Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: X11 första larmet...  (läst 4351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
X11 första larmet...
« skrivet: 15 december 2013, 22:15:37 »
2 år och 2 månader funkade pumpen utan fel, men nu så märkte jag något idag. Gick ner i källaren för att slå på "extra varmvatten", och som alltid brukar jag stå kvar lite och invänta att kompressorn varvar upp. MEN inte idag! I stället kom symbolen för tillsatsvärme framför tappvatten symbolen. Jag öppnade skåpet och märke ganska direkt att kompressorn var ovanligt varm.
När jag tittar i larmminnet fanns det ett larm två timmar tidigare, "Överström vid start av kompressor". Har provat att ha pumpen helt avstängd en stund, men den vill inte hoppa igång. Några tips, för annars blir det väl att anlita någon kunnig.
Jag har eldat i vedspisen hela dagen, så något större värmebehov mer än tappvatten har inte funnits idag.
Ser nu i manualen att det finns en återstartstimer som ska räkna ner innan den kan starta igen, var ser man den?

« Senast ändrad: 15 december 2013, 22:18:46 av Nohab »
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: X11 första larmet...
« Svar #1 skrivet: 16 december 2013, 07:12:36 »
Har du kollat säkringarna?
I manualen står det bara "Kontakta IVT service".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: X11 första larmet...
« Svar #2 skrivet: 16 december 2013, 08:52:42 »
Ser nu i manualen att det finns en återstartstimer som ska räkna ner innan den kan starta igen, var ser man den?

Meny -> Accessnivå, Knappa in dagens datum -> Installatör/Service -> Timers
Borde det vara...

Som sagt var. Kolla säkringar och mät, om möjligt, att det finns spänning på alla faser fram till invertern.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: X11 första larmet...
« Svar #3 skrivet: 16 december 2013, 21:24:18 »
Tack för tipsen.  tummenupp

Natten till idag har den skuttat igÃ¥ng igen och har idag funkat som det ska. En sak jag tyckte var märkligt sent igÃ¥r kväll när jag var nere och felsökte var att mittensäkringen inte gav nÃ¥got utslag när jag använde "Pfasen-pennan" (den där som lyser när det är spänning). Jag mätte ocksÃ¥ i huvudbrytaren pÃ¥ väggen bredvid men där var full kräm i alla faser. Glömde av att mäta idag när allt funkar, för jag kom pÃ¥ det precis nu när jag redan bäddat ner mig. Ska kolla vidare efter jobbet i morgon. Kan det vara glapp i nÃ¥gon av inkommande faser tro? Jag var lite osäker om säkringarna bara var till elpatronen...  Sc:,h
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: X11 första larmet...
« Svar #4 skrivet: 17 december 2013, 07:08:10 »
Vad har du för typ av säkringar till värmepumpen (i proppskåpet är det samma till alla funktioner i värmepumpen)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: X11 första larmet...
« Svar #5 skrivet: 22 december 2013, 20:51:59 »
Jag har fått det larmet ett antal ggr redan från vår X11 var ny. De var här och tittade på den och mätte ett par gånger och beslöt sig för att byta ett styrkort (minns inte vad det hette, men kan ta reda på det om det är intressant). Hur som helst så hjälpte det inte, den gick bra över vintrarna när det inte var några stort/stopp, men annars dök larmet/varningen upp då och då.
I augusti (tror jag det var) i år så beslöt de sig för att byta kompressor och efter det så har jag inte fått några fler larm.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: X11 första larmet...
« Svar #6 skrivet: 22 december 2013, 22:02:26 »
Jag var i kontakt med firman som installerade och de hade väl ingen riktigt lösning. Det gamla vanliga, kolla säkringar & mät spänningen... Hittade inget fel på spänningen heller, det var full fart på alla faser. Får väl se hur länge det funkar. Det luriga är ju att jag inte märkt något tidigare eftersom den hoppar igång igen utan att jag märker det.

Bytte de kompressor på garantin?
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: X11 första larmet...
« Svar #7 skrivet: 22 december 2013, 22:19:07 »
Ja, den byttes på garantin, men jag hade anmält felet innan garantin gick ut så det var väl som det skulle.
Firman som fixade min pump var också den som installerade den, men de hade kontakt med IVT-supporten varje gång de var här.... vet inte om det berodde på att det var ett garantiärende eller om de jobbar så när det är ett lite knivigare problem.
« Senast ändrad: 22 december 2013, 22:21:35 av bece »

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: X11 första larmet...
« Svar #8 skrivet: 22 december 2013, 22:56:53 »
Ja, den byttes på garantin, men jag hade anmält felet innan garantin gick ut så det var väl som det skulle.
Firman som fixade min pump var också den som installerade den, men de hade kontakt med IVT-supporten varje gång de var här.... vet inte om det berodde på att det var ett garantiärende eller om de jobbar så när det är ett lite knivigare problem.


