Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 januari 2007, 10:03:42 »

Hmmpf, senaste dygnet hade vi 34 starter...men det kanske bara är att gilla läget då vi har relativt liten vattenvolym och ngt överdimensionerad pump  :-\
Skrivet av: Ralphot
« skrivet: 30 december 2006, 14:57:34 »

Har fortf rätt många start/stopp ca ett per timme vilket känns lite väl mycket.

Egentligen inga problem, 24 starter per dag är inget att oroa sig för. Det är helt klart en förbättring från ursprungliga läget.  Thumbsup

Vår pump kör ca 22 starter per dygn. Anses helt normalt.
Se här: http://temperature.fabolo.us/
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2006, 17:23:50 »

Kör på läge 2, CP drar ju mindre ström då.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 29 december 2006, 16:55:49 »

OK, kanske man får vara nöjd med det, har ju faktiskt blivit mycket bättre  :)

Lite ot, men ändå:

Igår ändrade jag inre cirkpumpen till läge 2 (från 3) delta på VB har ökat från ca 6 - 6,5 till ca 7,5-7,7 grader. Vilket av dessa två värden är att föredra? VB-f har blivit aningen högre efter denna ändring, det är väl helt logiskt kanske? (Mindre flöde = pumpen "hinner" värma vattnet mer?) Om jag öppnar strypningen på radiatorerna borde väl delta minska, rätt?

Detta forum är farligt! Man blir ju helt manisk på att mixtra med pumpen  :D
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 december 2006, 18:55:25 »

Har fortf rätt många start/stopp ca ett per timme vilket känns lite väl mycket.

Egentligen inga problem, 24 starter per dag är inget att oroa sig för. Det är helt klart en förbättring från ursprungliga läget.  Thumbsup
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 27 december 2006, 16:06:28 »

Har nu börjat fippla lite med att justera flödet i golvvärmeslingorna då ett rum inte riktigt vill komma upp i samma temp som de andra, (har nu hittat var man gör detta på golvvärmefördelaren  :)) Har fortf rätt många start/stopp ca ett per timme vilket känns lite väl mycket.

Har idag sänkt VV-temp till 48 grader (från 51) och ökat VV-kopplingsdiff till sju grader (från fem), få se om det gör ngn skillnad.

Det där med placeringen av returgivaren har jag aldrig funderat på, vet inte ens var den sitter idag faktiskt. Dock följs ju värmen åt på de båda våningarna, så detta kanske inte är nåt problem i vårt fall?
Skrivet av: Mikael H
« skrivet: 15 december 2006, 22:27:24 »

Hej!

Har en Autoterm E11 i en 30 tals kåk.
Har golvvärme i kök, tillbyggt garage, inglasad veranda och badrum.
Resten radiatorer modell 1931.
Jag labbade mycket med placeringen av returgivaren då jag hade samma problem som du.
Mitt bästa (hitills) är i det sämst isolerade rummet med högst värmebehov.
Där 20 cm före ingången på gemensamma returen från garage (+5 till +10 grader) var bästa placeringen. Kom ihåg att din pump väljer "höjd" på kurvan efter utomhustemp och retur givarens uppfattning om temp.

Med returgivaren på gemensam retur från golv och radiator funkade aldrig golv värmen.
 
Med returgivaren på retur från "blandad" golv funkade golv värmen men ej garaget.
Denna inställning gav vid +8 ute 24 timmars körning, 1 timme 6kw tillskott, retur blev 27 grader men pumpen ville 30. Resultatet var 25 grader inne och 19 i garaget.

Kontentan var att 6000 liter betong golv kräver mycket energi för att höja tempen från +9 till retur +30....

Tänk till och "lek" med placeringen på returgivaren.

Lycka till Mikael
Skrivet av: Peter K
« skrivet: 15 december 2006, 13:30:42 »

Tänkte bara dela med mig av hur vår E 9 är inställd.
Kopplingsdiff är 9 ºC och då ligger vi på ca 16-18 starter /dygn. Provade att gå tillbaka till fabriksvärdet 5 ºC och då ökade det direkt till dryga 20/dygn.

