Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av L/L värmepump till Attefallshus - min effekt en viktig parameter?  (läst 12232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

snart är Attefallshuset klart och jag funderar på att låta en luft-luft värmepump stå för uppvärmningen.
A-huset finns i Göteborgsområdet. De senaste 4 vintrarna har varit milda och temperaturen nov-feb
brukarb pendla mellan -5C och +5C. Enstaka köldknäppar förekommer men sällan kallare än -15C.
Huset har en öppen planlösning samt en 2.5m2 toalett (elgolvvärme i toalett). Boyta exklusive toalett
ca 20m2. Väggisolering: (95+45)mm glassull. Takisolering (195+45)mm glassull. Taket öppet till nock.
2st 90x110 cm fönster, 2st 45x140 cm fönster samt ett 45x45cm fönster (samtliga 3-glas). En dörr
utan fönster. Huset är byggt på betongplatta med 200mm cellplastisolering. Ventilering: badrumsfläkt samt
en Blauberg mini-FTX (https://www.soliduct.se/vento-expert-a50-1-w/p-3279.htm).

Jag äri valetoch kvalet mellan följande två värmepumpar: Panasonic NZ9SKE. Minsta effekt den kan ge är 0.85kW.
Ett alternativ är Toshiba Polar 25 Supreme och den kan ge en minsta effekt på 0.45 kW. JAg har
ingen aning om vilken värmeeffekt som A-huset kräver vid olika utomhustemperaturer. Det jag är rädd
för är att jag inte vill ha en pump som fungerar som en on/off eftersom volymen luft som ska
värmas upp är liten. Någon som mellan tumme och pekfinger kan estimera vilken värmeeffekt som kommer
att krävas för att värma upp A-huset under vintern?

Till sist: när jag läser om Mitsibishi EF25VEH ZEN 420 så står det att den kan ge "ventilation av befintlig luft".
Någon som vet principen bakom detta, har den maskinen även en"FTX funktion" inbyggd i sig?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Du behöver ca 2kW vid -15,  jämför med liknande attefallare häromkring där det i och för sig är nÃ¥got kallare och utan ftx
Om man sedan bor i huset med alla dom små värmekällor som blir då så blir Effektbehovet mindre.
Svårt att räkna hem en luftvärmepump egentligen men dom flesta installerar för att få kylfunktionen sommartid som bonus.
On/off kommer dom flesta gå mycket och speciellt Vår/höst.

NZ9SKE lär vara betydligt billigare,  kolla bara sÃ¥ du fÃ¥r 5 Ã¥rs garanti dÃ¥ flera nätförsäljare bara har 2Ã¥rs garanti.
EF25 har ingen ventilationsfunktion, vem skriver att den har det?

I ett sådant hus gäller det att innerdelen har ett behagligt ljud då man nästan alltid är nära den och du bör komplettera utedelen med Stålfjäderdämpare om du inte har den på markstativ för att minska risken för stomljud.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja tyvärr finns det inte många pumpar att välja bland på marknaden om man vill ha en pump som klarar att gå ned till en låg värmeavgivning utan att gå i off-läge i onödan. De flesta fabrikat går som lägst ned till mellan ca 800-900 watt och sedan allt där i mellan upp till ca 1700 watt. Men några fabrikat och modeller som jag kommer på just nu är förutom Toshiba Polar 2 Supreme som har en effekt mellan 0,45 - 6,3 kw, FUJITSU 09 LM SLIM som ligger mellan 0,5 - 5,2 kw och Hitachi Premium Performance 35 som ligger mellan 0,5 - 6,6 kw.
https://kcc.se/wp-content/uploads/2016/07/shopdoc_pb_hitachi_a2a_swe150522_low_471.pdf
 

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svar. Via energimyndighetens hemsida kan man räkna ut hur mycket ett hus förbrukar i kWh. Minsta storlek på hus man kan välja är tyvärr 50m2 vilket gav
ett uppvärmningsbehov på 3900kWh/år (21C). Om vi antar halva uppvärmningsbehovet för A-hus blir uppvärmningsbehovet ca 2000 kWh/år.

