Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av L/L värmepump till Attefallshus - min effekt en viktig parameter?  (läst 12208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

snart är Attefallshuset klart och jag funderar på att låta en luft-luft värmepump stå för uppvärmningen.
A-huset finns i Göteborgsområdet. De senaste 4 vintrarna har varit milda och temperaturen nov-feb
brukarb pendla mellan -5C och +5C. Enstaka köldknäppar förekommer men sällan kallare än -15C.
Huset har en öppen planlösning samt en 2.5m2 toalett (elgolvvärme i toalett). Boyta exklusive toalett
ca 20m2. Väggisolering: (95+45)mm glassull. Takisolering (195+45)mm glassull. Taket öppet till nock.
2st 90x110 cm fönster, 2st 45x140 cm fönster samt ett 45x45cm fönster (samtliga 3-glas). En dörr
utan fönster. Huset är byggt på betongplatta med 200mm cellplastisolering. Ventilering: badrumsfläkt samt
en Blauberg mini-FTX (https://www.soliduct.se/vento-expert-a50-1-w/p-3279.htm).

Jag äri valetoch kvalet mellan följande två värmepumpar: Panasonic NZ9SKE. Minsta effekt den kan ge är 0.85kW.
Ett alternativ är Toshiba Polar 25 Supreme och den kan ge en minsta effekt på 0.45 kW. JAg har
ingen aning om vilken värmeeffekt som A-huset kräver vid olika utomhustemperaturer. Det jag är rädd
för är att jag inte vill ha en pump som fungerar som en on/off eftersom volymen luft som ska
värmas upp är liten. Någon som mellan tumme och pekfinger kan estimera vilken värmeeffekt som kommer
att krävas för att värma upp A-huset under vintern?

Till sist: när jag läser om Mitsibishi EF25VEH ZEN 420 så står det att den kan ge "ventilation av befintlig luft".
Någon som vet principen bakom detta, har den maskinen även en"FTX funktion" inbyggd i sig?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Du behöver ca 2kW vid -15,  jämför med liknande attefallare häromkring där det i och för sig är nÃ¥got kallare och utan ftx
Om man sedan bor i huset med alla dom små värmekällor som blir då så blir Effektbehovet mindre.
Svårt att räkna hem en luftvärmepump egentligen men dom flesta installerar för att få kylfunktionen sommartid som bonus.
On/off kommer dom flesta gå mycket och speciellt Vår/höst.

NZ9SKE lär vara betydligt billigare,  kolla bara sÃ¥ du fÃ¥r 5 Ã¥rs garanti dÃ¥ flera nätförsäljare bara har 2Ã¥rs garanti.
EF25 har ingen ventilationsfunktion, vem skriver att den har det?

I ett sådant hus gäller det att innerdelen har ett behagligt ljud då man nästan alltid är nära den och du bör komplettera utedelen med Stålfjäderdämpare om du inte har den på markstativ för att minska risken för stomljud.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja tyvärr finns det inte många pumpar att välja bland på marknaden om man vill ha en pump som klarar att gå ned till en låg värmeavgivning utan att gå i off-läge i onödan. De flesta fabrikat går som lägst ned till mellan ca 800-900 watt och sedan allt där i mellan upp till ca 1700 watt. Men några fabrikat och modeller som jag kommer på just nu är förutom Toshiba Polar 2 Supreme som har en effekt mellan 0,45 - 6,3 kw, FUJITSU 09 LM SLIM som ligger mellan 0,5 - 5,2 kw och Hitachi Premium Performance 35 som ligger mellan 0,5 - 6,6 kw.
https://kcc.se/wp-content/uploads/2016/07/shopdoc_pb_hitachi_a2a_swe150522_low_471.pdf
 

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svar. Via energimyndighetens hemsida kan man räkna ut hur mycket ett hus förbrukar i kWh. Minsta storlek på hus man kan välja är tyvärr 50m2 vilket gav
ett uppvärmningsbehov på 3900kWh/år (21C). Om vi antar halva uppvärmningsbehovet för A-hus blir uppvärmningsbehovet ca 2000 kWh/år.

a) Vet inte "normal" livsläng på en L/L VP men 10-15 år? Antar att många start/stop eventuellt förkortar livslängden. Hursomhelst, ROI är ju inte gynnsamt för en L/L VP installation,
speciellt inte om L/L VP måste bytas ut var 10-15:e år....

b) Alternativet vattenburen golvvärme med en 2kW elpanna (http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW) gÃ¥r loss pÃ¥ närmare 11kSEK. Sedan tillkommer fördelare till elpanna pÃ¥ 1kSEK. Behövs väl infällt skÃ¥p. Pex rör + isoleringsskivor + shunt(?). Tillkommer Installationskostnad. Med andra ord dyrare än en behändig L/L VP.... 

c) Alternativet oljefyllda radiatorer är det mest ekonomiska alternativet. Stor nackdel med detta alternativ är att A-huset det blir svårmöblerat (redan svårmöblerat utan radiatorer).

d) Återstår eluppvärmd golvvärme. Inklusive isoleringsskivor och termostat blir kostnaden närmare 12kSEK för 2kW.

Hur man än vrider och vänder på sig så förblir rumpan därbak Sc:,h. Om ni inte får välja alternativ c) vad hade ni valt för uppvärmning?

TS-Comfort: här läste jag om att Mitsubishi L/L VP klarar ventilation av befintlig luft
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-ef25-vit
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag hade i första hand valt elektrisk golvvärme (med vattenburen blir det frysrisk om man vill kallställa) och i andra hand vanliga elradiatorer - Inte oljefyllda, satsa på nån modell med bra termostat istället).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Lite skum text hos dom då jag bara skulle kalla att den fläktar befintlig värme och inte ventilation då den inte tillför någon frisk luft.

