:46:09 »

En Lödd plattväxlare blir mycket äldre en 15 år
VVX köps av tillverkarna för värmepumpar av swep alfalavall tex

Den VVX som sitter i din pump hade lika gärna kunna suttit i en Thermia ctc nibe tex , det jag vill säga med dem orden är att det inte är Daikins fel att VVX går läck inuti , 
Kompressor fel , Daikin
Styrfel på kort ,, Daikin
Buggar i systemet Daikin
Men nu är det inte där felet ligger ,,

Har du personligen pratat med tillverkaren ?
Vad säger ditt Försäkringsbolag ?

Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 03 december 2016, 17:30:18 »

En bra kondensor håller länge om den inte tätnar av tex smutsigt radiatorvatten då brukar det dåliga flödet skapa problem när pumpen avfrostar så att vattnet fryser och till sist spricker den. Jag har också varit med om en kondensor som gått sönder pga att den satt i "spänn" då inkopplingen av köldmedierören vart för tajt

Skrivet av: Sigggge
« skrivet: 03 december 2016, 17:12:47 »

Du tycker alltså att 5 års garanti är ett tecken på dålig kvalitet ?
Jag delar inte din uppfattning !

Exakt vad är det som gått sönder?
Är det gummiblåsan i Expansionskärlet ?
Eller är det värmeväxlaren ( kondensorn) som läcker ?

Nej jag tycker det är starkt att tro på sina produkter så man vågar lämna 5 år garanti.

Jag tycker deras goodwill hantering är dålig.

Men jag tycker att det är dålig kvalitet på grejerna när kondensorn gått sönder och jag får kylmedium i radiatorkretsen.

Hade det varit gummiblåsan, vilket jag faktiskt trodde att det kunde vara från början så hade varit en annan sak, det är att ses som en slitdetalj, (hela delen är rörlig) som kan behöva bytas.

Som jag skrev tidigare:
Det som gått sönder är en inbyggd detalj utan rörliga delar, dvs kunden kan inte ha haft sönder den. Den var monterad från fabrik så det är inget snack om att kunden kan monterat den fel, Detaljen sitter i en väl definierad miljö som är enkel att räkna livslängd på. Så antingen har jag fått en defekt del från tillverkare eller så har man designat delen för en kort livslängd.

Så defekt del från fabrik = Goodwill
Medveten eller omedveten design för livslängd på 5 år = Dålig kvalitet.

Jag kommer inte att rekommendera Daikin i fortsättningen men är inte heller intresserad av att snacka skit om dem heller, Jag är inte ute efter att de ändrar sitt beslut. De har en en policy runt Goodwill jag tycker den är väl stram, vi har en långt mycket generösare på vår firma.

Du verkar duktig på din sak Cocacola
Hur länge tycker du en kvalitetskondensor skall hålla? Jag kanske har en skev uppfattning när jag tror att en sån ska hålla 15 år?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 december 2016, 16:23:07 »

Du tycker alltså att 5 års garanti är ett tecken på dålig kvalitet ?
Jag delar inte din uppfattning !

Exakt vad är det som gått sönder?
Är det gummiblåsan i Expansionskärlet ?
Eller är det värmeväxlaren ( kondensorn) som läcker ?
Skrivet av: Sigggge
« skrivet: 03 december 2016, 11:05:11 »

Om jag har fattat det rätt så gick den sönder innan garantin gick ut,  men felet konstaterades inte förr än efter?
Pratade du med någon reparatör i somras om problemet?

Nej tyvärr gjorde jag inte det, Det är ju alltid lättare att förstå felet i efterhand sen har pumpen gått så lite under sommaren.
Skrivet av: Sigggge
« skrivet: 03 december 2016, 10:56:12 »

Det är väl just sånt har som är problemet med produkter som inte har support till slutkund har man en dålig inte intresserad åf då blir det som det blir. Nu finns det ju en representant från Daikin på forumet som säkert hoppar in i diskussionen. Men har garantin gått ut så gäller den ju inte längre och hur lång garanti produkten har brukar man få info om även före köpet och 5 års garanti är mera än de flesta har.

Jajjemen jag är fullt medveten medveten om hur lång garantitiden var.
Skrivet av: Sigggge
« skrivet: 03 december 2016, 10:52:23 »

Hmm svarade under varje stycke, blev visst lite svårläst. Kan tyvärr inte redigera eftersom jag är inloggad som gäst. Har ett gammalt konto här men går till en mailadress jag inte har längre, har skaffat ett nytt alias men har inte fått bekräftelsemailet än.
 