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 15 december 2006, 12:06:20 »

Hmm, tror kopplingsdiffen får vara som den är efter att ha läst Rolands inlägg.

Jag ska nog avvakta kallare väder innan jag ändrar nåt i kurvan, temp ligger på mellan dryga 20 till 21 grader i huset, har ju inte vart kallare än 5 grader här senaste tiden så man vet ju inte hur tempen beter sig då.

Vad jag däremot funderar på är om jag ska ändra läget på cirkpumparna, både den interna och den externa (för golvvärmen) står på läge 3. Vad kan jag förvänta mig för resultat (i fråga om innetemp och strömförbrukning tex) om jag sänker dessa båda till läge 2?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 december 2006, 13:00:23 »

Att COP blir lite lägre med större diff inställd stämmer, och det beror på att uteffekten blir lite lägre ju högre framledningstemp man får, dessutom stiger driveffekten.
Det enda som egentligengör att COP minskar är den del som avser uteffekten, då uteffekten sjunker tar det längre tid att höja tempen 1 grad i slutet av driftsperioden än vad det tar i början av driftsperioden när uteffekten är lite högre.
...

Det blir en minskning av COP även om pumpens uteffekt är konstant. Det som gör att COP minskar med ökad kopplingsdifferens är att radiatorerna avger mer värme vid högre temperatur, temperaturkurvan under driftscykeln är krökt.

Antar man att pumpen hade kapacitet att utan tillsatsel få upp radiatortemperaturen till 40 grader och att COP försämrades linjärt med 2 % för varje grad ökad framledningstemperatur och jämför fallen att pumpen arbetar vid en konstant temperatur på 32,5 grader ökar elförbrukningen när pumpen arbetar med 5 graders kopplingsdifferens (alltså mellan 30 och 35 grader) med 0,6 %. Det är inte mycket att bråka om.

Ökas kopplingsdifferensen till 10 grader (pumpen startar vid 27,5 och stannar vid 37,5) ökar förbrukningen med 2,5 %. Det innebär att pumpen i genomsnitt får arbeta mot en temperatur som är mer än en grad högre än börvärdet.

För enkelhetens skull antog jag att radiatorernas värmeavgivningskapacitet var direkt proportionell mot övertemperaturen mot rummet. Det är inte riktigt sant men jag hittade ingen tillförlitlig uppgift om hur det är i verkligheten.

Det blir samma resultat om man räknar med att ett mera verkligt fall där både pumpens värmeeffekt minskar och kompressorns elförbrukning ökar med stigande temperatur (antog linjär förändring med temperaturen). Det viktiga är som sagt att COP minskar med ökande temperatur. 

Anledningen är att radiatorvattnets temperatur ökar hastigare i början av uppvärmningscykeln i och med att värmeavgivningen mot rummet är mindre då. Det medför att pumpen kommer att arbeta en större del av tiden vid en temperatur som är högre än börvärdet. Det innebär inte att det blir varmare i rummet eftersom radiatorvattnets temperatur sjunker snabbare när pumpen stannar. Radiatorvattnets medeltemperatur under stilleståndsperioden blir så pass mycket lägre att det kompenserar för övertemperaturen när pumpen går.

Har man en kraftigare pump som kan få upp radiatorvattnets temperatur till 50 grader blir minskningen i COP för en kopplingsdifferens på 10 grader med 32,5 som börvärde 1 % om pumpen tappar 2 % i COP per grad. Pumpen arbetar på en rakare del av kurvan.

Nu är det endast de som har kraftiga pumpar i förhållande till effektbehovet alternativt liten vattenvolym som har anledning att öka kopplingsdifferensen. Arbetar pumpen på betryggande avstånd från den maxtemperatur pumpen kan nå bör en ökad kopplingsdifferens inte kosta mer än någon procent eller högst två i ökad elförbrukning.

Det är möjligt att det faktum att pumparnas COP inte varierar linjärt med temperaturen gör att siffrorna inte stämmer helt med verkligheten. En matematisk modell är ju en modell av verkligheten, inte verkligheten själv.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 december 2006, 20:32:27 »

Citera
Kan nog även ställa ner kurvan ytterligare lite eftersom det blir lite väl varmt inne när utetempen sjunker.