a) Vet inte "normal" livsläng på en L/L VP men 10-15 år? Antar att många start/stop eventuellt förkortar livslängden. Hursomhelst, ROI är ju inte gynnsamt för en L/L VP installation,
speciellt inte om L/L VP måste bytas ut var 10-15:e år....

b) Alternativet vattenburen golvvärme med en 2kW elpanna (http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW) gÃ¥r loss pÃ¥ närmare 11kSEK. Sedan tillkommer fördelare till elpanna pÃ¥ 1kSEK. Behövs väl infällt skÃ¥p. Pex rör + isoleringsskivor + shunt(?). Tillkommer Installationskostnad. Med andra ord dyrare än en behändig L/L VP.... 

c) Alternativet oljefyllda radiatorer är det mest ekonomiska alternativet. Stor nackdel med detta alternativ är att A-huset det blir svårmöblerat (redan svårmöblerat utan radiatorer).

d) Återstår eluppvärmd golvvärme. Inklusive isoleringsskivor och termostat blir kostnaden närmare 12kSEK för 2kW.

Hur man än vrider och vänder på sig så förblir rumpan därbak Sc:,h. Om ni inte får välja alternativ c) vad hade ni valt för uppvärmning?

TS-Comfort: här läste jag om att Mitsubishi L/L VP klarar ventilation av befintlig luft
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-ef25-vit
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag hade i första hand valt elektrisk golvvärme (med vattenburen blir det frysrisk om man vill kallställa) och i andra hand vanliga elradiatorer - Inte oljefyllda, satsa på nån modell med bra termostat istället).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Lite skum text hos dom då jag bara skulle kalla att den fläktar befintlig värme och inte ventilation då den inte tillför någon frisk luft.

Är det " bara" för ekonomin så är en märkespump inte det mest ekonomiska då det är lång payoff tid, utan den stora fördelen är att man kan köra komfortkyla.
Sängen är ofta på något loftaktigt där det är som varmast och dom flesta vill inte ha det för varmt när man ska sova.

Skulle jag välja helt fritt utan att kostnaden spelar någon roll så skulle jag välja golvvärme och en ac :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja jag skulle utan tvekan välja en luftvärmepump med som du själv har pÃ¥pekat tidigare egenskapen av att kunna gÃ¥ ned till lÃ¥g effekt utan att gÃ¥ i off-läge i onödan. Det är inte  egentligen att innerdelsfläkten är igÃ¥ng som man störs sig pÃ¥ i första hand med en pump utan det är när den stoppar och startar ofta som man märker av och störs sig mest pÃ¥, dessutom kan man pÃ¥ en sÃ¥dan begränsad yta köra med en lite lägre fläkthastighet och ändÃ¥ ha en riktigt bra värmekomfort i stugan. Sen är det väl främst 2 saker som du skall fundera igenom noga och kalkylera pÃ¥, och det är dels anskaffnings och installationskostnaderna och dels driftskostnaderna.
När det gäller driftskostnaden så finns det väl inget egentligen som slår en effektiv luftvärmepump, du får ivf räkna med minst den dubbla driftkostnaden i kwh om du väljer golvvärme eller kanske ännu något högre, detta oavsett om du väljer vattenburen elpanna eller eluppvärmd golvvärme. Du kan väl räkna med att förbrukningen för en luftvärmepump kommer att ligga någonstans mellan ca 1000-1500 kwh/år om du har normal innetemp i stugan under hela året, och med golvvärme så får du säkert räkna med minst det dubbla eller mellan ca 3000-4000 kwh under samma förutsättningar. Dessutom har du med en luftvärmepump bonusen av att kunna köra lite AC vid ev behov.
När det gäller MITSUBISHI ELECTRIC EF25VEH ZEN 420 så gör de en rätt stor sak i reklamen över att de kan erbjuda ett antiallergent enzymfilter till innerdelen som fångar upp pollen, kvalster, damm mm vilket de då menar ventilerar befintlig inneluft. Inte märkvärdigare än att alla pumpars innerdelar ventilerar igenom inneluften i husen och att viss del av damm mm fastnar i filtren på innerdelarna.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har bestämt mig nu att det får bli en L/L-VP till Attefallshuset. Kan va skönt med kyla på sommaren samt billig driftskostnad på vinter.