Är det " bara" för ekonomin så är en märkespump inte det mest ekonomiska då det är lång payoff tid, utan den stora fördelen är att man kan köra komfortkyla.
Sängen är ofta på något loftaktigt där det är som varmast och dom flesta vill inte ha det för varmt när man ska sova.

Skulle jag välja helt fritt utan att kostnaden spelar någon roll så skulle jag välja golvvärme och en ac :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja jag skulle utan tvekan välja en luftvärmepump med som du själv har pÃ¥pekat tidigare egenskapen av att kunna gÃ¥ ned till lÃ¥g effekt utan att gÃ¥ i off-läge i onödan. Det är inte  egentligen att innerdelsfläkten är igÃ¥ng som man störs sig pÃ¥ i första hand med en pump utan det är när den stoppar och startar ofta som man märker av och störs sig mest pÃ¥, dessutom kan man pÃ¥ en sÃ¥dan begränsad yta köra med en lite lägre fläkthastighet och ändÃ¥ ha en riktigt bra värmekomfort i stugan. Sen är det väl främst 2 saker som du skall fundera igenom noga och kalkylera pÃ¥, och det är dels anskaffnings och installationskostnaderna och dels driftskostnaderna.
När det gäller driftskostnaden så finns det väl inget egentligen som slår en effektiv luftvärmepump, du får ivf räkna med minst den dubbla driftkostnaden i kwh om du väljer golvvärme eller kanske ännu något högre, detta oavsett om du väljer vattenburen elpanna eller eluppvärmd golvvärme. Du kan väl räkna med att förbrukningen för en luftvärmepump kommer att ligga någonstans mellan ca 1000-1500 kwh/år om du har normal innetemp i stugan under hela året, och med golvvärme så får du säkert räkna med minst det dubbla eller mellan ca 3000-4000 kwh under samma förutsättningar. Dessutom har du med en luftvärmepump bonusen av att kunna köra lite AC vid ev behov.
När det gäller MITSUBISHI ELECTRIC EF25VEH ZEN 420 så gör de en rätt stor sak i reklamen över att de kan erbjuda ett antiallergent enzymfilter till innerdelen som fångar upp pollen, kvalster, damm mm vilket de då menar ventilerar befintlig inneluft. Inte märkvärdigare än att alla pumpars innerdelar ventilerar igenom inneluften i husen och att viss del av damm mm fastnar i filtren på innerdelarna.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har bestämt mig nu att det får bli en L/L-VP till Attefallshuset. Kan va skönt med kyla på sommaren samt billig driftskostnad på vinter.

Ingen lätt uppgift att välja L/L VP. StÃ¥r i valet och kvalet mellan nedanstÃ¥ende pumpar. Panasonic maskinerna  klarar min tillförd effekt pÃ¥ 0.85 kW med en förbrukning pÃ¥ 0.185kW (8900SEK) resp 0.17 kW (10400SEK). Fujitsu klarar en min effekt 0.5kW, dock är förbrukningen vid denna lÃ¥ga effekt hela 0.25kW.

Panasonic 10400 SEK: http://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/04%20SV%20A4%20NZQZ%2016%20010816%20FINAL.pdf
Panasonic 8900 SEK:
http://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/SV%20A4%20CZ%2016_LR.pdf
Fujitsu 10900 SEK:
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-09-lm-slim

Panasonic har nyligen släppt sina maskiner (nya R32 köldmediet) medan Fujitsu har några år på nacken. Polarpumpen ger endast 2 års garanti samt 5år på kompressor på Panasonic medan de ger 5års totalgaranti på Fujitsu.

Installationskostnad 5700SEK (utan rot) på samtliga maskiner. Jag lutar åt den billigaste Panasonic maskinen. Rätt eller fel får framtiden utvisa dontknow.... Om jag förstått det hela rätt så finns det installatörer som ger 5 års totalgaranti på Panasonic maskinerna?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Borde inte vara så svårt i dina trakter att köpa en Panasonic med den svenska 5 åriga totalgarantin via Panasonic.
Dyrt med reservdelar och eventuell arbetskostnad och prisskillnaden brukar inte bli så stor mot nätförsäljare och deras sämre garantier.
Är det Panasonic du letar efter  sÃ¥ borde det finnas en hel del "gamla" modeller som tex NE9PKE till relativt lÃ¥ga priser.
Bauhaus och elgiganten har ibland lite partier av dessa, men kolla att du får den 5åriga garantin och en bra installatör till ett vettigt pris
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har bestämt mig nu att det får bli en L/L-VP till Attefallshuset. Kan va skönt med kyla på sommaren samt billig driftskostnad på vinter.