Säkert tecken på att värmekurvan ÄR för hög!!!   Sänk den blir det sen lite svalt vid temp runt +-0 ute kan du knaäcka (finjustera) kurvan där...
3 graders ökning på kurvan kan grovt ge en grads högre rumstemp..

blir det en grad för kallt vid +-0 ute, kan man höja lite även vid +5 och -5-

testa med (om det nu behövs)

+1 grad vid +5 ute
+3 grader vid +-0
1 grad vid -5 ute...

Har man sen rumsgivare kan man kolla vid stabilt väder om man uppnår önskad rumstemp (börvärdet).  hoppas du har rumsgivare, det är absolut toppen tillsammans med en IVT pump!
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 08 december 2006, 12:51:43 »

Ok, kör fortfarande med 7 i kopplingdiff och jag tycker det verkar funka rätt bra. Klurar dock på om jag ska ändra till 8 grader. Iaf går pumpen MKT mer harmoniskt nu, längre pauser/gångtider  studs

Drifttid senaste dygnet 14h (vid ca -3 grader), det är alltså ca 58% gångtid. Det borde väl betyda att pumpen klarar sig utan tillskott rätt långt ner i temperatur? Kan nog även ställa ner kurvan ytterligare lite eftersom det blir lite väl varmt inne när utetempen sjunker.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 december 2006, 13:28:51 »

Att COP blir lite lägre med större diff inställd stämmer, och det beror på att uteffekten blir lite lägre ju högre framledningstemp man får, dessutom stiger driveffekten.
Det enda som egentligengör att COP minskar är den del som avser uteffekten, då uteffekten sjunker tar det längre tid att höja tempen 1 grad i slutet av driftsperioden än vad det tar i början av driftsperioden när uteffekten är lite högre.
Man får alltså hög COP en kort tid i början av varje driftsperiod och en låg COP under något längre tid i slutet av varje driftsperiod.

Då IVT inte har så stor skillnad på uteffekten trots höga framledningstemperaturer skulle tidens påverkan på värmeproduktionen inte bli så stor så jag anser fortfarande att det än en försumbar försämring av COP.

Om det stämmer som vissa säger att COP i början av varje driftscykel är låg tills alla tryck byggts upp och temperaturerna i kompressor och värmeväxlare har stabiliserats på en bra nivå så anser jag dock att det kan vara på ett ut.

På en Nibe värmepump påverar det mer då deras uteffekt faller rätt kraftigt med stigande framledningstemp.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 december 2006, 11:39:32 »

En ändring på några  få grader kan va bra, om man har många start o stopp (liten vattenvolym)

Men det viktiga är att rumstermoastaten kommer att göra underverk....

Säg att du höjer kopplingsdifferensen till 8 grader, då stoppar vp först när den når 4 grader över börvärdet.
Med allt annat lika så skulle vp kunna jobba med temp 3,5 grader över börvärdet utan att nå stopptemp (lite teoretiskt) det ger övertemp inne, men så fort det blir övertemp inne så sänker rumsgivaren börvärdet och stopp nås.
Även när det är varmt ute kan rumsgivaren hjälpa till att nå startemp om nu rumstempen sjunker lite.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 06 december 2006, 11:07:17 »

Det är inte så enkelt att eltillskottet går in om inte stopptemp nås, eltillskottet skall inte gå in om tempen kommer upp över börvärdet med någon tiondels grad, problemet är att om du har stor diff när det blir kallt så får pumpen arbeta med låg starttemp och kanske inte HINNER komma upp i börvärde innan tillskottet aktiveras. Detta när det är så kallt att värmepumpen ligger på gränsen av sin kapacitet.

OK, där lärde jag mig något nytt  Thumbsup Jag trodde att det var stopptempen som styrde

...
Jepp, jeg har det også. Får se hvordan det utvikler seg til våren. Men det er vel ingen grunn til å sette koblingsdifferansen for høyt heller, siden COP kan bli dårligere (?).
...

Det stämmer, COP sjunker när kopplingsdifferensen ökar. Värmen produceras vid i genomsnitt högre temperatur.

