0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Läge N då är ventilhuset fullt öppet!MEN det är vanligt att stiften kärvar... tryck på stiften med nåt stutsar dom ut distinkt då är det ok, men är dom sega då sitter stiftet fast.Det kan motioneras, men lämna inte stiftet utan sätt på termostatkroppen när du är klar. Stiftet på en del modeller kan ploppa ut då kommer det vatten!Testa med alla fullt öppna, blir det för varmt nånstans får du strypa där.
Tack!Om jag då lyckas få deltaT till 7 grader över nästan alla radiatorer, blir det då automatiskt 7 grader deltaT över vp?/Tobias
Citat från: torstain skrivet 13 november 2007, 11:25:10Tack!Om jag då lyckas få deltaT till 7 grader över nästan alla radiatorer, blir det då automatiskt 7 grader deltaT över vp?/TobiasJepp.Själv har jag läge 1 på VB-cirkpumpen, öppnar jag upp alla radiatorer på läge N så blir diff VB ca 5 ºC så jag måste strypa in dem individuellt. De små radiatorerna + de i källaren är på läge 2-3, mellanstora på läge 4-5 och de största på läge 6-7. Den bästa tiden för att strypa in radiatorerna är vid svinkyla ute då kompressorn går jämnt. Då kan man enklast känna med handen (eller skaffa en IR-termometer och mäta) temperaturskillnaden på radiatorernas matning och retur.
Att kunna sänka värmekurvan är ett rejält framsteg. Om man bibehåller samma rumstemp efter justeringen som innan har du ÄNDÅ lyckats sänka förbrukningen!Sug på den Att strypa med den ringen är helt ok där det blir för varmt.
Stopp nu du stryper med ventilhuset (kallas förinställning) på ringen som är graderad!Du behöver INTE röra returen!N fullt öppen och tex läge 7 kraftigt strypt!Du har tabeller här på hur det hänger ihop osså en del bilder också!http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdfkv område beskriver flödet vid visst pumptryck och inställning av strypringen!Lägsta möjliga pumphastighet med ev strypning som ger ca 7 grader vid pumpen är optimalt. Det är inge stora skillnader men pumpen drar liite mera ström vid högra hastighet, dessutom är det större risk för "brus" med högt ställd cirkpump och hård strypning.Ang knäppning.. kopparn utvidgar sig rejält vid högre temp. Vanligt att det knäpper. Det kan vara i infästningar av rör/radiatorer men även i genomgångar av vägg ocg bjälklag.
Nu ska vi kollar hur det blir. Börjar i garaget där jag har 2 st stora raddar (1)Stora raddar (N)Meldel stora (5)Småa (2)Har värme ratten på pumpen på -2, värme inne 22 grader innan jag har justera in alla radiatorerna. Blir väl att kolla inne tempen imorgon. När man har VB med rätt deltat och 90% rätt inställda raddar. När det blir kallt ute då, justerar man bara med ratten då på pumpen?P.s va hette vätskan man blandar 30% med vatten till brine?
Hejsan. Har en fråga, har en 1215 8,5. Har kollat lite på den här tråden och undrar är det viktigt på den här typen av pump att ha ca 7 grader i diff på tur och retur från elementen. På sanyo co2 som jag pillat lite på förut jorde det en stor skillnad på el förbrukningen om man fick dom värdena rätt.Har nu bar 1 grad i diff på t o r , kan en innomhusgivare vara en ide att räta upp värdena? //Ulfons//
Små radiatorer i små rum påverkar inte hela systemet speciellt mycket även om de inte går att strypa in optimalt.
Jag lägger mig platt :-[ :-[ :-[ tomte:: tomte:: Jag tog det ur minnet och det är inte så vidare N fullt öppet och naturligtvis 1= hårt strypt! Gärna alla termostater öppna... men nån enda kan man använda utan att det gör så mycket.Men använder man alla termostatventiler, då kan det hända tex vid sol att alla jobbar för att stänga flödet.Det är det sämsta som kan hända en värmepump! Paradoxen är att vid alla annan uppvärmning så spelar inte flödet nån större roll. Men har man en värmepuimp då vill man att radiatorerna ska avge så mycket värme som möjligt, för att kunna köra en så låg värmekurva som möjligt. Dock så måste man ha en viss minimiskillnad på stig och retur!Det blir toppen ska du se!