Ingen lätt uppgift att välja L/L VP. StÃ¥r i valet och kvalet mellan nedanstÃ¥ende pumpar. Panasonic maskinerna  klarar min tillförd effekt pÃ¥ 0.85 kW med en förbrukning pÃ¥ 0.185kW (8900SEK) resp 0.17 kW (10400SEK). Fujitsu klarar en min effekt 0.5kW, dock är förbrukningen vid denna lÃ¥ga effekt hela 0.25kW.
Ja du skall nog inte ta allt för allvarligt på polarpumpens specade uppgifter om Fujitsupumpen eftersom de inte alltid stämmer med verkligheten och de blandar ibland ihop siffrorna i de olika specarna, om du kollar på specen för den större pumpmodellen i samma serie (Fujitsu 12 LM Slim) så ser du kanske att den pumpen har en mineffekt på 900 watt och även på den pumpen anges 0,25 kw som lägsta ineffekt. Eftersom den pumpen har en mineffekt på 900 watt och ett COP-värde på 4,04 så stämmer den uppgivna siffran lite bättre ivf för den pumpen eftersom detta skulle nnebära att den går ned till ca 223 watt innan den går i off-läge.
Den pumpen som du talade om från början här Fujitsu 09 LM Slim har ett COP-värde på 4,38, om den pumpen har en mineffekt på 500 watt så innebär det att den pumpen går ned till ca 110-114 watt som lägst innan den går i off-läge och inte till de 250 watt som de felaktigt uppger i specen för den här pumpen.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Karis: jag trodde först som du men Fujitsus officiella produktblad bekräftar Polarpumpens uppgifter (aktuell VP första kolumnen):
http://www.fgnordic.se/media/80240/asyg09-14lm_140925.pdf
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja se där ja, redan helt fel från FG Nordic alltså, ja de har väl bara försökt att göra det bekvämt för sig genom att samordna siffrorna i specarna. Men så där kan man inte bära sig åt och leka med siffrorna om man vill vara en seriös aktör i pumpbranchen för då kan man inte lita på några uppgifter alls, och då är det frågan om vilseledande marknadsföring isf. Man uppger bland annat högsta och lägsta värmeeffekt på pumparna och vanligtvis högsta och lägsta effektförbrukning inkl pumparnas cop-värde, dessa värden gäller då vid en utetemp på +7 grader och en samtidig innetemp på +20 grader, sen kan man bara att räkna om det hela stämmer. Lägsta uppgivna värmeeffekt delat med pumpens cop-värde ger då uppgiften om lägsta ineffekten innan off-läge, detta gäller för alla pumpar så vitt jag vet.
Om du kollar på den största pumpen där ASYG14LMCB så har den en mineffekt på 1,1 kw och minsta ineffekten är också satt till 0,25 kw, rena skämtet naturligtvis eftersom den pumpen har ett copvärde på 3,46 vilket i verkligheten skulle ge ca 318 watt i minsta ineffekt på den pumpen.
Kollar du på Fujitsu 24 LF hos polarpumpen som har en mineffekt på 900 watt och uppgiven minsta ineffekt på 280 watt så stämmer inte detta heller eftersom den pumpen har ett cop-värde på 3,61 vilket skulle ge en minsta ineffekt på ca 249-250 watt, så där har de räknat fel åt andra hållet istället. :-\

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
COP som anges om det inte står något annat är vid nominell effekt vid +7 ute, nominell effekt står oftast inom parentes på produktbladet.
Tittar man på utedelens märkskylt så står där hur mycket den drar vid nominell effekt och det står även den nominella effekten och av detta så får man fram COP vid denna testkörning.
Det är alltså inte minsta eller högsta avgivna effekt eller minsta eller högsta upptagna effekt.
Framgår vid både kyl och värmedrift. ( om det inte har skett några förändringar sedan jag kollade)

Kanske förklarar som en påse nötter men hoppas någon förstod :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja du har nog blandat ihop det hela lite tror jag, visserligen så klassar man in pumparna efter sin nominella effekt när man sätter COP-värdet på pumparna vilket gör att cop-värdena kan se lite olika ut beroende på de olika storlekarna av samma fabrikat av pumpar, men detta har ingen avgörande betydelse alls i det här fallet när vi pratar lägsta specficerade värmeavgivning kontra lägsta ineffekt på pumparna. Detta eftersom uppgivet COP-värde oftast är som allra högst och stämmer bäst när pumparna går på låg eller lägsta värmeeffekt och därmed lägsta ineffekt, COP-värdet sjunker eller minskar sedan succesivt med ökad värmeeffekt och eller med sjunkande utetemperatur.
Så högsta COP-värde får man oftast vid lägsta värmeavgivning på pumparna, och mätningen/framtagningen av COP-värdet görs alltid vid +7ºC ute och +20ºC inne utan någon hänsyn till avfrostningar, och kort och konsist så beräknas COP genom att man dividerar avgiven effekt med tillförd effekt.
« Senast ändrad: 22 januari 2017, 22:54:31 av Karis »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Dom uppgifter/COP man ser på produktblad är som regel vid nominell körning och det var bara ett inlägg om varför du tyckte distributörerna hade fel uppgifter.

Kika på din utedel så står det troligen vilken upptagen effekt och vilken avgiven effekt det är och på det är det beräknat COP som även står i produktblad.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej det är inte fråga om någon nominell körning här som du tror utan det är frågan om att pumparna klassas in efter sin uppgivna nominella värmeeffekt, dvs ju högre uppgiven nominell effekt pumparna har dessto lägre COP-värde blir/sätts det då på pumparna. Eftersom pumpleverantörerna är intresserade av att presentera så bra och höga COP-värden som möjligt så håller man ibland gärna ned de nominella effekterna på pumparna för att kunna få en förmånligare beräkning av COP-värdet.
https://www.nettovarmepumpar.se/Aktuella%20erbjudanden.htm
Du kan gärna kolla på och jämföra med andra farikat som t.ex Panasonics och Toshibas modeller och kolla deras resp uppgivna COP-värden och jämföra dem genom att dividera deras uppgivna min värmeeffekt med deras uppgivna min ineffekt kontra deras uppgivna COP-värde så ser man att för deras pumpar stämmer dessa siffror väldigt väl.
Så därför kan jag med säkerhet säga att FG Nordic är helt ute och seglar med sina specifikationer på sina pumpar, när de uppger att deras FUJITSU 09 LM SLIM tar 250 watt i mineffekt innan den går i off-läge vilket innebär isf att den pumpen bara skulle ha ett COP-värde på endast 2,0 rena katastrofen om det vore riktigt vilket det naturligtvis inte är.
« Senast ändrad: 22 januari 2017, 23:45:01 av Karis »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vid vilken temperatur dom matar in lägst effekt eller vid vilken temperatur dom kan avge lägst effekt framgÃ¥r egentligen  inte i vanliga produktblad sÃ¥ dessa siffror kan man inte dividera för att fÃ¥ fram COP som du tex märkte pÃ¥ Fujitsun.
Men förutsätter att alla tillverkare följer samma direktiv och att kunderna ska slippa kika på att det är jämförelser som överensstämmer med alla andra tillverkare vid +7 grader.