Är det så? Och i så fall var går "gränsen"?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 december 2006, 09:04:42 »

...
Jepp, jeg har det også. Får se hvordan det utvikler seg til våren. Men det er vel ingen grunn til å sette koblingsdifferansen for høyt heller, siden COP kan bli dårligere (?).
...

Det stämmer, COP sjunker när kopplingsdifferensen ökar. Värmen produceras vid i genomsnitt högre temperatur.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 december 2006, 08:28:33 »

Det är inte så enkelt att eltillskottet går in om inte stopptemp nås, eltillskottet skall inte gå in om tempen kommer upp över börvärdet med någon tiondels grad, problemet är att om du har stor diff när det blir kallt så får pumpen arbeta med låg starttemp och kanske inte HINNER komma upp i börvärde innan tillskottet aktiveras. Detta när det är så kallt att värmepumpen ligger på gränsen av sin kapacitet.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 06 december 2006, 08:24:09 »

OK, ska testa att öka kopplingsdiffen ett par grader. Egentligen är det väl bara att försöka ha så högt värde som möjligt, så länge man undviker tillskott och svajande innetemperatur. Det jkirkebo säger om att ändra värde efter utetemperatur känns rätt vettigt egentligen, är det riktigt kallt ute och man har för hög kopplingsdifferens skulle väl pumpen aldrig nå upp till stopptemp utan att koppla in tillskottet tex.

Vi har en innegivare som väntar på att monteras, ska bli intressant att se hur den påverkar det hela.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 december 2006, 21:01:13 »

Jag tror att det du vinner på den lägre starttempen kompenserar för den högre sluttempen, ivart fall lär förlusten bli minimal och kan man minska antalet start och stopp med 50% genom att öka diffen från 7 till 14 grader så tror jag inte att man förlorar något alls.

En så stor diff kräver dock att man vet med sig att man måste sänka diffen om det blir riktigt kallt eller varmt ute, annars lär det resultera i kallt hus vid varmt väder ute och onödigt eltillskott vid kallt väder ute.
Skrivet av: jkirkebo
« skrivet: 05 december 2006, 20:52:13 »

Eller att utrusta pumpen med en centralt monterad innegivare, den kompenserar börvärdet rätt bra om det börjar bli kyligt i huset.

Jepp, jeg har det også. Får se hvordan det utvikler seg til våren. Men det er vel ingen grunn til å sette koblingsdifferansen for høyt heller, siden COP kan bli dårligere (?).

Eksempel: Børverdi 40 grader, koblingsdiff 10 grader. Pumpen går fra 35 til 45 grader. Øker man diff til 14 grader må pumpen gå fra 33 til 47 grader. Senkes COP mer på de to ekstra gradene fra 45 til 47 enn man tjener på å gå fra 33 til 35 eller går det opp i opp ? Isåfall skal jeg prøve 12 grader ihvertfall.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 december 2006, 20:46:20 »

Eller att utrusta pumpen med en centralt monterad innegivare, den kompenserar börvärdet rätt bra om det börjar bli kyligt i huset.
Skrivet av: jkirkebo
« skrivet: 05 december 2006, 20:38:00 »

Jepp, det er derfor jeg nevnte tidligere at 10 grader kanskje er mye når varmebehovet er veldig lite. Det aller beste er nok å justere koblingsdifferansen noen få ganger i året, f.eks 7-10-12-10-7 over vinteren. Om man gidder da ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 december 2006, 20:15:52 »

Med hög kopplingsdiff på en IVT kan du få för kallt inne när det inte behövs just något energitillskott för att hålla huset varmt.
IVT styr ju som bekant på returledningstempen och det gör att du kan råka ut för att det önskade börvärdet ligger på 25 grader för att hålla huset varmt (= 20° till 30° returtemp) vilket innebär att returtempen måste krypa ned under 20 grader för att värmepumpen skall starta. När returtempen är 20 grader så är det kallare än så i huset...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 december 2006, 18:49:43 »

Öka på tillskottstimern till minst 120 minuter också, annars ökar nog risken för onödigt tillskott.
Skrivet av: jkirkebo
« skrivet: 05 december 2006, 17:12:23 »

