Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd  (läst 5419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Ahlqvist

  • Gäst
Fredrik Ahlqvist
Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« skrivet: 08 februari 2015, 14:10:03 »
Hej hej

Letar alternativa lösningar då bergvärmeinstallationen gick åt pipan. Dom lämnade en offert på borrningen, kom hit ställde upp utrustningen sen funderade dom i 3dar för att packa ihop och åka hem. Dom ville inte chansa att borra då folk i byn hade pratat med dom om ett gammalt försök längre ner i byn där det borrades 110m och inget berg.

Så nu till saken, bergvärmen var dimensionerad till 10kW pump med 230m hål. Och nu letar jag alternativ till detta.

Nuvarande system är Albin kombipanna från -72 med 6kW elpatron och en första generationens Janfire FlexA.
Radiatorer i hela huset som är 1+1/2plan med källare med 65kvm per våning, 3glas fönster och spånisolerat tak. Även en kulvert ut till garaget på dryga 55kvm som är värmt med radiatorer (drygt 10grader varmt på vintern). Nuvarande förbrukning ca 35000kWh för värme och vv då jag kör enbart elpatron, förra årets förbrukning 25000kWh + 4 pallar pellets dvs i runda slängar ungefär samma totalkostnad. Är borta mycket på helgerna och då stänger jag normalt pelletsanläggningen och kör bara elpatron då jag inte vill elda ner huset när man är 40mil bort och kör skoter.

Så det jag sneglar på nu är luft/vatten men att behålla pelletsanläggningen för att stödelda när det blir riktigt kallt. Kör just nu enbart elpatron då jag börjat riva bulkförrådet för pellets pga att dom skulle börja installationen och den räcker för att hålla drygt 18grader inne då det är -25 ute så ingen katastrof men får mig att tro att 10kW kanske var i överkant egentligen. Men vilka luft/vatten värmepumpar går att köra tillsammans med pelletsanläggningen, blir inte riktigt klok där.

Jordvärme skulle vara ett annat alternativ, men tomten är i 3 etager med allt vatten, avlopp, el och bredband där jag egentligen vill lägga slangen. Har väl kanske en 300kvm man kan lägga slang på.

3e alternativet är att investera i en ny modern pelletsanläggning då jag redan har plats för bulkförråd och anslutningar färdigt för slangen i väggen osv.

Vad tror alla om alternativen? Går det med något av dom att komma ner till ca 15000kWh/år för uppvärmning + varmvatten, bergvärmens energikalkyl visade 11000kWh/år.

Ska mäta framlednings och returtemp så fort det blir kallt väder, är 4+ just nu så verkar dumt att mäta nu.

/Fredrik i norrbotten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2015, 16:46:01 »
Jag har läst om en variant som kallas för augerborrning, som ska funka på mindre tomter som har långt till berg.
Vad jag har läst så har detta testats i Värmland och Dalarna, men det borde ju funka i Norrbotten också.
Vad jag förstår så borrar man flera hål i jordlagret på 30-40 meter styck som man stoppar ner jordvärmeslang i och kopplar ihop.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2015, 19:01:56 »
Vårt hus gjorde av med ca 30 MWh på värme och VV innan, nu ca 15 MWh, trots att vi har en äldre generation LVVP+elpanna än de som säljs idag. Vi håller 20-21 grader inomhus vintertid, men eldar i en braskamin ibland när vi vill ha varmare och mysigare, nånstans mellan en halv och en kubikmeter ved per år. systemet sköter sig självt, nu när jag lärt mig hur det funkar.

Tillägg: Västerbottens kustland, vindutsatt på toppen av en grusås.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Frahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2015, 22:42:01 »
Så du kör enbart luft/vatten med acktank i norrland och är nöjd med utfallet? Specen på ctc's lvvp ser ju lovade ut med 53grader framledning vid -22grader ute, det borde man ju klara sig rätt länge på. Det är ju inte så jättemånga dagar per år som är kallare än -22 fast man bor i skogen i norrbotten.