Kollade på Panasonics klenare modell CZ9SKE som du föreslog och på Fujitsun och dividerar du inmatad effekt med avgiven effekt enligt standarden som finns så stämmer produktbladens uppgivna COP.

PÃ¥ CZ9SKE sÃ¥ matar man in 0,74kW och avgiven effekt är dÃ¥ 3,4kW vilket är ett COP  pÃ¥ 4.6 och det är vad som uppges i produktbladet.
På Fujitsu Slim 9 så matar dom in 0,73kW och den avger då 3,2kW vilket är ett COP på 4,38 och det är vad som uppges i produktbladet.

På Toshiba hittade jag bara den nominella effekten men inte hur mycket som matas in så den kunde jag inte kolla vid en snabb titt.

Av den anledningen förstod jag inte din kommentar om att produktbladen uppger fel värden/COP.

SCOP som uppger en genomsnittlig effektivitet under året är också lite lurigt då man måste kolla vid vilken ort genomsnitts temperaturen är vid och bara för att SCOP är högt behöver den maskinen kanske inte vara rätt för en fastighet då den kanske är för klen när det är kallt och den behöver annan kanske dyr tillskottsvärme.
Men det är en annan femma och hör egentligen inte ihop med frågan.
« Senast ändrad: 23 januari 2017, 08:17:08 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja du har nog blandat ihop det hela lite tror jag, visserligen så klassar man in pumparna efter sin nominella effekt när man sätter COP-värdet på pumparna vilket gör att cop-värdena kan se lite olika ut beroende på de olika storlekarna av samma fabrikat av pumpar, men detta har ingen avgörande betydelse alls i det här fallet när vi pratar lägsta specficerade värmeavgivning kontra lägsta ineffekt på pumparna. Detta eftersom uppgivet COP-värde oftast är som allra högst och stämmer bäst när pumparna går på låg eller lägsta värmeeffekt och därmed lägsta ineffekt, COP-värdet sjunker eller minskar sedan succesivt med ökad värmeeffekt och eller med sjunkande utetemperatur.
Så högsta COP-värde får man oftast vid lägsta värmeavgivning på pumparna, och mätningen/framtagningen av COP-värdet görs alltid vid +7ºC ute och +20ºC inne utan någon hänsyn till avfrostningar, och kort och konsist så beräknas COP genom att man dividerar avgiven effekt med tillförd effekt.
Hela detta inlägg är helt felaktigt och mycket vilseledande. TS Comfort har rätt. COP mäts alltid vid nominell effekt och 7/20C. Är effekten högre eller lägre så förändras COP i någon riktning. Vid lägsta resp.högsta effekt så faller COP vanligtvis p.g.a sämre verkningsgrad på inverter/kompressor. (tänk vridmoment i bilar)
Jag rek. Karis att läsa på mer om detta innan fler uttalanden i ämnet görs.
Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sant är väl iofs att man kan förvänta sig högre COP vid låga effekter, även om COP kanske inte är som allra högst just vid mineffekt.
Det finns i alla fall ingen värmepump som ökar COP när man går över den nominella effekten, inte så vitt jag kunnat läsa mig till i alla fall, och då är det rimligt att anta att COP ökar om/när man sänker effekten under den nominella.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sant är väl iofs att man kan förvänta sig högre COP vid låga effekter, även om COP kanske inte är som allra högst just vid mineffekt.
Det finns i alla fall ingen värmepump som ökar COP när man går över den nominella effekten, inte så vitt jag kunnat läsa mig till i alla fall, och då är det rimligt att anta att COP ökar om/när man sänker effekten under den nominella.

Det finns många faktorer som påverkar. Bl.a fläktar som har I stort sett konstant förbrukning oavsett avgiven effekt. Det påverkar COP negativt när du går ner I effekt.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Visst, men som ett exempel så redovisade cocacola härmodagen att Thermias inverterkompressor (bergvärme) hade över 8 i COP på en av de lägre växlarna när han körde värdena i sitt program.
Nu är det ju INNAN drivströmmarna för pumpar/fläktar är borträknade, men i brist på bevisande effekt och COP-kurvor från (er) tillverkare väljer jag ändå att tro att COP inte är som högst jut vid "nominell effekt" utan att den är högre vid lägre effekter, dock inte sagt att den är som högst vid mineffekten, för det tror jag inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu tycker jag kanske att Coca colas angivelser inte har någonting med denna diskussion att göra, speciellt som aggregaten på en BV procentuellt är mycket mindre än I en luft/luft av total effekt.

Skall vi prata luftvärmepumpar så har du detta scenario på en VZ9SKE:
Mineffekt (600/140=COP 4,28) Nominell effekt (3600/640= COP 5,62) Max effekt: (7900/2720=COP 2,9)

Det jag vill få fram är att det är fel att kategoriskt påstå någonting som inte stammer och påstå att så är fallet.
Jag utgår från att det är det som är syftet med ett forum: att medlemmar skall ge varandra riktiga råd som bygger på fakta, annars finns det en chans att det fattas beslut som blir felaktiga.

