Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?  (läst 5827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

patapatrik

  • Gäst
patapatrik
Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« skrivet: 27 december 2016, 11:35:56 »
Hej
Vi gick in på Elgiganten med syfte att köpa en Samsung smart 9. Vi kom ut med en Panasonic Ae9kpe istället. Säljaren ville bli av med den och sänkte den från 14990 kr till 8990 kr. Fick också med en Airpatrol för 1200 kr istället för 2900 kr.

Hon hade också en Electrolux Värmepump EXH09RLEW för 5990 kr som fick vara med i jämförelsen.

Jag har googlat och googlat men för mig är pumparna en jävla djungel som jag inte riktigt finner mig i.

Pumpen ska sitta i en sommarstuga som är 42 kvm, hyfsat otät stuga byggd 1947. Planlösningen är inte öppen, utan små rum med dörrar (som nästan alltid är öppna iofs). Tanken är att värma huset när vi inte är där för att förebygga fukt och att huset mår bättre av det, helst vill vi värma utan stödvärme med element och liknande. Därför köpte vi en ganska stor pump. Och tankar på att bygga ut stugan finns i pipelinen.

Igår, efter 2 timmar på elgiganten kände jag mig säker på att vi gjort rätt val. Idag så försöker jag googla mig till om jag gjort rätt val, men blir inte riktigt klok på modellbeteckningen - om jag förstått det hela rätt så är ae9kpe samma pump som he9kpe? Samtidigt visar elgigantens spec ett lägre scop-värde på ae9kpe än vad jag hittar på he9kpe..

Egentligen så är det ljudnivån på utedelen på ae9kpe det som oroar mig mest - den är på 61 dB. Är det väldigt högt? Hur mycket kommer det höras in?

Har jag gjort ett bra val av pump? Total kostnad med extra försäkring, wifistyrning och installation kommer landa på 14500 kr.

Jag har fortfarande öppet köp i 30 dagar och kan ångra mig. Tacksam för alla åsikter och tankar jag kan få.

Mvh/ Patrik


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2016, 12:10:54 »
Det var inte denna du köpte? http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/element-och-uppvarmning/CE9PKE/panasonic-varmepump-ce9pke
Har provat googla och hittar i alla fall inte din beteckning alls...
Om det är den jag länkat till så har den lite lägre uteffekt (5.1 mot 6.0 kW på Samsung).
I övrigt vet jag inte så mycket om skillnaderna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2016, 12:28:55 »
Verkar vara en bra maskin.
En bra sak som Samsung har är att man kan köra fläkten även om den inte värmer, man kan alltså låta fläkten hjälpa till att sprida värme från t.ex. en braskamin även om värmepumpen själv inte producerar värme.
Många andra tillverkare har istället en funktion som drar ned fläktvarvtalet till minimum när kompressorn står still så att man inte skall uppleva luftdraget som ett kalldrag...
Vet inte om Panasonic har någon funktion för detta, men i övrigt är det säkert en bra maskin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

patapatrik

  • Gäst
patapatrik
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2016, 12:51:24 »
Vi valde panasonicen för att den hade högre scopvärde, högre kw-effekt, täckte fler kvm,  och för att den var mer beprövad än samsungen. Den sistnämnde kom ju ut pÃ¥ marknaden i somras, sÃ¥ ingen har gjort en hel vinter med den än. Det jag gillade med samsungen var framför allt att den hade inbyggt wifi där man via appen kunde styra flera funktioner, samt fÃ¥ notiser vid driftstopp och även läsa av förbrukningen.

51 dB på utedelen, Samsung kontra Panasonics 61 dB - är det en försumbar skillnad eller något jag kommer märka av? Är 61 väldigt högt för luftvärmepumpar eller lagom? (Har liksom ingen uppfattning alls)

Sen kom ju Electroluxen in som en bubblare, som reades ut för endast 5990 kr http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-luftkonditionering/EXH09RLEW/electrolux-varmepump-exh09rlew

Den sista är ju alltså 3000 kr billigare. Och jag blev rädd att jag var motsatsen till dumsnål när jag valde en dyrare pump som kanske är likvärdig egentligen. Alltså, jag lägger mer än gärna 3000 kr om jag vet att jag får en bättre pump som motsvarar behoven och kanske har högre kvalitet. Men, jag vet inte om jag bara valde bort den för att jag tyckte den var "för billig".

I jämförelsen ligger den någonstans mitt emellan samsungen och panasonicen. http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductCompare-Start?products=SMART9@store-elgigantenSE|EXH09RLEW@store-elgigantenSE|AE9PKE@store-elgigantenSE

Jag har ingen braskamin, däremot en öppen spis där jag eldar för trivsel och kråkor.

Om jag verkar förvirrad så beror det på att jag är det.

Tack för svar och tankar, det uppskattas enormt!

patapatrik

  • Gäst
patapatrik
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #5 skrivet: 27 december 2016, 12:56:27 »
Jo just det, en fråga till - värmeeffekt i kW är mycket högre på Panasonicen, innebär det högre elkostnader och mer effekt eller precis tvärtom, lägre kostnader?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2016, 15:30:39 »
AE9PKE är "samma" som HE9PKE.
Det som skiljer är nyansen på innerdelen.

Skillnad i ljudnivå kan även vara att dom är uppmätta på olika avstånd framför/under.

Electroluxen tillverkas numera av kinesiska Gree, tidigare var det Sharp som tillverkade och "samma" maskiner finns med olika namn.