Skrivet av: Sigggge
« skrivet: 03 december 2016, 10:48:12 »

Men Sigge
Nu tycker jag inte du är helt rättvis
Du skriver att installatören säger glöm det !
Har ni överhuvudtaget pratat med tillverkaren ?

Min installatör har installerat Daikin sen gud vet när. Första Luft Luft pumpen han installerade åt mig måste ha varit runt 2004 iallafall, han har installerat tre åt min tidigare firma, så han har hållit på länge och kör bara Daikin, Det var han som kollade upp mitt garantidatum. Han är mycket tillmötesgående och engagerad så när han säger glöm det så förutsätter jag att han har kollat upp saker och ting.

Sen en intressant grej
Vart går gränsen för inköpta produkter och garanti åtaganden
För att hålla en kund nöjd dontknow

Garantiåtagande är solklart datumet gäller, men sen har vi nått som heter goodwill här kommer sånt som är lite i gråzonen och det tycker jag detta är (Nu är jag ju partisk i frågan iof). Det som gått sönder är en inbyggd detalj utan rörliga delar, dvs kunden kan inte ha haft sönder den. Den var monterad från fabrik så det är inget snack om att kunden kan monterat den fel, Detaljen sitter i en väl definierad miljö som är enkel att räkna livslängd på. Så antingen har jag fått en defekt del från tillverkare eller så har man designat delen för en kort livslängd.

Så defekt del från fabrik = Goodwill
Medveten eller omedveten design för livslängd på 5 år = Dålig kvalitet.

Du valde ett kvalitets märke när du köpte din värmepump ,det va rätt
Allt! Som tillverkas kan det bli fel på , därför har vi hemförsäkringar
Som hjälper oss villa ägare när oturen vart framme.

Visst är det så och sen är det ju kul att köpa nya grejer också.

Mitt råd är att så fort du kan kontakta tillverkaren personligen och
Fråga där ,
För Sigge  :) det är kvalitet på Daikins produkter ,

Luft Luft pumpar (AC) ja det tror jag, Luft-vatten not so sure :)

Cocacola
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 december 2016, 08:38:08 »

Om jag har fattat det rätt så gick den sönder innan garantin gick ut,  men felet konstaterades inte förr än efter?
Pratade du med någon reparatör i somras om problemet?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 december 2016, 07:55:45 »

Det är väl just sånt har som är problemet med produkter som inte har support till slutkund har man en dålig inte intresserad åf då blir det som det blir. Nu finns det ju en representant från Daikin på forumet som säkert hoppar in i diskussionen. Men har garantin gått ut så gäller den ju inte längre och hur lång garanti produkten har brukar man få info om även före köpet och 5 års garanti är mera än de flesta har.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 december 2016, 06:49:38 »

Men Sigge
Nu tycker jag inte du är helt rättvis
Du skriver att installatören säger glöm det !
Har ni överhuvudtaget pratat med tillverkaren ?

Sen en intressant grej
Vart går gränsen för inköpta produkter och garanti åtaganden
För att hålla en kund nöjd dontknow

Du valde ett kvalitets märke när du köpte din värmepump ,det va rätt
Allt! Som tillverkas kan det bli fel på , därför har vi hemförsäkringar
Som hjälper oss villa ägare när oturen vart framme ,

Mitt råd är att så fort du kan kontakta tillverkaren personligen och
Fråga där ,
För Sigge  :) det är kvalitet på Daikins produkter ,
Cocacola
Skrivet av: Siggge
« skrivet: 02 december 2016, 18:29:35 »

Har hållt Daikin högt, men inte längre. Har en pump som är 5 år och 2 månader gammal, har ett lågenegihus så värmen har gått minimalt men har sett att trycket i radiatorkretsen sakta ökat ända sen i sommras för att den senaste veckan öka fortare. Passade på att kolla övertrycksventilen igår och det skummade om vattnet. Förstod att nått var fel. Fick låna en gasläck sökare av min installatör och jepp gas går ut i radiatorkretsen. Frågade honom om garanti eller goodwill från Daikins sida då garantin gick ut i september, glöm det var hans svar.

