Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump stativ fästa i vad?  (läst 6374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« skrivet: 06 december 2016, 20:10:36 »
Hej!
Mitt första inlägg men hittar inte svaret jag letar efter. Vi har ett 1,5 plans hus med en Mitsubishi FD35 till nedre plan och en FD25 till övre (totalt 180m^2 yta). Huset är från 1978 och i mitt tycke dåligt isolerat. Vi har bytt ut alla element till Adax neo (direktverkande el) plus luftvärmepumparna.
Vi har total elförbrukning på 15500kWh/år. Men då har vi renoverat och kört både fläkt och mycket eldrivna maskiner.

Båda luftvärmepumparna är placerade under tak på kortsidan av huset (stenbelagd altan) och sitter på husväggen som är träffad (övriga huset är tegelhus). Vi upplever resonansljud från pumparna och vill flytta dem alt bättre dämpare. Sett att det finns med bättre gummi men också fjädrar? Det vi dundrar på är att sätta fjädrar men också ställa luftvärmepumparna på stativ på stenplattebelagda altanen dvs bara få ned sem från väggen. Jag vill inte borra i altanen men funderar vad som suger att sätta fast ett stativ i? Vi har nämligen murstenar (40cmx20x14 på 23kg/st. Typ https://www.byggmax.se/sten/mursten/mur-funkis-rak-kant-grå-p02636)
Kan man lägga 4 såna bredvid varandra och bulta stativet i dem? Håller det för vibrationer osv eller måste det till något annat? Tänkte i så fall sätta pumparna på ett stativ på dessa? Vad tror ni?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2016, 20:27:31 »
Risken med stenplattor är att dom kan sjunka eller skjuta upp av tjälen så utedelen börjar luta åt fel håll.
Riktigt ordentligt markjobb under dessa lär behövas.
Kanske inte riktigt väder för detta just nu beroende på vart ni bor.

Vet inte hur mycket ni störs men det smidigaste är att byta till Stålfjäderdämpare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2016, 20:42:44 »
Tack för svaret TS comfort AB.
Jag har själv lagt dit stenplattorna på kortsidan av huset. Är som en mindre altan med stenplattor med tak över. Stenplattorna är 60mm tjocka och ska tåla att man kör på dem. Underarbete är rejält gjort och paddat med 140kg padda då jag gjorde det. Vattnet pumparna har ur sig leder jag bort med en kapad hängränna. Tänkte ställa murstenarna ovanpå den befintliga stenläggningen och bulta stativet i murstenen. Lite orolig att det ska röra sig eller förstöra plattläggningen under? Tänkte mig att lägga 7-8 stenar bredvid varandra och fästa stativen i dessa till båda luftvärmepumparna ( de sitter bredvid varandra).
Finns det risk för sättningar trots stenplattebeläggningen?
Finns det risk det rör sig (murstenarna väger 23kg/st x 7-8st)?
Vattnet leds redan idag bort och kommer göra så i fortsättningen.

Vad är bäst fjädrar eller andra dämpare i gummi?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2016, 21:15:40 »
Låter som det räcker gott och väl men tjälen kan ställa till det ändå, du får kolla någon gång ibland med passet så det inte börjar luta.
Murstenarna lär inte "åka omkring" med den vikten.
Ta lite PL400 eller liknande under fötterna på markstativet om du inte vill/går att proppa fast det

Har inte råkat på några gummidämpare som är lika bra som Stålfjädrar i någorlunda samma prisklass.
Finns dock Stålfjäderdämpare som har ett plasthölje runt sig i olika färger där den ena färgen är för klen och fjädern bottnar och det blir stumt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #4 skrivet: 07 december 2016, 12:57:50 »
Apropå gummidämpare.

För att de ska fungera bra så måste de vara väldigt mjuka.

