Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: antal start/stop ni har?  (läst 9081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #30 skrivet: 12 augusti 2006, 19:18:48 »
Suck  ;D Det är faktiskt roligt Ã¥ läsa era beräkningar. Det ser nästan ut som de religiösa fantasierna som vissa försöker tuta i en. Men ovanstÃ¥ende var nog den grövsta felberäkningen jag skÃ¥dat. Även om man är helt emot solfÃ¥ngare, sÃ¥ är det väl inte helt fel att försöka Ã¥terge sanningen?

mvh humlan.

grejen är väll den att vi jämför mot våra värmepumpar o inte mot en elberedare !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #31 skrivet: 12 augusti 2006, 19:57:03 »
Suck  ;D Det är faktiskt roligt Ã¥ läsa era beräkningar. Det ser nästan ut som de religiösa fantasierna som vissa försöker tuta i en. Men ovanstÃ¥ende var nog den grövsta felberäkningen jag skÃ¥dat. Även om man är helt emot solfÃ¥ngare, sÃ¥ är det väl inte helt fel att försöka Ã¥terge sanningen?

mvh humlan.

grejen är väll den att vi jämför mot våra värmepumpar o inte mot en elberedare !

Förklara. Dom som funderar på solfångare är säkert intresserade.... Å Du, en värmepump är väl inget annat än en effektiv elberedare det åxå? Jag har ju en sån (VP alltså), men skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan solfångare, oavsett hur kostnaden beräknas. Solvärmen motsvarar, utan tanke på sek, det energi-behov jag har från april till oktober + en hel del av övriga månader. Det fick mig att som fd vedeldra att sluta med eldningen. Vad det motsvarar i pengar, skiter jag i. Solen är gratis, å jag har en massa tid över till roligare saker, än å härja med veden.

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #32 skrivet: 12 augusti 2006, 20:06:25 »
Suck  ;D Det är faktiskt roligt Ã¥ läsa era beräkningar. Det ser nästan ut som de religiösa fantasierna som vissa försöker tuta i en. Men ovanstÃ¥ende var nog den grövsta felberäkningen jag skÃ¥dat. Även om man är helt emot solfÃ¥ngare, sÃ¥ är det väl inte helt fel att försöka Ã¥terge sanningen?

mvh humlan.

Allt som inte är värmepump är inget att ha.SÃ¥ har jag fattat det som  ;D
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #33 skrivet: 12 augusti 2006, 20:28:30 »
Suck  ;D Det är faktiskt roligt Ã¥ läsa era beräkningar. Det ser nästan ut som de religiösa fantasierna som vissa försöker tuta i en. Men ovanstÃ¥ende var nog den grövsta felberäkningen jag skÃ¥dat. Även om man är helt emot solfÃ¥ngare, sÃ¥ är det väl inte helt fel att försöka Ã¥terge sanningen?

mvh humlan.

Allt som inte är värmepump är inget att ha.SÃ¥ har jag fattat det som  ;D

Din iaktagelse ligger troligen mycket nära sanningen. Jag har ju "eldat" med sol i över 12 Ã¥r nu, Ã¥ blir dagligen idiotförklarad  ;D Inte ens när man förklarar att Klotet faktiskt värms, Ã¥ hÃ¥lls igÃ¥ng av Solen blir man trodd.  Sc:,h Sc:,h Moln, regn Ã¥ annat, börjar pladdras, var kommer all desinformtion ifrÃ¥n?

mvh humlan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #34 skrivet: 12 augusti 2006, 21:41:55 »


mitt varmvatten kostar mig idag ca 5:-/dygn


Hur kan ditt varmvatten vara så billigt, fick du värmepumpen och inst. gratis eller?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #35 skrivet: 12 augusti 2006, 21:55:33 »


mitt varmvatten kostar mig idag ca 5:-/dygn


Hur kan ditt varmvatten vara så billigt, fick du värmepumpen och inst. gratis eller?

räknar bara ren drift. värmapumpen har jag för att värma huset  ^-^
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #36 skrivet: 12 augusti 2006, 21:59:32 »
Suck  ;D Det är faktiskt roligt Ã¥ läsa era beräkningar. Det ser nästan ut som de religiösa fantasierna som vissa försöker tuta i en. Men ovanstÃ¥ende var nog den grövsta felberäkningen jag skÃ¥dat. Även om man är helt emot solfÃ¥ngare, sÃ¥ är det väl inte helt fel att försöka Ã¥terge sanningen?

mvh humlan.

grejen är väll den att vi jämför mot våra värmepumpar o inte mot en elberedare !