Jeg har min på 10 grader uten at jeg merker noen negative konsekvenser av det. Det er kanskje mulig at det er litt mye tidligere på sesongen når varmebehovet er veldig lite, men nå går det kjempefint. Ligger på ca. 20 starter daglig nå.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 05 december 2006, 16:58:25 »

OK, vilket värde törs man köra som kopplingsdifferens utan att det får negativa effekter? (vad är risken med att ha för högt värde förresten?) Just är kopplingsdifferensen satt till 7 grader.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 december 2006, 13:30:53 »

Efter att vi öppnat golvvärmetermostaterna så känns det som att pumpen går betydligt "lugnare", den går ca 30 min och står still ca 20 vid 0-gradersstrecket vilket känns rätt ok?

Helt OK, om du vill få ännu färre start/stopp så måste du öka kopplingsdifferansen (1.4).
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 05 december 2006, 12:54:51 »

Jag vet tyvärr inte vilket märke det är på pushern, har letat på nätet men inte hittat nåt där.

Efter att vi öppnat golvvärmetermostaterna så känns det som att pumpen går betydligt "lugnare", den går ca 30 min och står still ca 20 vid 0-gradersstrecket vilket känns rätt ok?

Har sen 2/12 kört på värmekurva 3 och det ger en temperatur på drygt 20 grader i hela huset, den temperatur vi vill ha ungefär. Möjligen att vi skulle vilja ha lite varmare på övervåningen där radiatorerna sitter, ska testa Jocke Montörs tips och öka ett snäpp på strypningen. Förbrukningen ligger som den gjort tidigare ungefär, mööjligen något lägre.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 03 december 2006, 22:13:18 »

Det borde suttit en arbetstank på din anläggning helt klart.
Försök att köra en så låg värmekurva som möjligt, och eventuellt  ställa upp förinställningarna på radiatorerna.
Ökar du ett "snäpp" på varje radiator så borde balansen finnas kvar.
Då får du bättre flöde och du kan klara dig på lägre framledningstemperatur.
Målsättningen med ovan är att få maxbegränsningstermostaten samt alla rumstermostater att öppna mera.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 02 december 2006, 11:07:04 »

Pushern liknar en Wirsbo/Uponor... men ändå inte. Vet du vilket fabrikat det är?

På produktbladet till Wirsbo/Uponors push står det:
"däremot skall den inte monteras med primärvattenanslutningarna uppåt."
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 december 2006, 19:50:58 »

"Vilken typ av radiatorer har du på övervåningen?
Finns koppel med justeringsmöjlighter på dem?"

Det är Purmo PC22/21, och det finns koppel med strypmöjligheter. En skala från 0-7, står på mellan 2-3 nu på de flesta radiatorer.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 december 2006, 19:41:06 »

Och så här ser shuntgruppen (push?) ut.

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 december 2006, 19:30:48 »

Tackar för bilder och tips! Vår golvvärmefördelare har inte ngn bypass som på bilden iaf, se bild.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2006, 18:58:09 »

Citera
Ovanför infästningen på varje returledning sitter det troligen ett litet mässingslock. Skruva av det och du kommer att finna en skruv som kan manövreras med en insexnyckel, typ Ikea. Den kan sitta mycket hårt om den aldrig är rörd. Ibland får man knacka med en liten hammare på insexnyckeln, men naturligtvis åt rätt håll, medurs.  Roll Eyes

Av denna anledning skall ALDRIG en ventil lämnas i max öppet läge!!! vrid alltid tillbaka en liten bit! Då brinner dom inte fast lika lätt!  Ja när dom blir riktigt gamla villsäga  :-[
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2006, 18:06:25 »

Normalt ser bypassledningens position ut så här, men den kan även sitta på samma sida som cirkpumpen beroende på fabrikat.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2006, 17:59:45 »

Med fullt öppna termostater är det fyra saker som avgör den tillförda effekten till golvvärmen, samt deltaT över golvvärmesystemet och det är:

1. Maxtermostatens (den till höger om trimventilen) inställning
2. Maxtermostatens maximala flödesgenomsläpp (Det brukar vara den som begränsar hur mycket energi det går tillföra golvvärmesystemen, i alla de jag tittat på...)
3. Injusteringen av trimventilen på returledningen.
4. Huruvida du har bypassledningen öppen, strypt eller stängd (Den påverkar inte så mycket, men lite...)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2006, 17:49:51 »

Dålig bild, men ändå... trimventil

Min erfarenhet av radiatorer och golvvärmesystem säger mig att du rimligvis inte skall behöva köra cirkpumpen på mer än 1:an, max på 2:an.