Riktigt riktigt dåligt tycker jag.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 09 september 2016, 15:02:53 »

Om det inte finns en ny ytterdel så borde inte reparationen kosta så mycket mer än 15000:- i mina ögon.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 september 2016, 14:48:11 »

So jag fattat det är det ju i utedelen, och den växlaren är ju förångaren.  dontknow
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 september 2016, 12:47:36 »

Det sitter ju en värmeväxlare i innedelen som växlar över värme från kylmediat till värmevattnet. Om den växlaren läcker så blir det gas i radiatorerna.
Frågan är vad som menas med 'växlaren'. Det kan antingen vara kondensorn inne eller förångaren ute.
Skrivet av: Läckage
« skrivet: 09 september 2016, 12:41:48 »

Finns det förångare i lager? om det finns det så tycker jag du skall fråga din reparatör varför han inte har kollat upp det? Om han hävdar att det läcker ut fortare än vad han fyller på så borde det helt klart höras var det läcker och om det läcker i växlaren så borde du ha så mycket "bubblande" i radiatosystemet så du skulle reagerat på det.

På Daikin är det gas mellan inne-/utedel, då blir det inga bubblor i radiatorerna. Dock har du rätt i att han inte gjort sin läxa ordentligt, vilket han ska få höra.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 09 september 2016, 08:11:58 »

Finns det förångare i lager? om det finns det så tycker jag du skall fråga din reparatör varför han inte har kollat upp det? Om han hävdar att det läcker ut fortare än vad han fyller på så borde det helt klart höras var det läcker och om det läcker i växlaren så borde du ha så mycket "bubblande" i radiatosystemet så du skulle reagerat på det.
Skrivet av: Läckage
« skrivet: 09 september 2016, 07:48:32 »

Den del som ser ut som en bilkylare är "växlaren".
Så ja, om man byter den skall det vara OK.

Tack!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 september 2016, 16:40:58 »

Den del som ser ut som en bilkylare är "växlaren".
Så ja, om man byter den skall det vara OK.
Skrivet av: Läckage
« skrivet: 08 september 2016, 15:59:22 »

Din utedel finns inte längre i lager. Dock så går hela växlaren att köpa som en reservdel, finns 3 st. i lager på huvudlagret. Den är inte så dyr så denna reparation bör inte kosta alltför mycket.
/Daikin

Tack för infon, men jag behöver lite förtydligande jag är inte så hemma inom området :-)
Utedelen finns inte längre men jag kan byta växlare(?), är det en del i utedelen? Läckaget är bedömt att finnas i röret som löper i kylflänsarna, är det en del i växlaren?

Tack för hjälpen!
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 07 september 2016, 21:54:02 »

Jag har varit i kontakt med er supportavdelning, de skulle återkomma om de hade någon annan lösning till mig men tyvärr inte återkommit.

Du får gärna göra ett försök, min utedel heter ERYQ007ACV3. Kan du med din erfarenhet (eller någon annan av er forumrävar :) ) svara på om det är lönt att lödda/laga själva "flänspaketet"
Din utedel finns inte längre i lager. Dock så går hela växlaren att köpa som en reservdel, finns 3 st. i lager på huvudlagret. Den är inte så dyr så denna reparation bör inte kosta alltför mycket.
/Daikin
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2016, 16:55:37 »

Det är läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än det går att fylla på. Läckaget är spårat till utedelen av servicekille.
Att det blir läckage är inte så ovanligt men det är väl där service killen kommer in tycker det borde gå att täta läckan i stället för att byta hela ute delen eller hela anläggningen som trots allt bara är 9 år.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 september 2016, 16:14:43 »

Stod det inte någonstans att det finns vissa av de där pumparna som skadats av is som byggt upp i botten av tråget?
Har för mig det i alla fall.  dontknow
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 september 2016, 15:28:14 »

En sån skada måste bero på att rören har skadats mekaniskt. Antingen innan/vid monteringen/transport, eller hemma hos dig. Har dom inte skadats hemma hos dig så tycker jag det är ett fabrikationsfel, men det är väl säkert svårt att åberopa några garantier efter så lång tid.

Sen tycker jag det låter konstigt med "det läcker ut fortare än han kan fylla på" är det en certifierad kyltekniker så borde han ha upptäckt ett så stort läckage vid vakuumsugningen och veta att det är förbjudet att släppa ut kylmedia i luften...
Skrivet av: Läckage
« skrivet: 07 september 2016, 15:17:19 »

Vad är det som gör att det inte går att laga din ute del den är ju bara 9 år gammal och där cirkulerar inget vatten så ev magnetit ska vara inblandat i felet ?

