Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med nyare BVP modeller.  (läst 1502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpmas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med nyare BVP modeller.
« skrivet: 23 mars 2016, 18:48:25 »
Tänker snart byta ut min nuvarande bergvärmepump.  IVT Greenline E11, installerad dec. 2000.
Är mycket intresserad av, vilka är de vanligaste problemen som visat sig på modellerna, som sålts de sista 4 åren, av märkena IVT, Nibe, Thermia, CTC, Viessmann och Vaillant.
Använder dessa märken kvalitets komponenter?
Finns denna information på forumet?
Tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med nyare BVP modeller.
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2016, 21:28:38 »
Risken är att man lätt hamnar i tyckande än fakta om man börjar söka efter hur nöjda folk är med sina värmepumpar.
Jag vågar påstå att inget av de du räknar upp är dåligt, sen kan man ha otur och få ett måndagsex eller att installatören klantar till det.
Nu har du en värmepump sen innan så det borde vara ganska rakt på att byta ut den.
Jag skulle dock kolla upp installatören i första hand så att det är en bra firma som gör jobbet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med nyare BVP modeller.
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2016, 08:51:50 »
Största risken är nog att installatören gör ett dåligt jobb, eller att han inte är intresserad av att rätta till fel som upptäcks/uppstår i efterhand.
Lägg ner tid på att ta in referenser på firmorna och bjud hem dom för att se om dom verkar seriösa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Problem med nyare BVP modeller.
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2016, 14:59:52 »
När det gäller alla större, seriösa tillverkare så handlar det om självbevarelsedrift. Så att prångla ut undermåliga produkter under längre tid,vad vinner man på det? Däremot så använder tillverkare av VP ungefär samma grund komponenter (måndagsex.), återstår sammansättning med eget styre (måndagsex.?). En hel del handlar om handhavandefel, inte förstår sig på underverket (för det mesta),en del kan man belasta installatör för?
Är jag nöjd med nån produkt, så brukar jag vara trogen kund.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med nyare BVP modeller.
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2016, 15:10:41 »
Min bild är ocksÃ¥ att det är rätt likvärdig kvalite pÃ¥ de fabrikat du nämner, vaillant är ett rätt nytt fabrikat pÃ¥ Svenska  marknaden, det finns inte mycket skrivet om dem, men det är väl en tysk maskin, sÃ¥ den borde ju inte vara nÃ¥t skräp.

Viktigast för både livslängd och besparing är att du eller installatören justerar in anläggningen så bra som möjligt.
Har du funderat på en invertervärmepump?
De flesta fabrikat håller idag på att ha inverterstyrda värmepumpar i storlekar som bör passa dig.
Har du mer info om husets storlek, energiförbrukning, behov av eltillskott på din nuvarande värmepump?
Vilket borrdjup har du idag?
Temp på inkommande brine när det är som kallast?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!