En högre effekt på en bra inverterstyrd modell när det är kallt är en fördel då man annars behöver slå på elradiatorerna tidigare.
En elradiator har ett COP pÃ¥ ca 1.0 och en vettig luftvärmepump har ett COP pÃ¥ mer än 2.0 vid tex -15  SÃ¥ luftvärmepumpen är trotts -15 ute betydligt effektivare än elradiatorer.

AE9PKE / HE9PKE är en utgÃ¥ngen modell sÃ¥ därav fick du bra pris, kan dock vara skillnad pÃ¥ garantilängden beroende pÃ¥ om det är stormarknad, nätbutik eller en auktoriserad Ã¥terförsäljare frÃ¥n Panasonic,  därav en del prisskillnader.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Patapatrik

  • Gäst
Patapatrik
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #7 skrivet: 27 december 2016, 18:47:15 »
Tack Rickard och Ts comfort för svar.

Ts - du skriver att det är en utgången modell - är det en bra modell som fortf står sig eller börjar den bli utdaterad? Är det en bra pump? Ska jag stå nöjd eller kolla vidare?

Patapatrik

  • Gäst
Patapatrik
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #8 skrivet: 27 december 2016, 18:48:26 »
Just ja - fem års garanti fick jag.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #9 skrivet: 27 december 2016, 20:22:54 »
Inget fel på den pumpen, testad av SP och motsvarar tex Mitsubishi FH25VEHZ i effekt och effektivitet.

9000:- inkl moms med 5 års garanti låter som ett riktigt bra pris.
14990:- har dom nog knappast tagit någon gång men det är en annan femma ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

patapatrik

  • Gäst
patapatrik
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #10 skrivet: 30 december 2016, 09:05:11 »
Stort tack för era svar!

Blev nu uppringd av infocare som ska installera pumpen. De ville sälja på mig ett skyddande paket med PVC-rör á 780 kr. Det var en kostnad jag inte sett någon annanstans/räknat med. Är det nåt jag bör ta? Viktigt? Är det lika med alla installatörer, att det inte ingår?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #11 skrivet: 30 december 2016, 09:10:57 »
Aldrig hört talas om nåt sånt.
Menar han med det väggkanalerna utvändigt, eller är det nåt annat "PVC-rör" man menar?
I så fall var skulle det sitta, och vad skulle det göra?
Kan det ha varit för dräneringsvattnet från bottenplattan?
I en standardinstallation (som jag antar att du köpt) ingår annars allt som behövs upp till 5 meters rörlängd.
Kan finnas tillägg för extra besvärliga väggar (tegel eller timmerväggar t.ex) och om elen inte finns framdragen.

Men avledning av avfrostningsvatten via PVC-rör ingår inte, och skall du ha det så behövs nog värmekabel i detta rör för att det skall fungera.
Det behövs inte, och utan värmekabel blir det bara sämre avrinning och större risk för problem, om nu PVC-röret skulle användas för detta.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

patapatrik

  • Gäst
patapatrik
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #12 skrivet: 30 december 2016, 09:15:56 »
Jag förstod det som att PVC-rören var till för att skydda de rör som satt utvändigt. Bland annat pratade han om att "fåglar kan picka på slangarna annars".. Hmm?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #13 skrivet: 30 december 2016, 10:03:53 »
I så fall är det nog plastkanalerna.
Jag har aldrig hört talas om att de inte ingår i en standardinstallation.
Kolla med elgiganten vad som ingår, Alla återförsäljare brukar för övrigt ha det presenterat på sin hemsida.
http://tubby.scene7.com/is/content/tubby/varmepump-prislista-sverige-01

Verkar inte ingå kabel och rörlister...
Kostar 900 kr för 5 meter, men bara 180 kr/meter, så om din installation blir kortare än 5 meter skulle jag bara köpa precis det antal meter som det blir, ofta 3 meter om utedel och innedel sitter på samma vägg (3 meter är vanligt som "kortaste" rekommanderade rörlängd).
Kanalpaket kostar annars 499 kr på Jula. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmepumpar-tillbehor/kanalpaket-416081/
Men då tillkommer ju kabel.

De tar bra betalt för installationen, men så blir det väl när man köper på första bästa ställe.
Å andra sidan hade du nog inte kommit så mycket billigare undan på nåt annat ställe.
Bara hopas att du inte har mer än 20 km hem.
Och betongvägg...
För dÃ¥ blir det dyrt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

patapatrik

  • Gäst
patapatrik
SV: Panasonic Ae9kpe eller Samsung smart 9?
« Svar #14 skrivet: 30 december 2016, 10:27:21 »
Ja, plastkanalerna var det nog!

Total kostnad för installation är 5589 kr, och då är ROT avdraget.
Kostnaderna är specade enligt följande
- Montering PVC-paket 280 kr
- Standardinstallation luftvärmepump 3689 kr
- Rot-administration 235 kr
- PVC-paket 500 kr
- Rörpaket upp till 5 m, 625 kr
- Resa, extra 13 km, 260 kr

Spontant känns det dyrt då jag räknat med cirka tusenlappen mindre. Men, det är väl som vanligt - betala och vara glad ;)

Pratade för övrigt med Polarpumpen och frågade lite om deras installationer och pumpar - de var väldigt bra att ha att göra med. Men, de har inte tid att installera en pump de inte sålt själva, utan får tider först till våren. Och det känns otänkbart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!