Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASY 9 har ibland is kvar efter avfrostning  (läst 2192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ASY 9 har ibland is kvar efter avfrostning
« skrivet: 14 april 2006, 21:17:30 »
Hej!

Min ASY 9 har funkat helt perfekt hela vintern, men nu när temperaturen stigit till någon enstaka plusgrad och luftfuktigheten är väldigt hög har det hänt att den väntat så länge med avfrostningen att förångaren helt satt igen. När avfrostningen sedan kommer får den ut flera liter vatten, men den kan sluta avfrosta innan all is gett sig av. Några gånger har jag tvångsavfrostat den genom att täcka insuget med tidningspapper och köra "TEST RUN" och "COOL", vilket effektivt smälter bort den återstående isen.
Verkningsgraden är fortfarande bra i alla fall. Jämfört med tidigare år har den nu COP runt 4. Den kör med väldigt låg effekt nu och förbrukar omkring 10 kWh/dygn.

Någon som sett något liknande?
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ASY 9 har ibland is kvar efter avfrostning
« Svar #1 skrivet: 15 april 2006, 09:17:10 »
Här kommer några bilder som visar hur det ser ut före och efter avfrostning. Genom att tvångsköra kylning några minuter efter den vanliga avfrostningen blir den i alla fall helt ren.
« Senast ändrad: 15 april 2006, 09:19:06 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: ASY 9 har ibland is kvar efter avfrostning
« Svar #2 skrivet: 16 april 2006, 18:34:16 »
Det där ser skumt ut.Ngt fel mÃ¥ste det vara.Min  9:a avfrostar kraftigt och det finns inte en gnutta is kvar när den har avfrostat färdigt.Kontakta din Ã¥terförsäljare är mitt rÃ¥d.     Mvh Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!