Författare Ämne: Skötsel och underhÃ¥ll Nibe 1215  (läst 10054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
Skötsel och underhåll Nibe 1215
« skrivet: 11 november 2007, 12:03:05 »
Hej på er alla!

Jag ska kolla upp silarna(filterna) På KBin och på VBr. Har på vbr ett filter och det sitter 2 st shuntar som man kan stänga. När man gör detta ska man stänga av pumpen eller bara vänta till kompressorn inte går? Jag hörde att när man rengör vbr så ska man öppna locket på expansionkärlet? stämmer det? Har kollat upp delta t på vb-f och Vb-r ligger på 5-6 när pumpen har gått ett tag. Har ej kollat vilket läge den är i. Jag har även strypt radiatorerna rejält i garaget. På Kalla sidan ligger jag konstant på KB-f +2 och KB-r -1(2 st hål) Varför så kall retur?
När man pratar om strypa radiatorn. Går det även att göra det utan temostaten? Dålig på dessa saker, men lär sig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 11 november 2007, 12:27:09 »
Stäng av värmepumpen, stäng ventilerna, öppna filtren.
Om du lämnar systemet någon längre tid får du inte lämna ventilerna stängda då det innebär en risk för att vattenvolymen krymper när sustemet kyls ned, med stängda ventiler sätter du expansionskärlet ur spel i delar av kretsen och det kan orsaka läckage.

Strypa flödet över radiatorer brukar gå att göra, antingen brukar det finnas en stryp/avstängnings-ventil på returen vid radiatorn (äldre radiatorer) eller så sitter det en ring som du kan justera på om du plockar bort termostaten.


Att returen är kall på KB är helt naturligt, du plockar ju ut värme ur köldbäraren, 3 graders deltaT är perfekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #2 skrivet: 11 november 2007, 13:54:42 »
Tack Rickard. Då blir det att fixa ikväll. Va idag och kollade in min store brors värme pump. Han ligger på KB-r -3 KB-f 0.
Kollade hans inställningar. Jag Kör på VB-r (A). Han har VB-r (53). Vilket alltenativ är bäst?
Det ska bli kul att kolla vad som händer då man kollar alla silar. Hittils verkar allt gå bra. Jag ska kolla upp alla element på f och r och kolla deltat på dom. Visst skulle man göra det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #3 skrivet: 11 november 2007, 14:00:17 »
VB-r (A) tycker jag är bättre, då får duy alltid maximal temp i systemet innan kompressorn stannar (om t.ex. eltillskottet går in vill man inte att kompressorn skall stanna onödigt tidigt.

När du kollar difftempen över radiatorerna är det viktigt att du stryper flödet över de radiatorrna som uppvisar en "för" låg diff, nöj dig helst inte med mindre än 3 graders tempdiff över en enskild radiator.
Riktigt små radiatorer kan vara svåra att strypa så mycket att du får en difftemp på mer än 2-3 grader.

Större radiatorer skall du försöka få ca 6-7 graders diff på, och systemet i sin helt bör också ligga på minst 6 graders deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #4 skrivet: 12 november 2007, 00:52:42 »
Då va filtrena rengjorda. På VB filtret va ganska rent, men på KB va det helt igen satt. jag gängade in för hand så att inte filtret va snett och sedan drog jag fast. har ikväll hållit på och kollat element. Jag tror att mina radiatorer är en skurk i dramat. Många av dom är varma uppe och kalla nere. Jag har i mitt garage 2 monster stora radiatorer.. Dom blir det att strypa rejält. Är nu nöjd med inställningarna på pumpen. Nu återstår radiatorena.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #5 skrivet: 12 november 2007, 15:47:58 »
Så här ser det ut, utan termostaten. Vad ska jag vrida den till? Ska man stoppa tillbaka temostaten sedan eller köra utan?
Detta med raditorerna känns ganska viktigt för våran del då det hänt ibland att HP/ms larmet har gått på.
Är som sagt nöjd med värmepumpen. Har kollat upp alla radiatorer utan att justera. Garaget 2 jätte stora radiatorer, Varma uppe och kalla nere.
jag har på första våningen 7 radiatorer på övervåningen 2 rum(ett sovrum) I det ena ganska stort element. Fattar inte varför det bara är ett element på övervåningen? förtår hur deltat ska vara på stora repspektiva små. Man tar bort termostaten drar ut brickan mot sig och vrider den till 7?
Tar sedan bort muttern på returen och skruvar in skruven max och öppnar den 1,5 varv och fortsätter till man får det delat man vill ha. Pumpen igång.
Va är felet på raditorer som är varma upp men kalla nere?
Snart klart med detta. Är helt borta då det gäller detta, men lär sig :-\

