Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering Utegivare viktig med innegivare?  (läst 12285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #15 skrivet: 04 maj 2006, 21:52:17 »
Ja ni vänner, har kört min Nibe drygt ett halvÃ¥r med utegivare i norr (enligt rekommendationer). Jag kommer inte välja väderstreck för min innegivare som ska in före nästa säsong. Placering blir mitt i huset, tror jag fick in en 1X2 pÃ¥ Stryktipset   Thumbsup
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #16 skrivet: 04 maj 2006, 22:06:12 »
Tja.. du har såklart rätt.
Jag placerade innegivaren efter kriteriet att den inte skulle sitta nära andra värmekällor (kök, kakelugn) och helst inte nära ytterdörrarna samt ca 1,5 meter från golvet.
På bottenvåningen återstod då 2 rum, nämligen mitt hemmakontor eller frugans hemmakontor.
Då ledningsdragningen blev kortare till hennes fick det bli där, vilket råkade ligga österut...
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #17 skrivet: 05 maj 2006, 07:21:07 »
Ekke Boo, varför inte sätta upp den nu direkt?  Det är nu pÃ¥ vÃ¥ren/hösten det är säsong för innegivaren!   Thumbsup PÃ¥ vintern (men även sommaren=värmestopp) tror jag mer pÃ¥ att det är utegivaren som skall styra.
Innegivaren sitter nu pÃ¥ köksinnerväggen i öster. SÃ¥ när solen börjar strÃ¥la in pÃ¥ morgonen och värmer köket sÃ¥ drar den ned pumpaktiviteten och sÃ¥ även resten av dagen.

Jag har dragit min innegivare med 35 meter lös telekabel genom hela huset. Detta för att kunna flytta runt den och hitta optimal plats... Men gissa om frugan är trött pÃ¥ mina hyss  ;D

För övrigt har jag aldrig vunnit pÃ¥ tipset  Sc:,h

« Senast ändrad: 05 maj 2006, 07:31:30 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #18 skrivet: 06 maj 2006, 21:57:11 »
Tack Optimeraren,
men jag har ett ännu bättre trimningstips, stänga av VP:n   *vinkar*
Satte den bryskt i sommarläge igår, nu går den endast för VV. På nåt sätt är man som gammal oljeeldare van att stänga av maskinen till våren. Vinsten blir väl inte enorm, men ändå.
Tycker att dina strapatser med lÃ¥nga sladden till innegivaren är värt en applÃ¥d - mycket kreativt!  studs   studs  Du fÃ¥r väl rapporter för snart ska jag montera upp innegivaren.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #19 skrivet: 07 maj 2006, 21:17:08 »
Du har naturligtvis rätt! Bästa besparingen är ju att stänga av pumpen... och lägga sig i hängmattan och klura ut nästa trimmningsprojekt  ;). Lycka till med innegivaren! Jag tror faktiskt inte det spelar sÃ¥ himla stor roll var den sitter... bara man inte sätter den helknasigt!

Hmmm...  Hängmattan var det ja!

Trevlig sommar pÃ¥ er!  8)



« Senast ändrad: 08 maj 2006, 08:25:20 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!