DeltaT över radiatorerna bör då gå bra att justera till en deltaT på 7-10 grader, i alla fall på de större radiatorerna.

Vilken typ av radiatorer har du på övervåningen?
Finns koppel med justeringsmöjlighter på dem?

Trimventilen brukar i alla fall se ut så här:
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 december 2006, 17:03:02 »

"strypa på den lilla trimventilen som sitter på returledningen från shuntgruppen"

Jag har inte sett ngn strypventil på shuntgruppen, måste undersöka närmare. Är detta en sak som garanterat finns på samtliga installationer? Jag har kikat på golvvärmefördelarens retur men inte klurat ut var man ska strypa.

Den interna cirkpumpen vet jag står på max, ska testa att ställa ner den till läge 2 får se. Delta t i pumpen visar ca 7 grader.

Justera in tempdiff på radiatorerna, ska man mäta vid tillopp/retur på varje element då? Dessa saker känns lite som överkurs just nu, men det klarnar nog med er hjälp  :)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 december 2006, 15:41:22 »

Rickard, jag vet inte om du har följt Ferlins inlägg.

Installatören har strypt radiatorerna för att skapa tryckfall, så att pushern får vatten i rätt mängd. Gissar att det är högt deltaT på radiatorerna dvs. medeltempen på radiatorerna gör att det krävs en onödigt hög kurva.

Justeras deltaT till 7-10°, misstänker jag att det blir kallt på det våningsplan där golvvärmen finns.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2006, 14:17:05 »

Om du har lagom varmt på övervåningen nu så skall du inte sänka kurvan, utan istället strypa på den lilla trimventilen som sitter på returledningen från shuntgruppen.

På så sätt justerar du mängden energi som kan tillföras golvvärmen i förhållande till radiatorerna där uppe.

Om jag skall försöka förklara detta ordentligt så skall du:
(Så här skulle jag göra i alla fall)

Justera in den interna cirkpumpen så att du får ca 7-10 grader deltaT mellan fram och returledning vid värmeproduktion, kontrollera detta under intrimmningarbetet, nån gång då och då om du ändrat flödena mycket över radiatorer och golvvärmeslingor.

1. Justera in radiatorerna så att du får en tempdiff över dem på ca 5-10 grader, varje enskild radiator skall trimmas in, riktigt små radiatorer kan det vara svårt att få så stor tempdiff på.

2. Justera sedan in kurvlutningen så att du få lagom varmt på övervåningen.
(Golvvärmeslingornas termostater skall hela tiden vara fullt öppna, låt det gå ca 1 dygn mellan varje injusteringsrunda)

3. När du har lagom varmt på övervåningen är det dags att justera in golvvärmen, du börjar med att grovjustera in flödena på de enskilda slingorna så att flödet motsvarar det antal m2 varje slinga skall värma, lite mer flöde i de rum som har mer än en yttervägg eller många fönster.
Stäng eventuella bypassledningar på shuntgruppen.
Om du har för varmt generellt i de rum som värms av golvvärmen skall du strypa på trimventilen som sitter på returledningen, alltså röret som går från shuntgruppen för golvvärmen och till värmepumpens returledning.
Har du för kallt så skall du istället öppna på trimventilen.
För varmt eller för kallt i enskilda rum som värms av golvvärmen justeras genom att du ökar eller minskar flödet i den slinga som värmer det rummet.

När detta är klart skall du egentligen inte behöva bry dig mer, annat än om det blir för kallt eller för varmt inne när det blir riktigt kallt ute, då kan du behöva justera kurvan.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 december 2006, 13:20:50 »

Såvida du inte höjer temperaturen i huset, tillför du samma mängd energi.