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #6 skrivet: 12 november 2007, 17:12:29 »
Har 2 st av denna storlek i garaget,  varma upp och kalla nere. pÃ¥ returen finns det ingen strypning. Röret gÃ¥r frÃ¥n väggen till det första och till det andra. Jag har tagit en bild där dom skarvade ihop dom, kanske där är där man ska strypa? det första radiatorn brukar knäppa i röret.
Tog även en bild då jag ska testa intrimmning av radiator:)

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #7 skrivet: 12 november 2007, 17:15:18 »
Mera bilder.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #8 skrivet: 12 november 2007, 17:27:11 »
Läge N då är ventilhuset fullt öppet!

MEN det är vanligt att stiften kärvar... tryck på stiften med nåt stutsar dom ut distinkt då är det ok, men är dom sega då sitter stiftet fast.
Det kan motioneras, men lämna inte stiftet utan sätt på termostatkroppen när du är klar. Stiftet på en del modeller kan ploppa ut då kommer det vatten!

Testa med alla fullt öppna, blir det för varmt nånstans får du strypa där.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #9 skrivet: 12 november 2007, 17:39:47 »
Läge N då är ventilhuset fullt öppet!

MEN det är vanligt att stiften kärvar... tryck på stiften med nåt stutsar dom ut distinkt då är det ok, men är dom sega då sitter stiftet fast.
Det kan motioneras, men lämna inte stiftet utan sätt på termostatkroppen när du är klar. Stiftet på en del modeller kan ploppa ut då kommer det vatten!

Testa med alla fullt öppna, blir det för varmt nånstans får du strypa där.

Ska testa det. vad tycker du jag ska göra i garaget. är det i väggen mans ska strypa ner på returen. ska jag även där ha N och sedan strypa ner?

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #10 skrivet: 12 november 2007, 20:21:24 »
Nu är alla i läge N, inget av radiaotorena va i det. Som jag för står ska N vara rakt upp. Blev varm inne i huset ligger på 23 grader. Jag har sänt i min sons rum till 4 Det finns 2 raddar där. Jag har även satt båda raddarna i garaget på 1. på över vånningen har jag N. När man har gjort detta är det ok att sänka på ratten på värme pumpen? Har den nu på -1. hade den tidigare på 1. Har känt på raddarna på f och är och dom är ganska lika alla. På KB sidan har jag ett deltat på 3, på VB sidan har jag ett delta t på 6. Har KB-f 2 KB-r -1. det är 0 grader ute. Är man nu redo för den kalla vintern :'(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #11 skrivet: 12 november 2007, 23:40:21 »
Att kunna sänka värmekurvan är ett rejält framsteg.
Om man bibehåller samma rumstemp efter justeringen som innan har du ÄNDÅ lyckats sänka förbrukningen!
Sug pÃ¥ den  :)

Att strypa med den ringen är helt ok där det blir för varmt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #12 skrivet: 13 november 2007, 09:01:40 »
Då måste jag bara få fråga angående detta med att helt ostrypt på radiatorerna, Om jag sätter alla på N kommer jag kunna få 7 graders delta på varje radiator med hjälp av vp´s cpump? eller är det bättre att endast ha 7 grader delta över pumpen och strunta i raddarna?
För om jag öppnar mina raddar fullt får jag nog inte 7 grader över dem. Vilken ordning ska jag göra detta eg?

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #13 skrivet: 13 november 2007, 10:17:31 »
Starta med cirkpumpen i läge 2, det räcker oftast.
Stryp sedan in radiatorerna (tvångskör pumpen med ratten uppvriden på max så pumpen går lääänge) så att deltaT blir så nära 7 grader som möjligt över varje radiator.
Om du inte lyckas få upp eller ned deltaT till 7 grader, öka eller minska hastigheten på cirkpumpen ett snäpp.

När allt är klart kan du sedan finjustera flödet över enskilda radiatorer om du får lite för kallt eller varmt i något rum.
(Men det märker du antagligen först efter nån dag)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skötsel och underhåll Nibe 1215
« Svar #14 skrivet: 13 november 2007, 11:25:10 »
Tack!
Om jag då lyckas få deltaT till 7 grader över nästan alla radiatorer, blir det då automatiskt 7 grader deltaT över vp?

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!