Det är läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än det går att fylla på. Läckaget är spårat till utedelen av servicekille.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2016, 11:39:39 »

Vad är det som gör att det inte går att laga din ute del den är ju bara 9 år gammal och där cirkulerar inget vatten så ev magnetit ska vara inblandat i felet ?
Skrivet av: Läckage
« skrivet: 07 september 2016, 11:23:23 »

Skador på cirkulationspumpar och flödesvakter är I de flesta fallen (ej alla) att härleda till magnetit I systemet och beror oftast på att installatören har slarvat med renspolning av radiatorkretsen. Vej ej anledningen till problem just I ditt fall men så ser vår erfarenhet ut.
Om så är fallet så är det fel att skylla en bristfällig installation på tillverkaren.

Att styrsystemet byttes ut 2012 stammer men beroende på storlek av utomhusenheten så kan vi ha kvar gamla utedelar I lager I fabriken.  Vänligen återkom med exakt beteckning på din utomhusenhet så kan vi kontrollera om det går att ordna fram en ny utomhusenhet så hela systemet slipper bytas ut.

Mvh
Daikin

Jag har varit i kontakt med er supportavdelning, de skulle återkomma om de hade någon annan lösning till mig men tyvärr inte återkommit.

Du får gärna göra ett försök, min utedel heter ERYQ007ACV3. Kan du med din erfarenhet (eller någon annan av er forumrävar :) ) svara på om det är lönt att lödda/laga själva "flänspaketet"
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 22 augusti 2016, 21:30:40 »

Lägger mina ägg i korgen för att de som "slutat sälja" säger det för att de får bättre kick-back från leverantör A alt B (om ändå under respektive leverantörs kampanj). Ärlighet varar längst eller hur var det.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 22 augusti 2016, 08:19:55 »

Finns det ingen lösning att koppla ny utedel mot äldre innedel ?
Hej Smurfen,

dessvärre inte. Maskinerna är köldmediesplittar så det har att göra med växlaren som sitter I inumhusenheten. Olika växlare och styrlogik på maskinerna. Men det finns en möjlighet att vi har maskin I lager och då kan vi lösa detta på så sätt att hela anläggningen inte behöver bytas ut. Om det dock skulle visa sig att det är magnetit som är orsaken till de tidigare cirklationspumps/flödesvakts problemen så skulle jag rekommendera en ordentlig genomspolning av värmebärarsidan på maskinen / I huset.

Mvh
Daikin
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 augusti 2016, 21:40:02 »

Finns det ingen lösning att koppla ny utedel mot äldre innedel ?
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 18 augusti 2016, 15:48:05 »

Jag har en Daikin installerad 2007. Den har de senaste två åren kostat mig  ca 15000 sek i reperationskostnader, ex flödesvakt och cirkulationspump. Under vintern tycker jag att det gått mycket el men inte funderat mer på det. För någon månad sedan slutade utedelen att fungera. Reperatören konstaterar läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än han kan fylla på. Daikin bytte styrsystem vid 2013 vilket gör att min reparerade innedel inte kan kopplas ihop med en ny utedel, jag behöver byta ut min 9 år gamla värmepump mot ett helt nytt system. Det är ganska mycket kortare tid än jag räknat med.
Jag håller inte Daikins kvalitet högt, inte heller deras kundservice.
Skador på cirkulationspumpar och flödesvakter är I de flesta fallen (ej alla) att härleda till magnetit I systemet och beror oftast på att installatören har slarvat med renspolning av radiatorkretsen. Vej ej anledningen till problem just I ditt fall men så ser vår erfarenhet ut.
Om så är fallet så är det fel att skylla en bristfällig installation på tillverkaren.

Att styrsystemet byttes ut 2012 stammer men beroende på storlek av utomhusenheten så kan vi ha kvar gamla utedelar I lager I fabriken.  Vänligen återkom med exakt beteckning på din utomhusenhet så kan vi kontrollera om det går att ordna fram en ny utomhusenhet så hela systemet slipper bytas ut.

Mvh
Daikin
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 augusti 2016, 14:47:41 »

Finns det ingen box som gör att nyare utedel kan kopplas mot äldre inne del Ctc har i alla nått liknande system vilket verkar vettigt så man slipper byta rubbet igen.
Skrivet av: Läckage
« skrivet: 18 augusti 2016, 09:31:55 »

Jag har en Daikin installerad 2007. Den har de senaste två åren kostat mig  ca 15000 sek i reperationskostnader, ex flödesvakt och cirkulationspump. Under vintern tycker jag att det gått mycket el men inte funderat mer på det. För någon månad sedan slutade utedelen att fungera. Reperatören konstaterar läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än han kan fylla på. Daikin bytte styrsystem vid 2013 vilket gör att min reparerade innedel inte kan kopplas ihop med en ny utedel, jag behöver byta ut min 9 år gamla värmepump mot ett helt nytt system. Det är ganska mycket kortare tid än jag räknat med.
Jag håller inte Daikins kvalitet högt, inte heller deras kundservice.
Skrivet av: UffeN
« skrivet: 05 augusti 2016, 13:11:26 »