Och hur länge gäller garantin? Har haft min nu i två år & två månader.
Jag får väl gå ner i källaren och kolla loggen varje vecka och se om det dyker upp fler fel. I så fall ringer jag den där firman direkt och "står på mig" lite mer.
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: X11 första larmet...
« Svar #9 skrivet: 23 december 2013, 07:10:11 »
Jag vågar inte svara på hur länge garantin gäller, men jag anmälde mitt fel innan pumpen var ett år gammalt så då behövde jag inte ens läsa igenom papperen för att vet att den gällde.
Vad gäller kompressorn så tog vi nån sorts tilläggsförsäkring som ska gälla upp till 10 år, men det kanske är svårt att få do att byta ut kompressorn som en första åtgärd bara för att man har en sådan försäkring.... såvida det inte är uppenbart att det är den som felar.

När dök första varningen upp i loggen? Borde det inte vara det datumet som gäller för att åberopa garantin?!?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: X11 första larmet...
« Svar #10 skrivet: 23 december 2013, 07:11:08 »
Om du eldat mycket och har dina termostater aktiva i golvvärme/radiatorer kan det hända att alla termostater stängt, du tappar då allt flöde, och värmepumpen går mot nollflöde = löser ut på HP-pressostaten. (Borde ge ett separat larm HP)
Annars kan ett glapp på en av faserna hos dig, eller ute på nätet, göra att kompressorn blir så varm att den löser ut på överhettningsskyddet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: X11 första larmet...
« Svar #11 skrivet: 24 december 2013, 09:31:37 »
Det finns ett tidrelä på den nedersta plintraden, inställningen skall vara 9 minuter har jag för mig. Be installatören att prova med att sänka tiden NÅGOT, kanske till 8 minuter, och kolla med IVT service. Gör ingenting själv under garanti/försäkringstiden!

Det har hänt mig att det kommit konstiga larm vid uppstart som ibland beror på att frekvensomformaren inte har matning.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: X11 första larmet...
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2014, 22:48:20 »
Då har vi förhoppningsvis kommit till en lösning på senaste tidens problem.

PÃ¥ nyÃ¥rsaftons förmiddag börjar rumsgivaren för första gÃ¥ngen att plötsligt tjuta värre än brandvarnaren! Jag gÃ¥r ner till pumpen, vilken larmar för "för lÃ¥g temperatur köldbärare ut" tror jag det var. Tempen köldbärare ut var nämligen -11,1grader. Det som först slog mig när jag kom ner i källaren var lukten av sprit & kattpiss. Mycket riktigt, det droppade duktigt frÃ¥n ett av rören som gÃ¥r ut genom väggen, och expansionskärlet är tomt. Kattpisslukten kommer sig av att nÃ¥gon vildkatt mÃ¥ste tagit sig in genom kattluckan och pissat runt i källaren. Inte första gÃ¥ngen...  FiR

Det blev att starta nöddriften genom att trycka på den gröna brytaren.

Installatörsfirman var här idag (3/1) och har grejat och isolerat om lite. Gissar att de bytt vinkel-kopplingen precis innan slangen går ut genom väggen. Har inte pratat med installatören efter att de var här så jag vet inte mer.
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: X11 första larmet...
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2014, 21:25:47 »
Väldigt intressant! Kontaktade min installatör för en vecka sedan då jag har fått samma larm 2ggr! Tycker även att tempen ut till radiatorerna har varigt väldigt hög ett par gånger, så att man inte kan hålla i elementen någon längre stund!
Ha bad mig mäta, och menade att det kan bero på elnätet! Det har han i och för sig rätt i men vi fick vårt nät nergrävt för ca 2 år sedan och det är väldigt stabilt och bra spänning sedan dess!
Ska kolla till helgen om jag har fått några fler larm... Återkommer!

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: X11 första larmet...
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2014, 13:23:58 »
Kikade på pumpen i helgen och det var 7st larm nu!!
Pratade med installatören och kom överens om att vi ska logga elnätet för att utesluta detta!
Återkommer med fortsättningen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!