Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shunt modul, Nibe vs Thermia  (läst 5272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Shunt modul, Nibe vs Thermia
« skrivet: 27 januari 2011, 20:08:41 »
Hej,

Är igÃ¥ng med att bestämma vilken pump som skall instaleras, har halva huset med vanliga radiatorer o resten golvvärme. Nibe har ju en shuntmodul för detta ändamÃ¥l medans Thermia har sin poolstyrnings  modul. NÃ¥gon som vet vad den direkta skillnaden är? För nackdelar?

Mvh Peter

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2011, 20:39:12 »
Thermia har ett expansionskort med en massa funktioner på. Bla poolstyrning. Men också en "Kurva 2" så att du kan reglera en schunt för ex golvvärme. Inställning görs under Värmekurva. Kortet har ingång för tempgivare efter schunten och 24 volts utgång med öppna/stäng signal.
24 volts schuntmotor alltså.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2011, 21:03:21 »
Så egentligen är det samma funktion på pool och golvvärme modul? Om så lutar det åt en Thermia.

Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2011, 21:14:57 »
Så egentligen är det samma funktion på pool och golvvärme modul? Om så lutar det åt en Thermia.

Nej, det är 2 olika grejer, pool-modulen har en växelventil och golvvärmen har en shunt.
Men båda grejerna finns som tillbehör till både Nibe och Thermia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2011, 21:28:06 »
Thermia killen som var här uppgav att dom endast hade pool modulen, kan inte hitta någon annan heller. Men om det funkar som Tobocop skriver borde ju växelventilen bytas mot en shuntventil? Hittat tyvär ingen vidare info kring hur deras pool modul fungerar, Nibe har ju utförligt hur deras fungerar.

Peter

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2011, 21:41:24 »
I Thermias fall är det samma kort för flera olika funktioner, men när man beställer det som en funktion
t ex shunt eller pool får man även med tillhörande tillbehör.

Expansionskortet har följande funktioner
-Kyla
-Shuntgrupp (värmekurva 2)
-Pool
-Effektvakt
-Extern larmutgång


Thermias expansionskort hanterar:
-Cirkulationspump för kyla.
-Shunt för kyla
-Framledningsgivare för kyla
-Växelventil pool
-Extra shuntgrupp (värmekurva 2)
-Framledningsgivare för extra shuntgrupp (värmekurva 2) eller pool
-Effektvakt
-Extern larmutgång

Shuntgrupp och poolstyrning kan inte användas samtidigt!

Mvh
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 21:44:57 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2011, 07:55:48 »
I Thermias fall är det samma kort för flera olika funktioner, men när man beställer det som en funktion
t ex shunt eller pool får man även med tillhörande tillbehör.

Samma verkar gälla för Nibe. De har ett par shunttillbehör, ECS40 och ECS41, där expansionsmodul, shunt, pump och givare ingår. Det finns även ett pooltillbehör, POOL40, med en växelventil i stället för shunt, och ett generellt tillbehör AXC 40, som bara innehåller expansionsmodulen och ett par givare.

Jag köpte AXC40, en Esbe shunt, samt en energieffektiv Wilo Pico pump, i stället för ECS40, som innehåller en gammal Grundfos UPS pump och nån italiensk skräpshunt.

Citera
Expansionskortet har följande funktioner
-Kyla
-Shuntgrupp (värmekurva 2)
-Pool
-Effektvakt
-Extern larmutgång


Thermias expansionskort hanterar:
-Cirkulationspump för kyla.
-Shunt för kyla
-Framledningsgivare för kyla
-Växelventil pool
-Extra shuntgrupp (värmekurva 2)
-Framledningsgivare för extra shuntgrupp (värmekurva 2) eller pool
-Effektvakt
-Extern larmutgång

Shuntgrupp och poolstyrning kan inte användas samtidigt!

Mvh

I Nibefallet kan man åtminstone ha upp till tre tillbehör, möjligtvis ännu fler. Man kan ha 4 klimatsystem, och möjligen även pool.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2011, 09:04:36 »
Tack för all info, blir troligen som tipo874 gjort. Köper expantionskortet samt kompletterar med shunt och pump.  Ingen som har en installationsanvisning för Thermias kort?

Peter

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2011, 11:14:53 »
I Thermias fall är det samma kort för flera olika funktioner, men när man beställer det som en funktion t ex shunt eller pool får man även med tillhörande tillbehör.
Kan ha sagt för mycket och ha fel angående shunt/poolkortet.
Jag köpte ett kort som effektvakt och då följde förutom själva kortet även kommunikationskabel, montageclips, skruv samt kablage och anslutningsplintar.
I effektvaktsfallet är strömtrafo medlevererat, i pool/shunt antagligen en temperaturgivare istället.
Shunt/växelventil/pump etc får man skaffa separat.
Priset i listan är nämligen detsamma.

Mvh

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2011, 19:55:55 »
Citera
Men om det funkar som Tobocop skriver
Det är alltid som jag skriver Thumbsup
Man kan köpa ett separat expansionskort från Thermia och komplettera med en valfri shunt samt en original givare.
Man kan också köpa kort med shunt och givare till. Tror att det är "expansionskort kyla" då. Fast man kör kurva 2 istället för kyla.
Även pool går att köpa komplett, men då är det som sagt en växelventil.

Jag kan fixa en instruktion nästa vecka.

Tror priset är ca 1500:- för exp.kort kyla
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2011, 21:36:38 »
Då litar jag på det du skriver:)
Vore kanon om du kunde fixa manualen.

Peter

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2011, 21:48:31 »
Tobocop är Thumbsup

Men eftersom jag är lite bättre och lite snabbare  *roflmao*

Så PM:ar du mig din mail så finns instruktionen där om 5 minuter *vinkar*

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2011, 20:20:25 »
4 min och 56 sek långsammare än Uggla... ;D
Jag släpper jobbet efter 16:00... NOT! Thumbsup
DÃ¥ fixar du det till SweP?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2011, 20:25:57 »
Släpper jobbet?    Vilket jobb ???
 *roflmao* *vinkar*

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Shunt modul, Nibe vs Thermia
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2011, 20:54:43 »
VP Oraklet fixade det, tack o bock. Nu är det bara resten av frågeställningarna kvar innan beställning :)
Har snöat in helt på detta med vp nu, finns ju hur mycket som helst o läsa o lära sig. Synd bara att det sägs ta 8v för att få borrtillståndet, bara att vänta...

Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!