/D


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Håller med, och jag har också varit noga med att säga att man troligen inte har max COP vid min effekt.
Men att det är troligt att den värmepump du hänvisar till har högre COP vid 1500 W uteffekt än vid nominell uteffekt.
UtifrÃ¥n vad du skrev tidigare kunde man fÃ¥ uppfattningen att max COP lÃ¥g vid nominell effektangivelse, och det tror jag inte pÃ¥ förrns jag ser grafer över COP/effekt i hela effektomrÃ¥det som bevisar detta.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det var ett väldigt liv det blev av den här trÃ¥den, antagligen pga att TS Comfort har en förmÃ¥ga att krÃ¥ngla till allting, man kan nästan tro att han är företagare. 
Jag trodde att jag hade varit rätt tydlig men så ändå inte verkar det som, så jag tar det en gång till för säkerhets skull.
Man klassar alltså in pumparna efter deras resp nominella effekter när man mäter/sätter COP-värdet på de resp pumparna. Detta innebär att man då givetvis mäter pumpens uppgivna och avgivna nominella värmeeffekt och dividerar denna samtidigt med pumpens ineffekt, och då får man fram det s.k COP-värdet. Dessa mätningar utförs alltid vid +7ºC ute och +20ºC inne utan någon hänsyn till pumparnas avfrostningar.
Och varför har man bestämt att alla pumpar skall mätas vid just sitt nominella värde, jo för att det är väl då kanske det mest rättvisande resultatet kommer fram för pumparna, och dessutom mäts det på precis samma sätt för alla pumpar.
Skulle man mäta COP-värdet vid högre värmeeffekter än det nominella på pumparna så får man ett lägre/sämre COP-värde, och skulle man mäta vid lägre värmeeffekter än det nominella så skulle man få ett högre/bättre COP-värde på pumparna.
Sen som Rickard säger här så är det inte säkert att det bästa COP-värdet är vid den allra lägsta värmeeffekten, och vid extremt låg värmeavgivning så kan jag instämma i att det blir svårt att innehålla uppgivet COP men i de vanliga pumparnas lägsta värmeavgivningar av idag så innehåller man oftast uppgivet COP-värde och väl det.
För att ta ett exempel för att påvisa vad jag säger: Den gamla Toshiba Polar RAS-10PAVP-ND som kunde gå ned till en så extremt låg värmeavgivning som 300 watt och till en lägsta ineffekt på 70 watt vilket ger ett COP på 4,28, i just detta extrema fall så innehålls då inte uppgivet COP-värde vid pumpens allra lägsta värmeavgivning, men redan vid 100 watts ineffekt ocH 20% kompressodrift så hamnade COP-värdet på 6,0.
Den pumpen om jag minns rätt hade en uppgiven maxeffekt på 5,8 kw och en uppgiven nominell effekt på 3,0 kw och ett fastställt COP-värde på 5,35. Jag bifogar lite uppgifter över den pumpens dellastsiffror som visar att man med lägre värmeavgivningar mkt väl kan få högre COP-värden vid lägre värmeavgivning, idet här fallet t.ex uppåt 6,66 ifh till fastställda 5,35.

                       +7C           Load(%
                                       100     90       80      70       60      50       40     30    20    10
                               Q:    3000  2700   2400   2100    1800  1500    1200   900  600  300
                              W:     560    480     410     340      280    230     180   140  100   70
                           COP:     5,35  5,62    5,85    6,17     6,42   6,52    6,66   6,42  6,0  4,28

Sen när det gäller trådskaparen knauer så tror jag inte att han bryr sig så mkt om hur det här COP-värdet tas fram exakt på pumparna utan hans fråga var ju att han ville ha en pump med låg värmeavgivning, och vi resonerade då om Fujitsus uppgivna siffror om lägsta värmeagivning kontra uppgivna siffror om lägsta ineffekt.
Där framhärdar jag att FG Nordic har varit väldigt slarviga med sina resp uppgivna siffror i specarna, det finns inte en chans att deras Fujitsu 09 LM Slim som har ett COP-värde pÃ¥ 4,38 och en uppgiven min värmeeffekt pÃ¥ 500 watt vid en samtidig min ineffekt pÃ¥ 250 watt, det skulle isf innebära ett COP pÃ¥ 2,0 vid sin lägsta värmeavgivning. F.ö sÃ¥ redovisas samma min ineffekt pÃ¥ 250 watt pÃ¥ alla deras 3 pumpar här oavsett vilken lägsta värmeavgivning de har, vilket är helt otroligt och rent felaktigt naturligtvis. 
http://www.fgnordic.se/media/80240/asyg09-14lm_140925.pdf

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
DÃ¥ fÃ¥r jag be om ursäkt om jag krÃ¥nglat till det för trÃ¥dskaparen och hoppas han kommer fram till ett beslut som fungerar ekonomiskt och komfortmässigt  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det finns inget att be om ursäkt för TS-Comfort! Jag är mkt tacksam över all den input jag har fått tummenupp.
När man får ta del av olika personers infallsvinklar kring en fråga så kan man till slut fatta ett beslut som man
är nöjd med. Diskussionen kring COP har varit bra och jag har nu lärt mig hur COP definieras. Jag reagerade
starkt på att Fujitsupumpen vid lägsta effekt 0.5 kW förbrukade 0.25 kW (enligt deras officiella hemsida,
vilket uppenbarligen är felaktigt).