Förklara. Dom som funderar på solfångare är säkert intresserade.... Å Du, en värmepump är väl inget annat än en effektiv elberedare det åxå? Jag har ju en sån (VP alltså), men skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan solfångare, oavsett hur kostnaden beräknas. Solvärmen motsvarar, utan tanke på sek, det energi-behov jag har från april till oktober + en hel del av övriga månader. Det fick mig att som fd vedeldra att sluta med eldningen. Vad det motsvarar i pengar, skiter jag i. Solen är gratis, å jag har en massa tid över till roligare saker, än å härja med veden.

mvh humlan.


om jag ha COP 3 vid varmvatten laddning med värmepump, så tar det 3 ggr så långtid att " tjäna in en solvärmeanläggning, än om jag gör jämförelsen med en el beredare , den har ju COP 1

----sen så sa jag ju att jag räkna helt utan at ta hänsyn till stigande elpriser & sånt. givetvis så tjänar man in solvärme anläggningen fortare, jämfört med andra "bränslen" om det "bränsle" man jämför med blir dyrare.

men det är som med en värmepum, det tar några år att tjäna in & inköparen får avgöra om det är "värt" att vänta på förtjänsten
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #37 skrivet: 12 augusti 2006, 22:10:35 »
Carman:
Om varmvattnet står för 1/3 av den totala värme och varmvattenförbrukningen, så betyder det att 1/3 av din investeringskostnad står för ditt 5 -kronorperdygnsvarmvatten

Innebär inte detta att du har betalt ca 40-50000:- för att få ditt 5 -kronorperdygnsvarmvatten ;), om man då räknar på att "du tjänar" 10kr/dygn nu med vpump på ditt varmvatten så innebär detta att det tar 12,3 år innan du kan säga att ditt varmvatten kostar 5kr/dygn.

Jaja, det går att räkna hur man vill på sån´t här...

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #38 skrivet: 12 augusti 2006, 22:17:41 »
Givetvis så är färre strt stopp en stor betydelse för ekonomin i längden av sin värmekälla.
Sätt acc.tank för vv-net så får man mer vv och mkt färre start stopp sommartid, har själv en IVT ht+9 och en acc.tank för vv.
Sommartid så har jag 1 start/22 timmar och då går den 1 H.
1H gånger 2.5 kw är ungefär 2.5 kr/dygn. Stackars de med 30 start-stopp/dygn

Tillbaka till kärnfrågan i denna tråd. Ju färre starter ger ju VP lugnare drift och sliter mindre.
Men som Rickard sa är det godkänt att ha upp till 30 starter per dygn.

Nu sommartid anser jag det rimligt att ha max 3-4 starter beroende pÃ¥ ens >VV förbrukning< Har med min stora ack tank för VV 1 start per dygn med start av VP 42 gr  och stopp vid 48 grader i tanken. ( 50 grader i topp) Det gÃ¥r för jag har en topping upp elberedare pÃ¥ 55 grader i bostaden 15m frÃ¥n VP.

Sen en annan sida vid poolvärme behov startar  min Vp.

Citera
Statestik är nu ca 4600 starter med 7200h gång tid. ( sedan okt 2004)
« Senast ändrad: 12 augusti 2006, 22:20:52 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #39 skrivet: 12 augusti 2006, 22:25:15 »
Carman:
Om varmvattnet står för 1/3 av den totala värme och varmvattenförbrukningen, så betyder det att 1/3 av din investeringskostnad står för ditt 5 -kronorperdygnsvarmvatten

Innebär inte detta att du har betalt ca 40-50000:- för att få ditt 5 -kronorperdygnsvarmvatten ;), om man då räknar på att "du tjänar" 10kr/dygn nu med vpump på ditt varmvatten så innebär detta att det tar 12,3 år innan du kan säga att ditt varmvatten kostar 5kr/dygn.

Jaja, det går att räkna hur man vill på sån´t här...



& hur räknar man om man har som humlan57? hann har ju både värmepump & solfånfare !!!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #40 skrivet: 13 augusti 2006, 10:32:00 »
Carman:
Om varmvattnet står för 1/3 av den totala värme och varmvattenförbrukningen, så betyder det att 1/3 av din investeringskostnad står för ditt 5 -kronorperdygnsvarmvatten

Innebär inte detta att du har betalt ca 40-50000:- för att få ditt 5 -kronorperdygnsvarmvatten ;), om man då räknar på att "du tjänar" 10kr/dygn nu med vpump på ditt varmvatten så innebär detta att det tar 12,3 år innan du kan säga att ditt varmvatten kostar 5kr/dygn.

Jaja, det går att räkna hur man vill på sån´t här...



& hur räknar man om man har som humlan57? hann har ju både värmepump & solfånfare !!!

Bra frÃ¥ga CarMan  Thumbsup Jag vet inte ens själv hur jag ska räkna fram det  Sc:,h Har försökt mig pÃ¥ det, men mest dÃ¥ bara som fritt "fantiserande". VP-ägarna, som jag förstÃ¥tt det, vill ha mer exakta siffror, men en solfÃ¥ngar inst är ju inte lika statisk som t.ex. en VP. Tvivlar faktiskt pÃ¥, att nÃ¥n har samma kostnad för installation. Ã… hur fan gör man en avräkning pÃ¥ kopparrör Ã¥ glas, eller ska man skita i den delen, Ã¥ bara ta med cirk-pump Ã¥ ev pannan? Sen har Vi bidragsdelen, ska den tas med, den varierar ju Ã¥xÃ¥, sÃ¥ det blir inte samma siffror för nÃ¥n det heller  Sc:,h Jag har hävdat pÃ¥ annat ställe, att det inte gÃ¥r att räkna pÃ¥ en solfÃ¥ngarinstallation, pÃ¥ samma sätt som t.ex en VP, men att det ändÃ¥ är en mycket lönsam investering i längden. Ã…tminstone har det varit det för mig, om jag ser till alla aspekter....

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!