Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat D10, värmekurvan  (läst 11538 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christer_b

  • F.d. teknikinformatör / informationsingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« skrivet: 05 juni 2010, 20:23:00 »
I mitt föräldrahem står sedan 2004 en Thermia Diplomat 10. Först installerades en D8, ett måndagsexemplar tydligen för den byttes snart ut på garantin. Samtidigt som man konstaterade att vp var underdimensionerad, och därför ersattes den med en D10. Tur i oturen.

Hur som helst så har jag några funderingar kring inställningen av värmekurvan:

Av skötselanvisningen får jag uppfattningen att parameter KURVA ensam bestämmer värmekurvans lutning. Men det krävs som bekant mer än en punkt för att definiera en rät linje i ett koordinatsystem. Påverkar parameter VÄRMESTOPP värmekurvans lutning?

Skötselanvisningen anger att den mest energieffektiva inställningen (av värmekurvan) fås genom att trimma in en jämn och konstant inomhustemperatur mha av parameter KURVA. Vid en tillfällig justering ska istället parameter RUM användas. Men rimligen måste det finnas fall där värmekurvan måste trimmas även mha av KURVA (annat värde än grundinställningen) för att få en energieffektiv inställning? Kan man för övrigt åstadkomma en ineffektiv inställning som ger en jämn och konstant inomhustemperatur? 

Värmekurvan är opåverkad när parameter RUM = 20ºC. Denna parameter skapar ett pedagogiskt problem. Det hade varit enklare om värdemängden varit plus/minus 1, 2, 3ºC... Jag gissar att RUM fungerar som börvärde när en inomhusgivare är installerad.

Skötselanvisningen anger att det ”kan behövas” en justering av värmekurvan mellan -5ºC och +5ºC om inte inomhustemperaturen är konstant. Kunde man inte kostat på sig en förklaring? Varför kan värmekurvan justeras just i detta intervall? Händer det något med husets värmeläckage när fryspunkten närmar sig?

/CB
I föräldrahemmet i Varberg står sedan 2004 en Thermia Diplomat 10. Huset, byggt 1938, har källare, två våningar med boyta 125 kvm och vind.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2010, 21:12:53 »
Värdet RUM förskjuter KURVAN 3 grader.  3 grader bara för att generellt  så krävs det 3 grader för att öka rumstemp en grad.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2010, 21:24:22 »

så krävs det 3 grader för att öka rumstemp en grad.


Nja, du får nog halvera den siffran.  ;)


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2010, 22:49:53 »
Bara förmedlar info jag får från den pumptillverkare som trådskaparen valt ;)
men jag förstår vad du syftarpå ;D Thumbsup
« Senast ändrad: 05 juni 2010, 22:51:42 av VP ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2010, 09:54:31 »
Med "RUM" justeras parallellförskjutningen av kurvan, och med "KURVA" justeras lutningen.
I praktiken brukar det fungera bäst om du trimmar in "RUM" bara vid utetemperaturer över 0 grader, och att du trimmar på kurva när det är kallt ute, helst under -10 grader.

I området +5 till -5 händer det precis som du säger lite konstiga saker med temperaturerna, som gör att man kan behöva justera.
Vet inte om det finns på just din maskin, men på nyare pumpar finns det numera en knäckningsfunktion där man kan justera kurvan just i denna intervall.
På de pumpar som inte har knäckning i styrdatorn kan man behöva justera lite manuellt under vår och höst.
Eller komplettera med en innegivare som justerar automatiskt om rumstempen avviker från den önskade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2010, 11:22:38 »

Bara förmedlar info jag får från den pumptillverkare som trådskaparen valt ;)
men jag förstår vad du syftarpå ;D Thumbsup


Kopierar text från ett inlägg jag skrev mars 2007.

"Radiatorernas värmeeffekt uträknas med hjälp av deltaT rum/radiator d.v.s. en radiator avger lika många watt vid 42/35 rum 22 som vid 43/36 rum 23. Det betyder att medeltemperaturen på radiatorerna skall vara 1°C högre om rumstemperaturen ökas med lika mycket. Genom att deltaT ute/inne också ökas med 1°C skall även det kompenseras, då det blir ökade transmissions och ventilationsförluster. Ca: 0.3°C i mitt exempel."


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2010, 13:02:40 »
RUM
Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och
KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet
ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs
cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°.
Ändring av Figur 82: RUM-värdet parallellförskjuter värmekurvan uppåt eller neråt.
Förhållandet mellan framledningstemperatur
och utomhustemperatur påverkas inte utan framledningstemperaturen
höjs eller sänks lika
mycket över hela värmekurvan. Det vill säga hela värmekurvan höjs eller sänks istället för att kurvans lutning ändras.
Detta sätt att justera inomhustemperaturen kan gärna användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen. Vid en
varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen ändras istället värmekurvan.
Vid utomhustemperaturer mellan -5°C och +5°C kan det behövas en justering av en del av värmekurvan om inte inomhustemperaturen
är konstant. Därför finns en funktion som justerar kurvan vid tre olika utomhustemperaturer: -5°C, 0°C och +5°C. Funktionen
innebär att du vid dessa tre temperaturer kan öka eller minska framledningstemperaturen utan att resten av värmekurvan påverkas.
Framledningstemperaturen påverkas inte enbart vid den angivna temperaturen, t ex -5°C, utan påverkan sker gradvis mellan 0°C och -10°C
så att maximal justering nås vid -5°C. Figuren nedan visar den justerade KURVA -5. Justeringen kan ses på grafen i form av en bula.
Figur 83: Den justerade kurvan vid -5°C
Du kan välja att justera värmekurvan individuellt vid tre specifika utomhustemperaturer:
-5°C, 0°C och +5°C. Framledningstemperaturen
kan ändras med plus/minus 5 grader.
Saxat ur inst manual