Ingen lätt uppgift att välja L/L VP. StÃ¥r i valet och kvalet mellan nedanstÃ¥ende pumpar. Panasonic maskinerna  klarar min tillförd effekt pÃ¥ 0.85 kW med en förbrukning pÃ¥ 0.185kW (8900SEK) resp 0.17 kW (10400SEK). Fujitsu klarar en min effekt 0.5kW, dock är förbrukningen vid denna lÃ¥ga effekt hela 0.25kW.

Panasonic 10400 SEK: http://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/04%20SV%20A4%20NZQZ%2016%20010816%20FINAL.pdf
Panasonic 8900 SEK:
http://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/SV%20A4%20CZ%2016_LR.pdf
Fujitsu 10900 SEK:
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-09-lm-slim

Panasonic har nyligen släppt sina maskiner (nya R32 köldmediet) medan Fujitsu har några år på nacken. Polarpumpen ger endast 2 års garanti samt 5år på kompressor på Panasonic medan de ger 5års totalgaranti på Fujitsu.

Installationskostnad 5700SEK (utan rot) på samtliga maskiner. Jag lutar åt den billigaste Panasonic maskinen. Rätt eller fel får framtiden utvisa dontknow.... Om jag förstått det hela rätt så finns det installatörer som ger 5 års totalgaranti på Panasonic maskinerna?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Borde inte vara så svårt i dina trakter att köpa en Panasonic med den svenska 5 åriga totalgarantin via Panasonic.
Dyrt med reservdelar och eventuell arbetskostnad och prisskillnaden brukar inte bli så stor mot nätförsäljare och deras sämre garantier.
Är det Panasonic du letar efter  sÃ¥ borde det finnas en hel del "gamla" modeller som tex NE9PKE till relativt lÃ¥ga priser.
Bauhaus och elgiganten har ibland lite partier av dessa, men kolla att du får den 5åriga garantin och en bra installatör till ett vettigt pris
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har bestämt mig nu att det får bli en L/L-VP till Attefallshuset. Kan va skönt med kyla på sommaren samt billig driftskostnad på vinter.