Man kan likna det med Thermias reklam för TWR, där de påstår att de laddar deras beredare snabbare är konkurrerande pumpar.

Det är sant, men budskapet kan uppfattas som att pumpen behöver gå mindre för att värma varmvattnet. Då TWR värmer varmvattnet på 21 minuter, kanske konkurrerande värmer sitt vatten 3x7 minuter dvs. samma drifttid men med 3 start/stopp.

I ditt fall kan jag tänka mig att du kan sänka värmekurva, så att du får en pump som levererar mer energi med lägre förbrukning. Du kommer också att få färre start/stopp. Du är med andra ord på "rätt väg".
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 december 2006, 12:30:25 »

Sen igår kl 19 kör vi med rumstermostaterna inställda på max, pumpen verkar få gå betydligt mer nu faktiskt. Dock vet jag inte om tiden den är i viloläge har ökat  Sc:,h

Hur som helst kan vi nog skruva ner värmekurvan lite eftersom det är ca 22 grader nu, kurvan står nu på 4. Ska testa att ställa ner till 3,5 får se. Vill ha runt 20 grader.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 november 2006, 01:27:42 »

"Du har en felaktig installation, som gör att du får en pump som inte går optimalt." På vilket sätt är den felaktig? Hur skulle kombinationen golvvärme vs radiatorer sett ut för att vara optimal?

Då skulle radiatorerna avge lika många watt/m² som golvvärmen.
Någon extern cirkulationspump, push eller termostater skulle inte finnas.
Rumsgivare och volymförstorare anslutna till värmepump.
Möjlighet att strypa returledningarna.

Citera
Vidare har vi inte ngn gt4-givare, dock en shuntgrupp till golvvärmen.

Fel av mig. Det jag tänkte på är det du skrev tidigare
"Enligt användarhandboken kan man sätta in en extra framledningsgivare T4 om man kombinerar golvvärme och radiatorer (ska visas som GT4 i menyn) Man ska då få en till värmekurva. En sån givare vill man ju definitivt ha känns det som"

Antagligen är det en Wirsbo push15 du har, om det är 90m² golvvärme.
Det finns justerskruvar på pushern som justerar flödet.
Viktigt att inte framledningen går via bypass tillbaka till pumpen.
Finns det bypass på golvslingefördelaren, kan du stänga den när du plockar bort termostaterna.   
Skrivet av: jkirkebo
« skrivet: 28 november 2006, 00:19:31 »

Jeg har en IVT HT C9 koblet til både radiatorer og gulvvarme. Har ingen ferdig pusher, gulvvarmen er koblet til en motortstyrt shunt start av VP, en Grundfos Alpha Pro 25-40 samt GT4 slik at jeg får en ekstra kurve. Dette fungerer kjempefint, kan da senke gulvvarmen i forhold til radiatorene om jeg vil. I tillegg begrenser den maks temperatur ut i gulvene.

Har heller ingen termostatventiler hverken på gulvvarme eller radiatorer, alt står helt åpent hele tiden. Soverommene har mindre radiatorer enn resten av huset slik at temperaturen der naturlig blir lavere uten å måtte skru ned. Har forøvrig en innegiver sentralt plassert i huset.

Temperaturen varierer maks pluss/minus en halv grad og antall starter ligger nå på i underkant av en i timen. Gangtid ca. 6-9 timer daglig hvorav ca. 1 time til vv.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 27 november 2006, 22:53:07 »

Efter att installatören strypt flödet på radiatorerna några vändor har vi en bra/jämn temperatur i huset, det är inget problem. Vidare har vi inte ngn gt4-givare, dock en shuntgrupp till golvvärmen.

"Du har en felaktig installation, som gör att du får en pump som inte går optimalt." På vilket sätt är den felaktig? Hur skulle kombinationen golvvärme vs radiatorer sett ut för att vara optimal?

Ska testa att öppna termostaterna till golvvärmen till max.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 november 2006, 21:36:00 »

Vår pump har otroligt många start/stopp och korta gångtider nu när det är milt ute (ca +4 grader) Har tyvärr ingen logger inkopplad ännu så jag vet inte exakt hur många. Vissa starter går den typ 3 minuter och pausar kanske 10 minuter! Detta känns ju inte på något sätt optimalt.