Om man knuffar lätt på utomhusdelen, så ska den kunna "svaja" lite, typ 5 mm. Rören får inte heller hindra rörelsen på något sätt. Vibrationer från fläkt och kompressor mm kan då inte överföras till konsol/vägg. (Typ "överkritiskt varvtal"). Man får då inget stomljud i väggen.

Min erfarenhet är att gummidämpare ofta är alldeles för hårda för att dämpa på riktigt sätt.
Vi har 2 pumpar som sitter på vägg med mjuka dämpare, en sitter nedanför sovrummet utan att störa.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #5 skrivet: 07 december 2016, 15:17:34 »
Gummidämpare som är riktigt bra kostar dock vanligtvis mer än Stålfjäderdämpare.

"vanliga" gummidämpare blir sämre med kyla då dom blir hårdare, dom blir hårdare med åren och dom kan ta styk i starkt solsken/värme sommartid.
Dom riktigt bra gummidämpare jag sett har varit galet dyra och vet inte hur bra dom är i längden med sol/värme och kalla utetemperaturer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #6 skrivet: 07 december 2016, 15:54:15 »
De extra mjuka gummidämpare jag säljer blir i alla fall inte märkbart hårdare av att ligga i frysen (-20 grader) i ett dygn.
Däremot har jag nu efter att ha sålt dem i några år fått rapporter om att de blir lite styvare med tiden.
Dämparna är gjord av högkvalitativt naturgummi, så jag har svårt att tro att det finns bättre "gummi", i så fall någon form av syntetisk gummi som är bättre, men det låter lite långsökt.
Stålfjäderdämpare är definitivt bättre, och de åldras inte.

När det kommer till markstenen/att ställa dem på marken så kan marken lyfta även om man "inte ser det" om det finns lera i marken.
Marken/stenläggningen kan alltså vara plan men röra sig någon cm upp/ned beroende på årstid och om det ät tjäle eller ej i marken, vet man säkert att stenläggningen är stabil (inte rör sig i förhållande till huset) så ser jag inga hinder att lägga på några murstenar ovanpå och ställa värmepumpen på dessa.
För att bli av med mesta möjliga vibrationer tror jag ändå att det är bra med mjuka gummidämpare eller stålfjäderdämpare under pumpen.

Limma stenarna mot stenläggningen som TS säger så tippar det inte även om någon skulle luta sig mot, eller dra lite i värmepumpen.
« Senast ändrad: 07 december 2016, 15:56:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #7 skrivet: 07 december 2016, 17:00:23 »
Tack för svaren.

Tror också på fjädrar.

Pumpens fläktljud störs jag inte alls av utan mer brummande från pumpen Amy vibrationer som känns mot väggen. Så någon förändring behövs.

Båda pumparnas utedel sitter som sagt under tak på kortsidan av huset. Är en altan över och sedan taket så de sitter väl skyddade (därför jag valde placeringen). Sedan så lade vi om stenplattorna för något år sedan och var noga med underarbetet och paddade tungt med bevattning så hållbart är det nog i kombination med 60 mm tjocka modulstenplattor (samma bredd men olika längd från 18-42cm).

Satt och funderade igår och kom fram till/
Köpa fjädrar till båda pumparna.

Lägga 10 murstenar bredvid varandra samt en framför och på så sätt bygga en platå. 10x20cm =2 meter och går då förbi båda pumparna. Sedan lägga tre stenar på andra ledden framför (passar inte måtten på stativet jag tittar på annars). Därefter sätta en tryckimpregnerad
Träram runt som trycker ihop allt så de ej kan glida isär.
Sätta stativet ovanpå borra eller limma i murstenen. Räcker det med att limma???
Är det overkill eller skulle det fungera? Sprider ju ut tyngden och vibrationer i murstenarna. Borde nästan vara som att gjuta en platta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2016, 17:48:40 »
Jag tänkte att du skulle limma två murstenar (eller om det behövs 4 för att rymma stativet?) mot underlaget under varje pump, sedan borrar du och bultar fast stativen i dessa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Senast ändrad: 08 december 2016, 07:38:52 av Rickard »

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2016, 07:35:32 »
Är totalt IT-handikappad tydligen då jag inte lyckas få in bilderna utan får kopiera länk från Flickr. Bilden är nuvarande placering och även en snabb skiss på hur jag tänkt. Jag är inte speciellt orolig för själva underlaget utan mer för ev totalvikten med 10st murstenar även det sprider ut trycket samt vad som behövs för att pumpen inte ska vibrera iväg (kanske kan minska det hela). Vad väger utedelen?

