Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASY9 löser ut jordfelsbrytare  (läst 2161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PelleJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
ASY9 löser ut jordfelsbrytare
« skrivet: 01 december 2009, 20:20:35 »
Om man slår igång pumpen så börjar det lysa på innerdelen och efter ca 2-3 minuter så löser jfb ut.
Slår man inte på pumpen så tar det ca 20-30 min innan jfb löser ut.
Jag provade att ta lös trågvärmaren men det blev ingen skillnad.

Pump ca 4-5 år och gick fint 3 år och sedan började den på att lägga av under -10grader och har blivit mycket mer högljudd än tidigare och nu detta fel.
Jag gissar på att kompressorn är trasig men kan inte förstå varför jfb löser ut när pumpen bara är inkopplad men inte igång.
Tittade lite på kretskortet i utedelen men såg inte något synbart fel eller fukt någonstans.
Det enda man kan se är att trågvärmen verkar som en efterkonstruktion och någon kompressvärmare kan jag inte se om jag tittar under isoleringen "framifrån".
När jag försöker få igång pumpen så kommer det inget ljud från ytterdelen innan jfb löser ut.
Jag skall dubbelkolla mätning mot jord men jag har för mig att det var samma höga värde både från nolla till jord som fas till jord (typ megaohm) ,måste hämta fluken från jobbet och dubbelkolla.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: ASY9 löser ut jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: 02 december 2009, 11:00:43 »
Om det finns en startkondensator för kompressorn, så var misstänksam mot den också. Speciellt om den är metallkapslad och jordförbunden. Enklaste sättet att kolla om det är där jordfelet finns är att skruva loss den och isolera höljet mot jord, om värmepumpen då går bra utan att lösa ut JFB så är saken klar.
En annan möjlighet är fläktmotorn i utomhusdelen, den är ju svårt utsatt för fukt utifrån och inte hermetiskt kapslad som kompressorn är.

Att JFB löser ut även om värmepumpen inte är påslagen beror förmodligen på att kompressor och andra laster bara bryts bort enpoligt när de inte är igång.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad PelleJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: ASY9 löser ut jordfelsbrytare
« Svar #2 skrivet: 02 december 2009, 22:16:58 »
Jag vet nu vad som löser ut jfb.
Hitachi SACT 32010A
Detta är en aktiv PFC modul.
Den ser ut som den på denna länk.
http://www.hitachi-ap.com/products/business/compressor/module/index.html
Denna modul jämnar ut ojämnheter i olika länders spänningsvariationer typ AC 210-250v och håller detta på en jämn 98% ig nivå.
Sitter monterad på liksänningssidan efter likriktaren och puls amplitud modulerar spänningen med hjälp av en stor drossel och en kondensator så att likspänningen som sedan matas till kompressorns 3fas inverter styrning är jämn.

När jag drar bort matningen från likriktaren så löser inte jfb ut.
Det enda som jag eventuellt kan ha missat är om belastningen från likriktaren och denna modul genererar ett fel som finns tidigare i filterdrosslarna/kondensatorerna på huvudkortet.
Lite obegripligt att denna modul med kondensator och drossel läker ström till jord då kondensator sitter på plastsockel och drossel sitter på en sockel någon centimeter över plåten.
OBS! jag har kopplat bort matningen från detta kort som går vidare till 3fas inverterstyrning så på den sidan kan det inte vara jordfel.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!