Det lutar åt en Panasonic CZ9SKE då den verkar ge mig mest för pengarna i mitt specifika fall. Dessvärre
verkar vissa installatörer i Göteborgsområdet debitera 8900SEK (utan ROT, jag kan ej få ROT då fastigheten är 3
år gammal) för installation av nämnda pump vilket ger mig 5 års totalgaranti. Alternativt har man en mer human
installationskostnad fast väsentligt dyrare pris på pumpen. Får leta vidare, men ej beredd att betala en premie som
utgör 36% av VPs inköpspris för att få ytterligare 3 års totalgaranti. Eller är man dumsnål? JAg tycker ju att en VP
idag borde klara 5 år innan problem uppstår. Fast man kan ju ha otur...
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Pris och längden på garantin får man jämföra så prisskillnaden blir berättigad.
Brukar inte skilja så mycket nuförtiden mot nätföretagen som det gjorde förr.
GÃ¥r inget sönder inom 5Ã¥r sÃ¥ är det bortkastade pengar att köpa med 5Ã¥rs garanti  ;)

Nettovärmepumpar ligger i Göteborg och tror dom säljer Panasonic  sÃ¥ kolla med dom vad dom har att erbjuda.
Dom kanske vid hembesök har alternativ du inte tänkt på eller någon kampanj på motsvarande effekt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det lutar åt en Panasonic CZ9SKE då den verkar ge mig mest för pengarna i mitt specifika fall. Dessvärre
verkar vissa installatörer i Göteborgsområdet debitera 8900SEK (utan ROT, jag kan ej få ROT då fastigheten är 3
år gammal) för installation av nämnda pump vilket ger mig 5 års totalgaranti. Alternativt har man en mer human
installationskostnad fast väsentligt dyrare pris på pumpen. Får leta vidare, men ej beredd att betala en premie som
utgör 36% av VPs inköpspris för att få ytterligare 3 års totalgaranti. Eller är man dumsnål? JAg tycker ju att en VP
idag borde klara 5 år innan problem uppstår. Fast man kan ju ha otur...
Ja det är väl bara att gratulera då om du har bestämt dig för en Panasonicpump, ett tips annars skulle väl vara att det räcker väl med en lite mindre pump i den lilla stugan, typ en Mitsubishi SF25, såg att Hallbäcks hade ett rätt bra pris på den pumpen.
http://www.pricerunner.se/pl/693-3104705/Vaermepumpar/Mitsubishi-Electric-MSZ-SF25VEH-priser
https://mitsubishivillavarme.se/wp-content/uploads/sites/2/2015/08/PRODUCT-BROCHURE-MSZ-SF-2015-07.pdf
Ett andra tips är väl om du inte kommer ned i vettigt pris på installationen är att du tar kontakt med någon installatör/kyltekniker och kommer överens med denne att du skruvar upp innerdel och utedel själv inkl ev håltagning mm och att vederbörande sedan kommer ut till dig och drar rören och vaccumsuger pumpen ordentligt, brukar man kunna få för runt ett par tusenlappar inkl rör.
Ett tredje tips till dig och ev andra, som jag dessutom försökte förklara för bl.a TS Comfort m.fl, men som jag tydligen inte lyckades med riktigt. Det är att man kan mkt väl om man är osäker på eller om t.ex inte uppgiften finns med på någon spec över lägsta ineffekt på pumpar, eller om man misstänker att den inte stämmer ev, så kan man istället ta uppgiven lägsta värmeeffekt på resp pump och dividera den med pumpens uppgivna COP-värde, då får man en ganska bra uppfattning om pumpens lägsta ineffekt.
Så t.ex den här pumpen Fujitsu 09 LM Slim som vi bl.a pratade om i tidigare inlägg som har ett COP-värde på 4,38 och en uppgiven lägsta värmeeffekt på 500 watt så innebär detta att den bör ha en lägsta ineffekt på runt ca 114 watt innan den går i off-läge och inte 250 watt som specen säger. För säkerhets skull så kan man räkna med lite både plus och minus ca 4-5 % på den uträknade summan eftersom det kan variera lite grann åt båda håll, dvs i det här fallet då allt mellan ca 108-120 watt i min ineffekt på den pumpmodellen.
« Senast ändrad: 24 januari 2017, 21:39:16 av Karis »

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för tipset Karis! Inköp av VP kommer troligtvis ej att ske förrän mitten av Mars (drar elen just nu)
och valet av VP är ej hugget i sten. Jag är den personlighetstypen med beslutsångest, men när jag väl köpt
så släpper jag det...

Vad gäller Mitsubishi SF25 så är dess tekniska specifikationer väldigt snarlika Panasonic CZ9SKE.
Panasonic pumpen är också "liten". På papperet verkar Panasonic pumpen ngt vassare: ger värme
ner till -25C (Mitsub. -20C) vilket kanske förklaras av R32 köldmedium hos Panasoinic, dessutom är lägsta
värmeeffekten 0.85 kW på Panasonic (Mitsub. 1kW). Bägge maskinerna har nätta inomhusdelar.
Fujitsu Slim finns fortfarande i bakhuvudet. Lite för dyr men håller ögonen öppna för kampanjpris.

Intressant tips kring installationsalternativet tummenupp. Jag har faktsikt redan förberett med håltagning.
FÃ¥r se om nÃ¥gon nappar.  Ser dock att tex Polarpumpen endast ger "materialgaranti" om de inte ansvarar för
installationen, annars ger man "totalgaranti". De definierar vad som avses med "totalgaranti" men de nämner
inte vad "mterialgaranti" betyder.
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja jag noterade också att lägsta värmeeffekt på Mitsu-pumpen är 1000 watt, men jag skulle nästan tro att det här värdet just 1000 watt i lägsta värmeavgivning har blivit en standardsiffra för mitsubishis pumpar för det står det på varenda pumpmodell hos dem, inte så spec noga med sina specade siffror de heller verkar det som.