Är det funktionellt eller bara galet?

Skulle gärna motta förslag på bra stativ och fjädrar med ifall det får skrivas här?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2016, 07:37:11 »
Jag förstår absolut hur du tänker, men inte varför.
Menar du att det skulle bli snyggare än att bara limma fast 4 stenar (en under var ben till stativen).
Annars tycker jag bara att det känns onödigt bulkigt, och träramen riskerar angripas av fukt och bli ful av mossa och svamp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #12 skrivet: 08 december 2016, 07:50:54 »
Tror det kan bli skapligt snyggt med murstenar som är samma färg som altanen. Var bara hur jag tänkt.  Betyder inte att det är rätt. Mest orolig för att vibrationer ska fÃ¥ murstenarna att flytta sig men det kanske är att oroa mig i onödan. Tar självklart bra tryckimpregnerad virke och allt ligger bra under tak. Men även det kan ju vara för mycket arbete.

Jag är öppen för förslag och redovisade bara vad jag funderat på.
Skulle önska att inte behöva limma fast murstenen i markplattorna men det kanske är nödvändigt. Limma Mursten mot Mursten kan jag tänka mig. De stativ jag kollat på kräver pga murstenarnas storlek att det sitter ett under varje ben alt som ett U dvs två på sidan och ett framför för att de ska räcka till. En sten under varje ben är kanske fullt tillräckligt (en del gjuter ju hela plattor).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #13 skrivet: 08 december 2016, 08:31:06 »
Visst, ju tyngre konstruktion du bygger desto stadigare står det.
Även om du limmar mot markstenen så sitter ju markstenen i sig inte fast så hårt, så din lösning kanske är bättre om du fogar samman alltihop på något sätt.
Kanske behöver du i alla fall limma ihop "plattan" av marksten som du lägger ovanpå med varann, även om du inte limmar nedåt?
Och då kanske du inte behöver träramen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #14 skrivet: 08 december 2016, 11:39:24 »
Angående gummidämpare igen.

Jag har sådana som är 12 år gamla utan bekymmer. De kostade typ 150 kr för 4 st.

Då vi i våras bytte pumpar så hade installatören nya dämpare som var alldeles för hårda. Vi använde de gamla, de isolerar bra.

Stålfjäderdämpare är nog bra men kan i vissa fall överföra höga frekvenser via själva fjädern.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #15 skrivet: 08 december 2016, 12:00:07 »
Då hittade du riktigt prisvärda gummidämpare för 12 års sedan som verkar vara hållbara, dom skulle vara intressanta att kika på om dom fortfarande finns hos någon distributör.

Kan inte påminna mig att någon har påtalat att det kommer in höga frekvenser via stomljudet, då är det ända troligen 9 av 10 som väljer till Stålfjäderdämpare vid installation på vägg.

Oavsett riktigt bra gummidämpare eller Stålfjädrar så är det ingen garanti för att man inte ska få minsta stomljud, en del väggkonstruktioner är inte lämpade för vägghängd utan man måste ha markstativ samtidigt som vissa väggar klarar sig med en "billig" gummidämpare.
Effekt/storlek på utedelen och dess konstruktion har även betydelse.
Brukar främst vara vid avfrostningar som kunderna kan påpeka att dom hör lite stomljud.

Rör som ligger lite tokigt emot något kan även dom ge ett frekvent ljud in till innerdelen.