Jag har nu haft en Daikin Luft/vatten ett par år!
En 14 kW trefas-maskin, med 300 l vv-beredare. Snittförbrukningen har tidigare legat på 40.000 kwh per år, för värme och varmvatten. Ja det är stort hus..ca 300 kvm totalt.
Min kalkyl sa ca 25.000 kwh TOTAL vilket verkar stämma bra!
Så investeringen på 105.000 kr efter ROT är betald på 5 år!

Det har varit ett litet problem, då den stannade pga "låg cirkulation" men smutsfiltret var rent, så det var fel på ngn flödesmätare, eller om den mäter skillnad i tryck, före och efter filter?

Efter det...INGA problem alls. Är helnöjd med allt....

På förekommen anl. jag säljer INTE värmepumpar!

Skrivet av: rocas
« skrivet: 05 maj 2016, 09:10:09 »

Jag har en Daikin luftvatten...installerad 2008. Den har aldrig krånglat....
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 05 maj 2016, 08:54:49 »

Läs runt på forumet hur folk upplever sina maskiner. Är det knas på dem så brukat sådant komma fram.

För ett tag sedan så var det ett företag i sthlm som gick ut med samma information om vår bergvärmepump till privatpersoner som efterfrågade vår maskin. Det företaget i fråga hade aldrig köpt en endaste maskin av oss men "de hade slutat med dem p.g.a. kvalitetsproblem"

Fatta din egen uppfattning i frågan.
Båda är bra maskiner med skillnader på vissa konstruktionslösningar.

Mvh
Daikin
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 04 maj 2016, 21:01:25 »

Lustigt att det för nästan ett år sedan var en annan forum medlem/gäst som skrev exakt samma sak.
att en leverantör sagt att Daikin var dåliga och att de slutat sälja dessa maskiner och gått över helt på Nibe.

Denna postare kom om jag inte minns helt fel från Blekinge, kan det vara samma leverantör/installatör?
Synd att jag inte hittar den post igen.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 03 maj 2016, 00:37:49 »

Jag gillar när man spelar ett rent spel.
Man kan med lite tur få höra spelet bakom kulisserna och då häpnar man över vad som pågår, jodå jag har sett dokumentationen själv med egna ögon. :o

Mellan dom där två fabrikaten hade jag "förmodligen" valt Mitsubishi.
 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 maj 2016, 11:37:26 »

Eller en installatör som är van att jobba med ett visst fabrikat och inte vill/kan/orkar sätta sig in i hur ett annat fungerar.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 maj 2016, 11:30:45 »

Problemen behöver ju inte handla om att själva VPn inte fungerar eller krånglar.
Det kanske handlar om svårigheter för installatören att få kontakt med fabrikanten när det uppstår problem? Svårigheter att få installationen att fungera? Otydliga installationsanvisningar? Osv...
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 30 april 2016, 17:42:52 »

Efter att ha hängt här i något år har jag fått uppfattningen att många säljare slutat att sälja [valfritt konkurrerande märke] för att det var så mycket problem med dem.
Om nu detta skulle vara sant så skulle i princip varenda säljare sålt alla märken för några år sedan.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 april 2016, 20:32:40 »

De är nog rätt lika kvalitetsmässigt.
Daikin är en av världens största producenter av kylmaskiner, så i "branschen" kan de väl närmast jämföras med Honda när det gäller motorer.
Sen kan ju alla misslyckas med enskilda funktioner eller komponenter, men min bild är inte att det skulle vara någon nämnvärd skillnad.
Andra kanske har en annan uppfattning.
Skrivet av: mbyrod
« skrivet: 26 april 2016, 15:36:10 »

Ska installera värmepump och tittar på Mitsubishi eller Daikin. En leverantör som säljer bägge rekommenderar Daikin, medan den andra som säljer Mitsubishi, Nibe mfl (men inte Daikin) avrådde från Daikin och sa att de har haft problem med de pumparna och slutat sätta in dem därför. Nu fick jag ju det svaret när jag sa att jag funderade på något som de inte säljer, så det får tas med en stor nypa salt förstås. Lutade själv åt Daikin, men man blir ju förstås lite nervös ändå...

Daikin verkar inte lika vanliga vad jag kan se? Någon som vet hur de står sig mot Mitsubishi

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!