Ytterligare ett tips är att du kan välja och köpa en Samsungpump på Elgiganten, förslagsvis den billigaste varianten de har Samsung Smart 9.
http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-luftkonditionering/SMART9/samsung-smart-9-luftvarmepump-smart9
http://www.samsung.com/se/consumer/home-appliances/air-conditioners/wall-mount/AR09FSFKBWTNEE
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2660335
De tar 9990 kr för den normalt och ibland har de lite drivepris på sina olika pumpar. Samsungs pumpar har rätt mkt finesser såsom t.ex inbyggd WiFi så att man bara laddar ned deras app till sin smarttelefon eller surfplatta som du sedan kan manövrera pumpen ifrån vart du än befinner dig, den har valfri tempinställning allt mellan +8-30 grader mm mm. Den har 5 års helgaranti från Samsung Sverige som innefattar delar inkl hela pumpen + arbete. Du behöver inte köpa installationen av dem utan bara pumpen om du så vill och skruva upp innerdel och utedel själv som jag nämnde tidigare, och därefter anlita en installatör/kyltekniker som kommer och hjälper dig att dra rören och vaccumsuga pumpen ordentligt. Har du en installatör/kyltekniker ev på gång så säger du bara det till dem när du köper pumpen, de har inga villkor på att du måste köpa installationen hos dem i samband med pumpköp utan du har all rätt att ordna med en egen installatör om du så önskar.
« Senast ändrad: 25 januari 2017, 00:46:49 av Karis »

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå,
Jag försöker få liv i denna tråd istället för att starta en ny.

Vi har snart ett attefall färdigt och det ska med största sannolikhet in en LL-pump.

Vilken pump gör jobbet så billigt som möjligt? Wifi-styrning är ett trevligt plus och så billigt som vår HZ25RKE kylde så vill jag nog ha R32 för att kyla billigt.

26kvm med loft.

Funderade på golvvärme endast men insåg att kyla på sommaren kommer vara ett måste för att orka sova där.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
du får nog väldigt väldigt svårt att hitta en pump i europa utan R32.
R32 är inte billigare att köra utan det bara är billigt att kyla oavsett gas.
har du panasonic tidigare så köp en på bauhaus de är billiga och till för mindre volymer

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bauhaus billigaste kostar 5995 på erbjudande och vi har nytt hus så inget rot. Installerat och klart landar på 12 000 tror jag.

Fick erbjudande av en leverantör på en Gree Lomo 35 - 14995 installerat och klart utan rot. Kändes vettigt? Lägger gärna 2000kr mer på ett känt märke.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Storlek "35" låter stort för ett Attefallshus. Tror "25" passar bättre och är aningen billigare. Bl.a. Toshiba har låg modeller med låg min effekt vad jag minns.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bauhaus billigaste kostar 5995 på erbjudande och vi har nytt hus så inget rot. Installerat och klart landar på 12 000 tror jag.

Fick erbjudande av en leverantör på en Gree Lomo 35 - 14995 installerat och klart utan rot. Kändes vettigt? Lägger gärna 2000kr mer på ett känt märke.
GREE välkänt? eller ökänt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Citat """""""Installerat och klart landar pÃ¥ 12 000 tror jag  """"". Det blir ca 7000 för att koppla in den, är i bra överkant och betyder en hel dags arbete. Saltat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
7000 kr är nog ett rätt normalt påslag för de flesta inställatörer, säkert många som tar ännu mer, upp till 10 000 är nog inte ovanligt.
I de flesta fall innefattar det då påslaget både på maskin och jobb, men behovet av ersättning/timme minskar ju inte för att kunden kommer med maskinen själv?

Kan väl än en gång dra skälen till varför det behövs sådana påslag.

Bil, telefon, kontors och lagerlokaler, administrativ personal, kostnader för maskiner, certifikat, årliga kröningar av våg, mätinstrument, mm, mm, sjukdom, barnledigt, dagar (veckor?) utan inbokade jobb, moms, arbetsigareavgift, löner, tjänstepension, ersättningar till FORA och andra försäkringar, el, tele, vatten, avlopp, revision, arbetskläder, inställt på grund av för sträng kyla - ja listan kan göras lång och det är nog svårt att förstå för både allmänhet och anställda vilka kostnader som följer med att driva företag i Sverige.
Av de 7000 kronorna blir det nog inte många kronor över i vinst i bolaget när allt är betalt.

2 installationer/dag ger dock klirr i kassan, men jag skulle inte vilja mötas av en installatör som installerade 2 maskiner/dagar 5 dar i veckan - om det skall hinnas på 8 timmar så kommer det från tid till annan att innebära att genvägar tas.
Enligt min erfarenhet tar det 3-6 timmar att installera en maskin beroende på hur krångligt det är - till detta kommer raster och restid - bara räkna själv hur många timmar det tar.
När sonen gör 2 installationer pÃ¥ en dag blir det som regel övertid - i vÃ¥rt fall är resultatet prioriterat, men för en vanlig anställd pÃ¥ en större kylfirma sÃ¥ gissar jag att 8 timmars arbetsdag är prioriterad.  dontknow
« Senast ändrad: 18 augusti 2021, 07:23:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
installation i ett attefallshus bör gå att göra på under 2h utan att fuska, el kan tillkomma!
max 2.000.- i material och 2.000.- 3.000.- i arbete/resa

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det går göra för 3000 kr, det är nåt helt annat än att det faktiskt går hitta någon som säljer tjänsten för de pengarna.
Samma sak gäller service på en bil, det borde gå göra på under en timme och kosta ca 2500 kr inklusive material - men kan man köpa tjänsten någonstans för de pengarna?
Jag vet att det finns firmor som säljer sina tjänster för under 5000 kr, men det är ju som regel ingen seriös aktör som gör det.
Det är vad jag tycker, andra får tycka vad de vill.
Det kan möjligen gå om man är fullbokad året om, vilket jag tror att väldigt få är.

Vi tar 5000 efter ROT för installation där kunden själv tillhandahåller maskinen, strax över 7000 kr alltså.
Jag tycker inte att vi saltar räkningarna, men visst, om vi verkade på en ort med obegränsad efterfrågan så vi gjorde två installationer varje dag skulle vi kanske kunna klara oss på mindre.