Ingen lätt uppgift att välja L/L VP. StÃ¥r i valet och kvalet mellan nedanstÃ¥ende pumpar. Panasonic maskinerna  klarar min tillförd effekt pÃ¥ 0.85 kW med en förbrukning pÃ¥ 0.185kW (8900SEK) resp 0.17 kW (10400SEK). Fujitsu klarar en min effekt 0.5kW, dock är förbrukningen vid denna lÃ¥ga effekt hela 0.25kW.
Ja du skall nog inte ta allt för allvarligt på polarpumpens specade uppgifter om Fujitsupumpen eftersom de inte alltid stämmer med verkligheten och de blandar ibland ihop siffrorna i de olika specarna, om du kollar på specen för den större pumpmodellen i samma serie (Fujitsu 12 LM Slim) så ser du kanske att den pumpen har en mineffekt på 900 watt och även på den pumpen anges 0,25 kw som lägsta ineffekt. Eftersom den pumpen har en mineffekt på 900 watt och ett COP-värde på 4,04 så stämmer den uppgivna siffran lite bättre ivf för den pumpen eftersom detta skulle nnebära att den går ned till ca 223 watt innan den går i off-läge.
Den pumpen som du talade om från början här Fujitsu 09 LM Slim har ett COP-värde på 4,38, om den pumpen har en mineffekt på 500 watt så innebär det att den pumpen går ned till ca 110-114 watt som lägst innan den går i off-läge och inte till de 250 watt som de felaktigt uppger i specen för den här pumpen.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Karis: jag trodde först som du men Fujitsus officiella produktblad bekräftar Polarpumpens uppgifter (aktuell VP första kolumnen):
http://www.fgnordic.se/media/80240/asyg09-14lm_140925.pdf
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja se där ja, redan helt fel från FG Nordic alltså, ja de har väl bara försökt att göra det bekvämt för sig genom att samordna siffrorna i specarna. Men så där kan man inte bära sig åt och leka med siffrorna om man vill vara en seriös aktör i pumpbranchen för då kan man inte lita på några uppgifter alls, och då är det frågan om vilseledande marknadsföring isf. Man uppger bland annat högsta och lägsta värmeeffekt på pumparna och vanligtvis högsta och lägsta effektförbrukning inkl pumparnas cop-värde, dessa värden gäller då vid en utetemp på +7 grader och en samtidig innetemp på +20 grader, sen kan man bara att räkna om det hela stämmer. Lägsta uppgivna värmeeffekt delat med pumpens cop-värde ger då uppgiften om lägsta ineffekten innan off-läge, detta gäller för alla pumpar så vitt jag vet.
Om du kollar på den största pumpen där ASYG14LMCB så har den en mineffekt på 1,1 kw och minsta ineffekten är också satt till 0,25 kw, rena skämtet naturligtvis eftersom den pumpen har ett copvärde på 3,46 vilket i verkligheten skulle ge ca 318 watt i minsta ineffekt på den pumpen.
Kollar du på Fujitsu 24 LF hos polarpumpen som har en mineffekt på 900 watt och uppgiven minsta ineffekt på 280 watt så stämmer inte detta heller eftersom den pumpen har ett cop-värde på 3,61 vilket skulle ge en minsta ineffekt på ca 249-250 watt, så där har de räknat fel åt andra hållet istället. :-\

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
COP som anges om det inte står något annat är vid nominell effekt vid +7 ute, nominell effekt står oftast inom parentes på produktbladet.
Tittar man på utedelens märkskylt så står där hur mycket den drar vid nominell effekt och det står även den nominella effekten och av detta så får man fram COP vid denna testkörning.
Det är alltså inte minsta eller högsta avgivna effekt eller minsta eller högsta upptagna effekt.
Framgår vid både kyl och värmedrift. ( om det inte har skett några förändringar sedan jag kollade)

Kanske förklarar som en påse nötter men hoppas någon förstod :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja du har nog blandat ihop det hela lite tror jag, visserligen så klassar man in pumparna efter sin nominella effekt när man sätter COP-värdet på pumparna vilket gör att cop-värdena kan se lite olika ut beroende på de olika storlekarna av samma fabrikat av pumpar, men detta har ingen avgörande betydelse alls i det här fallet när vi pratar lägsta specficerade värmeavgivning kontra lägsta ineffekt på pumparna. Detta eftersom uppgivet COP-värde oftast är som allra högst och stämmer bäst när pumparna går på låg eller lägsta värmeeffekt och därmed lägsta ineffekt, COP-värdet sjunker eller minskar sedan succesivt med ökad värmeeffekt och eller med sjunkande utetemperatur.
Så högsta COP-värde får man oftast vid lägsta värmeavgivning på pumparna, och mätningen/framtagningen av COP-värdet görs alltid vid +7ºC ute och +20ºC inne utan någon hänsyn till avfrostningar, och kort och konsist så beräknas COP genom att man dividerar avgiven effekt med tillförd effekt.
« Senast ändrad: 22 januari 2017, 22:54:31 av Karis »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Dom uppgifter/COP man ser på produktblad är som regel vid nominell körning och det var bara ett inlägg om varför du tyckte distributörerna hade fel uppgifter.

Kika på din utedel så står det troligen vilken upptagen effekt och vilken avgiven effekt det är och på det är det beräknat COP som även står i produktblad.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!