Jag ställde igår om kopplingsdifferensen på VB till 7 grader, svårt att veta om det gör någon direkt skillnad utan logger dock. Vi kör golvvärme på ett plan och radiatorer på ett plan. Golvvärmen körs än så länge med rumstermostaterna inkopplade. (mest pga att vi inte "kommit oss för" att koppla ur dem och inte vet exakt hur göra) Kan detta ha nånting att göra med många start/stopp?

Vad finns det för inställningar att göra som kan påverka detta? (Vi förbrukar ca 35 kw/dag totalt när det är denna temp, känns som att det skulle gå att få ner med mindre starter) Kan även nämna att pumpen sen 31/10 har gått 371 timmar, vilket ger ett snitt på drygt 13 timmar per dygn, går det att säga om det är det normalt för vårt hus/pump/läge?



Ställ upp temperaturen på golvvärmetermostaterna på max.

Så länge de är aktiva så stänger de flödet och framledningsvattnet går direkt tillbaka till VP:n, vattnet MÅSTE ALLTID gå via golvvärmen och sen tillbaka till VP:n om du vill få ordning på antalet start/stopp.

Blir det för varmt så sänk kurvan på VP:n.

Min VP gå väl också runt ca 50% av tiden så här års.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 november 2006, 20:33:40 »

Vår pump har otroligt många start/stopp och korta gångtider nu när det är milt ute (ca +4 grader) Har tyvärr ingen logger inkopplad ännu så jag vet inte exakt hur många. Vissa starter går den typ 3 minuter och pausar kanske 10 minuter! Detta känns ju inte på något sätt optimalt.

Jag ställde igår om kopplingsdifferensen på VB till 7 grader, svårt att veta om det gör någon direkt skillnad utan logger dock. Vi kör golvvärme på ett plan och radiatorer på ett plan. Golvvärmen körs än så länge med rumstermostaterna inkopplade. (mest pga att vi inte "kommit oss för" att koppla ur dem och inte vet exakt hur göra) Kan detta ha nånting att göra med många start/stopp?

Vad finns det för inställningar att göra som kan påverka detta? (Vi förbrukar ca 35 kw/dag totalt när det är denna temp, känns som att det skulle gå att få ner med mindre starter) Kan även nämna att pumpen sen 31/10 har gått 371 timmar, vilket ger ett snitt på drygt 13 timmar per dygn, går det att säga om det är det normalt för vårt hus/pump/läge?



Vad jag förstår av dina tidigare inlägg, så har du GT4-shunt, shunt/pusher samt termostater till golvvärmen. Du har även problem med flödet, då du inte kan strypa den till övervåningen.

Du har en felaktig installation, som gör att du får en pump som inte går optimalt.
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 27 november 2006, 20:20:25 »

Jag tror din pump får jobba med en för liten vattenvolym.
Den kommer för fort upp i önskad retur.

Lösning kan vara att sätta in en volymtank.

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 27 november 2006, 20:06:36 »

Vår pump har otroligt många start/stopp och korta gångtider nu när det är milt ute (ca +4 grader) Har tyvärr ingen logger inkopplad ännu så jag vet inte exakt hur många. Vissa starter går den typ 3 minuter och pausar kanske 10 minuter! Detta känns ju inte på något sätt optimalt.

Jag ställde igår om kopplingsdifferensen på VB till 7 grader, svårt att veta om det gör någon direkt skillnad utan logger dock. Vi kör golvvärme på ett plan och radiatorer på ett plan. Golvvärmen körs än så länge med rumstermostaterna inkopplade. (mest pga att vi inte "kommit oss för" att koppla ur dem och inte vet exakt hur göra) Kan detta ha nånting att göra med många start/stopp?

Vad finns det för inställningar att göra som kan påverka detta? (Vi förbrukar ca 35 kw/dag totalt när det är denna temp, känns som att det skulle gå att få ner med mindre starter) Kan även nämna att pumpen sen 31/10 har gått 371 timmar, vilket ger ett snitt på drygt 13 timmar per dygn, går det att säga om det är det normalt för vårt hus/pump/läge?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!