En annan sak är ju att man alltid riskerar att en lågprismaskin inte fungerar som kunden tänkt sig, och då kan man bli "anklagad" för att ha gjort ett dåligt jobb - tänker till exempel på killen i Spanien som satt in några maskiner av okänt fabrikat som där avrinningen av kondensvatten inte fungerade, anslutna till samma avlopp som tidigare maskiner varit anslutna till.
En installation innebär ju inte bara att ta höjd för material och timkostnad, utan också (oftast) ett hembesök, offert, och garanti på jobbet, samt som sagt, att man kan bli påringd oavsett vilka fel det är på maskinen i flera år.
Och så vill man ju att det skall bli lite vinst också, annars kan man lika gärna vara anställd och slippa bry sig om alla krav hit och dit.
Kan väl tillägga att vi sålt installationer av befintliga maskiner billigare också, men då oftast till kompisar, eller om vi fått sälja en egen maskin OCKSÅ till samma kund, så det blir två installationer på samma dag.
« Senast ändrad: 19 augusti 2021, 08:41:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
finns ingen anledning till att hugga upp sig bara för att man kan!
Jag tar alltid faktisk tid och materiel
lätt gör man 3 sommarstugor samma dag i samma område utan shortcuts.
medans ett permanenthus kan ta mer än 6h.

Självklart tillhör man inte kollektivet utan jobbar när det finns jobb, aldrig 8h arbetsdag men ofta 4h-timmars eller 16h dito. brukar klämma in lediga måndagar oxå, samt tidiga fredagar.
övertid och ob kan man fet glömma.
inga fackliga förhandlingar, ingen sjukfrånvaro, inga vabbar, inga föräldradagar, ingen telefonist inga gnälliga anställda, livet leker!
alla omkostnader täcks av timlönen.
här runt om kring får man inga installationer om man ligger på +7.000.-

Iofs kanske man har för billig timpenning om man jämför med volvoverkstaden som ligger på minst 1600.- och då behöver de inte ens köra ut!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, vi är ocksÃ¥ lite billigare om vi kan montera 2 pumpar pÃ¥ en dag, men det är sällan här uppe i utmarkerna. (IgÃ¥r gav jag pris 3000 kr för flytt av en värmepump frÃ¥n hus till garage, om vi fick sälja en ny till huset, sÃ¥ jag är inte omöjligt alls.  ;) )
Ã… andra sidan, tog vi bara 3000 för installationerna skulle vi nog ha mer jobb än vi hann med, men jag har svÃ¥rt att se vitsen att arbeta dubbelt sÃ¥ mycket för samma pengar.  dontknow
De större firmorna, med anställda, administrativ personal och stora lokaler, nya leasingbilar, mm, mm behöver ha minst 7000 pÃ¥ en försäljning/installation - det sätter ju liksom marknadspriset, sÃ¥ att sänka priserna bara för att man är "liten" slÃ¥r ju undan fötterna pÃ¥ en själv som jag ser det.  dontknow
Vi förlorar säkert ett antal kunder, men har ju även andra arbestuppgifter och intäktsströmmar som gör att vi kan arbeta med annat om vi har en lugn period när det gäller installationer.

Vi kan ju också säga att vi bara tar för tid och material om vi kan göra vinst på maskinen, men det är ju mer en lek med siffror än "sanningen".
« Senast ändrad: 21 augusti 2021, 12:13:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag betalade nyss 6000- till Inselo för komplett installation....av en Samsung, som jag hade köpt hos Elgiganten.

Ej ROT avdrag.
« Senast ändrad: 21 augusti 2021, 16:45:23 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Stora gÃ¥tan är varför en Samsung och varför Elgiganten  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
mina hyresgäster svettades och jag ville ha ett snabbt köp

.....troligen får jag ångra köpet...... :'(
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kanske fungerar bättre om det bara är kyldrift dÃ¥ jag inte kan pÃ¥stÃ¥ att dom är felfria som värmepumpar  ;)

Felanmäla en vp till Elgiganten verkar vara ett lotteri enligt kunder där vi varit och felsökt.
Men dom kanske skärpt till sig med lite tur  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vi har monterat några värmepumpar åt Elgiganten, samma pris som för alla andra - och det har än så länge fungerat bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Dom som kontaktat oss när dom haft problem och använt annan installatör än vad felgiganten använder har fått besked om att det troligen är installationsfel och att kunden får ta hem en kylmontör för felsökning.
Senaste gången fyllde jag i skaderapport som kunden skickade in och det tog en evighet och tydligen mycket trassel innan han fick reservdelen som dom tyckte att han själv skulle ordna företag som utförde arbetet.
Enkelt sätt att alltid skylla på kylmontören för att slippa kolla själva, varit med om samma procedur när kunder handlat via postorderfirmor.

Bättre att inte montera Ã¥t nÃ¥gon annan än sig själv sÃ¥ man slipper hamna i kläm vid eventuella problem  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stora gÃ¥tan är varför en Samsung och varför Elgiganten  Sc:,h
Ja eller hur ställde mig den frågan oxå

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske fungerar bättre om det bara är kyldrift dÃ¥ jag inte kan pÃ¥stÃ¥ att dom är felfria som värmepumpar  ;)

Felanmäla en vp till Elgiganten verkar vara ett lotteri enligt kunder där vi varit och felsökt.
Men dom kanske skärpt till sig med lite tur  tummenupp
att felanmäla till felgiganten är minst sagt ett lotteri extremt mycket bök och kunden sitter i mellan, kan få vänta i månader. men det blir väl så när de säljer uddagrejjer och det inte finns någon organisation bakom

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!