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2010, 13:16:11 »
Att knäcka kurvan vid 5, 0 och minus 5 har inte så mycket med en flukturerande inomhustemperatur att göra som med relativ luftfuktighet. I spannet 0 - +5 är luften som mest mättad av fukt, därav begreppet relativ luftfuktighet = hur mycket fukt kan bindas i luften vid en viss temperatur. Eftersom vatten/ånga har en bättre värmeledningsförmåga än luft upplever man oftast att det "blir kallt" vid dessa temperaturer. Genom att höja rumstemperaturen vid 0 och ?5 sänker jag den relativa luftfuktigheten och får då en torrare luft dvs. upplevt varmare. Vid -5 har vi ännu inte behövt kompensera, då luften då oftast är torrare 8frystorkad). Sc:,h

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2010, 17:11:13 »

Saxat ur inst manual

Trots manual blir det inte rätt.  huvuddunk

I mitt exempelhus från 2007, ger 1,3° högre framledning 1° högre rumstemp.

Eftersom Thermia tror att 3° högre VB-f ger 1° högre rumstemp, förklarar att det inte går att justera in en fungerande värmekurva.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2010, 17:22:41 »

Att knäcka kurvan vid 5, 0 och minus 5 har inte så mycket med en flukturerande inomhustemperatur att göra som med relativ luftfuktighet. I spannet 0 - +5 är luften som mest mättad av fukt, därav begreppet relativ luftfuktighet = hur mycket fukt kan bindas i luften vid en viss temperatur. Eftersom vatten/ånga har en bättre värmeledningsförmåga än luft upplever man oftast att det "blir kallt" vid dessa temperaturer. Genom att höja rumstemperaturen vid 0 och ?5 sänker jag den relativa luftfuktigheten och får då en torrare luft dvs. upplevt varmare. Vid -5 har vi ännu inte behövt kompensera, då luften då oftast är torrare 8frystorkad). Sc:,h

Hur kan luftfuktigheten ute, påverka rumstemperaturen och värmeledningsförmågan inne?

+20° inne med 50% RF ger 8 gram fukt per 1 m³ luft. Fuktighetsmättad 100% RF luft ±0° innehåller 4 gram fukt. Det betyder att du sänker luftfuktigheten inne, vid ventilation med ovanstående förutsättningar.




Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2010, 18:40:04 »
Parametern "kurva" är inte en enskild punkt, utan en hel defenition på hur just den inställda kurvan ska se ut, dvs en hel radda punkter.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad christer_b

  • F.d. teknikinformatör / informationsingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #11 skrivet: 06 juni 2010, 19:54:27 »
Parametern "kurva" är inte en enskild punkt, utan en hel defenition på hur just den inställda kurvan ska se ut, dvs en hel radda punkter.

I så fall blir min fråga hur (värme)kurvan definieras utöver att den ska passera genom en punkt given av parameter KURVA?

Om vi sedan antar KURVA = 40 och VÄRMESTOPP = 20 (finns en sådan figur i min manual). Vad händer med värmekurvan om
VÄRMESTOPP ändras till 25?

PS1 Var snälla och läs mina frågor innan ni svarar.

PS2 Jag har Skötselanvisningen för Diplomat 10. Mina funderingar gäller vad som INTE framgår av denna. För övrigt är det nog en f.d. kollega som skrivit skötselanvisningen.

/CB
I föräldrahemmet i Varberg står sedan 2004 en Thermia Diplomat 10. Huset, byggt 1938, har källare, två våningar med boyta 125 kvm och vind.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #12 skrivet: 06 juni 2010, 20:12:43 »
 Pumpen följer kurvan tills yttertemperaturen blir lika hög som "värmestopp" är satt till, då stoppas värmeproduktionen. Så den temperaturen har inget direkt samband med "kurvan".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad christer_b

  • F.d. teknikinformatör / informationsingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #13 skrivet: 07 juni 2010, 15:08:45 »

Om vi sedan antar KURVA = 40 och VÄRMESTOPP = 20 (finns en sådan figur i min manual). Vad händer med värmekurvan om
VÄRMESTOPP ändras till 25?


Kan svara på min egen fråga nu. Om framledningstemperaturen sjunker till MIN innan utomhustemp. nått VÄRMESTOPP så bryts värmekurvan till att ge konstant framledningstemp. (=MIN).
I föräldrahemmet i Varberg står sedan 2004 en Thermia Diplomat 10. Huset, byggt 1938, har källare, två våningar med boyta 125 kvm och vind.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat D10, värmekurvan
« Svar #14 skrivet: 14 juni 2010, 22:13:46 »
Tycker fortfarande inte att en av grundfrågorna i tråden fått svar. Om man kan justera lutningen på kurvan, varför kan man inte också definera vilken punkt i grafen som kurvan "vrider sig runt"?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!