Augerborrning såg ju också lite intressant ut iaf här där det verkar vara djupt till berget, men verkar inte vara jättemånga som håller på med den typen i Sverige. Då gäller det ju att kunna locka upp nån till norrbotten utan att det kostar skjortan.

Jordvärme med slinky verkar också kunna vara ett alternativ, för jag är då inte så jättebrydd om det blir lite ojämnt på gräsmattan vid tjällossning heller.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2015, 08:57:30 »
Ja, jag är nöjd. Installationen kommer att ha betalat sig på ca 7 år. Och med CTCs nya VP och tank hade jag antagligen varit ännu nöjdare.
Vi gör såpass stor besparing som vi gör trots att VPn bara kan gå till -10 eftersom vi har för små radiatorer på nedre planet. Med större radiatorer hade VPn gissningsvis kunnat gå ner till 12-13 minus, och med den nya VPn ner till 18-20 minus.

Det är ytterst få dagar en vanlig vinter som vi måste köra enbart elpatron, och då har jag ju möjligheten att elda i kökspannan (Norrahammar Parca).

Att vi inte borrade bergvärme berodde på att jag visste att det var långt till berg. Grannen, en bit ner på åsen, hade 35 m till berg.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Frahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #5 skrivet: 12 april 2015, 12:16:21 »
Nu är det installerat en Thermia 12kW luft/vatten sedan 3v tillbaka, pelletspannan kommer kastas ut helt och hållet. Riktigt nöjd med installationen, utedelen går tyst och fint och innedelen är bra mycket tystare än rasslandet från pelletsskruven. Och nu finns det duschvatten för mer än 4min, tidigare fick man vänta på att pelletspannan skulle gå medan man duschade för att få ut så här långa duschar.

Fick med 2v förbrukning i Mars, sänkt med 1100kWh jämfört med Mars 2014 och 1900kWh jämfört med Mars 2013. Så det är en bra start iaf, nu kör jag dessutom 5-6grader varmare i garaget som är sämre isolerat än huset.

Det enda jag kan klaga på hittils är att det blivit lite kallare i källaren, men kommer att installera ett konvektorelement i pannrummet som nu kommer bli tvättstuga också.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #6 skrivet: 12 april 2015, 15:42:06 »
Fanns det plats att behålla pelletspannan skulle du kunna använda den som reserv/spetsvärme.

Utloggad FiaP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #7 skrivet: 24 november 2015, 18:11:03 »
Är du fortfarande nöjd med ditt val? Jag bor ocksÃ¥ i norrbotten och är faktiskt egentligen rätt skeptisk till luft/vatten här uppe sÃ¥ det skulle vara kul att höra vad du tycker nu när du haft pumpen ett tag till  :)

nic

  • Gäst
nic
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #8 skrivet: 25 december 2015, 15:39:21 »
Hur är det kopplat med ny innerdel med ca:xxx Liter Vv beredare?
Varför inte koppla pellets som reserv? hade pelletspannan vv beredare?

Utloggad Frahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i norrbotten med pellets som stöd
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2016, 21:41:45 »
Sedan april är elförbrukningen sänkt med 47%, trots en mycket kallare vinter än föregående år. Sitter en 300L beredare till innedelen. Gamla pelletsanläggningen hade ingen vv beredare. Vi har haft kallare än 30 minus i närmare 2v denna vinter, fått trimma in en del. Första slängen av 30 minus var det tex bara 3kW elpatron aktiverat, då var det en framledning på 22 grader dvs rätt kallt i huset. Nu har jag fått fram en kurva som håller 21 grader i huset vid nästan alla utomhustemperaturer. Har även installerat övervakning på pumpen via en thermiq så jag får larm om den stannar och kan starta om den via nätet. Samt höja och sänka tempen om man åker iväg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!