Men dina gummidämpare är intressanta om dom fortfarande är av samma konstruktion och finns till vettigt pris sÃ¥ det tar man gärna emot information om  tummenupp

Bäst att tillägga att det  finns bättre och sämre stÃ¥lfjäderdämpare precis som med gummidämpare.
En del är för hårda och vi provade en som även visade sig skallra som en skvallerorm då fjädern satt för dåligt i själva koppen mot konsollen/utedelen.
« Senast ändrad: 08 december 2016, 12:04:54 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #16 skrivet: 08 december 2016, 12:56:00 »
DÃ¥ vi köpte vÃ¥r första värmepump,  Toshiba, sÃ¥ köpte jag extra gummidämpare frÃ¥n dÃ¥varande Ventilationsutveckling VUAB för  användning pÃ¥ en "fulpump".

Exakt samma dämpare har vi pÃ¥  en alldeles ny Toshiba Supreme 8 25 lite tyngre utedel och även en ny Panasonic NE9. De verkar fortfarande helt OK mjuka inga synliga förändringar, de har ung. dimension diam. 25 mm höjd 26 -28 mm.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #17 skrivet: 08 december 2016, 13:01:01 »
Hej!
Mitt första inlägg men hittar inte svaret jag letar efter. Vi har ett 1,5 plans hus med en Mitsubishi FD35 till nedre plan och en FD25 till övre (totalt 180m^2 yta). Huset är från 1978 och i mitt tycke dåligt isolerat. Vi har bytt ut alla element till Adax neo (direktverkande el) plus luftvärmepumparna.
Vi har total elförbrukning på 15500kWh/år. Men då har vi renoverat och kört både fläkt och mycket eldrivna maskiner.

Båda luftvärmepumparna är placerade under tak på kortsidan av huset (stenbelagd altan) och sitter på husväggen som är träffad (övriga huset är tegelhus). Vi upplever resonansljud från pumparna och vill flytta dem alt bättre dämpare. Sett att det finns med bättre gummi men också fjädrar? Det vi dundrar på är att sätta fjädrar men också ställa luftvärmepumparna på stativ på stenplattebelagda altanen dvs bara få ned sem från väggen. Jag vill inte borra i altanen men funderar vad som suger att sätta fast ett stativ i? Vi har nämligen murstenar (40cmx20x14 på 23kg/st. Typ https://www.byggmax.se/sten/mursten/mur-funkis-rak-kant-grå-p02636)
Kan man lägga 4 såna bredvid varandra och bulta stativet i dem? Håller det för vibrationer osv eller måste det till något annat? Tänkte i så fall sätta pumparna på ett stativ på dessa? Vad tror ni?

Vill du verkligen göra nya rördragningar/skarva rör/vakuumsugningar, förlänga elkablar för att få ned maskinerna på backen ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #18 skrivet: 08 december 2016, 17:57:12 »
Rocas: Jag behöver inte göra om något så länge jag anpassar höjden på stativen. Pumparna ska sitta på samma ställe men på stativ. Så det borde inte bli några problem så länge jag räknar rätt.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #19 skrivet: 08 december 2016, 18:14:43 »
Kommer stativen att bli stabila?
Tyngdpunkten höjs avsevärt och det vore inte kul om maskinen tippar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump stativ fästa i vad?
« Svar #20 skrivet: 08 december 2016, 21:05:56 »
Blir naturligtvis en skillnad mot att ha väggstativ.
Däremot så är tyngden på de murstenar jag tittar på 23kg/st och det blir en yta som är minst 80cm bredd och 60 djup under varje pump (ev sitter alla stenar ihop och det blir så 160cm bredd och 60 djup).
Tyngden under varje pump blir i varje fall 100kg. Höjde med stativ och sten blir 42 cm minst. Har det nu men borde kunna öka någon cm och får då ev lägga stativet lite längre ut från väggen pga rören.
Så bred bas samt ganska låg höjd borde vara stabilt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!